Bokkers flevoland

Moderators: MirandaT, Ods, Warboel, Muiz, Essie73

ynskek

Re: Bokkers flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:01

Mijn definitie van sportpony (of paard) is een rijdier dat actief getraind wordt voor en uitgebracht in de wedstrijd sport.

FNRS Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS
KNHS Jury Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+6

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 16:28

ynskek schreef:
Mijn definitie van sportpony (of paard) is een rijdier dat actief getraind wordt voor en uitgebracht in de wedstrijd sport.

Dat werd de mijne wel toen ik hem kocht zei de dierenarts (man van karin retera grand Prix jurylid) dat mijn pony een attente sportpony is. Hij werd op 6 jarige leeftijd gereden naar de m ook wedstrijden tot en met de L2 behaald

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡

ynskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:38

XRuby_SymmyX schreef:
ynskek schreef:

Dat werd de mijne wel toen ik hem kocht zei de dierenarts (man van karin retera grand Prix jurylid) dat mijn pony een attente sportpony is. Hij werd op 6 jarige leeftijd gereden naar de m ook wedstrijden tot en met de L2 behaald

En op dit moment? Is de situatie nu t zelfde als dat hij was bij de vorige eigenaar?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:44

De ruiter zelf moet ook het "talent" hebben. Heeft een ruiter dat niet is zijn of haar paard/pony gewoon een leuk paard/pony. Het gaat om de combinatie en niet alleen om het dier zelf.

Overigens vind ik trouwens niet dat paarden of pony's steeds compacter worden gefokt zodat het makkelijker is om de achterhand er onder te rijden.

Een paard moet juist meer lengte in de rug en croup hebben om tot zakken te komen. Teveel lengte is weer tegenover gestelde, maar men wil juist meer maat en lengte hebben.

Een A/B pony als voorbeeld zal nooit echt tot dragen komen, een E pony met lengte kan dit weer veel makkelijker.

Alejandro M2+12
Lykke Von Sisco L2+8
Harvey specter 26-05-2017
Dressuur Jurylid zilver.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:52

Terwijl de Lusitano’s en de PRE’s die als specialiteit verzamelen en zitten hebben juist wel kort zijn in de rug. Dus weet ook niet of lengte heel positief is voor verzameling.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:04

ynskek schreef:

Nou, precies dit en wat Ivy power zegt.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren
[o]
Dandyho: ruin, 2008, Unaniem x Aram † 2008-2015

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 19:16

Toch zie ik het dan weer anders een sportpony staat voor zich en ik vind niet dat je al binnen een paartikel maanden wanneer je een pony of paard koopt de sport in hoeft te knallen. Ik vind dan goed samen groeien elkaar kennen de samenhang met je dier en de band vertrouwen en ontspanning die je samen opbouwd het belangrijkst is en voorop staat. Daaruit groei je verder samen en kan je eventueel de sport in. Als je een pony of paard in de wedstrijden hebt lijkt me inderdaad dat je weer anders met de dekens scheren enz. Omgaat maar als je een rank gebouwde nrps pony of een breed gebouwde tinker naast elkaar zet is de tinker robuuster minder bloed en minder doorgefokt over het algemeen. Een tinker zou dan ook beter tegen de kou kunnen in het algemeen. Dat wordt mij zo verteld dan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:44

En daar ga je wat mij betreft de mist in.
Beide kunnen prima tegen de kou alleen zijn de eigenaren van tinkers veel minder met dingen als scheren, dekens en wedstrijden bezig.
Het ligt vaak niet aan het soort paard of pony, maar aan het soort eigenaar en wat er met het paard gegaan wordt.

[o]

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:51

Maar ruby, waar wil je nu naar toe?
Want het komt bij mij over dat jouw pony niet aan je verwachtingen voldoet?

Alejandro M2+12
Lykke Von Sisco L2+8
Dressuur Jurylid zilver.

ynskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:56

XRuby_SymmyX schreef:
Toch zie ik het dan weer anders een sportpony staat voor zich en ik vind niet dat je al binnen een paartikel maanden wanneer je een pony of paard koopt de sport in hoeft te knallen. Ik vind dan goed samen groeien elkaar kennen de samenhang met je dier en de band vertrouwen en ontspanning die je samen opbouwd het belangrijkst is en voorop staat. Daaruit groei je verder samen en kan je eventueel de sport in. Als je een pony of paard in de wedstrijden hebt lijkt me inderdaad dat je weer anders met de dekens scheren enz. Omgaat maar als je een rank gebouwde nrps pony of een breed gebouwde tinker naast elkaar zet is de tinker robuuster minder bloed en minder doorgefokt over het algemeen. Een tinker zou dan ook beter tegen de kou kunnen in het algemeen. Dat wordt mij zo verteld dan.

Ik denk dat het niet zozeer uitmaakt welk ras jou pony of paard is als wel wat je doel met het dier is.

Op het moment dat jij je pony/ paard als atleet gebruikt en hem intesief in training hebt dat je als eigenaar ook de verantwoordelijkheid hebt om er voor te zorgen dat je dier zo goed mogelijk kan presteren. een paard welke kort in zijn vacht zit kan beter zijn warmte kwijt bij een intensieve training dan dat een paard met een dike vacht dat kan.

Op het moment dat jij als mens intensief gaat sporten trek je ook je trui uit. Voor een paard zal de eigenaar hier voor moeten zorgen aangezien een paard dit niet geheel zelf kan doen.

Op het moment dat je je paard wel in beweging houdt maar niet intensief in training hebt hoeft hij minden warmte kwijt en kan je er makkelijker voor kiezen om niet te scheren.

Mijn paard staat al onder best een dikke deken zodat het langer duurt voordat hij echt dik in zijn vacht komt te zitten. Zodra zijn vacht zo dik wordt dat hij zijn warmte met het rijden onvoldoende kwijt kan zal ik toch overgaan tot scheren.

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 20:17

Ynskek met je laatste reactie ben ik het helemaal mee eens

Mijn pony voldoet zeker wel aan mijn verwachtingen alleen is hij iets pittiger dan ik had verwacht maar daardoor wel meer een uitdaging wat wel weer leerzaam is.

Nou de eigenaresse van de tinker zet haar pony ook zoveel mogelijk zonder deken maar zei dat ik mijn pony wel eerder onder deken moet zetten omdat mijn pony meer in het bloed zit. Maar fijn dat jullie mij ook vertellen dat dat echt niet zo hoeft te zijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:25

Ben je gek joh, precies wat ynske zegt.
Als je hem goed in het zweet zet kan je beter scheren on zijn warmte kwijt te kunnen.

Als een paard het koud heeft merk je dat echt wel omdat hij dan zijn energie besteed aan het warm worden en zijn haren overeind gaan staan.

Kan hij wel genoeg zijn energie kwijt Ruby?
En hoe zit het met zijn voer?
Allemaal dingen wat je aan kan denken

[o]

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:33

Mag ik mij hier melden? Sta met mijn paardje die ik nu 6? weken heb in Lelystad.
Kan ik ergens terug vinden waar jullie staan?

chamion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:44

Sportdier of gewoon een dier wat leuk kan lopen?
Sport is als ze actief worden gestart en tenminste elk weekend een wedstrijd lopen. En heel persoonlijk? M of hoger wordt gestart. Alles eronder is gewoon een dier met aanleg wat er (nog) niet uitkomt. Wat de reden er ook van is. En dan heb je de boscrossers. Leuke dieren maar er is geen proef mee te rijden (of dat nu aan het dier ligt of aan de ruiter)

Mijn beest is ook een leuk lopende dier, als je er heel strak naar kijkt een sportpaard. Maar loopt nu geen wedstrijden maar wordt wel pittig getraind. Omdat hij voor het eerst 24/7 buiten staat wel iets voorzichtig qua dekens (staat nu 24/7 onder een 200 grams dek)

Ik heb geprobeerd het met alleen regendekens te redden, maar hij stond te rillen van de kou op onbeperkt ruwvoer en zocht echt de andere paarden op om beschutting te hebben. Daarom nu al warmere dekens op (eerst regendeken, toen 100/150 gram deken en dan nu de laatste 2 dagen een 200 grams deken)

Had hij het aangekund was er echt pas een dikkere deken op gegaan bij vorst.

My world has been beaten to pieces.
There's no day to go by that I do not think of you two.
R.I.P. pap 04-12-2008
R.I.P. mam 31-08-2016

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:55

Dag Wendy welkom.

Ja dat staat het en der in het topic ;)
Waar sta jij?

[o]

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:23

[o]

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 23:27

Hey Wendy welkom! Ik woon in Almere en mijn pony staat op Almeersch aan Hippisch centrum

Ik heb inderdaad zulke vergelijkbare artikelen ook gelezen. Heb me echt uitgebreid ingelezen want dat ik iets graag wil betekend niet dat dat het beste is.

Wat ik meenam bij mijn pony:
- Hoe train ik mijn pony zwaar of niet basis of wedstrijdgericht
- leeftijd aangezien het voor oudere dieren moeilijker kan zijn zich warm te houden en het kan meer energie kosten
- Hoe staat mijn pony in zijn vacht maar hij had al redelijk vroeg een mooie laag er op
- is hij gezond? Paarden met bijvoorbeeld artrose hebben weer eerder een deken nodig
- Hoe is zijn gewicht? Paarden die te dun of echt heel dun zijn moeten ook eerder een deken op
- staat hij in een binnenstal of buitenstal wei of paddock? Ik heb een binnenstal een buitenstal kan soms wel heftig zijn vooral met een gure wind. Met kou worden alle deuren naar de binnenstallen altijd dicht gedaan iedereen doet dat. Niet zo een gure wind en toch wat warmer. Overdag staat hij op de paddock waar hij kan lopen

Ik kon dan alles met een antwoord afsluiten waarbij het niet noodzakelijk is om nu al te beginnen met een deken misschien als we echt de - ingaan maar uit bovenstaand artikel voelen paarden zich goed vanaf 5 graden weer in een ander artikel las ik dat ze met -10 zonder deken kunnen en op stal zei diegene van de tinker -5 mag het overdag nog boven de 5 graden zijn en snachts niet kouder dan -5 leg ik er nog geen deken op. Verder uitstappen goed op adem laten komen na het rijden met zweetdeken daarna er op in de stal maximaal een half uur en daarna is hij droog.

Mijn pony krijgt 1/2e kilo sportbrok smorgens, 1/4e kilo sportbrok smiddags, 1/2e kilo sportbrok savonds, 3/4e kilo müsli met lijnzaadolie en genoeg hooi
Laatst bijgewerkt door XRuby_SymmyX op 15-11-18 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 23:34

Maar wat is basis en wat is wedstrijd gericht. Want een paard wat in de klasse L2 loopt is nog steeds basis maar dan ook wedstrijd gericht.

Mijn ene paard loopt nu op M niveau en mijn andere paard op Z niveau.
Toch heb ik niet echt het idee dat ze nu keihard getraind worden.
Scheren doe ik dit weekeind en ergens volgende week (helaas lukt door gezondheidsproblemen 2 paarden op 1 dag niet) maar leg er niet mega dikke dekens op. Het moet ook luchtig blijven.
En ze staan bij ons gewoon in de nattigheid buiten :)

Ik zag ook ergens de vraag waar iedereen gestald is.
Wij staan op stal bennesse in Zeewolde.

Alejandro M2+12
Lykke Von Sisco L2+8
Dressuur Jurylid zilver.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 09:03

Leuke discussie. Ik vind ons dus echt een "recreatie" combinatie. We tuffen lekker rond in het L2 en starten actief op wedstrijd en ik probeer hier wel zo serieus mogelijk voor te trainen en te lessen. Soms pakt dat heel fijn uit en soms lijkt het alsof ik met mijn strak gevlochten lama mee kom doen aan de kamelen race.

Daarnaast crossen ook regelmatig door het bos (gekleed in een fel oranje vest, zeegroen dekje en niet matchende roze springschoenen op de openbare weg) en doen af en toe een sprongetje (met nadruk om -tje).

Ik vind een sport combinatie Z+/subtop of iemand die er zijn brood mee moet verdienen of inderdaad echt puur voor de sport traint en ieder weekend op wedstrijd gaat.

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 09:53

Wat ik bedoelde is niet de combinatie maar het dier zelf. Waarom zie ik dan zoveel nrpsers, New forestjes, welshjes, Duitse rijponys, connemara, moderne haflingers kwpners, hannoveraan, Gelderland, bwp, trakehner tijdens wedstrijden lopen? Waar blijven de Zeeuwse trekpaarden, ijslaner, draver, hackney, preszwalskipaard, merend, rusische koudbloed, shire, tinker of de fjord in de hogere wedstrijdsport dressuur of springmatig tegen? Uitzonderingen zoals super guus daar gelaten. Ik denk niet dat als er een springruiter die een nieuw of ander paard wilt kopen denkt: goh ik wil elk weekend mijn springwedstrijden rijden ik ga kijken voor een rusische koudbloed of een shire. Zou een leuke uitdaging zijn maar dit soort paarden kan wellicht een sprongetje maken maar zie je toch meer terug op het land te werken, recreatief, als manegepaard, voor de wagen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:29

Mijn voormalig top sport merrie die hoog in het bloed staat, staan nu gras te maaien in de weide met de vacht van een shetlander zonder deken :D

De 32 jarige stokoude shetlander met wat overtollig vet houdt zich ook al jaren prima met zijn dikke vacht.

De 13 jarige haflinger wordt bijna dagelijks rond gecrost door het bos en is altijd zeiknat van haar dikke vacht, die wordt op adem gestapt en de weide ingeflikkert zonder deken. :D gaat al 8 jaar helemaal prima.

Wil je in de sport rijden of alleen al gewoon goed trainen (niveau daargelaten) dan denk ik dat ik het niet beter kan verwoorden dan Ynskek ;)

En als jij in de sport wil rijden of hard trainen met een Belgisch trekpaard dan zou ik ook adviseren het dier kort in het haar te houden ;)

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 13:02

Dat sowieso dat zou ik ook doen als je echt in de sport traint met je paard scheren.

In de wei kunnen ze zich nog warm lopen. Op stal staan ze Veel meer stil. Daardoor is het ookan lastiger om droog te worden over het algemeen. Doe je dan ook geen deken op een nat paard?

Ging ff om de definitie sportpony of sportpaard en dan niet in combinatie staat met een ruiter maar het opzich staande term.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:42

Kortom Ruby: Ik zou je pony gewoon lekker zonder deken laten staan, jij traint niet op het niveau dat je pony dagelijks tot diep in het zweet doorgereden wordt en daarna stilgezet op stal. Zodra je straks weer echt wil gaan trainen om wedstrijden te rijden en je pony steeds zeiknat is van de gehele training kun je altijd nog overwegen te scheren en een deken op te gooien. Dat heeft in dit geval niets te maken met het ras, maar het gebruiksdoel en de trainingsintensiviteit.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:48

Ik ga inderdaad met Mer mee.
En waar ik ook een naar zou kijken is naar de voeding van je pony Ruby.
Hij krijgt flink sportbrok voor een pony en ook nog eens muesli. 2kg krachtvoer is behoorlijk veel.
Niet heel raar dat hij behoorlijk energiek is.
Ik zou eerder flink ruwvoer geven.

Ooh en mijn paard staat in opfok in Zwolle ;) Wendy
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 16-11-18 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:09

Oh daar had ik overheen gelezen, mijn sportpaarden kwamen nog niet eens aan 2 kg krachtvoer, mijn top springpony kreeg 2 x 1/2 :D Bij 2 x 1 kg (kleine D Welsh-K) had ik getorpedeerd geweest :D

Overigens heeft ieder dier natuurlijk een andere behoefte maar een C pony met dat pittige karakter wordt een kernbom :=