[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:59

Oh jee, waarom bestede men 40 jaar geleden geen aandacht aan grondwerk? Het enige wat men mij ooit geleerd heeft, is longeren en dan nog alleen het laten uitrazen aan de longe. Heb natuurlijk wel wat boeken, maar alleen Rashid kan mijn aandacht houden en die legt nu niet bepaald zijn trainingen uit. Quick kan wijken voor druk en gaat achteruit, hij weet hoe hij netjes moet volgen en hij kan op een kleine volte rond mij stappen (als ie er zin in heeft).

Als we met iets nieuws aan de slag gaan, zit er voer op zak. Niet altijd een strak plan. Tijdens zijn herstel na het sarcoid heeft ie leren voetjes geven op commando, dus toen ie gisteren de koekjestrommel hoorde, begon ie spontaan voetjes te geven. Meneer was best fier op zichzelf, maar ik vroeg geen voetje, dus werd ie boos omdat hij zijn beloning niet kreeg. Netjes buigen aan het touwhalster zat er ook niet in, de focus op het voer was veel te groot.

Dus kopstuk aan en de oprit op. Eens ernaast kon ik hem wel naar me toe laten draaien, waarbij het enorm opviel dat hij zijn rug totaal niet boog. Geen idee waar dat nu weer vandaan komt. Daarna bleek de vooruit niet te werken. Quick begreep totaal niet waarom ik achter zijn schoft stond en ging iedere keer achteruit in een poging om met zijn hoofd naast mijn schouder te komen. Het frustreerde hem enorm dat ie niet begreep wat ie moest doen. Uiteindelijk ben ik gewoon naast hem de oprit afgestapt en steeds verder achter gebleven op de terugweg naar de stal. Na een paar keer belonen viel het kwartje en zijn we een aantal keer op en af gewandeld. Alleen zijn mijn teugels te kort om dit echt goed te oefenen. Ik sta echt helemaal tegen hem en kan mijn dressuurzweep dus niet gebruiken om te wijzen. Normaal ging mijn verzorgster dit voor haar rekening nemen, maar omdat Quick het helemaal niet begrijpt, ga ik voorlopig met hem aan de slag.

Vandaag had ik mijn 2 leadropes aan mekaar geknoopt, leek me een strak plan. Quick boog al een pak beter naar rechts, links gaat nog heel stroef. Hij liep ook al vlotter vooruit, maar dat was aanvankelijk vooral omdat links en rechts van de oprit het gras op hem riep. De eerste 5 minuten liepen we als 2 dronkaards te zwalpen en moest ik hem regelmatig corrigeren. Gevolg was dat Quick dit spelletje helemaal niet leuk vond en gewoon op stal wilde gaan eten. De gaskraan ging vlotjes open en dan kom je tot de ontdekking dat die 2 ropes aan mekaar veeeeeel te lang zijn en het jongleren is om het touw van de grond te houden en de teugels kort genoeg te houden. En Quick was dan weer vooral boos omdat ie niet mocht spurten.

Gaat hier nog geinig worden de komende tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:49

Quick werd gisteren al weer 6. Ik had helaas vroege, dus extra verwennen wordt uitgesteld naar morgen, mijn enige vrije dag deze week. Normaal ging ik samen met mijn verzorgster aan de slag met hem, jammer genoeg is zij in de vroege namiddag gekomen en heeft ze zonder mij met hem gewerkt. Ik heb wel een keurig verslagje van haar gekregen, doet ze altijd, alleen had ik er graag bij geweest zodat ik zelf kon zien hoe Quick zijn lichaam gebruikt tijdens het oefenen. Zelf ben ik nadien niet meer met hem aan de slag gegaan. Ik weet niet precies hoe lang hij gewerkt heeft en wil hem ook niet te veel onder druk zetten. Vandaag krijgt hij even rust, zodat hij alles even kan laten bezinken. Kreeg gisteren wel een heel leuk filmpje van beide grote paarden.
https://youtube.com/shorts/A433HBbxAf8?feature=share

En ja, Quick staat nog met een deken, zonder is hij helaas nog stijver. Qua begeleiding ga ik echt iemand moeten hebben die heel flexibel is. Aan de ene kant is er het lijf van Quick dat niet mee wil, aan de andere kant is er mijn eigen sputterende lijf. Longeren en rijden lukt, maar na 2 keer naast hem te lopen met (lange) teugel heb ik enorm veel last van mijn nek en schouders. In principe ging mijn verzorgster dit doen, maar zo lang Quick het niet snapt en opstandig is, geef ik het liever niet uit handen. Ik ben er niet van onder de indruk als Quick een nek op zet of even met de voorbenen van de grond dreigt te gaan, maar wil dat er eerst wel helemaal uit voor ik hem door geef. Morgen heb ik een afspraak bij mijn fascia therapeut en vraag ik de gegevens van haar instructrice. Ik vraag ineens of zij deze persoon ook wil briefen over mijn eigen problemen en hoop dat we dan snel aan de slag kunnen.

Mijn smid heeft tot hiertoe nog geen data aan me doorgegeven, dus kunnen we niet naar de heide. Ik wacht deze week nog af, heb ik dan nog niets gehoord, verander ik van smid. Ik snap best dat mensen het druk hebben, maar heb zelf al een aantal data voorgesteld en een paar appjes gestuurd om te vragen wanneer het kan. Ergens houdt het dan ook op. Vind het wel jammer, want ik heb deze man echt graag en ben altijd heel goed geholpen door hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:59

Wat lectuur besteld.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vooral het laatste boek ben ik heel benieuwd naar. Denk dat ik dat als eerste ga lezen.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:45

O, lekker, leesvoer!

Leuk filmpje van je twee krauwende paarden. Vind ik altijd zo leuk om te zien, dat wederzijds groomen.

Wat grondwerk betreft is het echt belangrijk dat dat wat je doet ook bij jouw lijf past.
Als voorbeeld: ik werk met de dubbele longe. Ik heb daarvoor een zeer ervaren en goede instructeur.
De goede man is 1.85 lang en heeft een normaal postuur met bij zijn lengte en postuur passende armen en benen.
Ik ben 1.60 kort met korte ledematen en een wat voller lijf.
Als hij een nieuwe techniek uitlegt en voordoet, moeten we altijd even kijken met welke aanpassingen, rekening houdend met mijn andere lengte en postuur, ik die techniek zou kunnen toepassen zodanig dat mijn lijf dat kan.

Blokken van de voorhand, bijvoorbeeld bij het wandelen wanneer paard wat hipsig wordt.
Hij staat links van het paard ter hoogte van de hals, naast het paard en houdt de lijn (longeerlijn, halstertouw etc.) vast met links en duwt zijn rechterelleboog in de hals om te voorkomen dat paard naar voren gaat of gaat draaien.
Ik sta links ter hoogte van de hals, vóór het paard en houd de lijn (longeerlijn, halstertouw etc.) vast met links en duw mijn rechterelleboog in de hals om te voorkomen dat paard naar voren gaat of gaat draaien. Om dat te kunnen doen moet ik mijn elleboog, en dus ook mijn schouder, best hoog houden en mijn schouder (en de rest van mijn lijf) vindt dat niet langer dan 2 minuten leuk.
Om het paard te kunnen blokken sta ik dus links naast het paard, houd de lijn vast met links vlak bij het hoofd en met rechts vlak voor de boeg. Ik duw mijn rechterelleboog op de schouder van het paard.

Werken aan de korte of lange teugel is om die reden ook niet mijn beste optie: mijn paard is te groot (stokmaat 1.55) of ik te kort. Alles wat ik naast het paard doe, ter hoogte van de buik, flank of billen waarbij ik over of achter het paard moet met de lijn en een hand/arm is voor mij niet te doen omdat ik mijn arm en schouder te hoog of te ver naar achter moet houden of nog effectief te zijn. Zoals hierboven al geschreven: dat houd ik nog geen 2 minuten vol.

Wat wel werkt: met de dubbele longe werken met de lijnen in de hoogste ringen van de (Lammert Haanstra) longeersingel waarbij ik in midden van de cirkel sta en de buitenste lijn over de rug in mijn hand heb (de binnenste lijn is nooit een probleem) of achter het paard in de menpositie waarbij ik beide lijnen in mijn handen heb.

Wat ook werkt: met de dubbele longe werken met de lijnen in de laagste ringen van de longeersingel waarbij ik achter het paard loop in de menpositie.

We zijn momenteel aan het trainen met de dubbele longe in de laagste ringen van de longeersingel waarbij ik in het midden sta. Paard vindt een lijn achter haar billen nog reuze spannend maar hier is het een voordeel dat ik niet zo groot ben en mijn handen dus ook laag heb want de kans dat de lijn te hoog komt en onder de staart vast komt te zitten is kleiner dan wanneer de instructeur dit doet met de lijnen in de middelste ringen van de longeersingel en zijn handen wat hoger.

Zo moet je even uitvinden wat er voor jullie het beste werkt en dan kan je je paard zo mooi gymnastiseren met de dubbele longe, ook als voorbereiding op het rijden.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:40

Als je trouwens assistentie zoekt bij het gymnastiseren van je paard in de geest van het boek over Pilates en stretching dat je hebt aangeschaft, zou je ook eens contact kunnen opnemen met Nikky van Olst van Visibre Team. Ze staat misschien bekend om haar vrijheidsdressuur maar die vrijheidsdressuur gebruikt ze vooral om het paard te gymnastiseren, niet zo zeer omdat die "kunstjes" zo leuk zijn. Als je aangeeft wat je wilt kan ze een training op maat voor je maken.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:00

Quick zal tussen de 1.55 en 1.60 zijn. Ben zelf normaal 1.77 zoiets. Zondag heb ik uit miserie mijn arm over zijn rug gelegd, zodat ik de teugels kon houden alsof ik erop zat, hierdoor begreep hij uiteindelijk wat ik bedoelde. Om eerlijk te zijn, zijn die teugels ook net iets te kort om vlot naast hem te werken. Maandag was de boel dan weer te lang en had ik mijn armen hoog om zelf niet over de touwen te struikelen. De teugels van Bacardi zijn langer, morgen eens testen of deze geschikt zijn en anders wacht ik het boek af, ik vermoed dat men daarin ook wel het materiaal bespreekt.

Het is heel aantrekkelijk om voor het stretchen en de pilates ook les te nemen, maar vrees dat daar nu niet het budget voor is. De peuten kosten een aardige duit, er moet sowieso iemand komen die me helpt met rechtrichten, voeten moeten onder handen genomen worden en er moet goede hoefbescherming komen, hun paddock moet aangepast worden en we hebben kosten aan het huis. Daarbovenop ben ik minder gaan werken, dus ook minder inkomsten en dan moet een mens prioriteiten stellen. Ik denk dat ik het meeste fout kan doen door zonder begeleiding aan het recht richten te beginnen, dus wil ik daar het eerste aan beginnen. Macho kan proefkonijn zijn voor de pilates, die is nogal fan van geprul aan zijn lijf en werkt bij de osteo altijd heel goed mee. Waag me nadien wel aan Quick.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:44

Ik lees hier al sinds het begin af en aan mee. Ik reageer niet omdat we qua aanpak zo enorm verschillen dat ik meestal het nut niet zie van reageren.

Maar eerlijk ts: ik heb wel mijn twijfels bij je aanpak. Je hebt duidelijk de beste intenties begrijp me niet verkeerd. Maar ik word al duizelig van dit topic lezen, en ik vraag me af of je paard er nog wel iets van snapt. Het is een jong paard maar niet piep jong dat amper gewerkt is. Hij mag imo heel veel plan trekken bij jou. Of ‘kiezen’ wat jullie die dag gaan doen.
In dat longeren bvb zie ik echt een paard wat gangen dooreen gooit, geen constante cirkel maakt en zich erg weinig van jou aantrekt. Ik zie jou daar ook geen duidelijke aanwijzingen geven. En daar wringt het volgens mij: dat je de ervaring mist om een paard van op de grond en ohz correct recht te richten en door het lijf te rijden. Dat vond ik ook echt opvallend toen je ergens in training met hem stond. Je bent duidelijk niet bang wat een enorm voordeel is maar voor mij mis je wel echt kennis en kunde wat betreft een paard functioneel doorrijden. En dan heb je nog eens een gangenpaard, dat maakt het nog moeilijker.

Mijn advies zou zijn:
Minder mensen er bij. Enkel je dierenarts, osteo en smid. Nu heb je zo ontzettend veel meningen en adviezen.

Goede begeleiding qua rijden, longeren en grondwerk. Dit ontbreekt voor mij echt in je routine. En dus ook in een accomodatie waar je echt kunt rijden en trainen en niet op van die grasveldjes.
Wekelijks les met een jong paard vind ik echt onmisbaar.
Als ik je verhalen lees en filmpjes zie vind ik hem eigenlijk net aan zadelmak. Maar ontbreekt er zelfs daar nog veel.

Voorzichtig zijn met hoe je naar dingen kijkt. Het is goed dat je bezorgd bent maar ik denk dat je sommige details veel te ver uitvergroot en er te veel achter zoekt. Ik kom ook niet elke dag soepel uit bed zeker als ik nog nooit echt door getraind ben. En ja de ene dag reageer ik emotioneel op iets maar zit daar echt niet zoveel achter. Niet te veel psychologie maar doen.

Dat hij fel wordt van een voorbij razende koets snap ik. Maar eigenlijk moet je daar ook niet meer achter zoeken. Hij kent het concept stil staan toch? Als hij dan niet blijft staan en een keer de druk voelt, ja dan is het zo. Geen te fluwelen handschoentjes aantrekken ook niet.

Alles bijeen vind ik dat je nogal vaak bezig bent met het managen van dingen die er niet zijn of niet toe doen. Ik zou hem met regelmaat en begeleiding aan het werk zetten in een geschikte accomodatie. Nu zijn lijf beoordelen heeft weinig zin. Er is geen grote schade en veel dingen verbeteren nu eenmaal met correct werk. Ga dingen niet te veel uitvergroten. Ik denk dat er heel veel mogelijk is met dit paard maar dat je momenteel te veel verdwaalt in zijwegen en niet tot de kern komt.

Ik heb lang getwijfeld of ik nog eens zou reageren maar wat ik hier zie is dat er voornamelijk mensen reageren die heel erg in je verhaal meegaan ...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:46

Heel lang getwijfeld of ik zou reageren, maar hier komt ie: jou mening kan me gestolen worden poes, jij kent mij en mijn paard niet. De enigen die er toe doen en waar ik naar luister zijn de mensen die in het echt met ons te maken hebben.

Quick blokkeert al 2 jaar in zijn lijf, wordt door anderen hier ook vastgesteld. De osteo heeft hier nog geen enkele keer onnodig gestaan. Daarnaast krijg ik van mijn osteo iedere keer complimenten over de ontwikkeling van Quick zijn lichaam, dat ie zo net en gelijkmatig gespierd is. Zij krijgt met de regelmaat van de klok video's van Quick aan de longe en onder het zadel en kan beter als jij beoordelen of ik correct of niet met hem werk. Heb haar gisteren jou antwoord laten lezen en ze is het totaal niet eens met je mening dat ik niet de ervaring heb om een paard goed te trainen.

Daarnaast zitten de fysieke problemen die doortrainen tegen houden niet in mijn hoofd. Quick kan regelmatig, ook in vrijheid, zijn rechter achterbeen niet fatsoenlijk onder de massa brengen, daarnaast hebben verschillende mensen al opgemerkt dat Quick pulsaties op de benen kan hebben, dat ie met gezwollen kogels staat of dat zijn benen gloeiend heet zijn. Ik zie geen spoken, er zit echt wel iets fout. De dierenarts heeft niet beslist om hem zo uitgebreid te testen op basis van mijn verhalen, wel op basis van wat ze zag op mijn filmpjes en hoe Quick zich bewoog op het moment dat zij hier was. Daarnaast heb ik hier ook een print gezet van een appje, die persoon is reguliere dierenarts, maar doet daarnaast ook osteopathie en acupunctuur. Daar staat duidelijk in dat er zeker ook een fysiek probleem aan de basis ligt en ja, dat kan verbeteren door extra focus te leggen op recht richten, waar we trouwens wel degelijk mee bezig zijn geweest tot ik eind september mijn wei moest afgeven. Daarnaast heb jij geen oordeel te vellen over het behandeltraject dat ik met mijn paard insla. Ik heb geen zin in nog meer sarcoid bultjes in de toekomst, dat virus zal altijd in Quick blijven zitten. Reguliere dierenartsen kunnen hier niets mee aan, dan kies ik resoluut voor het alternatieve. Daarnaast zat ze met haar consultatie helemaal juist wat betreft het fysieke, wat vervolgens ook bevestigd werd tijdens het consult van mijn osteopaat. Alleen werken die niet op het zenuwstelsel en laat net daar de kern van het probleem zitten. Ik ga dan echt geen maanden afwachten en doortrainen als ik weet dat je de boel sneller kan recht trekken door met acupunctuur aan de slag te gaan. En met doortrainen krijg ik ook de vochtophopingen in zijn buik en aan zijn koker niet weg. Heb hier al een paard staan die na een gaskoliek vol vocht durft te schieten, ik ga echt met Quick die toer niet op. Waar haal jij het lef vandaan om je op dat vlak te moeien met mijn paard en mijn beslissingen.

Wat training betreft, die hulp was er wel degelijk. Ik kan er ook niet aan doen dat ik corona ptn verzorg en dat mijn trainster tot een risicogroep behoord,, dus niet wil komen zo lang ik midden in de pandemie sta. Wil niet zeggen dat ze me de afgelopen maanden niet op de achtergrond heeft bij gestaan. Daarnaast vinden de mensen rondom mij, die met mij en mijn paard te maken hebben, dat ik goed bezig ben en geen begeleiding nodig heb. De enige reden dat ik nu met iemand contact gezocht heb, is mijn eigen falend lichaam. Ik kan gewoon niet werken zoals het moet, omdat mijn eigen lijf dan vast zit. Hiervoor ben ik door mijn fascia therapeut naar iemand doorverwezen.

Knap trouwens dat je hier ergens denkt te lezen dat Quick lekker zijn zinnetje mag doen en zelf mag bepalen of ie werkt of niet. Quick wordt hier thuis het kortst gehouden en wordt 5 dagen per week aan het werk gezet. Afspraak is dat mijn verzorgster met hem werkt als ze komt en ja, op die dagen doe ik zelf niets met hem. Als mijn verzorgster dan beslist om alleen maar te knuffelen en te tutten in plaats van te werken, of ze kan om 1 of andere reden die dag niet komen en laat dat niet op tijd weten, heeft Quick die dag idd niets gedaan. Maar ik ben helaas niet helderziende en kan hierop niet anticiperen. De keren dat ik met hem werk, ben ik echt wel degene die beslist wat we die dag gaan doen. Je hebt trouwens wel lef zeg om te stellen dat mijn paard helemaal niet snapt wat er van hem gevraagd wordt zonder hem te kennen en te weten hoe hij functioneert. Quick gaat in staking als hij niet begrijpt wat hij moet doen. Ik ken hem ondertussen goed genoeg om te weten hoe ik tot hem door kan dringen en hoe ik hem dingen kan uitleggen zodat hij het snapt. Helemaal prima dat jij het op een andere manier zou doen, maar dat geeft jou nog niet het recht om mij af te schilderen als een incompétente snul.

Mijn smid zei een paar maand geleden nog dat Quick heel veel geluk heeft dat ie bij mij terecht gekomen is, dat de meeste mensen dit paard niet zouden begrijpen en dat dit soort paarden in verkeerde handen een ellendig leven hebben. Na het lezen van jou post, begrijp ik welk soort mensen hij bedoeld. En ja, ik ben bot tegen jou, maar ik laat me niet meer doen. Zo lang de mensen die Quick en mij van dichtbij meemaken en bijstaan met raad en advies van mening zijn dat ik goed bezig ben, heeft bokt geen oordeel te vellen over mijn doen en laten.


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:57

Ik begrijp ergens je reactie al vind ik het wel erg fel en juist daardoor ook een stuk mijn gevoel bevestigen.

Nogmaals: ik vorm mijn mening puur op wat ik hier lees en zie. Goed mogelijk dat dat niet klopt, het is sowieso gekleurd door mijn eigen perceptie, door jouw schrijven en de info die jij deelt. Ik kan het verder niet helpen of tegenhouden dat ik een mening vorm en heb. En ja ik probeer echt wel een open blik te houden. Ik heb ook bewust benoemd dat we duidelijk een andere aanpak hebben. Dat is op zich ook allemaal prima natuurlijk.

Het is alleen maar goed dat de experts rondom je je gevoel bevestigen. Ik krijg alleen wel eens het gevoel dat je mensen die je mening niet delen heel bewust buitensluit. Zoals nu bvb ook. Nochtans ligt daar soms hele waardevolle informatie.

Ik kan niet zeggen dat je post mijn mening verandert. Het is jouw keuze om mijn post keihard af te wijzen, dat is je goed recht. Nergens zoveel meningen als in de paardenwereld!

Je zit natuurlijk wel op een forum en daar kun je meningen verwachten. Het valt mij op dat in jouw topic er bijna altijd geregeerd wordt door mensen die in je verhaal meegaan. Mijn ervaring is dat dat niet de meningen zijn waar ik persoonlijk altijd het meeste van leer. Kritische blik kan zo handig zijn, ook al besluit je om die juist niet te volgen. Daarom blijf ik al achter mijn post staan.

Ik denk dat iedereen hetzelfde wil. Dat jij en quick het fijn hebben. We hebben alleen een andere visie over hoe we hem zouden opleiden en trainen en ook onszelf zouden trainen. Ikzelf hou nu eenmaal van goede accomodatie en regelmatige training onder consequente begeleiding, en jezelf continu in vraag stellen, en ik blijf erbij dat ik vind dat dat bij jou ontbreekt. Ik vind het wel top dat je er echt veel in investeert. Ik heb mijn post, hoe hard ook, niet gepost om je te shockeren alleen. Alleen om eens eindelijk aan te geven dat wat jij schrijft en laat zien bij mij gewoon veel vraagtekens oproept. En er is niets mis met dat laten weten imo. Het is gewoon feedback, aan jou alle keuze wat je daarmee doet. Ik wou je zeker niet persoonlijk aanvallen (snap ergens wel dat je het zo aanvoelt) maar je eerder eens laten kritisch kijken naar je eigen denkwijze en handelen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:50

Als dit de mening is van de trainster die mijn fascia therapeut mij aanraadde voor grondwerk.






Dan heb jij hier je mening niet door te drukken.

En hoe durf jij te oordelen over de mensen in mijn omgeving! Ten eerste zitten zij hier niet op bokt en kunnen zij zich niet verdedigen. En ten tweede is het gewoon not done om mensen die je niet kent een labeltje op te kleven op basis van iets wat 1 persoon, ik in dit geval, post. Als je dan toch al heel de tijd mee leest, dan weet je ook dat ik Quick al verschillende keren bijna te koop gezet heb omdat hij niet is wat ik van hem verwachtte. Dat hij hier nog is en dat we voort doen komt niet voort uit grootheidswaanzing of overschatten van mijn eigen kunnen, maar vanuit het puchen van de mensen die mij kennen in het echte leven en mij met mijn paarden aan het werk zien. Moesten zij de afgelopen jaren niet op ieder twijfel moment mij een trap onder de kont gegeven hebben, dan had Quick hier nu niet meer geweest. Waag het dus niet om ook nog maar 1 woord te schrijven over mijn omgeving, dat pik ik van niemand!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-21 09:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:04

Quick doet het goed en werkt fanatiek mee. Hij begint het leuk te vinden om aan de lange teugel te werken en wandelde de 3de keer zonder protest de oprit op en af. Naar links loopt hij al netjes met zijn neusje naar binnen, rechts vindt hij het nog moeilijk. We nemen er dan ook de pilates oefeningen bij om hem soepeler te maken. 27/4 hebben we onze 1ste les. Deze trainster komt 1 keer per maand in mijn provincie, een datum wordt afgesproken op basis van het aantal inschrijvingen. Ik doe gelukkig veel lates en hoop dat ik toch maandelijks een les kan mee pikken.

Afgelopen zaterdag hebben Quick en Bacardi hun lymfedrainage gehad. Bacardi heeft genoten van zijn behandeling, Quick begon ontspannen, maar toen de eerste blokkade los kwam, vond ie het niet meer jolig. Begin mij komt die dierenarts die osteo en acupunctuur combineert langs voor een opvolg behandeling, in de dagen daarna krijgt hij opnieuw een lymfedrainage om zijn lichaam te helpen bij het opruimen van de afvalstoffen. Bacardi heeft een ondersteunende tape gekregen en moet niet meer behandeld worden.

Afbeelding


Vorige donderdag heeft hij aan de longe gelopen. De dierenarts vindt zijn draf verbeterd.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:34

Ik vind het moeilijk discussiëren als je gaat dreigen. Ik vind je manier van reageren ook niet echt opening geven om echt naar elkaar te luisteren. Verder reageer je voor mij eigenlijk nergens echt inhoudelijk op dus ik kan er ook niet veel aan toevoegen. Ik schrik wel een beetje van je manier van reageren. Voor mij nergens voor nodig. We kunnen het ook oneens zijn zonder zo fel te doen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:23

Goed nieuws/slecht nieuws. De natuurlijke bekapper van mijn osteopaat heeft nog plaats voor mijn paarden. Heb een heel fijn telefoongesprek gehad met hem. Hij moet Quick natuurlijk eerst irl zien voor hij echt kan zeggen hoe we het gaan aanpakken, maar doel is wel om een stevige en gezonde zool te krijgen. Tuurlijk lukt dat niet op 1 2 3 en moeten we een termijn overbruggen en zonder hoefbescherming kunnen we niet naar buiten. Of we aan de slag gaan met hoefschoenen, opnieuw voor plakijzers gaan of nog iets anders proberen, wordt beslist nadat hij de voeten van Quick gezien heeft. Slechte nieuws is dat deze man een hele drukke agenda heeft en pas op 8 mei plaats heeft voor ons. Tot dan werken we lekker op de oprit of hun voormalige weide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:37

Oh, ik zie net dat je nog gereageerd hebt poes, doe geen moeite, je zit onder mijn foeiknop en ik ga echt geen moeite meer doen om jou epistels te lezen.


Gisteren begonnen aan het boek van Kathrin Roida begonnen, zit nog niet zo ver en ik twijfel of ik nog verder ga lezen voor mijn les volgende week. Tot vorig jaar liep ik, tot grote ergernis van een aantal mensen hier, naast Quick. Het zou Quick in de dominante positie zetten en ik heb, dik tegen mijn goesting, tijdens de les vorig jaar een andere houding aangenomen. In het boek worden alle oefeningen echter uitgelegd terwijl ze naast het paard loopt. Zou hier graag een foto vanuit het boek zetten, maar gisteren hebben de mods een printscreen van een appje, waarin stond dat mijn toekomstige trainster het geen probleem vindt om op gras veldjes te werken, weggehaald. Dus ga ik hier quoten. De schrijfster motiveert haar positie naast het paard Als volgende:" Zelf loop ik het liefst ter hoogte van de schouder, want zo kan ik zeer exact en met de meest verfijnde hulpen inwerken zonder mijn positie te hoeven aanpassen. Ook in de omgang met dominante paarden heeft deze positie zijn waarde bewezen." en nog " De mimiek van het paard geeft zoveel informatie over zijn emoties en wat zijn volgende reactie zal zijn: is hij met een oor bij mij en wacht hij attent op het volgend commando? Of is hij afgeleid en klaar om weg te springen? " Alle oefeningen worden dan ook vanuit die positie uitgelegd, afwachten dus wat de les volgende week inhoud, maar ik ben alvast heel opgetogen om te lezen dat er ook trainers zijn die naast hun paarden lopen. Dat men klassiek leert om altijd aan de zelfde kant van het paard loopt, is ook iets waar zij zich niet aan houdt. Zij loopt langs beide kanten om de symmetrie van het paard te bevorderen.

Ze promoot ook enorm het afwisselen van werk en tijd dat je met je paard bezig bent en werkt zelf zelden langer als 30 minuten, jonge paarden traint ze zelfs vaak maar enkele minuten. Als ik dan lees welke oefeningen zij de basis vindt, kent Quick enkel het veranderen van hand en vierkant staan niet. Dan kan ik daaruit toch besluiten dat Quick idd een goede basis heeft. Ik ben ook heel blij te lezen dat ze geen fan is van hulpteugels aan de longe. Hiervoor geeft ze volgende reden:" Ik longeer tegenwoordig nooit meer met hulpteugels, omdat ik geen voorgeschreven houding wil afdwingen maar graag wil dat de hals als 'balanceerstok' wordt gebruikt. De lichaamshouding geeft aanwijzingen voor mogelijke exterieurfoiten of asymmetrieën. Met bijzet- of andere hulpteugels is het niet mogelijk het paard te analyseren en heeft het longeren dus geen betekenis voor de verdere scholing. Op de ene hand zal hij zich beter buigen... Daarentegen zal hij op de andere hand naar buiten kijken en naar binnen vallen. Daarom heeft de holle, van nature ingebogen zijde meer moeite met galopperen, omdat het paard sterk naar buiten drijft. " zo blij dat ik altijd te koppig geweest ben om aan de slag te gaan met hulpteugels! En heel fijn om nog maar eens de bevestiging te vinden dat Quick voldoende aan het werk is, ook al wordt ie sommige dagen maar enkele minuten aan het werk gezet.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:46

Ik volg je topic al lange tijd met interesse maar je reactie op poes vind ik echt onfatsoenlijk. Ze probeert alleen maar met je mee te denken. Als haar idee van het opleiden van een jong paard niet overeenkomt met de route die jij wil volgen is dat natuurlijk prima, maar dan lijkt het me nog niet nodig zo van leer te trekken.

Desalniettemin wil ik je veel succes wensen in je verdere traject met Quick, en ik hoop oprecht voor je dat er een tijd komt waarin je wat meer onbezorgd van hem kunt gaan genieten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:04

Sinds wanneer is iemand onbekwaam noemen en mensen die je niet kent de stempel geven dat ze een stelletje ruggegraatloze meeloper zijn meedenken met iemand? Als ik wil dat er mee gedacht wordt, vraag ik dat wel aan mijn omgeving, niet aan een stel wildvreemde. Maar goed, had niet anders verwacht als dit soort reacties, het heeft eigenlijk best nog lang geduurd voor iemand zich niet meer kon inhouden. Wie mij en/of mijn omgeving zo negatief neer zet als poes, mag zich aan een onfatsoenlijke reactie verwachten. Ik zwijg voor niets of niemand.

boyca
Berichten: 1072
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:12

Ik volg ook al heel lang maar ga nu ook afhaken, ik vindt je reactie zeer overdreven en onfatsoenlijk naar Poes. Ik deel dezelfde mening als met Laurie.

Iemand steekt tijd en moeite om haar visie keurig te omschrijven en te delen en omdat het niet overeen komt met jouw visie dan zo te reageren is buiten proportie en had dit ook niet achter je gezocht.

Succes

hagelslag
Berichten: 8933
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:14

boyca schreef:
Ik volg ook al heel lang maar ga nu ook afhaken, ik vindt je reactie zeer overdreven en onfatsoenlijk naar Poes. Ik deel dezelfde mening als met Laurie.

Iemand steekt tijd en moeite om haar visie keurig te omschrijven en te delen en omdat het niet overeen komt met jouw visie dan zo te reageren is buiten proportie en had dit ook niet achter je gezocht.

Succes



Precies dit.

Ik denk dat je te veel met van alles en nog wat bezig bent ipv gewoon consequent training/opvoeden

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:49

Ik snap helemaal niet waarom je een topic lopende hoopt als je toch geen reacties wil. Tenzij mensen zeggen wat je wil horen.

Verder ben ik het volmondig eens met Poes.
Veel excuses en verzinsels, maar gewoon niet to the point komen: Je paard correct trainen en opvoeden. Wel veel blabla, maar eigenlijk weinig zinvolle acties. Je kan dat dier bekappen en met druppeltjes behandelen tot het einde der tijden, maar misschien moet je eens beginnen met dat dier een geschikte accomodatie te bieden waar je kan trainen. Een beetje prullen op de oprit, daar ga je ver mee komen...
Je hebt ook totaal geen inzicht in wanneer een paard iets niet kan, in plaats van iets niet wil. Hier werd je op een bepaald moment zo gefrustreerd tijdens de les omdat "Quick niet op de hoefslag wou" (Kon die niet, geen balans) dat ik je van je paard gehaald heb en zelf heb verder gereden om een beetje positief te kunnen afsluiten.
Ik vind het heel veelzeggend dat je zélfs tijdens een les gewoon niet luistert en je eigen ding blijft doen en geloven, ondanks het feit dat er genoeg mensen je willen helpen.
Je kiest er dan dus nu gewoon die mensen uit die jou zeggen wat je wíl horen.

Mijn advies wil je toch niet, of niet meer alleszins, want Quick heeft hier een maandje in training gestaan wat eigenlijk prima verlopen is! Superlief paard, dat bij mij geen enkele bok gegeven heeft en altijd z'n best deed. Wel een beetje eigenzinnig en opdringerig, maar goed, geen abnormaliteiten.
Als ik dan nu hier lees hoe hij steeds over z'n toeren geraakt en niets snapt.. Dan vind ik dat oprecht erg.
En dan geef ik toch mijn ongevraagde advies; Verkoop dat dier gewoon, of plaats hem ergens in training of op een goede accomodatie. Maar niet bij mij, laat dat vooral duidelijk zijn. :+

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: https://raudidalur.weebly.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:12

Even een allerlaatste update en dan laat ik het topic voor wat het is. Heb lang getwijfeld of ik hier de conclusie van alle onderzoeken nog zou posten, maar om te vermijden dat mensen beginnen te vragen hoe het met ons gaat, terwijl ik het topic zelf ontstip, doe ik het toch maar even.

Quick is gelukkig pssm negatief. Zijn sélénium stond op 102, ondergrens is 100, terwijl ik op dat moment al sélénium bij voerde. De fokker van Quick is dierenarts en liet me weten dat een selenium tekort exact de klachten geeft die ik sinds augustus zie. Alleen heeft ie dus niet echt een tekort op het labo. Dinsdag was mijn dierenarts hier voor een 2de acupunctuur behandeling, even met haar ook het labo besproken en zij gaf aan dat de fokker een punt heeft. Met een waarde die zo kort tegen de ondergrens staat, komt een paard in de problemen bij inspanningen. Ik moet dan ook sélénium blijven bijgeven. Het angstig reageren en de stramheid na inspanning zou hierbij opgelost moeten zijn.

De blokkades in zijn lichaam hebben echter een andere oorzaak. Dierenarts en trainer zijn van mening dat Quick al heel zijn leven zijn lichaam fout gebruikt. Dit geeft geen problemen als je hem niet belast, zodra je met hem op de klassieke manier aan de slag gaat, loopt het fout. Door zijn disbalans zet Quick zijn achterbenen te ver open aan de longe en onder het zadel, waardoor er veel te veel druk komt op zijn si gewricht. Vanuit die disbalans is Quick ook niet in staat om te buigen. Het heeft ook geen zin om hem aan de longe of onder de ruiter te leren meer op zijn achterhand te lopen. Hij kan dit van nature niet en gaat zijn lichaam dan nog slechter gebruiken, met onder de ruiter een holle rug (risico op kissing spines in de toekomst) of de neiging tot versnellen met het klutsen van zijn gangen. Les 1 met de nieuwe instructeur was dan ook gericht op het letten van het lichaams gebruik van Quick. Longeren en rijden wordt voorlopig nog niet meegenomen, Quick moet eerst leren om zijn lijf beter te gebruiken. Wil niet zeggen dat ik hem niet aan de longe mag nemen of er niet op mag, maar ik heb wel serieuze beperkingen gekregen. Quick mag niet galloperen aan de longe, enkel stappen en als hij relax genoeg is draven. Ik mag hem voorlopig niet rijden op een veldje of in een piste en als ik rij, mag ik enkel stappen. Versnellen naar draf of tölt op een recht stuk kan enkel als hij ontspannen is, galloperen mag voorlopig absoluut niet. Ik moet ook heel veel variëren in zijn oefeningen. Wat ik tijdens mijn 1ste grondwerk les geleerd heb, moet ik max 3 keer per week herhalen. Ik moet tijdens deze oefening Quick continu begeleiden bij zijn lichaamsgebruik en moet zelf achterwaarts stappen, zodat ik kan zien hoe hij zijn lichaam gebruikt, waarbij ik hem moet corrigeren als hij zijn gewicht op de voorhand zat. Ik mag deze oefening op mijn oprit doen, omdat ik dan zelf de steun heb van de randen terwijl ik achteruit ga en in het slechtste geval bots ik op de poort. Tussen les 1 en 2 is het vooral belangrijk dat ik werk op een beter lichaams gebruik van Quick en zelf vlotter word in het herkennen van een fout bewegingspatroon en het sneller kan corrigeren. Volgende les zou de focus liggen op een vlotter tempo en het beter leren buigen van zijn lichaam.

We gaan met baby stapjes richting longeren en rijden werken en ondertussen blijft Quick onder controle staan van mijn dierenarts die met acupunctuur werkt. Zij gaf dinsdag in ieder geval al wel aan dat Quick duidelijk al beter in zijn lijf zit. Zijn voeten zijn eindelijk terug koud en hij heeft geen pulsaties meer. Na de behandeling had hij wel warme knieën. Moest het even aanzien en afwachten, was vermoedelijk een reactie op de behandeling. Als hij tijdens het werk de komende tijd toch problemen stelt, moest ik een seintje geven en zou ze de knieën beter bekijken. Volgende dinsdag krijgt hij opnieuw lymfedrainage, tijdens de 1ste sessie zijn alleen de grootste problemen aangepakt, maar er zat te veel scheef om alles ineens op te lossen. Ik heb met mijn dierenarts afgelopen week het behandeltraject van Quick besproken en zij vindt er helemaal niets geks of abnormaals aan. Ze gaf ook aan dat lymfedrainage heel nuttig is om het paard te helpen bij het verwijderen van de afvalstoffen die vrij komen na een acupunctuur behandeling.

Zo, bij deze weten jullie het resultaat van al het testen en de peuten/paten van de laatste tijd. Ik ga nu lekker verder aan de slag met Quick met de hulp van Anneke Hollanders als trainer en alle peuten/paten die me de laatste maanden bij gestaan hebben.

Utixo

Berichten: 6556
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:30

Goh, ga je alweer het topic verlaten?

Ik wil je echt meegeven dat het misschien verstandig is om eens te stoppen met overal wat achter te zoeken, en dat dier naar iemand te sturen die hem correct opvoed en voert. Al je verhalen ademen uit dat hij je gigantisch in de zeik neemt en jij er volledig in mee gaat. Ook lijkt het alsof je eigenijk geen idee hebt waar je nou mee bezig bent. Dit is voor niemand leuk, voor jou niet en voor je paard niet.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:08

Omdat de topicstarter heeft aangegeven definitief te stoppen met Bokt en daardoor niet meer kan reageren plaats ik hier een slotje.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers