Fokadvies Flemmingh x Balzflug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
original

Berichten: 583
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Utrecht

Fokadvies Flemmingh x Balzflug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 11:54

Fokadvies voor merrie van Flemmingh x Balzflug

Graag zou ik jullie advies vragen voor de keuze van een dressuurhengst om een rijpaard te fokken voor eigen gebruik. De merrie is 1.62 hoog. Punten die verbeterd kunnen worden aan de merrie zijn in mijn optiek meer front en beweging, met name de draf. Ook iets meer maat zou fijn zijn. Verder heeft de merrie een fijn karakter en heeft ze zelf M2 gelopen.

Op het moment is ze drachtig van Jameson RS2. Drie jaar geleden heeft ze een prachtig hengstveulen gehad van Charmeur die het nu heel goed lijkt te doen.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/193194/zakira

Hengsten die ik op dit moment zelf op het oog heb zijn: Las Vegas, Jameson RS2, Le Formidable, en Lowlands. Ferdeaux zelf vind ik ook prachtig, maar ik denk dat het geen goede combinatie is met deze merrie gezien de compactheid/formaat.

Hebben jullie nog suggesties?



Afbeelding

original

Berichten: 583
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 10:39

Naar aanleiding van de hengstenkeuring heb ik Kjento ook nog op mijn lijstje gezet! Wat een keus aan hengsten, ik zie soms door de bomen het bos niet meer.. :')

Ik heb nog een aantal vragen bedacht, ik hoop dat jullie mij daar nog antwoord op kunnen geven:
1. Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van deze hengsten vinden qua lijninteelt? Flemmigh komt nog best vaak in een paar latere generaties naar voren.

2. Ook hebben de meeste hengsten zich nog niet heel erg 'bewezen' naar mijn idee? Zijn er nog hengsten die jullie goed bij deze merrie vinden passen waar al iets meer bekend is over de nafok?

3. Ik zou graag zelf een paard fokken tussen de 1.65 en 1.72. Zijn er nog punten waar ik op kan letten?
De merrie is zelf best klein en ik zit dus ook met name naar grote hengsten te kijken (al blijft het een gok natuurlijk). De moeder van de merrie was 1.65 en ook de oma was 1.65.
Over de nafok is nog niet van alle hengsten bekend of ze formaat hebben (naar mijn weten). De combinatie met Charmeur drie jaar geleden heeft een ruin van 1.67 opgeleverd. Dat zou dus een prima schofthoogte voor mij zijn! Deze ruin is echter wel iets te rillerig/sensibel voor mij om te rijden. Vandaar dat ik deze hengst er niet nog een keer op zet. Een braaf karakter is dus ook wel belangrijk :j

4. Zien jullie nog punten aan de stand van de merrie die verbeterd kunnen worden?

Bedankt ! <3

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:41

Leuke merrie, Flemmingh strooide nogal qua maat. Ik zie dat de moeder onzettend goed fokt in combinatie met Jazz. Het is wel een puntje qua karakter met Balzflug er achter, ik weet niet hoe je daar tegenaan kijkt?

In ieder geval van je lijstje zou ik naar Las Vegas gaan.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:46

original schreef:
Naar aanleiding van de hengstenkeuring heb ik Kjento ook nog op mijn lijstje gezet! Wat een keus aan hengsten, ik zie soms door de bomen het bos niet meer.. :')

Ik heb nog een aantal vragen bedacht, ik hoop dat jullie mij daar nog antwoord op kunnen geven:
1. Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van deze hengsten vinden qua lijninteelt? Flemmigh komt nog best vaak in een paar latere generaties naar voren. Flemmingh is geen verkeerde om lijnenteelt op te krijgen qua karakter en beweging, wel is het verloop van de rug/ lendenen en maat een puntje van aandacht

2. Ook hebben de meeste hengsten zich nog niet heel erg 'bewezen' naar mijn idee? Zijn er nog hengsten die jullie goed bij deze merrie vinden passen waar al iets meer bekend is over de nafok?Dan kun je het beste kijken naar oudere hengsten, bewezen hengsten, voor mij is het belangrijk dat je 3 punten opnoemt wat echt prioriteit heeft bij een hengst om hengsten op te kunnen noemen

3. Ik zou graag zelf een paard fokken tussen de 1.65 en 1.72. Zijn er nog punten waar ik op kan letten?
De merrie is zelf best klein en ik zit dus ook met name naar grote hengsten te kijken (al blijft het een gok natuurlijk). De moeder van de merrie was 1.65 en ook de oma was 1.65.
Over de nafok is nog niet van alle hengsten bekend of ze formaat hebben (naar mijn weten). De combinatie met Charmeur drie jaar geleden heeft een ruin van 1.67 opgeleverd. Dat zou dus een prima schofthoogte voor mij zijn! Deze ruin is echter wel iets te rillerig/sensibel voor mij om te rijden. Vandaar dat ik deze hengst er niet nog een keer op zet. Een braaf karakter is dus ook wel belangrijk :j
Kijk naar de moederlijn van de hengsten vwbt maat, en ook weer een bewezen hengst geeft meer zekerheid wat betreft maat
4. Zien jullie nog punten aan de stand van de merrie die verbeterd kunnen worden?
Op stand zou ik denken aan front, en het verloop van de rug, qua gangen kan ik niet inschatten hoe ze beweegt. Video zou een beter beeld geven.

Bedankt ! <3

original

Berichten: 583
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 11:18

Elisa2 schreef:
Leuke merrie, Flemmingh strooide nogal qua maat. Ik zie dat de moeder onzettend goed fokt in combinatie met Jazz. Het is wel een puntje qua karakter met Balzflug er achter, ik weet niet hoe je daar tegenaan kijkt?

In ieder geval van je lijstje zou ik naar Las Vegas gaan.


Dank je wel voor je uitgebreide reacties!
Waarom zou je voor Las Vegas gaan? Ik vind hem inderdaad qua beweging echt super!

Ik ben bang dat Jazz een paard oplevert wat qua karakter iets te hoog gegrepen is voor mij.
Zie inderdaad dat het wel goede paarden heeft geleverd in de sport!

Punten die prioriteit voor mij hebben zijn:
1. Beengebruik: meer kracht en beentechniek, de merrie zelf is voor het mooi net wat te vlak en zou wat lichtvoetiger mogen.
2. Meer front, en iets meer bergop gebouwd.
3. Meer formaat, al vind ik qua type een wat moderner type mooier (bijv de hengst Ferdeaux).

Verder wil ik graag een hengst die W.F.F.S vrij is.
Een bewegingsfilmpje ga ik nog even zoeken! Ze is nu tonnetje rond van de dracht, dus kan helaas even geen filmpje maken.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Flemmingh x Balzflug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:26

Las Vegas is qua kwaliteit echt een super goede hengst vind ik, qua model en beweging. Ik weet alleen niet of hij qua karakter past bij wat je zoekt. Ik weet namelijk niet of hij echt amateurpaarden gaat geven qua karakter. Kjento zou ook een hele goede optie kunnen zijn bij wat je zoekt, maar wederom karakter..

Ik ga even nadenken over passende hengsten die aan je wensen voldoen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Flemmingh x Balzflug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:50

Voor maat, model en een goed karakter zou je kunnen kijken naar Spielberg of wellicht diens zoon King van het Haarbosch. Deze geven nette en functionele bewegingen door, niet spectaculair.

Ook Ferguson geeft goede karakters door, vrij bloed en ik verwacht dat deze ook het front en meer "knie" kan geven. Bergopwaarts gebouwd gaat hij ze niet geven met het volbloed er achter.

Glamourdale kan ook maat en formaat geven met een goed model en front, heeft bloederige merries nodig met een electrisch achterbeen.

Het is lastig om hengsten te vinden die zowel kracht als lichtvoetigheid brengen. Ik ben heel benieuwd naar de Jameson die er uit komt. Erg fijne hengst qua beweging en model.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies Flemmingh x Balzflug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:26

De eerste hengst waar ik aan denk is Vivaldi, maat, goed karakter en toch aansluiting met het Jazz bloed wat erg goed aansluit bij je merrie. Is een bewezen hengst. Anders een goede zoon van Vivaldi bijvoorbeeld Desperado, kan zeker maat en wat afdruk / veer toevoegen aan je merrie. De Desperado's die ik ken geven ook een goed karakter. Ik heb zelf een Rubinson X Balzflug, erg sensibel paard ohz, maar ernaast bomproof, ook ik mis de maat en Vivaldi en Desperado zouden ook bij mij op het lijstje staan.

Glamourdale kan ik mij ook goed in vinden wat Elisa zegt.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Flemmingh x Balzflug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:35

Vivaldi bloed kwam ook in mijn hoofd voorbij maar niet genoemd ivm kracht, ik weet niet wat voor TS het belangrijkste is. (beweging, kracht, karakter)

Balzflug gaf hele sensibele paarden dus dat is imo wel iets om rekening mee te houden.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:58

Elisa2 schreef:
Balzflug gaf hele sensibele paarden dus dat is imo wel iets om rekening mee te houden.


Wat mijn ervaring is bij de Balzflug nakomelingen is hetzelfde, maar ze zijn wel scherp in de benen, veel tritt, de mijne heeft een geweldig achterbeen. Maarrrrr ik mis het veertje. Mocht de merrie van TS wel scherp zijn, maar de schwung missen dan kan Vivaldi dat zeker toevoegen. Maat & Karakter doet hij in ieder geval wel.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Flemmingh x Balzflug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:19

Ja dat denk ik ook maar de merrie moet wel de kracht en het goede achterbeen meenemen.

Helabitha

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:09

Elisa2 schreef:
Las Vegas is qua kwaliteit echt een super goede hengst vind ik, qua model en beweging. Ik weet alleen niet of hij qua karakter past bij wat je zoekt. Ik weet namelijk niet of hij echt amateurpaarden gaat geven qua karakter. Kjento zou ook een hele goede optie kunnen zijn bij wat je zoekt, maar wederom karakter..

Ik ga even nadenken over passende hengsten die aan je wensen voldoen.


Volgens mij waren de karakters van de Kjento veulens prima, die van mij had iig een heel makkelijk karakter. Hij geeft lengte, beweging en kracht mee, kan ook wel wat massa meegeven.

Van Las Vegas zijn nog geen veulens dacht ik, maar de hengst heeft heel veel beweging. Karakter is lastig daar zo veel over te zeggen vind ik. Het grote verschil tussen deze 2 is qua exterieur dat de las Vegas hoog is, maar wel beknopter waar kjento juist meer lengte heeft en lijkt te geven. Zijn 2 hele goede hengsten! Wel jong, dus echt veel info over de nafok is er niet.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:45

Ik zeg ook niet dat hun karakters niet goed zijn, maar TS gaf aan dat de Charmeur uit deze merrie wat teveel karakter voor haar had.