[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:48

Niet alle paarden vinden alle soorten grondwerk leuk. Mijn mafje vond in hand trail helemaal prima maar showmanship at halter vond ze saai. Alles wat met een touwhalster en leadrope kon gebeuren vond ze maar niets want ze wilde niets op haar neus. Grondwerk als longeren met enkele of dubbele lijn met hoofdstel was prima. Freestylen was ook OK.

Misschien vind Quick agility wel helemaal leuk of toch 1 van bovengenoemde dingen maar heeft hij ook liever niets op zijn neus, of juist liever geen bit in. Je vind de voorkeuren van je paard uit door dingen te doen en goed te kijken naar de reactie van je paard. Het is OK als je paard iets minder leuk vindt, je hoeft 'm niet te pesten. Jij en je paard worden leuker als je leuke dingen doet samen.

"Under a cherry tree there are no strangers"
Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018

Maflinger_S

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:22

Gave update dat je goede support hebt gevonden voor puber Quick. Pubers, in welke vorm dan ook, zijn een pain in the neck. Ook al hebben ze een chocoladeverpakking.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:12

Tuurlijk doe je het goed met Quick. Dat hij nu pubert en grenzen probeert te verleggen hoort er bij.
Leuk dat het klikt met je buurvrouw.

Mooie foto!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:07

Lekker bezig met Quickie zo te zien en te lezen. Af en toe wat praatjes hebben hoort bij puberen.

(Wat heb jij een mooie lange benen trouwens.)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:50

Quick is echt zo leuk. Hij krijgt nu ook meer zijn eigen(wijze) karakter.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:00

Quick doet het goed toch? Lekker op zijn eigen tempo.

Het is fijn om gewoon goed naar je paard te kijken en de tijd te nemen.

Toen wij destijds ons mafje kochten was ze 4 en al jaar onder het zadel. Ik wist toen nog weinig van paarden maar als ik nu de foto's van toen zie en die naast de foto's van pakweg 5 jaar later leg, zie ik wel heel goed hoe guppie mafje nog was toen we haar kochten. En wel gewoon er vol aan de bak mee. Dat zou ik nu niet meer zo doen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:38

Mooi toch. Vooral meebewegen met wat Quick aangeeft.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 11:09

Het zou heel fijn zijn als het door Quick komt dat je je beter voelt. Paarden in het algemeen zijn goed voor het welbevinden van een mens. :D

Wat het trainen van Quick betreft, zou het misschien handig zijn als je iemand kunt vinden die jou en Quick zou kunnen begeleiden in het werken met de dubbele longe. Dat is een fijne trainingsmethode.

Je vriend past trouwens netjes op Quick.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:53

Quick is nog maar een guppie en heeft nog niet zoveel gedaan dus dat hij balans en kracht mist om lekker te kunnen lopen in alle verschillende gangen is logisch. Komt goed, gewoon (kilo)meters gaan maken.

Qua dubbele longe zou je eens kunnen kijken of Patrick Molenaar bij jou in de buurt les geeft.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:56

Mooie update over Quick. Rijden met die hap! Over dat geen druk op de neus verdragen, dat had mijn mafje ook. Met een westernhoofdstel valt dat niet eens op. Mijn mafje tolereerde met grondwerken wel een touwhalster maar dat had ook niet haar voorkeur.

Macho OK en Bacardi toch iets achteruit, dat is inderdaad even slikken. Hoe groter het dier, hoe groter de zorgen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:28

Quick heeft met rijden volgens mij last van jeugdig enthousiasme en jeugdige onbalans. Dan is stilstaan ook wel heeeuul moeilijk. Tja, dat gaat alleen maar beter worden door het vaker te doen (en er overheen te groeien). Komt goed.

Hetzelfde geldt voor het lastig vinden om te stappen als je ook harder mag en wilt. Joho, denkt Quick, party time.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:43

Je hebt niet gefaald. Je hebt alleen iets anders te leren dan je dacht. En Quick maakt dat, soms pijnlijk voor jou, duidelijk. Met jou ernaast en in zijn vertrouwde omgeving is hij de braafheid zelve, daarbuiten en als jij erop zit, wil hij letterlijk grenzen verkennen. Misschien heb jij wel te leren dat je de controle wat meer moet loslaten en je moet laten verrassen door dat wat er komt?
Een paard, en zeker een jong paard, is niet perfect en perfectionisme en een paard gaan ook niet zo best samen.

Je rit van vandaag klinkt succesvol. Quick afwisselend volgend en leidend en goed te controleren zo te lezen. Helemaal goed toch?

Hij mag tijdens de fotoshoot toch best een beetje draken? Het is geen robot. De fotoshoot is een momentopname dus probeer ook te genieten van het moment. (Dan sta je zelf ook mooier/beter op de foto. :D)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:36

Zo is dat. Quick heeft het super goed gedaan.

Ik ben benieuwd naar de foto's te zijner tijd. Met zo'n leukerd als Quick kan het bijna niet anders dan dat het leuke foto's worden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:06

Akkefietje met Quick gehad gisteren, las ik. En vandaag lekker met de dubbele lijnen gewerkt en een mooi vooruitzicht voor een training van Quick en jezelf.

Gaaf om te lezen dat je handvatten hebt gehad om verder te werken met Quick. Ik heb sinds een paar weken les met de dubbele longe met arabierig typje en ze pakt het heel goed op. Wat je schrijft, het is zo leuk om op een andere manier met je paard bezig te zijn. Goed voor de bespiering en de balans.

Arabierig typje heeft eind vorig jaar, begin dit jaar in training gestaan bij een westernruiter. Dat heeft ons goed gedaan. De opdracht was om met arabierig typje te rijden en een inschatting te maken of zij en ik wel een match waren. We zijn er regelmatig heen gegaan en ik heb ook een aantal lessen bij haar genomen. Eerst op haar betrouwbare lespaarden en daarna op mijn eigen arabierig typje. Conclusie was dat wij een prima match zijn. Die training heeft ons veel goed gedaan en een mooie basis gegeven.

Helemaal gaaf dat jij ook zoiets gaat doen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:10

De leadropes zijn waarschijnlijk zwaarder dan de lange teugels, dus ik weet niet of dat voor jou fijn gaat werken.

Het ís ook spannend om je paard uit handen te geven maar zeker als je een goed lopend gangenpaard wilt, wel de investering waard denk ik. Als je een goed gevoel hebt bij een trainer, moet je daarvoor gaan. Het is daarbij wel belangrijk dat jij als eigenaar ook regelmatig betrokken bent bij die training, zodat je het langzamerhand over kunt gaan nemen van de trainer. Jij moet "na de training" tenslotte verder met je paard.

Fijn dat je weer bezig bent met opstappen. Kleine stapjes, Quick is zich waarschijnlijk rot geschrokken en vraagt zich af hoe hij het beter kan doen.
Wat ik trouwens regelmatig met mijn arabierig typje doe is "iets stoms". Het hek waait net een beetje dicht als wij er door gaan. Ik laat mijn borstel vallen tijdens het poetsen. De waterslang heeft een eigen leven als ik 'm vast heb. Arabierig typje moet leren dat haar mens soms een beetje onhandig is, en dat dat helemaal niet erg is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:53

Gaaf! Als je hier blijft posten blijf ik graag mee volgen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:37

Het is vakantietijd. Misschien is de fotografe niet de gelegenheid om te reageren omdat ze in het grote niets zit zonder wifi? (Had ik 3 weken terug. Wel eens lekker trouwens...)

En anders een andere fotograaf zoeken? Volgens mij zijn er zat fotografen die dat mooie chocoladestukje van jou (en ook die andere twee leukerds) op de foto willen en kunnen zetten.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:48

Tijd voor de blond haar en blauwe ogen act: "Je bent me toch niet vergeten hoop ik?".

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:41

Ik hoop inderdaad dat de shoot door gaat.

Ik sluit me aan bij degenen die je voor gek verklaren dat je met een burn-out blijft werken. Dat kán namelijk helemaal niet. Je lijf heeft op de rem getrapt en je laten weten dat de grens bereikt is. Waarom durf je je niet ziek te melden? Je werkt in de patientenzorg, wat gebeurt er als je met je burn-out hoofd een fout maakt? Niemand is onmisbaar, ook jij niet. (Ja, ik ben best een beetje boos op je.) Met een burn-out moet je rustiger aan doen en er aan werken om uit te vinden wat je moet doen om uit je burn-out te komen en vervolgens wat je moet doen om een volgende burn-out te voorkomen. Een tip: het overkomt het vaakst mensen die van nature nogal perfectionistisch zijn en geen nee kunnen zeggen.

Quickie gaat dus best goed. Ik zou 'm niet een paar maanden op rust zetten voordat hij aan het werk gezet wordt. Dat is zonde. Gewoon lekker met 'm blijven oefenen met opstappen en weer rijden. Die ritjes die jij maakt kan ie best en je kunt er niets mee verprutsen. Sterker nog, als je niet lekker in je vel zit is lekker met je paard aan de gang gaan goed voor je beweging. Beweging is goed en je kunt je mooi op iets anders focussen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:48

Was een spannende dag dus maar goed doorgekomen. Gaaf!

Ik vermoed trouwens wel dat Quick's "gedoe" ook een beetje door jou "veroorzaakt" wordt. Quick spiegelt jou en als jij er niet helemaal bij bent omdat je in je hoofd ook druk bent met andere dingen, gaat hij vervelen bij gebrek aan leiding. Je hebt bij hem (nog) 100% focus nodig.

Ik ben benieuwd naar de foto's.

Lekker blijven oefenen inderdaad, met op- en afstappen en rijden. Komt goed zolang jij je koppie erbij houdt.

Ik heb trouwens bij het afstappen van mijn arabierig typje een probleem: ik ben niet zo lang en rij met bodyprotector. Ik rij met rijbroek met kunstleren zitvlak en dat blijft bij het afstijgen door mijn korte pootjes aan de kunststoffen achterkant van mijn zadel "plakken" waardoor ik mijn been niet over de achterkant van mijn zadel krijg. Ik kan wel zeggen dat arabierig typje bomproef is zolang ik niet met zadel en al naar links glij.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:39

Helemaal mooi toch dat jij hem kalm krijgt op het moment dat jij dat wilt c.q. op hem stapt? Het wederzijdse vertrouwen is er. Gelukkig heeft Quick ook momenten dat ie lekker eigenwijzig is. Dat hoort - voor mij - bij een dier. Anders was ik wel gaan mountainbiken ...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:43

Lekker geoefend zo te lezen.

Zet je foto's maar hier als je ze hebt. Dan weet ik ze te vinden ... :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:13

Misschien heeft Quick momenteel de concentratieboog van een goudvis? Wel heel fijn dat 1x opstappen, zitten en weer afstappen zo goed ging.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:44

Leuke update! Lekker met Quickie aan de wandel die letterlijk het voortouw neemt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:12

Jij vindt ze prachtig. Da’s ook de bedoeling. Ik oefen nog wel wat geduld.