Wie komt er allemaal uit Limburg???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ernie061111

Re: Wie komt er allemaal uit Limburg???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:44

Ja nu gewoon ff heel erg voorzichtig zijn. Weet ook niet wat zo handig is nu met de verschillende mensen die nog mest bij ons komen brengen. Das natuurlijk eigenlijk dan ook niet zo heel handig.

Vooral maak ik me zorgen over Discovery ( alias Disco) die is ja nog niet geboren maar die loopt GVD het grootste risico.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:57

Geen idee eigenlijk.....kan het ook via mest verspreid worden?
Maar dan nog, het kan door de mens verspreid worden en ik denk niet dat diegenen zich eerst gaan douchen en omkleden voordat ze mest komen brengen...

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:06

Nee dat denk ik ook niet dat die zich gaan douche. Ik weet het niet ik hoop dat ons al die ellende bespaart blijft iig. Mijn ouders zijn morgen ook bij vrienden uitgenodigt die paarden hebben we hadden het er al over dat ze dan morgen na thuiskomst meteen de kleren in de was mikken en douche gaan.
Die vrienden hebben ook de paarden aan huis en is ja ff een kleine moeiet om het zo te doen he.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:31

Als nou eens ff dit bijvoorbeeld op zijn status zet van FB dan helpt dat misschien ook of is dit te brutaal

Zouden we met elkaar er zo goed mogelijk voor kunnen zorgen om onze paarden gezond te houden! En daardoor onze bezoekjes bij andere paarden uit te stellen totdat de zorg voor Rhino weggezakt is? We willen allemaal geen zieke paarden! Wij komen dus alleen nog maar op onze stal, wij houden onze paarden ook op eigen terrein om eventuele aanvaardingen met besmette paarden te voorkomen! Jullie ook?

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:54

helaas is Geleen ook reeds aangegeven als besmet.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:47

Hoorde trouwens vananvond bij "hart van Nederland"dat het Rhinovirus wat uitgebroken is,
de niet te enten variant is!!!

En heb nog eens opgezocht hoe de besmetting plaats kan vinden:

In hoeverre het mogelijk is paarden preventief te beschermen tegen rhinopneumonie hangt af van de vorm.

De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten.

Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt, dient drie weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.

bron: Universiteitskliniek voor paarden Utrecht, tekst: Barbara van Binsbergen

Ook stond er in de tekst dat de meeste paarden in contact komen met Rhino (variant 4), maar er geen last van hebben, dus bij ons te vergelijken met griep. De variant die uitgebroken is, is variant 1 en is wel gevaarlijk. Helaas is enten ertegen niet mogelijk, wel tegen variant 4.

Ik hoop in ieder geval, dat Arno geen mensen nu laat komen kijken, die van een andere stal komen en al helemaal geen nieuwe paaren op stal toelaat!

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:51

Trouwens, volgens mij loopt Disco geen extra risico!
Een merrie kan spontaan aboteren, nou daar zitten we toch op te wachten *\o/*
(het veulen is volgroeid, dus heet het gewoon geboorte!)
Vervolgens krijgt Disco via de moedermelk anti-stoffen binnen, dus geen reden voor paniek!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:54

ja ik was daar inderdaad ook al over aan't denken ; mensen die dalijk naar een stal komen kijken.
Er is een vervoersverbod ingesteld, maar weetniet waar precies, of dat ook voor hier in de omgeving geldt?
je zult net zien dat de variant wat nu uitgebroken is, net diegene is waar niet tegen geent kan worden.
Maar als iedereen gewoon voorzichtig is dan zou het bij ons toch eigenlijk wel veilig moeten blijven. Laten we het hopen in ieder geval. ik vind het echt niks, zo snel als het zich verplaatst.
Maar nu gaan geruchten al snel de ronde natuurlijk, en weet je pas na onderzoek en bevestiging of het echt klopt.

vindt het wel echt belachelijk dat er geen meldingsplicht is, echt belachelijk..

je kunt in princiepe wel gewoon nog buitenrijden ja. Je moet alleen indd andere stallen en paarden vermijden aangezien het dus aan je kleren/handen enzo gaat zitten. dan kan het snel gaan. Laten we hopen dat dit snel overwaaid, brr.. slaap hier niet rustig van.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:03

Er is GEEN vervoersverbod ingesteld!!
Er is een ADVIES uitgegaan om een paard niet te vervoeren.
Vergeet niet dat al onze paarden al Rhino bij zich dragen,
net zoals droes en andere "enge" dingen.
Daar ik er vanuit gaan dat onze paarden een goede weerstand hebben
en gezond zijn, met name omdat ze buiten komen (!!!!!),
zal het zo'n vaart niet lopen.
Wel moeten we inderdaad voorzorgsmaatregelen nemen in de zin van niet naar andere stallen etc.
en geen vreemde paardenmensen toelaten.

Hoe zit het met mensen die van andere stallen les komen geven????
Vriendjes en vriendinnetjes van andere stallen, DAT vind ik gevaarlijk!

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 07:23

Ywa schreef:
Er is GEEN vervoersverbod ingesteld!!
Er is een ADVIES uitgegaan om een paard niet te vervoeren.
Vergeet niet dat al onze paarden al Rhino bij zich dragen,
net zoals droes en andere "enge" dingen.
Daar ik er vanuit gaan dat onze paarden een goede weerstand hebben
en gezond zijn, met name omdat ze buiten komen (!!!!!),
zal het zo'n vaart niet lopen.
Wel moeten we inderdaad voorzorgsmaatregelen nemen in de zin van niet naar andere stallen etc.
en geen vreemde paardenmensen toelaten.

Hoe zit het met mensen die van andere stallen les komen geven????
Vriendjes en vriendinnetjes van andere stallen, DAT vind ik gevaarlijk!

Ja daar ben ik ook ff over aant denken hoe we dat gaan doen alleen al vandaag met die cursus en de lesgevers. Ieder net geboren veulen is helaas wat kwetsbaarder als een volwassen paard. Dus ik vindt het absoluut wel nog een hekel punt hoor.

Wij nemen als extra nog wat vitaminen bij het voer en voor de rest hou ik me aan het advies van Theo en Ramon wat trouwens precies hetzelfde was (dus ze konden wel van te voren met elkaar gesproken hebben hihi)

Helaas is wel Nederweert en Lanaken nu ook officieel bevestigd en zijn ze toch bezig (overleg) voor een officieel verbod ipv advies voor vervoer in te voeren. Ik persoonlijk ben er wel voor.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:21

Ik vind het maar akelig als ik dit allemaal lees :=
Kon je ze af en toe maar in een glazen kastje zetten tot de ellende voorbij is.
Als het ook al in Brunssum-Geleen-Kerkrade is komt het wel erg dichtbij.

Idd wat Paddy zegt. Het geluk dat onze gezonde frisse lucht krijgen dat ze zeker goed doet ipv 24/7 stal waar het virus net langer blijft hangen lijkt mij.

Eigenlijk zou Arno lesgevers van buiten af ook tegen moeten houden tot alles voorbij is. We moeten het risico zo ver mogelijk de kop kunnen indrukken. En al zeker geen nieuwe paarden aannemen! Al zijn er vrijdag nog nieuwe mensen komen kijken := (Weet echter niet of deze ook willen komen).

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:44

Y, het veulen kan alsnog problemen krijgen in gezondheid door het virus, dus loopt wel degelijk gevaar.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:13

Nou dan is het zaak om het virus buiten de poort te houden!

@Ernie, daar had ik nog niet eens aan gedacht die cursus vandaag.
en waar heb je gelezen/gehoord van de stallen in Geleen/Brunssum/Lanaken en Nederweert?
Ik kan officieel nog "maar" 4 stallen vinden of hebben deze stallen het niet gemeld?
Trouwens, wat waren die tips?

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 17:04

Lanaken en Nederweert zijn helaas bevestigd de rest wordt nog nagegaan of het wel degelijk zo is zijn namelijk geruchten.

Tips waren zoveel mogelijk aan de frisse lucht en ff iets extra vitaminen bijgeven zodat ze wat extra's hebben. Natuurlijk ook de standaard dingen zoals niet met paard van het terrein af en iig helemaal niet vervoeren en ff niet spontane bezoekjes bij vrienden doen met paardjes. Die kunnen best ff gewoon op de chat lekker babbelen.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 17:30

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:23

Wat is het hier ineens stil......

@ernie: nu hebben we het nog niet over de steen gehad!! stomstomtom!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 04:49

Hallo :D !

Gisteren een paar foto's van Sven naar zijn fokker gestuurd, ze waren benieuwd hoe het met hem was en hoe hij er nu uit zag.
Ze hadden echt iets van WAUW :wow:

Viel me zelf ook gisteren pas op hoe erg hij veranderd is.....is echt puppy-af nu......
Naja, qua uiterlijk dan :roll:

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 10:18

Ik ben tot 12 uur op stal geweest dus ben niet meer online geweest sorry. Ja ik zal eens ff aan melis vragen woensdag wat en hoe en dan laat ik je dat weten en anders moet ik het echt in mijn phone zetten anders vergeet ik het weer.

Uhm @WD hier ook ff plaatsen he sjun sjun

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 11:00

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:05

Die lijst is nog niet zo in de buurt. Hopelijk blijft het bij ons buiten de poort en is iedereen zo verstandig om de trailer te laten staan :Y)

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 11:12

Shaya_ schreef:
Die lijst is nog niet zo in de buurt. Hopelijk blijft het bij ons buiten de poort en is iedereen zo verstandig om de trailer te laten staan :Y)

Laten we het hopen dat we het niet krijgen. Helaas schijnen er meer gevallen te zijn maar zonder bevestiging kan de redactie helaas niks en blijft het bij geruchten.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:15

Tsja, er is geen meldingsplicht..

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:16

Eigenlijk zou iedereen het gewoon kenbaar moeten maken. Kan alleen maar beter zijn in mijn ogen? Dan weet je waar je weg moet blijven om verspreiding te voorkomen.
(Niet dat ik op andere stallen kom, maar meer denkenden aan instructeurs enzo)

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 11:20

Er schijnt een petitie te zijn die je kunt tekenen. Die zo ervoor pleten dat er meldingsplicht komt. Op Horses.nl staat ie iig

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 11:23

En als het onze kan op komt je kunt helaas niks doen.

Je kunt het wel leuk vinden, je kunt het niet leuk vinden, het is zo...