Beter laat dan nooit; Academy Pinksterclinic ver..

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Beter laat dan nooit; Academy Pinksterclinic ver..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 20:48

.....slag!

30 mei 2004

We vertrokken (mijn vriend en ik) rond een uur of 11 s’ochtends richting Hooge Mierde. Bij ons in het dorp was het aan het gieten en zo ook op de snelweg. Op een gegeven moment moesten we van de snelweg af in een of ander Belgisch dorp. Gelukkig passeerden we toen op een gegeven moment de grens want het laatste stuk moesten we eigenlijk op gevoel doen. Op een gegeven moment passeerden we een pannekoekhuis en daar heb ik de weg gevraagd, we zaten er nog geen 5 km vandaan! Goed richtingsgevoel dus! Nadat we nog een op een rotonde fout waren gereden (blonT) kwamen we in Hooge Mierde aan en daar stond alles al door middel van bordjes aangegeven, ideaal dus!

Daar aangekomen was het prachtig weer en liep ik daar in mijn winterverpakking (ik schaamde me kapot!), maar die kwam later nog zeer goed van pas.
Het is echt een prachtige accommodatie met vijvers aan weerskanten waar we zelfs nog een jong waterhoentje hebben zien peddelen. We kwamen op een goed moment! De clinic basisafrichting was net begonnen die onder leiding van Imke Schellekens en Mischa Koot werd gegeven. Danielle met Nourejev (v. Jetset d) en Jose met Mable (m. Sunrise, wedstrijdpaard van Tineke Bartels als ik mij niet vergis). Mable en Jose zijn een erg mooie combinatie, ik vind dat het enorm klikt tussen hun zo ook tussen Nourejev en Danielle, een paard dat mij echt wel kan bekoren. Imke gaf allerlei aanwijzingen aan de amazones waar wij erg veel van konden leren. Nourejev was wat afgeleid door het publiek en daar speelde Imke ook op in. Mable liep alsof ze nooit anders had gedaan. Op een gegeven moment kwam Mischa koot de bak in te samen met de merrie Osteria weer een succesproduct van Van Norel, deze merrie had namelijk de afstamming Cabochon x Appolonius xx, de merrie was overigens nog steeds in eigendom van Van Norel. Mischa Koot vertelde zelf wat zij voelde onder het rijden maar ook Imke voegde haar goed toe. Op een gegeven moment verlieten Mable en Nourejev de rijbaan en op dat moment kon Mischa beginnen aan de Kür op muziek waar de muziek van Nena door de luitsprekers te horen was. Ik moet zeggen dat ik de kür erg mooi vond.

Op een gegeven moment kwam de winterverpakking dus weer van pas, het begon te regenen en nog niet te weinig ook! Ja ja, ik zat lekker hoor in mijn manteltje, mijn lange broek en koltruitje. We hadden van niks last, vriendlief heeft de paraplu nog gehaald, de meeste mensen gingen naar binnen en wij konden alles goed zien te samen met ons bakje koffie en het broodje.

Wij zijn op een gegeven moment ook naar binnen gegaan want de clinic exterieurbeoordeling en fokkerij adviezen begon. Deze werd gegeven door de heer Sjef van Rijswijk. Ik heb er weer erg veel van opgestoken en het is ook wel eens leuk als je bepaalde ideeën bevestigd ziet worden. De paarden Luxaflex (Grand Prix) en Sunrise (Lichte Toer) werden hier voor gebruikt. Het kwam er eigenlijk in het kort op neer dat Sunrise exterieur matig het betere paard is. Ze heeft het dus eenvoudiger in de training en zal minder snel problemen met slijtage krijgen. Het feit dat Luxaflex zo goed heeft gepresteerd is dan ook natuurlijk te danken aan zijn geweldige karakter. Beide paarden waren erg braaf tijdens deze clinic en de heer Van Rijswijk heeft het allemaal zeer duidelijk uitgelegd!

Hierna hebben we nog een stukje van de clinic van Joop Stokkel en Tineke Bartels gezien. Echt wonderbaarlijk hoe hij kan rijden, echt mijn petje af! Hij zal overigens ook in Athene verschijnen bij de Paralympics en dat is allemaal te volgen op www.joopstokkel.nl

“En ondertussen regende het nog steeds…”

Toen kwam de Eventing Clinic “Kempische Ruiterdag” nou, dat was echt geweldig hoor. Vooral de cross die aan het eind is gereden. Ik kan me best voorstellen (heel erg goed zelfs) dat dat een enorme kick is maar ook een enorme band schept met je paard. Als ik me niet vergis werd deze clinic gegeven door een Olympisch eventing kampioen. Eerst hebben de ruiters en hun paarden zich los gewerkt in de buitenpiste. Daar kwamen een aantal hindernissen aan te pas zoals ze als het ware ook tijdens een cross te zien zijn. Dit was allemaal erg interessant. Zeker om te zien hoe de verschillende paarden er op reageerden. Nadat de paarden goed los waren werd de cross gereden over Landgoed “Culitsrode”. Ze hadden allerlei hindernissen gemaakt maar ook stukken waar de paarden echt ontzettend veel snelheid op konden maken. De paarden kon je goed langs je zien gaan. Ook spotje (eigenlijke naam Gestionneke, maar door de mevrouw die de cross begeleide dus Spotje genoemd) de Bergmann pony vond het prachtig en deed fanatiek mee toen er weer een paard langs hem gecrosst kwam!

Hierna werden de Academy hengsten in de binnenbak voorgesteld omdat het zo regende (jammer want we hadden net een zeer goed plekje buiten) werden de rest van de clinics naar binnen verplaatst. Wij kwamen jammer genoeg te laat binnen en zagen nog net een paar pasjes van OO7 (Rubinstein x Doruto) tot mijn spijt maar de pasjes die we zagen mochten er zeker zijn! Hierna werd UB 40 (Olivi x Michelangelo), de veilingtopper van de KSS voorgesteld door Mischa Koot. Ik blijf het een prachtige hengst vinden en ik vind het dan ook super dat ik hem eens van dichtbij heb mogen zien. Broere Jazz is volgens mij ook gepresenteerd maar hem heb ik niet gezien.

Het voorlaatste onderdeel was voor Emile Tacken, de Nederlandse Kampioen springen! Hij had niet het paard mee genomen waar hij de overwinning mee behaalde, zij houdt daar niet van en vind eigenlijk alleen springen echt leuk. Vandaar dat hij Oscar heeft meegenomen v. Holland. Oscar deed met alle plezier mee en zoals Emile reed leek het alsof iedereen het zo wel zou kunnen, zo makkelijk, zo losjes, heerlijk om te zien dus. Ik vond het dus ook erg leuk om op een dressuurstal een springclinic te zien en de sfeer zat er ook echt in! Vooral toen Emile een barrage ging na rijden. Scherpe bochtjes! Op zo’n moment denk je; waarom rij ik eigenlijk dressuur :p Al bij al, super dus!

Het laatste onderdeel; Gestion Lancet (Wenzel I x Shogun xx) met Imke Schellekens-Bartels, ook een erg mooie combinatie. In het begin gaf Tineke Bartels wat aanwijzingen, Imke was als het ware nog een beetje aan het losrijden. Maar leerzaam was het zeker. Ook daar heb ik weer veel van opgestoken. De bedoeling was dat Lancet en Imke een kür op Muziek zouden rijden en dat is dan ook gebeurd. Ook dit was natuurlijk weer prachtig om te zien. Het leuke is ook dat je het allemaal van dicht bij kan zien en dat is dus dubbel genieten!

Wat mij opvalt is dat iedereen daar zeer vriendelijk rijdt. De stijl van Tineke heeft mij altijd al aangesproken zo ook de manier van rijden van de overige ruiters. Ik zit er dan ook over na te denken om aan een van de trainingsweken deel te nemen in de toekomst.
Nou, dit is zo’n beetje het einde van mijn verslag, ik wil nog even zeggen dat het een topdag was en dat ik genoten heb, ondanks de regen. Voor iedereen die niet geweest is zou ik zeggen; ga volgend jaar, het is een leerzame en gezellige dag waarbij er op een erg leuke manier uitgelegd en verteld wordt!

Voor meer informatie over de Academy www.horses-academy.nl


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:50

Gaaf Chantal! Leuk verslag.

Nu ben ik jaloers Knipoog

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:12

Je hebt het heel mooi beschreven! Mijn merrie heeft een halfbroer (uit haar moeder) van Nourejev. Schijnt een mooie hengst te zijn geweest, (is inmiddels geruind).
Dat dressuur op hoog niveau boeit mij niet zo heel erg, maar zo'n springclinic veel meer. DAarbij vind ik het uitleggen van exterieur enzo altijd wel heel interessant. Het zou voor mij ook wel leuk zijn geweest om er naartoe te gaan.

De hond is de betere mens

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 20:25

Bedankt! Ik heb het ook met plezier geschreven.
Het was allemaal erg leuk, dressuur rij ik, dus daar wil ik meer over weten. Springen heb ik altijd erg graag gedaan maar zit er voorlopig niet meer in maar ik vind het nog steeds een echte kick. Daar komt bij dat Emile het erg leuk weet te vertellen!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:48

leuk verslag!
ik was ook naar de pinksterclinic daar geweest en vond het idd ook erg leuk

............


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers