[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:37

Maflinger_S schreef:
Klopt helemaal. Je moet je aanpassen aan het paard: zoveel ruimte als mogelijk, zo strak als nodig. Geldt zowel ernaast als erop.

Ik heb je topic over Quick gevolgd en volgens mij ben je goed bezig en gaat het helemaal goed komen. Op jullie tempo.

Ik heb vandaag voor het eerst sinds mijn val, een half jaar geleden, weer op arabierig typje gezeten. Aan de longeerlijn en alleen wat gestapt. Voelde goed en knolletje was braaf.


Zalig om te horen dat het goed ging.

Ben ondertussen op fb lid geworden van een groep met mensen uit mijn dorp. Ben aan het twijfelen of ik er nu al een oproep plaats om ruiters te vinden, of dat ik wacht tot komend voorjaar.

En het zou kunnen dat Quick op termijn een Spanjaard wordt. Vriendlief wil daar iets kopen en dinsdag gaan we er huizen bekijken.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:06

Oeh, spannende nieuwe ontwikkelingen.

Ik zou nog even wachten met een oproep voor ruiters totdat je de mensen uit je dorp misschien wat beter kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:52

Al heel de tijd loop ik te twijfelen of ik nu wel/niet ook met bit ga rijden. Toen Macho in de lappenmand zat, heb ik met de dierenarts gesproken. Quick gooit nl zijn hoofd op als ik ietsje meer druk op mijn teugels zet wanneer hij bv niet wil blijven staan. Zij zegt dat dit een teken kan zijn dat Quick een hele gevoelige neus heeft.

Tuurlijk zet je dat aan het denken, maar ik was nog niet helemaal overtuigd. Dus ook alles even doorgesproken met mijn hoefsmid, die dezelfde conclusie trok.

Besluit: wolfstandjes gaan er volgende maand uit. Ondertussen wat rondgekeken naar westernhoofdstellen en advies gevraagd aangaande maat bit. En gisteren zag ik dan het hoofdstel dat ik wou gewoon bij de westernshop in mijn dorp.

Quick heeft vandaag voor het eerst zijn bit in gehad en hij zal nog even moeten wennen. Hij stopte niet met kauwen, maar was verder niet nerveus.

Zo'n bit is toch maar raar.

Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:59

Wow, je hoofdstel en teugels. Gaaf kleurtje!

Mijn mafje had ook een gevoelige neus. Die wilde daar niets op. Toen ik haar pas had reed ik nog met westernhoofdstel en losse westernneusriem. Die neusriem heb ik gauw weggelaten. Qua bit liep zij het lekkerst met een Billy Allen shank. Bosal, sidepull etc. vond ze allemaal maar niets. Touwhalster voor freestylen en grondwerk was nog net OK.

Mijn arabierig typje rij ik met Micklem bridle met bit. Dat ligt muurvast om haar hoofd en in haar bekkie en dat vindt zij prettig omdat het haar steun geeft.

Er is niets mis mee om met bit te rijden, zeker niet als je paard aangeeft daar de voorkeur voor te hebben.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:00

Ik vind het een prachtig hoofdstel! Zag het al voorbij komen op Facebook. :D Dat niet stoppen met kauwen herken ik, kilometers maken zeker om dat op te lossen? :')

Aan wie heb jij informatie gevraagd ivm de maat van het bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:16

Retjethorse schreef:
Ik vind het een prachtig hoofdstel! Zag het al voorbij komen op Facebook. :D Dat niet stoppen met kauwen herken ik, kilometers maken zeker om dat op te lossen? :')

Aan wie heb jij informatie gevraagd ivm de maat van het bit?



Mijn hoefsmid traint en fokt paarden, dus heb ik hem om raad gevraagd. Hij zei dat Quick eigenlijk een 11,5 heeft, maar dat die moeilijk te vinden zijn. Vandaar dat hij aanraadde om een 12 te kopen. Dit bit is een zacht koper, enkel gebroken, was volgens da shop een ideaal bit om een jong paard mee te starten. Ze hebben mij er nog een paar getoond, maar die waren naar mijn smaak te dun en te scherp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:48

Ik wilde vandaag foto's met de hele set, was benieuwd hoe alles hem stond. Omdat ik geen zin had om alles naar de wei te sleuren, heb ik hem na het voeren op de postzegel opgezadeld. Dit stuk is momenteel een ramp, gelukkig hebben ze op de wei wel droge voeten en ook tijdens het eten staan ze lekker droog.

Meneer moest zijn zadel nog eens keuren.

Afbeelding

En blijven staan was een ramp, tot mijn vriend voor afleiding zorgde.

Afbeelding

Lekker ontspannen aan zijn vriendje snuffelen.

Afbeelding

We zullen wel moeten oefenen op het bit aannemen. Hij doet zijn mond wel open, maar gooit zijn hoofd omhoog.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:41

Knappe Quick <3 staat hem prachtig! Wat een mooie kleur op een mooi paard <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:41

Mijn ring met paardenhaar is er! Quick zit in het midden.

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:10

mooi hoor <3

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:20

Prachtige ring! Gemaakt door paardenhaarsieraad.nl?

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:27

Wat een mooi idee, die ring. Haar van alle drie je paardenmannen erin?

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:46

@ Maflinger_S: ze zitten er alle 3 in. Ze hebben alleen ook van Macho de donkere haren genomen.

@ Retjethorse: deze komt van makedreamz, had ook op paardenhaarsierraad gezien, maar deze sprak me het meest aan.

15/2 gaan de wolfstandjes eruit. Ondertussen heb ik vandaag geoefend op het bit aannemen en Quick vond het niet leuk. Hij kreeg een snoepje zodra hij het bit braaf aan nam, maar dit kon hem niet echt paaien. Het is me wel gelukt om het hoofdstel aan te doen, zonder dat hij zijn hoofd omhoog wierp na een paar pogingen. We hebben dus mooi afgesloten en laten nu alles een weekje bezinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:33

Quickstep had een druk programma vandaag. Net na de middag was er beweging op het voetbalveld waar ze staan. Ik gaan kijken en al snel had ik het gezelschap van 5 meiden. Na wat knuffelen, kwam de vraag of ze op 1 van de paarden mochten.

Quick was de pineut. Hij heeft in totaal 7 kinderen op zijn rug gehad en die hebben allemaal een paar rondjes gestapt. Quick vond het op het eind niet zo leuk meer, maar bleef braaf.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:18

Superquick! Dat is weer een mooie ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:18

Ik was vandaag niet zo gelukkig met Quick. Meneer had beslist dat hij sneller aan zijn hooi was als hij door de draad ging, dan door de poort. {:)-:( Had hem hier zondag ook al op betrapt, maar toen had ik hem nog net kunnen stoppen. Helaas heeft meneer dat trucje vannacht of vanmorgen opnieuw geprobeerd en had ik dus schade aan mijn omheining. -O-

Quick was vandaag ook niet in zijn nopjes met mij. Had gisteren nog getwijfeld om wel/niet zijn deken op te doen, maar hé, de Amerikaanse Rocky's staan zonder buiten in meer sneeuw en vrieskou, dus heb ik zijn deken afgelaten. Quickie was deze middag echt in een rothumeur tijdens de sneeuwbui. :+


Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:24

Kun je een keertje goed stroom op het draad zetten? dan doet ie het voorlopig niet meer. Ik moet de haflinger ook vaak even herinneren dat een draad er niet voor niets staat :=

Die van mij ging overigens uitgebreid rollen in de sneeuw. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:26

Nu is het oorlog. Quick heeft weer draad gesloopt en 4 bollen hooi aangevreten terwijl er onder de stolp nog voldoende hooi was. Ik heb een mega straffe elektriciteit kast hangen. Op de postzegel krijg je een enorme klap als je aan de draad komt, maar blijkbaar loopt er iets fout op de wei. Maandag gaat er achteraan compleet nieuwe stroomdraad op en dan maar hopen dat hij rake klappen krijgt.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:12

Oh jee, wordt vervolgd... _O-

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:05

Zucht zo'n haflinger heb ik staan := pfffff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:50

Quick heeft zich ontpopt tot leerling van Houdini. |( Ik word er echt gek van. Maandag is er een nieuwe draad gespannen. Heb gekozen voor een dunne, omdat ik die vroeger ook had en die beter vond als de draad die nu op de wei hing. Kast werkt zeker, vooraan zie je soms de vonkjes van de draad springen.

Toch is er iets mis. Meneer Quick stond samen met zijn vriendje Macho tot 2 keer toe in de andere wei vandaag. Vanavond had ie zelfs mijn nieuwe draad al gesloopt. Natuurlijk zijn er nu nog meer bollen aangevreten. >;)

Ik ben er woest op, heb hier al gezegd dat hij buiten vliegt. :evaw: Mijn vriend kan ermee lachen, die zegt dat Quick gewoon een avonturier is, die graag een stapje in de wereld zet. Morgen gaan we met een stroomtester de draad testen en hopelijk vinden we dan het probleem.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:01

Succes met aspirant Houdini!

Ik weet niet of ik het ooit al met je gedeeld hebt, maar ik had er ook zo een.
Mafje was van het type "schouders eronder en gaan".
Op de eerste stal ging ze door de houten omheining, waar ook draad tegenaan zat waar een flinke klap stroom op stond.
Op de tweede stal wilde ze de tuin in. Een extra stroomapparaat met extra draden deed wonderen en hield haar aan de goede kant.
Op de derde stal werden 's morgens vanaf 07.00 uur de paarden buiten gezet. Als om 07.15 uur het laatste paard in de paddock werd gezet, moest eerst mafje gevangen worden en weer opnieuw in haar paddock gezet worden. Na een poosje kreeg ze een andere paddock en daar hebben we aan de achterkant een "mijnenveld" gemaakt. Alle paddocks hadden een lengte van 20 meter, die van mafje was 16 meter. Dan kwam er een extra afscheiding van palen met 6 draadjes met flink stroom, dan 4 meter niemandsland en dan de erfafscheiding. Dat heeft gewerkt.

Kortom, als alles naar behoren functioneert, kan het alsnog zijn dat je extra maatregelen moet nemen om Quick op zijn plaats te houden. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:27

Maflinger_S schreef:
Succes met aspirant Houdini!

Ik weet niet of ik het ooit al met je gedeeld hebt, maar ik had er ook zo een.
Mafje was van het type "schouders eronder en gaan".
Op de eerste stal ging ze door de houten omheining, waar ook draad tegenaan zat waar een flinke klap stroom op stond.
Op de tweede stal wilde ze de tuin in. Een extra stroomapparaat met extra draden deed wonderen en hield haar aan de goede kant.
Op de derde stal werden 's morgens vanaf 07.00 uur de paarden buiten gezet. Als om 07.15 uur het laatste paard in de paddock werd gezet, moest eerst mafje gevangen worden en weer opnieuw in haar paddock gezet worden. Na een poosje kreeg ze een andere paddock en daar hebben we aan de achterkant een "mijnenveld" gemaakt. Alle paddocks hadden een lengte van 20 meter, die van mafje was 16 meter. Dan kwam er een extra afscheiding van palen met 6 draadjes met flink stroom, dan 4 meter niemandsland en dan de erfafscheiding. Dat heeft gewerkt.

Kortom, als alles naar behoren functioneert, kan het alsnog zijn dat je extra maatregelen moet nemen om Quick op zijn plaats te houden. Succes!


Neeeeeee! _-:(

Morgen wil ik 2 extra aardingspennen in de grond en de draad goed nakijken. Zou ook liefst gewone ijzerdraad op de binneste weitjes willen, alleen wordt dat niet meer verkocht. Ben echt stilletjes aan wanhopig te worden, ik wil geen uitbreker. Als de stroom ok is en hij blijft het doen, weet ik niet of ik het zie zitten om hem aan te houden. Denk dat verkopen dan een optie wordt.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:45

Auw, dat zou wel een hele suffe reden zijn om hem te moeten verkopen.
Eerst maar wat andere opties nagaan, zoals een ander soort omheining, redenen geven om vooral aan de juiste kant van het draad te blijven enz.

(Overigens mag je 3x keer raden wie er deze zomer, toen het zo warm was en het gras geel in plaats van groen - in ieder geval in onze weide bij stal - door het slootje naar de veel groenere weide van de buurman was gewandeld...

Juist ja, mafjes opvolgster, arabierig typje.)

Alle andere paarden stonden nog waar ze moesten staan.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:26

Nee, dat meen je toch niet?! :oo Quick toch... Hij is veel slimmer dan goed voor hem is. -O-
Ik zou zeggen, als je hem beu bent, hij mag gerust bij mij komen logeren hoor, Aliaa zal hem wel op zijn plaats zetten. }>
Nee maar serieus, dat is echt vervelend... Hopelijk vind je een makkelijke oplossing zonder verkoop. :=