Fokadvies Chaman X Emilion

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Fokadvies Chaman X Emilion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-20 20:02

Hallo,

Voor een Chaman x Emilion merrie zoek ik een goede hengst. Uiteraard een springpaard.
Of indien anders, dan graag met goede onderbouwing.

Deze merrie is 6 jaar, is niet voorgebracht. Dit staat wel in de planning maar dat zal waarschijnlijk door Corona een thuiskeuring worden.
Toch wil ik mij vast oriënteren voor 2021 of misschien 2022.

Deze merrie is een erg betrouwbaar dier en zeer fijn in omgang, dus qua karakter krijgt ze zeker een dikke 10 van mij! Verder heeft ze al 2 veulens gehad. 1 van comme il faut (overleden, oorzaak en datum van overlijden onbekend bij mij). Vorig jaar heeft ze een veulen gehad van Tangelo van de Zuuthoeve (foto). Veulen niet in mijn bezit.

Ze wordt makkelijk drachtig. Is een goede moeder.

Ze is niet beleerd, weliswaar kortstondig door ons opgepakt, echter door een operatie aan mijn arm... is dat weer compleet stilgezet en ook de vraag of dat nog nu wat gaat worden (ook omdat er nog een operatie in de planning staat). Dus ondanks mijn voornemen haar beter in bespiering te kunnen presenteren is dat dus niet gelukt.

Ze mist dus behoorlijk wat spier en haar veulen is er nog maar enkele weken af. Haar uier bleef ook lang vol, dus haar veulen heeft toch lang veel gedronken. Dus kijk daar door heen. Wel ben ik mij bewust dat ze uiteraard meer in model gaat/moet komen. Maar ik hoop dat mijn stalgenoot haar verder wil oppakken ook met oog op de keuring.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 6/jalottie

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Veulen van TvZ in 2020

Afbeelding
Veulen van TvZ in 2020

Afbeelding



Pluspunten;
- zeer fijn en eerlijk karakter, zonder een doetje te zijn. Goed bewerkbaar en is leergierig. Niet heet.. alles wat je maar kan wensen.
- makkelijk drachtig te krijgen / makkelijke geboortes;
- lang gelijnd
- goede hoeven en altijd droge benen
- mooie stokmaat van 1.72/1.74 m
- goede stap en redelijke goede galop
- PROK merrie en ook goede beoordeling afstammelingsonderzoek.


Verbeterpunten;
- te lang gelijnd
- 4 of 5 x alme bloed (dus geen hengst met alme bloed)
- hoofd mag edeler/kleiner
- betere draf
- fundament
- beknopter en mooiere bovenlijn. Echter is dat wellicht nu ook deels een gevalletje te arm in de bespiering.
- ???


Ik heb geen verstand van de springtak.

Hengsten die mij aanspreken zijn;
- zambesi
- comme il faut
- Toulon (onvoldoende in verdiept)


Geen beperking in budget al moet de keuze voor een rietje van a 2.500 euro zeker wel een mooie onderbouwing krijgen. Geen sterke voorkeur voor een kleur, misschien wel beetje gevoelig voor een commerciële hengst. Hoewel een jonge hengst ook oké kan zijn.

Wel met guste regeling.

Zoals ik zei.. heb ik van de springtak geen verstand, dus mocht je echt een hele andere suggestie willen doen, mag dat zeker.

Mama van mijn lieve meisjes


Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Fokadvies Chaman X Emilion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 10:15

Niemand die een suggestie heeft?

Mama van mijn lieve meisjes

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Chaman X Emilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:45

Belangrijkste bij een springpaard, hoe springt ze? wat wil je verbeteren aan het fundament?

Qua commercieel, kijk eens welke hengsten veel doorverwezen hebben gekregen op de eerste bezichtiging.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Fokadvies Chaman X Emilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:06

Een vraagje: waarom vind je haar te lang gelijnd?

hoogendroog
Berichten: 3280
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Fokadvies Chaman X Emilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:48

Snap wel dat je graag met die merrie wil fokken, wat een lijntje!
Verbeterpunten; bovenlijn en stand achterbeen. Paard valt nogal weg achter de schoft (heeft weinig te maken met bespiering, is gewoon bouw). Voor een springpaard zie ik graag een lang doorlopende schoft. Ook staat de hals er wat verkeerd om op.

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 11:56

hoogendroog schreef:
Snap wel dat je graag met die merrie wil fokken, wat een lijntje!
Verbeterpunten; bovenlijn en stand achterbeen. Paard valt nogal weg achter de schoft (heeft weinig te maken met bespiering, is gewoon bouw). Voor een springpaard zie ik graag een lang doorlopende schoft. Ook staat de hals er wat verkeerd om op.


Bovenlijn viel mij Idd ook op.
De hals klopt ook volledig. Ze heeft daar nu ook compleet geen spier. Dus ik hoop dat dat nog bijtrekt.

Welke hengst vererft een mooie bovenlijn?

Mama van mijn lieve meisjes

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 11:57

Olympia96 schreef:
Een vraagje: waarom vind je haar te lang gelijnd?


Ze neigt wel wat naar rechthoeksmodel.
Maar ik mag concluderen dat je het daar niet mee eens bent?

Mama van mijn lieve meisjes

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 11:59

Elisa2 schreef:
Belangrijkste bij een springpaard, hoe springt ze? wat wil je verbeteren aan het fundament?

Qua commercieel, kijk eens welke hengsten veel doorverwezen hebben gekregen op de eerste bezichtiging.


Ik weet echt niet hoe ze springt. Heb veel thuis gezeten door mijn operatie. Kon het uitbesteden maar daar was ik teveel controlfreak voor.

Wil op zijn minst mee, maar autorijden zit er nog niet in. Wellicht dat ik in de kerstvakantie hulp krijg en dan maak ik een video.

Mama van mijn lieve meisjes

hoogendroog
Berichten: 3280
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:07

Ik vind Chaman gewoon een moeilijke hengst, zowieso het hele Baloubet-bloed fokt meestal niet zo fraai. En daarmee zeg ik niks over kwaliteit, alleen over het exterieur. Springen kunnen ze.
Toulon moet ik aan denken, maar eigenlijk heeft die zelf ook niet zo'n mooie lang doorlopende schoft. Zambesi is wel meerdere keren aangepaard met Chaman merries. Zambesi geeft in de regel wel plaatjes van paarden. Bovenlijn is weinig mis mee, wel wat kort door Heartbreaker, maar dat kan deze merrie wel hebben.

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:22

Knert schreef:
Olympia96 schreef:
Een vraagje: waarom vind je haar te lang gelijnd?


Ze neigt wel wat naar rechthoeksmodel.
Maar ik mag concluderen dat je het daar niet mee eens bent?


:o
Was interesse. Maar klopt wel. Ik zie graag een paard waar je een normaal zadel op kwijt kan zonder halverwege de lendenen te eindigen. Dus voor mij zou dat geen verbeterpunt aan je merrie zijn, maar iets wat je wilt behouden :-)

Verder vind ik deze topics interessant. Ben niet thuis in de springers maar lees graag mee.

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 12:37

hoogendroog schreef:
Ik vind Chaman gewoon een moeilijke hengst, zowieso het hele Baloubet-bloed fokt meestal niet zo fraai. En daarmee zeg ik niks over kwaliteit, alleen over het exterieur. Springen kunnen ze.
Toulon moet ik aan denken, maar eigenlijk heeft die zelf ook niet zo'n mooie lang doorlopende schoft. Zambesi is wel meerdere keren aangepaard met Chaman merries. Zambesi geeft in de regel wel plaatjes van paarden. Bovenlijn is weinig mis mee, wel wat kort door Heartbreaker, maar dat kan deze merrie wel hebben.


Zambesi staat ook bovenaan mijn lijst. omdat ie geen Alme bloed voert, en ik hem de merrie vind aanvullen in de bovenlijn. Tenminste... :o?


Afbeelding
foto bron: https://www.team-nijhof.nl


Afbeelding

Mama van mijn lieve meisjes

hoogendroog
Berichten: 3280
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Fokadvies Chaman X Emilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:48

Zambesi is prima. Denk dat je een hengst moet uitzoeken die de merrie krachtiger kan maken, want dat mist ze in mijn ogen. Met name de achterhand toont niet "sterk". Voorts verkoopt (een leuk gekleurde) Zambesi altijd goed.

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Fokadvies Chaman X Emilion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 13:17

Ik mis die krachtigheid ook hoor. Al blijf ik hopen dat wat spiermassa ook wat doet. Enige wat deze merrie in haar leven heeft gedaan is veulens krijgen en een blauwe maandag beleerd worden.

Die halslijn is bovenop ook best dun,.. vooral erg goed te voelen. De foto toont dat net niet goed genoeg. Ondanks dat ze op de foto ook al geen fraaie halslijn heeft.

Mama van mijn lieve meisjes

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 15:54

https://youtube.com/shorts/2DPLBCi4Uwc
Eerste keer in een vreemde bak..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dun nekje...

Ze krijgt vanaf gister meer brok. En vanaf vandaag weer voor het eerst aan de longe, afhankelijk hoe mijn arm dit houd.

Mama van mijn lieve meisjes

Earth

Berichten: 7893
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Fokadvies Chaman X Emilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:09

Ik lees even mee. Idd iel nekje en door het korte voorbeen oogt het nog wat ieler.

Wel even een tip voor de longeerhulp, die zit echt veel te strak. Die mag het 30 cm langer.

Earth het reisbureau.

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 16:13

Je hebt gelijk. Dit komt omdat ik het longeertussenstukje was vergeten, waar hij aangehaakt kan worden. En ik helemaal lopend naar deze bak was gegaan. Mag namelijk geen auto rijden.

Dacht dat het meeviel, maar niet dus...
maar je hebt helemaal gelijk. Zal zorgen dat ik hem voortaan niet meer kan vergeten. Dit ding langer afstellen gaat niet, hij is al op zijn langst.

De weg er naar toe en terug evenals in en uit stappen is uiteraard zonder gedaan.

Had overigens ook geen longeerzweep mee.. dus echt goed voorbereid was ik niet.


Maar je vindt dat ze een kort voorbeen heeft? Is dat niet springpaard eigen? Of is deze echter nog steeds echt kort? Is dat niet misleidend door haar volle veulenbuik?

Heb je nog hengst advies?

Mama van mijn lieve meisjes

hoogendroog
Berichten: 3280
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Fokadvies Chaman X Emilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:47

Met dat voorbeen is niks mis.
Ik zou helemaal niet met dat onding er omheen longeren. Je dwingt het paard aan de voorkant in een houding, wat het dier spiertechnisch nog helemaal niet aankan. Ze gaat dat achter dan compenseren door de lendenen vast te zetten. Beter voorlopig gewoon aan de lijn en ze het zelf uit laten zoeken. Maar da's mijn persoonlijke mening.
Als ik vragen mag, waarom is de merrie zo bloot? Heb je haar pas?

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 17:57

hoogendroog schreef:
Met dat voorbeen is niks mis.
Ik zou helemaal niet met dat onding er omheen longeren. Je dwingt het paard aan de voorkant in een houding, wat het dier spiertechnisch nog helemaal niet aankan. Ze gaat dat achter dan compenseren door de lendenen vast te zetten. Beter voorlopig gewoon aan de lijn en ze het zelf uit laten zoeken. Maar da's mijn persoonlijke mening.
Als ik vragen mag, waarom is de merrie zo bloot? Heb je haar pas?



Het was meer voor mijn arm dan voor haar. Ik ben namelijk rechts en doe nu alles links.
Ze kan nog wel vrolijk een hele rare cirkel maken. Dat mag geen excuus zijn dat ie te kort is. Dat is wel mijn fout!

Maar inmiddels heb ik de toezegging hulp te krijgen van iemand die wel beide armen kan gebruiken. Dan gaat ze gewoon onder het zadel. In korte stukjes van 10’min..

Ja ze is net nieuw op stal. Denk 5-6weken. Zoals ik zei is het veulen er net af en die heeft behoorlijk wat uit haar gehaald. Uier bleef ook lang erg vol.

Ze wordt sinds gister al meer gevoerd in brok. Ruwvoer krijgt ze letterlijk onbeperkt. Ze heeft niet gewerkt maar dat komt ook door mij.

Ze was wel snel bezweet van de wandeling er naar toe.. ze kent echt weinig. dus haar wintervacht ligt plat van zweet. Die ribben tonen. Dan nog erger...
Dit schrale is gister besproken met de stalhouder!!

Daar hoeft de discussie niet verder op doorgezet worden. Ze is schraal, in alles. Daar begon ik al
mee, op de hoop dat jullie daar door heen konden kijken.

Als ze in maart niet is verbeterd, gaan we voor 2021. Zelfde geld voor de training. Ik kan met zo’n schraal dier niet echt een training opzetten.
Maar maart is 3 maand! In vet reserves groeien moet echt lukken.

Dank voor jullie zorgen, maar ik zie ook dat ze nu heel erg rib toont. Die longeerhulp gaat de kast weer in, ondanks dat ze met dat tussenstuk wel ruimer liep.

Ik zal dit uit besteden. Ook omdat ik nogmaals onder het mes moet. Of wie weet komt ze lekker niet aan het werk omdat ik het over een half jaar zelf wil doen.

Maar suggesties voor hengsten?

Mama van mijn lieve meisjes

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Fokadvies Chaman X Emilion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 18:54

Even ter verduidelijking;

Hoofddoel is fokken
Bijzaak is rijden... dat kan zelfs volledig van de baan.

Mama van mijn lieve meisjes

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Fokadvies Chaman X Emilion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 22:21

Dit is haar oma..
Herken er veel in, vind deze bovenlijn ook niet geweldig.

Elite ibob merrie Afbeelding

Mama van mijn lieve meisjes

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Chaman X Emilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:03

Ik vind niet zoveel mis met die bovenlijn hoor, zeker voor een springpaard is lengte in de rug belangrijk om goed te kunnen basculeren. Zambesi is wel erg kort in de rug als je de foto recht zet, al kan deze merrie dat waarschijnlijk inderdaad wel hebben.

Ik ga er even een andere in gooien omdat je de beweging wilt verbeteren, de draf. Ik denk aan Connect. Komt uit een lijntje met goede bewegers, zal wat bloederiger fokken verwacht ik.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-20 10:37

Interessant.. ik ga hem opzoeken. Dank voor je input!

Bloederig maakt niet uit. Denk dat ze dat wel kan gebruiken.

Edit; wiemselbach... mijn overburen :-)

Grappig..

Mooi dier. Vrij van alme bloed zo even snel gekeken. Mis even een standfoto. Ik zal eens beter zoeken

Mama van mijn lieve meisjes

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Chaman X Emilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:53

Graag gedaan, holsteinse C lijn geeft over het algemeen goede bewegers. :-)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:41

Knert schreef:
hoogendroog schreef:
Snap wel dat je graag met die merrie wil fokken, wat een lijntje!
Verbeterpunten; bovenlijn en stand achterbeen. Paard valt nogal weg achter de schoft (heeft weinig te maken met bespiering, is gewoon bouw). Voor een springpaard zie ik graag een lang doorlopende schoft. Ook staat de hals er wat verkeerd om op.


Bovenlijn viel mij Idd ook op.
De hals klopt ook volledig. Ze heeft daar nu ook compleet geen spier. Dus ik hoop dat dat nog bijtrekt.
Welke hengst vererft een mooie bovenlijn?

Tangelo! ;)

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-21 15:08

Door team nijhof werd ik geattendeerd op de volgende 2 hengsten die volgens hun zouden passen.


Afbeelding

Afbeelding

Mijn gevoel zegt niet echt wauw.
Wat denken jullie?

Mama van mijn lieve meisjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers