Tips bij lateral vijfganger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Tips bij lateral vijfganger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 12:39

Ik heb het forum al doorgespit, en handige tips gevonden, maar was toch ook benieuwd naar jullie mening voor mijn specifieke geval haha :D

Sinds 3 maanden heb ik mijn eigen ijslander meisje *\o/*
Ze is 7 jaar, maar nog niet erg veel onder het zadel geweest. Ze heeft een stuur, een redelijke rem en een nog beter gaspedaal.
Het is best een hittepetitje, ze doet geen rare dingen, maar zij weet het beste welk tempo ze lopen moet (harrrrrd) en welke kant we op moeten...
Waar ik het meeste tegenaan loop is dat ze erg lateraal is en (bijna) niet draaft.
Ook is haar uitlaatklep als iets moeilijk of spannend word is harder lopen.

De draf oefen ik met name nu aan de longeerlijn. Inmiddels draaft ze behoorlijk goed aan de lijn. In het begin was het alleen schweinen, nu is het bijna alleen nog draven.
Onder het zadel komt het een klein beetje zo af en toe per ongeluk, maar ze valt er ook zo weer uit.

De 'tölt' is tja, geen takketakke maar ook weer geen twee takt (word het wel als ze 'te' hard gaat), het zijn 2 snel volgende tikken, en even later weer 2 snel volgende tikken.
Als ze harder gaat word het echt tweetakt, en dat kan ze behoorlijk hard, dat het naar mijn idee wel telgang is zegmaar, het gaat echt minstens zo hard als galop maar ik heb haar nog niet voluit durven laten gaan, dat gaat niet in mijn bos tot nu toe want dan krijgen we weer een bochtje :roll:

Haar stap kán heel ruim en met goede takt zijn, maar word als snel te gehaast en 'op eieren'. In de bak is dit nog erger als buiten. Buigen vind ze namelijk nog moeilijk, en dan gaat ze dus weer harder lopen waardoor het nog moeilijker word -O-

Ik probeer het tempo zelf te reguleren, maar ik heb het gevoel dat ik haar dan de hele tijd erg in de mond moet zitten. Op mijn zit probeer ik ook en dat helpt wel wat hoor, maar te weinig om echt duidelijk effect te hebben. Ook zodra ik de hulpen stop gaat ze meestal weer harder. Waarop ik de hulp weer opnieuw geef, los laat, enz. Is ze wel rustig, beloon ik dat meestal met een langer teugeltje.
Heeft iemand tips hoe ik dit beter onder controle kan krijgen?

Vwb de tölt, als ze zou draven zou ik er nog niet echt aan beginnen en eerst sterker laten worden, maar aangezien ze ook niet draaft nog en erg kriegelig word van alleen saai stappen probeer ik het toch maar.
Ik probeer zo langzaam mogelijk uit te bouwen vanuit stap, probeer haar naar mijn hand toe te drijven, en het punt op te zoeken dat de viertakt net geen uhm, patroon word wat hierboven uitleg als ze lateraal word. Dit resulteert er meestal in dat ik of veel in haar mond moet zitten om het vol te houden, of ze te hard gaat en lateraal word. Ik merk wel, dan wanneer ze dreigt toch in draf te vallen ik even het takketak heb (dit probeer ik dan vast te houden), maar dan valt ze heel even in draf, en meteen weer terug in schweinen. Ook als ze wel draaft, vervolgens ook in draf te hard gaat, en ik haar terugneem, krijgen we even een stukje viertakt, en vervolgens weer schweinen.
Zijn er dingen die ik kan doen om het laterale te ontmoedigen/de viertakt te stimuleren? En vriendin van me zei al een beetje zigzaggen, dat vind ik erg moeilijk omdat ik al zoveel andere dingen tegelijk probeer te doen hihi.
Of misschien is er een vriendelijk hulpmiddel ofzo, ik heb geen ervaring met bijvoorbeeld gewichtjes en waar het goed voor is.

Nou het is een heel verhaal geworden :x Maar ik hoop dat het een beetje heb kunnen uitleggen.
Het tempo reguleren is wel het belangrijkste punt op dit moment denk ik, de rust er in brengen.

Weten jullie misschien nog een goede instructeur/ische in mijn omgeving?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:45

Niet gaan klungelen met gewichtjes als je niet weet wat ze doen, niet trekken aan je teugels, daar wordt het alleen maar erger van omdat ze dan denk ik in het bit duikt en voorover kukelt en helemaal niet meer zelf loopt en vooral niet blijven zwijnen. Zwijnepas is een teken dat het paard stijf is en de rug vastzet.

Dus wat ga je wel doen: de rug losser maken, en zorgen dat je paard zich niet meer recht kan maken. Overgangen en tempowisselingen (in stap, en als ze in balans kan galopperen in galop) Tölten met stelling, buig dat paard. Wissel linker- en rechterstelling af. De meeste stramme vijfgangers worden hier minder lateraal van (en je hebt viergangers die zo juist makkelijker lateraal worden) Als je je eigen verhaal terugleest zal het je ook opvallen dat ze in de overgangen juist soms draaft. Ga na wat je daar dan doet, en wat je daar met haar evenwicht doet. Het zou me niet verbazen als ze een paar diagonale passen zou zetten om het evenwicht te hervinden. Zou handig zijn als iemand je kon filmen.

Verder ga je de achterhand trainen: veel overgangen, van stap naar tölt en weer terug, waarbij de takt belangrijker is dan het tempo en de gang. Zodra de takt weg is ga je terug naar stap, als stelling vragen of een andere manier van reguleren niet meer lukt. Naarmate de bips van je paard sterker wordt zal ze makkelijker kunnen tölten. Ook de buikspieren zul je moeten trainen, een fijn middel hiervoor vind ik in galop lange teugel geven en iets verlicht gaan zitten. Hiervoor moet je paard natuurlijk wel eerst in balans en in een beheerst tempo kunnen galopperen. Zorg ervoor dat je paard in balans loopt, laat 'r niet in je teugels hangen of versnellen wanneer jij dat niet wilt.

Wat het wegrennen betreft: mijn paard heeft af en toe van die buien dat hij alleen maar hard wil. Dan laat ik hem net iets langer doorgalopperen dan hij zelf bedacht had, en daarna kunnen we dan aan de slag zonder dat ik een irritannnnnnt paard onder m'n derriere heb :+ Maar houd in je achterhoofd dat wegrennen een teken is van onbalans en gebrek aan kracht.

Zo zou ik het oplossen... maar ik heb geen vijfganger. Bewust niet. Ik heb een paard dat altijd overal wel draaft, zodat ik hooguit één gang echt kan verprutsen :+

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Tips bij lateral vijfganger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:15

In grote lijnen eens met hestejente. Kleine aantekening: het vragen van stelling is (bot gezegd) de kop naar links of naar rechts trekken en daar heb je op de lange termijn voor het los maken van de rug geen ruk aan. Wat je uiteindelijk wilt bereiken is lengtebuiging in het lichaam van je paard; stelling vragen is slechts een eerste stapje op weg daar naartoe.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:32

Mee eens Eric, het is in feite een noodgreep. TS heeft een paard dat hard wil, dat kriegelig wordt in stap en dat nog niet genoeg kracht heeft voor tölt. Als ze stelling vraagt en dan tölt heeft ze een tussenoplossing. Uiteraard moet ze linker- en rechterstelling afwisselen* en zorgen dat ze niet dood wordt in de hand.



* ik doe dat overigens niet... peerd is zo krom als een hoepel. Tölten = rechterstelling. Hij leunt dan ook lekker tegen mijn ene been }:0 Het rechter maken gaat wat moeizamer dan gedacht :7 Maar voor TS zou het sowieso interessant zijn om te voelen wat er gebeurt bij linker- en rechterstelling, of er verschil is, en wat dan, en wat dat dan zegt :)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Tips bij lateral vijfganger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 13:26

Bedankt voor de tips :)
Ik moet inderdaad nog erg zoeken wat wel en wat niet werkt. Dingen die ik bij mijn vorige paard heb aangeleerd werken bij dit meisje voor geen meter haha, dus ik moet behoorlijk omschakelen.

Ik probeer op dit moment het losser maken vooral aan de longeerlijn met dubbele lijn, en grondwerk. En ook het meer bevestigen van de draf op stemcommando, dat gaat heel goed moet ik zeggen, het kwartje is gevallen wat ik bedoel, ze zoekt wel erg in de overgangen nog.

In het bos probeer ik idd stelling te vragen regelmatig, maar niet tijdens het tölten, dat gaan we maar is proberen.
Ik slalom om boompjes waarbij ik haar goed onder me probeer te houden, regelmatig halthouden, stapje achterwaarts (terwijl ze nageeft, absoluut niet als dat koppie omhoog komt) enz.
En ik kies de routes die bergje op bergje af gaan, in stap vooral en soms galop.

Ik moet denk ik vooral omschakelen in het consequent genoeg zijn.... Omdat ik het idee heb dat ik haar toch wel in de mond zit heb ik bij een beetje versnellen de neiging om te denken 'nou, toe maar even'. Maar eigenlijk moet ik het daar meteen corrigeren.

Nog tips voor instructie in mijn omgeving toevallig?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:42

Er woont een bokker in Wageningen waarvan ik weet dat ze les heeft van Belinda Bonting. Waar Belinda zelf woont weet ik niet, maar als ze bij de Glind lesgeeft zal Wageningen voor haar toch ook wel te doen zijn?

Draven is inderdaad heel geschikt om de rug wat soepeler te maken. Heuveltjes zijn prima voor de kont. Ook zou je es wat balkjes neer kunnen leggen, dat schijnt ook goed te helpen.

Als je paard niet recht is, maar dus ietsjes gebogen in hals en/of rug kan ze minder hard en zal ze naar waarschijnlijkheid minder lateraal zijn. Leuk he, een nieuw paard, lekker aan de klungel :P Wat voor paard had je eerst?

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Tips bij lateral vijfganger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 13:54

Ik zit toevallig net op haar site te kijken :P Ze komt zelf uit Wageningen, én doet van alles met centered riding. Daar heb ik al is eerder wat lessen in gehad en dat beviel wel (beetje zweverig zo af en toe, maat niet té haha).

Ik had eerst een fjordje :) Echt heel anders. Ook stijvig in het begin, maar veel minder voorwaartse drang waardoor alles veel beter te reguleren was.
Daarbij ging ik vooral veel voltes maken, groter en kleiner maken enzo, dat werkte echt heel goed.
Maar Aera gaat zich vervelen en word kriegelig. Dat probeerde ik op te vangen door de oefeningen af te wisselen, maar ook dat is moeilijk want dan word ze zo gehaast en kan je ze niet op een goede manier uitvoeren.

Het is hardstikke leuk hoor, en vooral buiten zitten er stukken tussen dat we ook heel fijn rustig kunnen rijden, met een lang teugeltje stappen enzo. Alleen gaat daar meestal wel even strijd aan vooraf, of tussendoor als mevrouw toch iets anders in der kop heeft dan ik haha.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:00

Vind Belinda een fijne uitstraling hebben, geduldig en duidelijk en zonder flauwekul. Denk dat je daar wel wat aan gaat hebben. Ow, en je fjordje heeft natuurlijk geen IJslands vuur he ;) :P

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Tips bij lateral vijfganger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 14:09

Nee duidelijk niet hahaha. Maar ook qua karakter hoor. Aera zou best is een hand vol kunnen zijn. Ze was bijvoorbeeld niet op de trailer te laden toen ik haar ging halen. Alles geprobeerd, 4 uur bezig geweest, er gingen 4 voetjes op de klep en daar bleef het bij.
Uiteindelijk Petra Vlasblom laten komen voor een training, ook met haar zijn we 3 uur geloof ik bezig geweest, gelukkig lukte dat uiteindelijk wel. Maar makkelijk was het niet.
Ze heeft gewoon niet snel op, tot ze echt geen andere uitweg meer ziet, daarbij is ze ook de domste niet.
Het is een uitdaging haha :D

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Tips bij lateral vijfganger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 12:07

Even een update, het stelling vragen, zo simpel en logisch als het idd klinkt (waarom ben ik er zelf niet op gekomen??) is echt een hele goede tip geweest! Het tempo kan ik er goed mee opvangen, mevrouw geeft er makkelijker op na, en ik kan zo een wending goed voorbereiden zonder dat ze meteen naar binnen of naar buiten gaat vallen.
En doordat de wendingen meer beheerst gaan kan ik haar in stap ook beter bezig houden zonder dat we er allebei kriegelig van worden of dat Aera perse harder wil.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:24

Kijk es aan, wat leuk! Houd er wel rekening mee, zoals Eric ook al gezegd had, dat dit maar een eerste begin is. Het is zaak om met je paardje aan de soepelheid en balans te werken, zodat ze over een tijdje ook "rechtuit" makkelijk te controleren is wat tempo en gangen (en daarbinnen de takt) betreft.

Als een paard gebogen is of stelling heeft kan het zich niet meer recht maken, en dus kan het niet meer zo makkelijk hard wegrennen ;)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Tips bij lateral vijfganger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 14:42

Komt goed, ik heb als het goed is 1 oktober een proefles bij Belinda :)
Maar voorlopig heb ik even wat handvaten in ieder geval waar ik op verder kan.

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:41

Hoi!

Ik zie dat jij nu een les hebt gehad van Belinda?
En, wat vond je er van?
Ik ben de bokker waar hestejente het over had en heb sinds vorig jaar regelmatig les van Belinda, sta ook bij haar in de wei ;)
Ik vind haar zelf heel erg fijn in het lesgeven, mijn paard gaat er steeds beter door lopen.
Maar ik vroeg me dus wel af wat jij ervan had gevonden ;)
BTW, ik heb nooit in de glind les gehad van haar :')

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:46

Oww sorry :P Ik dacht dat je nog steeds bij de Glind stond :')

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 18:34

Ik moet nog een nieuwe afspraak maken :o
De week voor de afspraak had ik zand gehapt, en behoorlijk ongelukkig terecht gekomen, tijdje last van mijn heup gehad, inmiddels beetje nare omstandigheden thuis, relatie over, ex moeten verhuizen dat soort dingen. Dus ga Aera nu rustig aan weer een beetje oppakken, en dan maak ik een nieuwe afspraak hihi

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:39

Sorry, kan helaas geen tips geven, maar heb zelf een vraagje; wat is lateraal en schweinen? :o Wil het graag leren wat het is....

Viteske

Berichten: 201
Geregistreerd: 23-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:11

Lateraal is als een paard zijn rechter voor en rechter achterbeen (bijna) tegelijk neer zet, en dit geld uiteraard ook voor de linker benen.
Dit wil je niet, want je wil dat je paard taktzuiver tolt, en dus een viertakt heeft en geen 2 takt (lateraal)..

Schweinen mag iemand anders doen :P

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Tips bij lateral vijfganger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:20

Aha, ik begrijp het! Bedankt Viteske voor je uitleg!

Viteske

Berichten: 201
Geregistreerd: 23-04-07

Re: Tips bij lateral vijfganger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:24

Your welcome!

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:50

Viteske schreef:
Lateraal is als een paard zijn rechter voor en rechter achterbeen (bijna) tegelijk neer zet, en dit geld uiteraard ook voor de linker benen.
Dit wil je niet, want je wil dat je paard taktzuiver tolt, en dus een viertakt heeft en geen 2 takt (lateraal)..

Schweinen mag iemand anders doen :P

Deze uitleg klopt niet. Lateraal betekent dat het paard het achterbeen aan de ene kant verzet, en daarna óf tegelijkertijd het voorbeen aan die kant en dan het achterbeen en voorbeen aan de andere kant. Gangen als stap, tölt en rentelgang zijn laterale gangen. Draf is een diagonale gang.

Schweinen is telgangen (de beide linkerbenen en daarna de beide rechterbenen tegelijk verzetten) in een te langzaam tempo. Schweinepass heeft geen zweefmoment, rentelgang wel, en de reden dat je niet wil dat je paard schweint is dat schwein een teken is van gebrek aan kracht en/of van het vastzetten van de rug.

En laterale tölt is dan weer dat het voorbeen te gauw op de grond komt. Dus te snel na het achterbeen. Je hoort dan geen zuivere maar een gebroken viertakt.

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Tips bij lateral vijfganger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:52

Jeetje, wat ingewikkeld dus nog zeg! Bedankt ook voor de uitleg hestejente!

Viteske

Berichten: 201
Geregistreerd: 23-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:08

hestejente schreef:
Viteske schreef:
Lateraal is als een paard zijn rechter voor en rechter achterbeen (bijna) tegelijk neer zet, en dit geld uiteraard ook voor de linker benen.
Dit wil je niet, want je wil dat je paard taktzuiver tolt, en dus een viertakt heeft en geen 2 takt (lateraal).

Deze uitleg klopt niet. Lateraal betekent dat het paard het achterbeen aan de ene kant verzet, en daarna óf tegelijkertijd het voorbeen aan die kant en dan het achterbeen en voorbeen aan de andere kant.



Ik begrijp je niet helemaal.. wat is nu precies het verschil in de uitleg?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:05

Jij legt uit wat laterale tölt is, ik leg uit wat een laterale gang is :D

Viteske

Berichten: 201
Geregistreerd: 23-04-07

Re: Tips bij lateral vijfganger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:09

Ahaaa!!
vandaar, excuus.