hooffie schreef:lailapri schreef:Ik heb 1x met een hengst bij deze hengstenhouder gedekt gedekt. We hebben sperma zelf gehaald. Voor ons vanaf noord holland een best eind rijden. Toen we daar aankwamen, kregen we het kwakkie en werden bijna weggekeken toen we nog heel even naast de auto een broodje opaten.
1x kunnen dekken, was al laat in seizoen, augustus dekken ze niet meer, en merrie niet dragend.
Ik zal daar niet zomaar een 2e keer heengaan.
+ met de nieuwe actuele ontwikkelingen omtrent de regelgeving is het nog wel even 2x nadenken of je nu een hengst gaat gebruiken van een niet EU-station. Een goede kennis van mij is werkzaam bij de NVWA/RVO en ze gaan nu de Covid regels voorbij zijn, officieel handhaven. Alle paarden moeten inmiddels op een UBN staan en alle geboren veulens vanaf 2020 worden gecontroleerd op papieren (dus EU certificaten vanuit buitenlandse hengsten). Wanneer die niet aan te tonen zijn.......... ===> €€€€
Horsepride schreef:hooffie schreef:
+ met de nieuwe actuele ontwikkelingen omtrent de regelgeving is het nog wel even 2x nadenken of je nu een hengst gaat gebruiken van een niet EU-station. Een goede kennis van mij is werkzaam bij de NVWA/RVO en ze gaan nu de Covid regels voorbij zijn, officieel handhaven. Alle paarden moeten inmiddels op een UBN staan en alle geboren veulens vanaf 2020 worden gecontroleerd op papieren (dus EU certificaten vanuit buitenlandse hengsten). Wanneer die niet aan te tonen zijn.......... ===> €€€€
Paard kan net zo goed drachtig zijn van haar buurman. Hoe willen ze dit aantonen dat een buitenlandse hengst is geweest?
Quir schreef:Ze kunnen gewoon in het zelfde pand staan (staan ze waar ik werk ook gewoon), alleen een deur met verboden toegang is voldoende want er mogen geen onbevoegde mensen bij komen. Ook weides hoeven echt geen kilometers uit elkaar te liggen (5m is voldoende).
Dekruimte mag ook door EU en niet-EU hengsten gebruikt worden mits de hygiëne in orde is (dat moet officieel bij alleen nationale hengsten ook, maar wordt nog wel eens makkelijk mee om gegaan). Ja het is iets meer werk, maar zeker goed te doen. Er zijn goede software systemen toegankelijk wat journaals bij houden nog eenvoudiger maakt.
Natuurlijk is een nieuw te bouwen accommodatie nog veel makkelijker, maar in een bestaande accommodatie is er ook meer dan genoeg mogelijk.
Er zijn ook genoeg stations met pony hengsten die EU het er makkelijk uit kunnen halen (zoal bijvoorbeeld een AT en Danica). En ik betaal ook gerust wat meer voor het dekgeld dan.![]()
Gelukkig zijn er best wat bezig om te kijken naar de mogelijkheden voor een EU station nu er meer gecontroleerd gaat worden.
Ik vind het ook wel goed dat er meer controle komt (zeker als je er in verdiept waarom de regelgeving er is en wat het inhoudt), maar ja, ik baal ook regelmatig dat ik een pony hengst niet kan gebruiken omdat hij niet EU staat. Zeker omdat de kwaliteit van de pony hengsten in Zweden ronduit slecht is.
Zonnetje81 schreef:Hm dus als ik het goed lees wordt het een ingewikkeld verhaal allemaal.
Iemand nog suggesties voor een hengst?
lailapri schreef:Hangt er maar net vanaf wat er verder aan kleurgenen in de merrie zit. Als er een smokey black uitkomt fie niet gaan doorschimmelen dan heb je gewoon een zwart/bruine van kleur
Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 2 bezoekers