Manege Castellum [ de Meern ]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samy

Re: Manege Castellum [ Haarzuilens ]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 21:58

Ik had er ook 1, die is dood ... naja de batterijen denk ik.
Nu doe ik er niks meer mee, hij hangt maar aan een sleutelbos

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:01

Ik denk dat het bij deze ook de batterijen (of dus het gebrek daaraan) is. Zo niet, dan niet, maar wil het toch even proberen. :=

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:54

Hoi!

Sorry dat ik zo kom binnenvallen. :o Ik heb al ruime tijd niet meer op een manege gereden (Het is alweer 9 jaar geleden). Sindsdien heb ik paarden voor andere mensen gereden en ben ik inmiddels officieel L1 met winstpunten. Helaas geen bijrijdpaard tot mijn beschikking door omstandigheden en in de toekomst ook weinig tijd daarvoor. Daarom leek het me wel leuk om manegelessen te nemen. Gewoon, om toch nog lekker met de paardjes bezig te kunnen zijn. :D En bovendien: vroeger heb ik echt een supertijd op de manege gehad!

Nu ben ik een beetje huiverig om te lessen op de manege want ik weet niet precies wat het niveau is van de gemiddelde ruiter in de les. Ik wil wel wat leren van de lessen en alleen maar rondjes achter elkaar aan lopen lijkt mij dus niet echt leerzaam. Ik wil op rijtechnisch gebied namelijk ook leren. Ik heb alleen nog beginnerslessen etc. gezien, maar hoe gaat het er aan toe bij de gevorderde lessen op jullie manege? En voor de gevorderden: Wat leren jullie precies in de les?

Ik zag ook een les staan: gevorderd/ wedstrijdles. Wat houd dat precies in?

Ben heel benieuwd naar jullie antwoord. :o :D Ik ga binnenkort ook maar eens een lesje meedraaien om te kijken of het me bevalt. Maar vooraf had ik nog deze vragen. :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:05

Heb je vroeger ook op Castellum/Manege van Dorsten gereden?

Op de beginners- en halfgevorderden lessen na is het niet zo dat er rondjes achter elkaar gereden worden. En ook in de halfgevorderde groep leren mensen zelf te rijden, dat niet iedereen dat al doet is een ander verhaal. ;)
Op zich ben ik van mening dat het gemiddelde niveau van een ander niet zo uit moeten maken of jij wel of niet fijn rijdt. Ik rijd op het moment in de halfgevorderde les omdat ik fysiek het tempo van mijn eigen les (wedstrijdles) niet aan kan, maar als ik me verveel (of merk dat paardlief dat doet) neem ik zelf wel een volte, stukje schouder binnenwaarts, pasje middendraf oid mee. Zolang ik er niemand mee laat schrikken of in de weg rijd, krijg ik daar geen commentaar op.

Denk dat je gewoon een keer een les moet komen meerijden, dat is toch de beste manier om het ervaren. Wedstrijdles moet je overleggen, want daar komt niet iedereen zomaar in en volgens mij is die op het moment weer vol.

Overigens zag ik in je profiel dat je student bent, misschien is dan het studentenpaardrijden ook wel iets voor je? Ik ben daar jaren actief in geweest. Erg leuk en bijna iedere maand ergens bij een andere vereniging op wedstrijd, zonder dat je een eigen paard nodig hebt.
Voor Utrecht zou je kunnen kijken op www.hippeia.nl of anders op www.studentenruiters.nl

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:43

En even als vervolg van Rian. Het verschilt soms best wel per instructrise hoe er gereden word. De één is wat meer van het tempo en de houding. Die pakt regelmatig balkjes en kleine sprongetjes mee. De ander (heeft nu even een stop ivm huis) die is meer van de dressuur en heeft vaak elke week een soort thema, dus de ene week tempowisselingen en de andere keer travers oid. En nog een ander is weer een combinatie van beiden.
Verder is het idd heel fijn rijden in de gevorderdenlessen omdat iedereen zijn eigen ruimte zoekt, iets wat in halfgevorderden nog minder gebeurt. Overigens staat iedereen wel open voor nieuwe dingen in de les en word er altijd antwoord gegeven als je vragen hebt. Mocht je tussendoor nog wat willen oefenen met bijv. Wijken, dan is dat vrijwel geen probleem als je niemand voor zn sokken rijd. Maar dat vertelde Rian ookal :D
Verder is het altijd gezellig als je eens komt kijken!

Even weer wat anders :)
Rian, die manen van Harry. Moet dat met een trekkammetje of met een mesje? Dan ga ik dat even halen vandeweek.
Ben benieuwd hoe het zal staan, zn sportcoupe.
En super dat je me wilt helpen!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 21:52

Ik merk wel, nu dat er weer veel meiden over zijn gegaan naar de paarden gevorderd het echt heel irritant is hoe deze rijden. Blijven gewoon achter je plakken en wachten gerust tot er iemand een oefening voor doet. Ik rij soms dan gewoon nog even door, zodat ze zelf leren te rijden. Maar als het goed is, gaat dat vanzelf goed komen, ze rijden namelijk pas voor het eerst op de paarden.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:52

Ik zat nog na te denken over dat trekken, misschien is zo'n mesje beter, want dan dun je niet zoveel uit. Ik heb het vroegah op de toiletteercursus geleerd met een gewoon trekkammetje. Alle proefkonijnpaarden waren gezegend met een flink volle bos manen dus daar was het uitdunnen wel fijn voor.
Anders moet je Judith vragen wat zij gebruikt bij Lisa, denk haast ook een mesje..

Vervolg op de lessen: het is ook wel logisch dat half gevorderden minder eigen ruimte zoeken, want dat is vaak toch een soort van spannend. Maar het viel me nu wel op dat die groep dat steeds beter gaat doen. Het heeft zin dat ik er af en toe tussendoor scheur. :+ Nee hoor, komt niet door mij, maar gewoon doordat ze meer ervaring opdoen.

Edit: had Samy net nog niet gelezen. Maar ongeveer dus wel hetzelfde als halfgevorderd, eigen onzekerheid. Maar merk wel dat Mel er streng op is, ook al in de ponyles, dus het komt wel goed. :)
Had gisteren eentje in de les die net uit de beginnersles was overgestapt, die mag van mij tijdens de galop best even gebruik van me maken. Maar bij de mensen die het inmiddels zelf moeten kunnen stuur ik er expres voor weg. :P

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 21:56

Jaa, dat was de mama van een vrijdagkindje, door mij is ze nu helemaal gek van Dennis ;)

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:56

Op de vrijdagavond plakken ze ook altijd. Maar ach, we hebben het zelf ook moeten leren.
Dat plakken waar Samy het over heeft is altijd vervelend idd. Ik zeg er wel wat van als ze in Harry zitten. En anders is het allemaal wel best.

Ik ga het eens vragen Rian. Dacht zelf ook al aan een mesje, maar heb er niet zoveel verstand van.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 21:57

Je merkt nu gewoon aan de pubers dat ze onwennig zijn, maar dat vind ik een maandje goed en dan ben ik klaar met het voorrijden en doen van alle oefeningen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:58

En gelijk heb je!

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:03

Idd. Verbazingwekkend soms dat als je zelf ineens een ongevraagde volte doet, hoeveel er dan achter je aan rijden.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:11

Ik heb een anonieme tip gekregen om even verder te gaan zoeken. :D

Dreamybol, ik heb vroeger (bijna 10 jaar geleden) op manege van Dorsten gereden, daarna bij de Maria's hoeve. Trouwens, super bedankt voor de links! Ik ga even koekeloeren! :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:13

En waarom moet je verder zoeken als ik vragen mag?

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:14

Oh, leuk, iemand van Van Dorsten!

Ben wel heel benieuwd naar de anonieme persoon.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 07:37

Denk dat ik die anonieme wel weet, erg jammer dat ze je het afraadt, aangezien je het zelf moet ondervinden en niet op verhalen van iemand af gaan.

Altijd erg jammer dat als mensen er een lesje rijden ze het helemaal geweldig vinden, tot ze er mee stoppen of weer wat anders gevonden hebben ... dan is het ineens geen fijne manege meer.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:43

Ik ga natuurlijk niet vertellen wie het was. :+ Ik neem haar reactie wel mee in mijn overweging. Maar, het kan natuurlijk nooit kwaad om eens gewoon langs te gaan om een kijkje te nemen.

Kayleigh__, jij ook van de van Dorsten? Hoe gaat het met Bertus? Dat was echt mijn lievelingspaard vroeger. :D Wie van de oude paarden staan er nog?

edit: OH hee! Ik ken jou joh! Jij zit/zat op het Amadeus en werkte vorig jaar nog bij het Kruidvat! :D

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 07:44

Van de oude paarden staan alleen Joy en Bertus er nog, Alleen Joy(ce) is nu pension.
Van de ponys, Boy(Balou), Amigo (Aladdin) en Mormel (MInnie Mouse)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:02

Boy was vroeger ook mijn lieveling, daarna Bertus pas. :D

Leuk dat er nog wel een paar zijn gebleven. :D

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:06

Je kwam me al bekend voor, maar nu weet ik dus waarvan, Haha. Toevallig!

Boy vond ik vroeger juist eng. Maar nu is ie heel lief geworden. Behalve als ik voor moet rijden bij de beginnersles, toen werd ik aangevallen :D
Bertus is ook heel veranderd. Nog steeds eigenwijs, maar ook veel liever.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:09

Ik weet nog dat ik altijd op Boy reed en Bertus vond ik heel groot en stoer dus wilde ik graag op hem rijden. :D Nou, ik stap op, Smookey (hoe schrijf ik dat nou?) loopt direct vlak langs de andere paarden en loopt zo de bak uit in alle rust. En ik maar trekken aan die teugels, maar ik was nog niet sterk genoeg. :+

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:12

Hahahaha, typisch idd. Hoewel ie dat soort streken nog wel eens heeft.
Ik had dat altijd met Marie. Liep heel vaak tegen het verkeer in, maar kreeg der nooit om.
Ik was meer van de Patricia en Cassandra. Patricia kon je ook wel vrij makkelijk zelf door de bak sturen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:45

Samy schreef:
Denk dat ik die anonieme wel weet, erg jammer dat ze je het afraadt, aangezien je het zelf moet ondervinden en niet op verhalen van iemand af gaan.

Altijd erg jammer dat als mensen er een lesje rijden ze het helemaal geweldig vinden, tot ze er mee stoppen of weer wat anders gevonden hebben ... dan is het ineens geen fijne manege meer.

Mee eens!
Heb er ook wel eens eens wat lesjes gehobbeld, maar dat was voornamelijk omdat ik Benz zo geweldig vind :D
Maar voor mij niet een manege om vast te lessen voor mij, maar dat had ik al in een ander topic benoemd! :D

Dreamy schreef:
Anoniem schreef:
Haha, wat is je ervaring met Castellum?

Het was wel oké, voor mij iets te kinderlijk.. dat wel :)
Gewoon niet mijn manege qua sfeer, maar ik snap ook wel weer dat het voor bepaalde doelgroepen erg leuk kan zijn :)
Ik zou zeggen, ga eens kijken en rij eens een lesje mee :) Je eigen ervaringen en gevoel kunnen je het meeste vertellen.
Wat de een minder vindt, is voor de ander paradijs :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:30

Hm Dreamy, zou onze voorkeur voor Benz te maken hebben met onze naam hier op bokt? :+

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet kan wachten tot ik weer op Saartje kan, Benz is een goede 2e. :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:31

Dreamybol schreef:
Hm Dreamy, zou onze voorkeur voor Benz te maken hebben met onze naam hier op bokt? :+

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet kan wachten tot ik weer op Saartje kan, Benz is een goede 2e. :)

Hij is echt geweldig :D Een droompaard haha :').. Slaat dan weer wel op onze boktnamen ja! :D