Advies hengst voor merrie Expression x Oscar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
memerel

Berichten: 1250
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Advies hengst voor merrie Expression x Oscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-21 22:01

Door een blessure van mijn bijrijdpaard zitten we er nu over te denken om een veulentje uit haar te fokken.
Kitty is 6 jaar, 1.74m hoog. Mooi groot paard, super fijn karakter wat we ook zeker willen behouden.
Het zou haar eerste veulen worden.
Haar moeder staat ook bij ons op stal, die heeft hetzelfde nuchtere fijne karakter. Zij is echter wel kleiner dan Kitty en maar wel breder. (Wij hebben Kitty haar moeder erbij gekocht afgelopen jaar, wij hebben haar dus niet zelf gefokt).

Kitty Hawk van Isendoorn
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1743927/kitty-hawk-van-isendoorn

Goede punten / behouden:
- Karakter, werkwillend, nuchter, lief/braaf maar niet 'doods'.
- Maat, ze is 1.74m, dit is een goede maat voor ons beiden.
- Galop is best wel goed
- Draf is goed, niet spectaculair maar niet slecht.

Verbeterpunten:
- Hoeven, ze heeft platvoeten voor (ze staat normaal voor op een ijzer met zooltje maar heeft ze er net afgetrapt in de week voor de foto's).
- Schoft is erg hoog, dit maakt zadels passen wat lastig. Liefst dus geen hengst die hoge schoften vererft.

Verdere verbeterpunten horen we graag van jullie.
Filmpjes heb ik niet veel, wel wat oudere maar allemaal wat minder van kwaliteit.

Veulen is in principe voor onszelf.

Foto's: (de eerste twee foto's zijn na een periode van herstel na een blessure, vandaar de weinig spier)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor ons is dit ook de eerste keer om een veulen te fokken, ik heb zelf dus ook nog weinig ideeën van wat goed op haar zou passen. Ik zelf vind High Five U.S. erg tof, maar dus geen idee of dit zou passen...
De fokker van Kitty heeft wel wat ideeën voorgedragen:
- Bordeaux
- Rubin Royal
- Hermes

Voel je vrij om andere hengsten aan te dragen!

Graag horen we van jullie wat jullie gedachten zijn voor deze merrie!


Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies hengst voor merrie Expression x Oscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:14

Zowel Bordeaux als Hermes vererven een goede bovenlijn dus dat vind ik niet zo vreemd gedacht. Maar met Hermes zit je wel met lijnenteelt op zowel Jazz als Flemmingh. Wellicht is zijn vader Easy Game interesanter als de merrie een actief achterbeengebruik heeft.

Van High Five ken ik te weinig nakomelingen om er wat over te zeggen, Negro kan de bovenlijn waarschijnlijk wel verbeteren maar gezien het bloed er achter krijg je dan wellicht een paard met meer massa en minder souplesse. Als ik de foto's zie dan lijkt me souplesse toevoegen wenselijk.

Ik moest nog denken aan de jonge net ggk hengst Night Shadow, ik verwacht dat deze zowel de beweging als de bovenlijn kan verbeteren. Twijfel alleen of deze genoeg souplesse heeft.

Hele andere kant op gedacht denk ik aan Mister Diamond voor het toevoegen van souplesse en lichtvoetigheid in de beweging. Ik verwacht dat deze de bovenlijn ook kan verbeteren.

Maar dit zijn nog jonge hengsten, heb je een voorkeur voor een jonge of een bewezen hengst?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

memerel

Berichten: 1250
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-21 10:07


simpie94

Berichten: 829
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:52

Ik zou eens kijken naar Just Wimphof.
Nakomelingen deden het afgelopen hengstenkeuring erg goed en relatief veel doorverwezen paarden (en dus goede voeten).
En fokt fijn karakter door

L' Esprit v. Goodtimes Z1 nu met pensioen
Emy de Woude v. Star van 't Broek
Enjoy H v. Tango (Ster, IBOP, PROK, Sport)
Omi H v. Daily diamond (Voorlopig Keur, PROK)

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies hengst voor merrie Expression x Oscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 07:41

Ik vind Bordeaux geen rare optie voor deze merrie qua bovenlijn en bewezen hengst, maar hij kan ze wel wat traag geven achter. En je krijgt wellicht een paard met erg veel massa.

Ik denk dat wellicht wat bloed en souplesse toevoegen ook niet verkeerd zou zijn maar welke (bewezen) hengst daar bij zou kunnen passen moet ik nog even over nadenken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

memerel

Berichten: 1250
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Re: Advies hengst voor merrie Expression x Oscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-21 08:04

Knoop doorgehakt om toch maar te gaan focussen op het rijden. De dierenarts vond haar maandag goed lopen en insemineren had direct woensdag gemoeten ivm ei, maar we slaan dus maar even over.
Wellicht in de toekomst toch nog een keer!
Maar toch dank voor jullie adviezen!


Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies hengst voor merrie Expression x Oscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:05

Goed nieuws! Hopelijk blijft ze goed lopen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Plonspony en 5 bezoekers