Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
memerel

Berichten: 1250
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 18:51

Graag vragen wij jullie advies voor de hengstenkeuze voor de volgende merrie:

Evulcain
Stb Elite, PROK
Oscar x Cabochon
1.68m
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 1/evulcain
https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-455261

Om een opvolger te fokken willen wij (eigenaresse en ik, bijrijder) ons alvast oriƫnteren welke hengst er goed op Eef zou passen. Ons plan is om volgend voorjaar te insemineren.
Ze heeft eerder al 3 veulens gehad:
- Een doodgeboren veulen van Chippendale
- Merrieveulen van Expression
- Hengstveulen van Grand Galaxy Win

De merrie van Expression is ook in het bezit van de eigenaresse geweest, dit was een zeer grote dame (1.75m) met een fantastisch karakter. Helaas had deze merrie problemen met haar rug waardoor we haar helaas op 6-jarige leeftijd hebben moeten laten gaan.
De ruin van Grand Galaxy Win lijkt het ook erg goed te doen, die volgt de eigenaresse op facebook.

Eef zelf is ook een merrie met een top karakter, ze heeft veel looplust, is heel relaxed en ontspannen, maar onder de man geen dooie, is best heet te rijden. Zijgangen komen er qua beenwerk makkelijk uit, net als middendraf, echt buigen en loslaten in haar lijf is lastiger.

Punten die we willen behouden:
- Werkwilligheid / looplust
- Karakter

Punten die we graag willen verbeteren:
- Romprichting, mag wat meer bergop, langer voorbeen
- Halsrichting, iets verticaler mag wel.
- Stokmaat, we willen zeker niet kleiner fokken, liefst ietsje groter.

Hengsten die ons zelf aanspreken:
- Next Level
- Lennox
- Just Wimphof
- Ferguson

Verder staan wij zeker open voor jullie feedback, een echt goede standfoto heb ik op het ogenblik niet (zit in quarantaine), maar die zal ik maken zodra ik weer naar buiten mag als hier behoefte aan is.

Afbeelding

Op de keuring voor ze bij ons was.
Afbeelding

Afbeelding

Enige foto waarop ze op stand te zien is die ik nu heb.
Afbeelding
Video van toen ze net voor het eerst het land op ging bij ons, is ongeveer 1 jaar oud.


Foto nakomeling Expression:
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:03

Je ziet de afstamming goed terug in het uiterlijk van de merrie. Als ik kijk naar de beweging dan zou ik zeggen dat ze het achterbeen er wat meer onder zou mogen zetten in beweging. En wat meer met de schoft omhoog zou mogen gaan bewegen. Het moeilijkere buigen komt volgens mij door de iets korte rug. Front vind ik absoluut niets mis mee. Bij de nakomeling van Expression is de slechte rug wel te zien op de foto.

Als je niet kleiner wilt fokken dan kun je Ferguson en Just Wimphof beter laten staan.

Van Next Level worden nu de eerste veulens geboren, die zien er goed uit maar of hij maat gaat fokken oid is natuurlijk nog de vraag. In de moederlijn is er iig genoeg maat dus dat is een gok die ik wel zou durven maken. Ik denk dat ik zou gaan voor een hengst met iets meer lengte in de rug.

Lennox is de hengst van jullie rijtje die mij het meeste passend lijkt bij de merrie, vanwege zijn front en lengte in de rug. Echter of hij ook het wat meer met de schoft omhoog bewegen zal verbeteren betwijfel ik.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:11

Prachtige merrie.

Van mij geen input maar ik volg graag.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:35

Mooie merrie met fijn bloed. Er zijn hengstenhouders waar je rustig je vraag neer kunt leggen.

memerel

Berichten: 1250
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 20:42

Elisa2 schreef:
Je ziet de afstamming goed terug in het uiterlijk van de merrie. Als ik kijk naar de beweging dan zou ik zeggen dat ze het achterbeen er wat meer onder zou mogen zetten in beweging. En wat meer met de schoft omhoog zou mogen gaan bewegen. Het moeilijkere buigen komt volgens mij door de iets korte rug. Front vind ik absoluut niets mis mee. Bij de nakomeling van Expression is de slechte rug wel te zien op de foto.

Als je niet kleiner wilt fokken dan kun je Ferguson en Just Wimphof beter laten staan.

Van Next Level worden nu de eerste veulens geboren, die zien er goed uit maar of hij maat gaat fokken oid is natuurlijk nog de vraag. In de moederlijn is er iig genoeg maat dus dat is een gok die ik wel zou durven maken. Ik denk dat ik zou gaan voor een hengst met iets meer lengte in de rug.

Lennox is de hengst van jullie rijtje die mij het meeste passend lijkt bij de merrie, vanwege zijn front en lengte in de rug. Echter of hij ook het wat meer met de schoft omhoog bewegen zal verbeteren betwijfel ik.


Dank voor je reactie, heb jij nog andere hengsten in gedachten die goed zouden passen?

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:05

Kyton. Ik vind dat ze wel wat meer body kan gebruiken.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:52

bigone schreef:
Mooie merrie met fijn bloed. Er zijn hengstenhouders waar je rustig je vraag neer kunt leggen.


Krijg je wel..wij van wc eend adviseren: wc eend ;)

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:09

Ik moest denken aan Next Pitch, hengst met een fijn achterbeen, goed model en voldoende lengte in de rug en met de maat zit het met dat bloed wel goed. Nadeel is dat deze nog niet aangeleverd is voor het VO wegens een blessure.

Voor de rest moet ik er even over nadenken.

memerel

Berichten: 1250
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 09:33

Afbeelding
Update:
Recente standfoto, ze wilde helaas totaal niet meewerken met haar benen een beetje fatsoenlijk neerzetten...

Muronia

Berichten: 19545
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:47

Ik zal wel vloeken in de kerk maar ik zou hier een goede gelderse hengst op zetten. Prachtig mooi oud bloed in deze merrie daarvoor.

memerel

Berichten: 1250
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 13:12

Muronia schreef:
Ik zal wel vloeken in de kerk maar ik zou hier een goede gelderse hengst op zetten. Prachtig mooi oud bloed in deze merrie daarvoor.


Heb je dan ook een suggestie van welke hengst je zou vinden passen en waarom?
Wij hebben allebei nog nooit een veulen gefokt dus staan voor alle goed onderbouwde suggesties open :)

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:51

Alexandro P zal ook zeker lengte in de rug en een goede beweging mee kunnen geven, en wat maat, massa en bot. Vind ik helemaal niet zo gek gedacht.

Muronia

Berichten: 19545
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:59

Ik zit niet meer zo in kwpn hengsten dus een naam van een goeie gelderse kunnen anderen je beter geven, maar je merrie heeft er heel mooi passend oud bloed voor. Cabochon en Vincent voeren dat en heb ik vroeger zelf beide vaker gezien onder het zadel van Christa. Via Nabuur zit er nog Sinaeda in je merrie, een stempelhengst in de richting Groninger/Gelders. Ik heb zelf 28 jaar een merrie van Wolfgang (het prachtige oude Farn-bloed) x Sineada gehad en ik heb uit die merrie mijn Groninger lijn van nu opgebouwd. Ik hou ervan :)

memerel

Berichten: 1250
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Re: Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:05

Denken jullie niet dat we met Alexandro P een kleintje fokken? We willen het liefst wel boven de 1.70m uitkomen aangezien wij beiden lang zijn...

En wat denken jullie van Franklin? Die vond de eigenaresse er ook wel interessant uitzien.

Muronia

Berichten: 19545
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:29


memerel

Berichten: 1250
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Re: Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:25

Puur uit onervaren fokdenken hoor: (misschien zeg ik iets dat totaal niet klopt)
Deze hengst heeft een heel plat kruis, maakt dat niet dat paarden minder goed kunnen ondertreden?

We zijn met een Gelderse een beetje bang voor een bonk, Eef heeft al van die korte en wat grovere benen en is niet smal...

Muronia

Berichten: 19545
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:30

Hij valt erg mee qua vlakheid in het kruis vind ik zelf, hier staat interessante informatie daarover: [F-AM] hellend/vlak croupe, functies?

Ik wil je geen Gelderse opdwingen hoor, als het niet jullie ding is dan gewoon niet doen. Ik hou zelf van bonkjes :D

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Oscar x Cabochon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:41

Platter kruis wil niet zeggen dat ze minder goed kunnen ondertreden, dat heeft imo meer te maken met de rest van de bouw van de rug, lang of kort kruis, achterhand, lang of kort AB, sabelbenig of steil etc. en of ze de hoeken in het achterbeen kunnen verkleinen. Mijn ervaring is dat je vooral niet een te hellend en kort kruis moet willen hebben. (nouja overal waar Te voor staat is niet goed natuurlijk)

Franklin zou ik niet doen ivbm karakter en korte rug, de maat is wel een aandachtspuntje bij Alexandro idd.

Een out of the box hengst waarvan ik denk dat hij wel zou kunnen passen is Felissimo: https://www.landgestuet.nrw.de/zucht/un ... felissimo/

Maat, lengte en beweging genoeg maar staat wel in het buitenland.