[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Manadeluca

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:10

Zalig paard.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 23:16

Wat is Quick toch een topper! <3 Hij gaat zo'n fijn wandelpaardje worden (voor zover hij dat nog niet is natuurlijk). *\o/*

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 17:39

Vandaag een interessante les gehad met Quick. Er stond een wandeling aan de hand op het programma. Alleen is Quick de laatste maand een lammetje, dus veel leermomenten waren er eerst niet. Ik vertelde mijn instructrice dat Quick bij anderen zijn grenzen af toetst, dus nam zij het leadrope over. Het duurde niet lang voordat Quick de kantjes eraf begon te lopen. Hoe strenger hij werd aangepakt, hoe groter zijn frustratie werd. Dus werd meneer achteruit gezet, wat helemaal niet naar zijn zin was. Hij begon heel gericht naar de armen van mijn instructrice te happen. Als ik met hem wil grondwerken, kan hij ook zo lastig uit de hoek komen. Alleen vind ik het dan wel bizar dat hij zo braaf is als ik erop zit of als we gewoon wandelen. Mijn instructrice suggereerde dat Quick wandelen en bereden worden misschien gewoon leuk vindt, maar dat er een kans is dat hij grondwerk maar niets vindt.

Terug thuis zijn we nog wat aan het napraten over Quick en ik vermeld dat hij een gangenpaard is. Zij heel nieuwsgierig naar dit extra gangetje, dus ik stel voor om Quick even aan de longe te nemen. Meneer moest natuurlijk weer super goed zijn best doen om vooral geen zuivere draf of andere gang te laten zien en klutste alles lekker door mekaar. Ik vertel haar ondertussen ook dat Quick zelfs in stap al anders aan voelt als een gewoon paard en krijg een blik vol ongeloof. Dus bied ik aan om even de barebackpad op Quick te leggen, zodat ze Quick even kan voelen. Tijdens het opzadelen merken we beiden op dat de geërgerde blik uit Quick zijn ogen verdwijnt en dat zijn ogen zacht worden. We kijken mekaar aan en mijn instructrice zegt dat Quick dit duidelijk leuk lijkt te vinden. Eens ze erop zit, moet ze me eerst gelijk geven dat Quick anders zit, maar ze zegt ook dat Quick opeens een heel ander, veel aangenamer, paard is.

Het is vandaag dus echt wel duidelijk geworden dat bereden worden iets is waar Quick plezier aan beleeft en dat grondwerk hem frustreerd. Vraag is nu: hoe pak ik dit aan? Kan ik grondwerk leuk maken voor hem, of dwing ik hem om iets te doen wat hij niet leuk vindt omdat ik nu eenmaal de baas ben? Stoppen met grondwerk is wat mijn gevoel zegt, maar dat is volgens mijn instructrice geen optie.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:23

Tuurlijk kan grondwerk leuker gemaakt worden. De essentie van grondwerk is dat het aansluit bij wat het paard nodig heeft. Trainen vanuit zijn mentale behoefte en daarna of daarnaast kijken naar fysiek trainen. Als hij zich verveelt heeft hij dus meer afwisseling nodig, tijd voor variatie en creativiteit dus.

Heeft je instructrice geen ervaring met gangenpaarden? Ben je niet bang dat je dan later toch vastloopt? Want het werkt toch allemaal net even anders met zo'n Rocky, weet ik uit ervaring

Waar de creativiteit van de horseman ophoudt, begint zijn grofheid

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 20:36

Wicky schreef:
Tuurlijk kan grondwerk leuker gemaakt worden. De essentie van grondwerk is dat het aansluit bij wat het paard nodig heeft. Trainen vanuit zijn mentale behoefte en daarna of daarnaast kijken naar fysiek trainen. Als hij zich verveelt heeft hij dus meer afwisseling nodig, tijd voor variatie en creativiteit dus.

Heeft je instructrice geen ervaring met gangenpaarden? Ben je niet bang dat je dan later toch vastloopt? Want het werkt toch allemaal net even anders met zo'n Rocky, weet ik uit ervaring

Tja, variatie, tuurlijk! Was het alleen maar zo makkelijk met Quick. Onlangs moest ik nieuwe zomer banden hebben. Leuk toch, 4 oude banden waarmee je wat kan doen. Leg er een bezemsteel op en je hebt een lage hindernis. Goede manier om je jonge paard te leren om zijn voeten op te heffen, niet? Wat doet Quick? Die gaat aan je balk of bezemsteel snuffelen, geeft het ding een por waardoor het van de banden rolt en slaat dat op in zijn geheugen. Gevolg: meneer vertikt het om zijn voeten op te tillen een stoot keer op keer het balkje van de banden. Banden waren trouwens wel heel leuk om mee te spelen hoor.

Nog zo een voorbeeld. Quick speelt continu met zijn leadrope. Dus ik denk: hé, misschien is het een goed idee om zo'n hondentouw te kopen, kan ik hem leren aporteren. Quick pakt het touw aan, schud er even mee en laat het vallen. Hij komt er gewoon niet meer aan, het touw is al saai geworden.

Het enige wat hij niet saai vindt, is gaan wandelen. Daar kan hij echt van genieten. Dus dachten we vandaag dat hij tijdens het wandelen misschien wel te motiveren zou zijn om te werken. Awel, vergeet het. Zodra we hem vroegen om achteruit te gaan, ging hij in de ankers en kreeg je niets meer van hem gedaan. Hij vindt grondwerk echt niet leuk.

Ik heb met mijn vorige paarden amper grondwerk gedaan. Wilde met Quick aan de slag, omdat hij zich duidelijk verveelt als hij niet aan het werk gezet wordt. Ik kan niet dagelijks met hem gaan wandelen en ik vind hem nog te puppie om hem meer als 1 keer in de 2 weken te rijden. Vandaar de poging om toch wat grondwerk te doen.

Dat mijn instructrice geen ervaring heeft met gangenpaarden vind ik niet erg, ken genoeg mensen waar ik advies aan kan vragen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:45

Het enige waar ik aan kan denken om het grondwerk interessanter te maken voor hem, is er een voerbeloning aan koppelen wanneer hij het gevraagde uitvoert, maar ik meen me te herinneren dat jij daar geen voorstander van was. :D Verder ben ik inspiratieloos. :))

Maar fijn om te horen toch dat hij het rijden leuk vindt! :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:48

Niet alle paarden vinden alle soorten grondwerk leuk. Mijn mafje vond in hand trail helemaal prima maar showmanship at halter vond ze saai. Alles wat met een touwhalster en leadrope kon gebeuren vond ze maar niets want ze wilde niets op haar neus. Grondwerk als longeren met enkele of dubbele lijn met hoofdstel was prima. Freestylen was ook OK.

Misschien vind Quick agility wel helemaal leuk of toch 1 van bovengenoemde dingen maar heeft hij ook liever niets op zijn neus, of juist liever geen bit in. Je vind de voorkeuren van je paard uit door dingen te doen en goed te kijken naar de reactie van je paard. Het is OK als je paard iets minder leuk vindt, je hoeft 'm niet te pesten. Jij en je paard worden leuker als je leuke dingen doet samen.

"Under a cherry tree there are no strangers"
Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:19

Variatie zit niet in de oefening alleen, het zit in wanneer je welke oefening vraagt en wat dat dan toevoegt.

Mijn rmh-ruin kan en wil een heleboel, maar ontspannen en wachten op mijn vragen vindt hij heel moeilijk. Dus oefenen we dat vooral

Waar de creativiteit van de horseman ophoudt, begint zijn grofheid