Hengstenkeuze merrie (ToevalligxBentleyxUlft)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nevaya

Berichten: 360
Geregistreerd: 08-08-08

Hengstenkeuze merrie (ToevalligxBentleyxUlft)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 13:10

Hoi allemaal,

Voor mijn merrie ben ik aan het zoeken naar een passende hengst, er zijn er al aardig wat genoemd door kenners maar wie weet dat er hier nog een leuke (eventueel jonge) hengst voorbij komt. Dit mag zowel gelders als dressuur zijn.

De informatie over mijn merrie
- 10 jaar (eerste veulen)
- 1,60 ongeveer
- Z1 dressuur
- matige stap
- goede draf en galop
- Fijn en eerlijk karakter

Inmiddels heb ik zoveel hengsten gezien dat ik niet goed kan kiezen welke hengst ik graag zou inzetten. Heb geen denderende standfoto's en wil deze eventueel maandag nog maken maar voor nu heb ik in ieder geval onderstaande foto's van haar.

Wat ik belangrijk vind is dat de hengst meer maat en vooral meer lengte in het lijf doorgeeft. Ze heeft een korte rug en korte hals. Ook zou ik het kruis/bekken willen verbeteren omdat ik deze nu best wel hoog/stijl vind. (zelf kijk ik naar lijnen die vrij zijn van Ferro bloed ivm inteelt en Jazz lijntjes ben ik zelf geen fan van)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Welke hengsten er al genoemd zijn
- Just Wimphof
- Livius
- Lord Leatherdale lijn (Maar zou niet weten welke hengst)
- Deparon US

Nog even belangrijk, het veulen is voor mezelf en niet voor de verkoop.
Hopelijk op deze manier genoeg informatie over haar en mijn wensen maar vraag gerust! :)

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie (ToevalligxBentleyxUlft)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:37

Voor maat, lengte en een goed karakter denk ik aan Spielberg. Ook zou ik een hengst als Desperdo wel durven gebruiken als ze een goed achterbeen heeft, voor maat, lengte, en wat meer souplesse. Ik vermoedt dat ze niet heel veel souplesse heeft gebaseerd op de foto's.

Donnerhall bloed geeft wel lengte en front maar ook paarden die wat hoog in het kruis blijven.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:24

Mijn merrie is drachtig van Fontaine TN, hij heeft nog jonge nakomelingen maar lijken allemaal meer massa en hoogte te hebben.
Heeft wel een iets langer achterbeen maar dit is een sterk punt bij mijn merrie. Daarnaast heeft hij vrije bloedlijnen.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze merrie (ToevalligxBentleyxUlft)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:42

Voor maat en lengte binnen de Geldersen zou je bij deze merrie je kunnen verdiepen in Casaron en Markant.

Binnen de dressuurpaarden heeft Il Divo mooi vrij bloed, en die geeft ook veel lengte en front mee.
Spielberg ken ik niet persoonlijk, maar in het Spielberg topic vind ik ze allemaal op elkaar lijken, veel zelfde modellen.
En verder voor maat en grootramigheid kan je naar Vivaldi bloed kijken.

Nevaya

Berichten: 360
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Hengstenkeuze merrie (ToevalligxBentleyxUlft)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 09:30

Bedankt allemaal voor de fijne antwoorden! Ben ze allemaal druk aan het onderzoeken. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengstenkeuze merrie (ToevalligxBentleyxUlft)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:01

Poeh...er zitten best wel wat punten aan je merrie die beter kunnen waarbij de rug wel het grootste punt van aandacht is. Kan verder natuurlijk een prima paard zijn hoor maar het is exterieur en hengstenkeuze he.

Ik ga met Elisa mee dat ik Desperado ook wel een goede zou vinden.

Verder voor maat en formaat met stip op 1 wegens correctheid: Spielberg.
Fontaine fokt kastelen maar wel goed op de voeten letten.