Wie komt er allemaal uit Limburg???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:16

Heey Marieke gefeliciteerd!!
Maar ik dacht dat alles al beoordeeld was?
Oh, nu snap ik het, Jorina was eerst op de "oude" manier beoordeeld en nu op de "nieuwe" manier?
En Esprit is al op de "nieuwe" manier beoordeeld?
Zijn ze beide PROK, maar ook beide dan Elite?

Ik vind het maar ingewikkeld hoor!
Laatst bijgewerkt door Ywa op 14-04-12 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:31

In 2010 zijn Jorina en Esprit beide op foto geweest.
Jorina voor PROK en Esprit voor OCD-nakomelingen onderzoek.
De DA vond Jorina goed, maar het KWPN vond 1 foto twijfelachtig. Aangezien Jorina al 19 was, heb ik geen herkeuring gevraagd ivm de kosten. Bovendien was Esprit goed op de foto v.w.b. OC(d).

Begin dit jaar zijn van Esprit de aanvullende foto's gemaakt die nodig zijn voor het PROK predikaat.
Per 01 januri zijn de normen voor het PROK-predikaat veranderd. Door onderzoek is erfelijkheid op bepaalde plekken groter gebleken dan op andere.

De foto's van zowel Jorina (die uit 2010 nogmaals), als Esprit zijn dus dit jaar beoordeeld. Beide zijn PROK geworden. (En dus goedgekeurd op OC(d), spat en artrose.)

In Jorina's geval best apart, omdat de foto's pas op 19 jaar zijn gemaakt i.p.v. op 3 jaar wat gangbaar is.
Toen Jorina 3 was, bestond dit echter nog niet.

Maar omdat Jorina naast PROK ook ster, keur (met IBOP) is, mag ze nu het Elite predikaat voeren.

Een paar weken terug kreeg ik dus de uitslag over Esprit. Nu die van Jorina.
Zo is het wellicht duidelijker.

EDIT: En bedankt allemaal :D

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:34

Onderhand dat ik mijn bericht veranderde had jij al uitleg gegeven.
Dank je, nu snap ik het.
Wat goed zeg, dat Jorina haar foto's zooooooooo goed zijn
en dat voor een 19 jarige *\o/* (wat ze toen was)
Wat zal je trots zijn op je dames!!!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:15

Klopt!!

Nee, Esprit is nog geen 3 jaar en kan dus buiten de PROK nog geen predikaten hebben.
Ze moet eerst naar de stamboekopname in Didam (7 juli). (Stap en draf op harde, vrij bewegen en vrij springen) Daar wordt ze dus (hopelijk) opgenomen in het stamboek.
Mocht ze daar genoeg punten krijgen kwa beweging en exterieur kan ze de Ster krijgen.

In Hengelo is eind juli de Dag van het Gelders Paard. Daar kunnen ster-merries op voor het voorlopig keurschap (als we dat al halen.. :D) Dat is aan de hand stap en draf op gras. Als ze daar genoeg punten haalt wordt ze dus voorlopig keur.

(De beste 3-jarige merries in Hengelo worden uitgenodigd voor het NMK (nationale merrie kampioenschap) tijdens de KWPN-paardendagen. Daar kunnen wij slechts van dromen :D )

Het voorlopig keur wordt keur als ze een aanlegtest (IBOP of EPTM) hebben gelopen met genoeg punten of het SPORT-predikaat hebben behaald. (Jorina heeft dus de IBOP gelopen)
Bij de Gelderse kun je het SPORT-predikaat in verschillende disciplines halen: Mennen, springen, dressuur (m+5 wp) en zelfs endurance (een 160km uitlopen).

Als je dat dus allemaal hebt gedaan en je merrie is keur en PROK, dan krijg je het elite predikaat.

Dan zijn er nog de predikaten preferent (hiervoor moet de merrie 3 ster-nakomelingen hebben) en prestatie (hiervoor moeten de nakomelingen bepaalde sportprestaties hebben gehaald).

EDIT: Jorina's dochters hebben trouwens wel de NMK gelopen op verschillende leeftijden en 1 (ik meen Tatsiana, nee ik heb de naam niet bedacht) heeft hem ook een keer gewonnen.

Shaya_

Re: Wie komt er allemaal uit Limburg???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:40

Proficiat Marieke :)

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:48

Als ik dat allemaal lees, is het wel knap van Jorina.
Ik heb het eigenlijk altijd vreemd gevonden dat men het altijd over de hengst heeft
en niet ook over de merrie. Alsof alleen een hengst bepalend is, voor hoe een veulen/paard gaat worden.
Als je toch naar Esprit en Gabana kijkt, dan zie je dat bij de één de moeder meer bepalend geweest is,
en bij de ander meer de vader. Dan heb ik het over uiterlijk. qua karakter kan ik niet beoordelen.
Maar het is wel heel fijn als de veulens groot worden en ook nog prima in orde zijn.
Pfff vooral bij Esprit een hele opluchting denk ik!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:45

Zeker een opluchting!!!

Ik vind Esprit juist echt een mengelmoes van vader en moeder!
Afbeelding

Gabbana ook wel trouwens maar minder duidelijk.
Afbeelding
Ze heeft de kleur van papa, maar kwa lijf heeft ze ook wel eea van Jorina.

Ik heb zelf het idee dat ze daar wel steeds meer van terugkomen en de merrielijnen steeds meer bekijken. Vandaar ook de PROK tegenwoordig ook voor merries en de sportaanlegtesten als IBOP (oud) en EPTM (nieuwer).

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:53

Ik heb een tijd terug wel gelezen dat eigenlijk de merrie het belangrijkste is qua fokken. Zij geeft het meeste door..... Was een heel "artikel". En ik geloof er wel in! Denk inderdaad dat de merrie het verschil maakt en niet de hengst.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:58

Sowieso kwa karakter heeft de merrie wel veel invloed. Zelfs voor geboorte al door hoogte van adrenaline in het bloed. En uiterarad kwa opvoeding.
Kwa exterieur blijft een een genenverhaal.

Zo is er een onderzoek geweest met embryo-transplantatie. Embryos van echte springsportpaarden ouders werden geplaatst bij koudbloed-merries.
Hoewel de veulens best mooi waren, konden ze niet mee in de topsport: te weinig karakter / Go.
Wel grappige uitkomst vind ik.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:07

MariekeA schreef:
Sowieso kwa karakter heeft de merrie wel veel invloed. Zelfs voor geboorte al door hoogte van adrenaline in het bloed. En uiterarad kwa opvoeding.
Kwa exterieur blijft een een genenverhaal.

Zo is er een onderzoek geweest met embryo-transplantatie. Embryos van echte springsportpaarden ouders werden geplaatst bij koudbloed-merries.
Hoewel de veulens best mooi waren, konden ze niet mee in de topsport: te weinig karakter / Go.
Wel grappige uitkomst vind ik.

De foetus krijgt toch bloed van de (draag) moeder, niet zo'n vreemde uitkomst lijkt me (?).
En, hallo, laten we eerlijk zijn, die paar zaadjes (En in het geval van draagmoederschap een eitje) is toch een heel verschil t.o. maandenlang een baby (veulen) dragen!! ;) ;) ;)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:17

Nou, je zou verwachten dat een veulen kwa karakter op ijn biologische ouders lijkt. Vind het wel grappig dat de draagmoeder dus via deze manier zo'n grote impact heeft.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:22

MariekeA schreef:
Nou, je zou verwachten dat een veulen kwa karakter op ijn biologische ouders lijkt. Vind het wel grappig dat de draagmoeder dus via deze manier zo'n grote impact heeft.

Ik ben geen wetenschapper, maar volgens mij ligt een groot deel van het karakter niet in de genen, maar wordt naderhand bepaald.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 07:51

Ywa schreef:
MariekeA schreef:

Ik ben geen wetenschapper, maar volgens mij ligt een groot deel van het karakter niet in de genen, maar wordt naderhand bepaald.

Is wetenschappelijk bewezen dus klopt wel degelijk wat Marieke zegt. Waarom zouden al die fokkers anders ook niet alleen naar de bouw van een paard kijken maar ook naar het karakter en waarom zouden de gedragstesten dan zo enorm belangrijk zijn.
Tuurlijk vorm je een paard zelf nog door opvoeding maar grotendeels wordt door de genen doorgegeven.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:57

Blijkbaar dus een combinatie.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:32

MariekeA schreef:
Blijkbaar dus een combinatie.

Precies, tuurlijk ligt er iets vast in de genen, maar wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond, dat de omgeving, manier van opgroeien en opvoeding etc. zeer bepalend is voor het gedrag. Natuurlijk is het ook niet hetzelfde, gedrag en karakter ;)
Het is bekend dat tweelingen, die uit elkaar gehaald zijn bij de geboorte, naderhand zeer verschillend kunnen zijn.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 08:12

Ah onze babies zijn toch allemaal braaf dus wat willen we nog meer

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:50

topic is een beetje 'stilletjes'... :(

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:21

Eeen beetje???? Haha, dat is wel een understatement :D

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:09

Ja hallo ik heb het DRUK met mijn 2 heren en 1 dame en dan nog alle veldwerkzaamheden tevens veel leuke dingen nog op de planning en we zien ons toch ook op stal muwhahaa

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 14:16

Whahaha.......ik kom ook nog eens kijken en wil een reactie plaatsen, krijg ik meteen een melding dat het topic verouderd is :')

Hier ook druk, maar ik kwam normaal gesproken eigenlijk altijd op Bokt vanwege een Huiskamertopic waar we al jaren zitten, maar we zijn verhuisd naar een besloten groep op FB, daar kan niemand meelezen, dus vandaar dat ik hier eigenlijk zelden nog maar kom ;)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:07

Ik ben eigenlijk wel nog dagelijks op Bokt, maar momenteel meer een mee-lezer dan een plaatser. Zit zelf wel nog in andere topics hier, maar ondanks de vakantie, even geen zin en tijd gehad om veel te Bokken hihi.. Heb je wel eens :)

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 11:51

Hmmm echt veel gebruiken we dit ook niet meer he. Maar goed ik d8 plaats maar weer eens iets is misschien ook wel wat makkelijker om het hele paarden verhaal te vertellen.

Ernie is braaf doet super zijn best. Alleen wil ik af en toe nog wel eens bevroren op het paard zitten momenteel maar daar kan mijn prins niks aan doen hihi.
Donna onze queen want prinsesje kan je niet echt meer noemen hihi die doet het ook toppie begint lekker te lopen al vindt ze het rondje naar buiten iedre dag na het werken veel leuker (kan ze lekker wat oudwijven en zichzelf bekijken in de ramen de DIVA hihi)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:48

Bah, ik werd op het werk gebeld door mijn moeder...
Mijn vaders beste vriend hebben ze vanmorgen dood in bed gevonden.
Dit had hij niet verdiend.. Hij beschouwde ons, en wij hem, als onze familie..
kan het nog steeds niet bevatten, wat een klap... 51 jaar

Soms is er zoveel wat we voelen,
maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

RUST ZACHT...

:(

moest dit even kwijt..

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:11

Sterkte Melissa!! :( :(

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 08:38