Iberische hengst met speciale kleur voor merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Iberische hengst met speciale kleur voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 15:54

Hoi *\o/*

Ik ben al een hele tijd aan het nadenken over het dekken van mijn merrie. Ze is oorspronkelijk een springpaard (Diabeau van de Heffinck x Larome), maar door een blessure ben ik dressuur gaan rijden. Over de blessure gaat het in dit topic niet! ;)
Ik ben helemaal gek van hengsten zoals Seductor MG en Gin Lemon RS. Maar zijn er zo nog pareltjes?
Mijn merrie is een 1m68 hoge heterozygote schimmel. Ze heeft droog beenwerk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben op zoek naar een Spaanse, Portugese, barokke hengst voor haar. Boven de 1m63, niet gigantisch groot ook! Het belangrijkste is dat de hengst zijn kleurtje doorgeeft. Ik weet dat er steeds 50% kans is dat het veulen een schimmel wordt, maar dat neem ik erbij. Zolang er maar een valk ofzo uit komt. Ben van België. Graag hengsten hieronder droppen! Foto en dekgeld erbij zou fijn zijn. <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Iberische hengst met speciale kleur voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:55

Wat wil je aan de merrie verbeteren?

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 15:58

Cayenne schreef:
Wat wil je aan de merrie verbeteren?


Goh.. Denk wel dat het beenwerk wat een upgrade kan krijgen. Ze heeft hele platte gangen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Iberische hengst met speciale kleur voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:20

Ik zou voor een Lusitano gaan zoals Gin lemon of diens broertjes, kunnen goed bewegen en je behoudt ook de springaanleg wat met een PRE niet het geval is.

Het is wel belangrijk om te weten of de blessure niets erfelijk is, dat kun je aan de DA vragen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Iberische hengst met speciale kleur voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:22

Ze heeft hoefkatrolontsteking geloof ik? Hou je er rekening mee dat dit erfelijk kan zijn?

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:15

Elisa2 schreef:
Ik zou voor een Lusitano gaan zoals Gin lemon of diens broertjes, kunnen goed bewegen en je behoudt ook de springaanleg wat met een PRE niet het geval is.

Het is wel belangrijk om te weten of de blessure niets erfelijk is, dat kun je aan de DA vragen.

Wordt Gin Lemon wel ingezet op niet Lusitano merries? En over welke broertjes heb je het dan?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:36

Dat eerste weet ik niet, ik dacht aan Gin Fizz.

Ice Cream is wellicht ook een optie, maar de Gin broertjes heb ik irl gezien en was erg onder de indruk van hun bewegingen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:42

Cayenne schreef:
Ze heeft hoefkatrolontsteking geloof ik? Hou je er rekening mee dat dit erfelijk kan zijn?


Heeft de merrie ongelijke voorvoeten? als ze HKO heeft op jonge leeftijd zou ik er niet mee fokken. In ieder geval verstandig om het met je DA te bespreken.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:42

Cayenne schreef:
Ze heeft hoefkatrolontsteking geloof ik? Hou je er rekening mee dat dit erfelijk kan zijn?


Ssssst, daar mag je het niet over hebben. Foei hoor.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:06

Elisa2 schreef:
Dat eerste weet ik niet, ik dacht aan Gin Fizz.

Ice Cream is wellicht ook een optie, maar de Gin broertjes heb ik irl gezien en was erg onder de indruk van hun bewegingen.

Met Gin Fizz wordt niet gedekt. Is op 4 jarige leeftijd verkocht naar Duitsland.

Ice Cream is natuurlijk geen familie maar die dekt wel en volgens mij ook buiten het stamboek.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:18

Niet over nadenken, gewoon niet mee fokken. Hoefkatrolontsteking is erfelijk dus dat wil je niet in je veulen hebben. Gewoon een leuk jong paard kopen, goed laten keuren van te voren. Die kan je uitkiezen op maat, kleur, karakter en gezondheid.
Fokken met deze merrie moet je gewoon echt niet willen. Niet voor de merrie en niet voor het veulen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 02:52

Nabster schreef:
Cayenne schreef:
Ze heeft hoefkatrolontsteking geloof ik? Hou je er rekening mee dat dit erfelijk kan zijn?


Ssssst, daar mag je het niet over hebben. Foei hoor.


:o Nou ja, ik heb zelf een paard gehad met hoefkatrolontsteking en weet wat voor ellende dat kan geven. Dat moet je gewoon niet willen en al zeker niet ook nog eens een veulen bij fokken dat een verhoogd risico loopt op hetzelfde probleem.
Nou was die van mij een ruin, dus dan is fokken natuurlijk sowieso al geen optie :+ Maar ook met een merrie had ik er niet eens over nagedacht.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 12:02

Elisa2 schreef:
Ik zou voor een Lusitano gaan zoals Gin lemon of diens broertjes, kunnen goed bewegen en je behoudt ook de springaanleg wat met een PRE niet het geval is.

Het is wel belangrijk om te weten of de blessure niets erfelijk is, dat kun je aan de DA vragen.


Zoals hierboven vermeld, gaat het hier niet om de blessure. ☺️ Wij worden begeleid door experten zoals dierenartsen e.d.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 12:02

Elisa2 schreef:
Cayenne schreef:
Ze heeft hoefkatrolontsteking geloof ik? Hou je er rekening mee dat dit erfelijk kan zijn?


Heeft de merrie ongelijke voorvoeten? als ze HKO heeft op jonge leeftijd zou ik er niet mee fokken. In ieder geval verstandig om het met je DA te bespreken.


Neen, geen ongelijke voorvoeten en geen hoefkatrol. ☺️

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 12:03

Suzanne F. schreef:
Niet over nadenken, gewoon niet mee fokken. Hoefkatrolontsteking is erfelijk dus dat wil je niet in je veulen hebben. Gewoon een leuk jong paard kopen, goed laten keuren van te voren. Die kan je uitkiezen op maat, kleur, karakter en gezondheid.
Fokken met deze merrie moet je gewoon echt niet willen. Niet voor de merrie en niet voor het veulen.


Deze heeft geen hoefkatrol hoor. Zie precies niet goed staan waar ik dat zeg, maar oke.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 12:06

Cayenne schreef:
Ze heeft hoefkatrolontsteking geloof ik? Hou je er rekening mee dat dit erfelijk kan zijn?


Heeft ze niet. Gaat over een peesblessure.

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:10

Nou ja, het is natuurlijk niet zo gek dat anderen er een beetje van uitgaan dat je niet twee BWP schimmelmerries hebt met exact dezelfde afstamming waarmee je gesprongen hebt in het verleden en die kampen met blessures terwijl je er maar 1 in je profiel hebt staan met dezelfde afstamming en enkele van dezelfde foto’s. Deze merrie, is dat de juiste?

Over je (een?) merrie heb je eind mei dit topic geopend: [BEH] Paard blijft mank
En dan is het niet verrassend dat men veronderstelt dat het én om hetzelfde paard gaat én dat de diagnose HKO niet zomaar is veranderd ook aangezien het naar eigen zeggen op de röntgen te zien was.
Dan denkt men eerder dat er een peesblessure bij is gekomen naast de HKO.
Advies om met een 10-jarige die al dusdanig mankementen vertoont niet te fokken is dan ook niet zo vreemd.

Ik snap dat je het daar liever niet over hebt. Echt. Je droom om met haar de sterren van de hemel te springen heb je ook al moeten laten varen en nu is ze weer aanhoudend kreupel.
Toch is ook mijn advies niet met haar te fokken. Maar, ik weet een goed alternatief voor je. Dus geef mijn bericht nog niet op en lees even door tot het eind.

Niet fokken is niet leuk om te horen, maar eigenlijk wel het meest verstandige advies dat je kunt krijgen.
Dierenartsen mengen zich vaak niet in dit soort discussies, maar kijken enkel naar wat het paard volgens het klinisch beeld op dat moment naar verwachting aan zou moeten kunnen.
Je zou ze de kost moeten geven, degenen die op basis daarvan fokken met een merrie die met een peesblessure of anderszins aanhoudende blessure kampt en tijdens de dracht of de eerste maanden van het zogen de nare beslissing moeten nemen de merrie in te laten slapen omdat het toch te belastend is gebleken. Heel verdrietig.

Of waarbij uiteindelijk dezelfde problemen bij de nakomeling gaan opspelen. Dat is helaas meestal geen toeval.

Onderschat dracht ook niet.
Dat, nog los van de erfelijke component van dit soort blessures en ontstekingen e.d.

Ik doe zelf wetenschappelijk onderzoek rondom de ontwikkelingen binnen de paardenfokkerij, waarbij ook erfelijke problemen ruimschoots aan bod komen. Daarnaast voorzie ik mensen af en toe van hengstenadvies en zie zelf binnen de fokkerij wat soms voor ellende aan erfelijke problemen wordt doorgegeven omdat men de erfelijke component heeft onderschat en gewoon een leuke, mooie hengst koos en hoopte op een mooi veulen. Immers, de merrie is zo leuk en een goede hengst doet veel. Toch? Was het maar zo eenvoudig.
Het is serieuze materie.

Bekijk het eens vanuit een andere hoek...
Je merrie heeft een blessure. Naast een eerdere diagnose van HKO. Prima, dat is dan of een volle zus van deze merrie of sinds het vorige topic is de diagnose alsnog bijgesteld. Kan. Maar wees daar dan duidelijk over, want nu is dat niet het geval.

Maar goed, merrie met (aanhoudende) blessure.
Heel naar. Je moet je ambities bijstellen. Echt niet leuk. Ze is ook nog zo jong. In de kracht van haar leven.
Dan is een veulen op het eerste oog geen gekke gedachte misschien.
Je wil, als je dan toch even wegdroomt bij die gedachte, het liefst een valkkleurig paard en die zijn gemiddeld duurder in aanschaf en dan is fokken eigenlijk op het eerste gezicht goedkoper. Je hebt een paard met een baarmoeder en dan is fokken over het algemeen relatief goedkoper dan een valk paard kopen. Toch?

Als je echter fokt met een moeder die een probleem heeft (nu niet afhaken, ga gewoon even mee in mijn gedachtegang) dan is er bij een erfelijk probleem (en ook gevoeligheid voor peesproblemen is deels erfelijk overigens) een reële kans dat de nakomeling met dezelfde problemen zal kampen. Dit nog los van het risico voor de merrie tijdens de dracht. Dracht vergt echt behoorlijk wat van een paardenlijf, poets dat ook zeker niet uit.

Je kúnt geluk hebben en een gezond veulen fokken, maar die kansen zijn echt veel beter met een gezonde merrie die geen erfelijk probleem en / of een blessure heeft. En ook zijn die kansen voor de merrie zelf beter wanneer ze gewoon volledig gezond is. Dit is voor een merrie met problemen echt pittig. De kans op blessures neemt tegen het einde van de dracht, zeker bij een merrie met een medische voorgeschiedenis, toe.
Dat mag je alsnog zelf weten. Jij kent je merrie. Jij kent haar voorgeschiedenis. Je zult je ongetwijfeld hebben of nog gaan verdiepen in de medische achtergrond van haar ouders en grootouders en op basis daarvan beslissen of het verstandig is naast de goedkeuring van de DA op basis van het klinische beeld.
Maar wees daar in je OP duidelijk over en je voorkomt dat iedereen enkel valt over het feit dat je merrie een (ernstig) probleem heeft dat bovendien deels erfelijk is en in bepaalde lijnen ook nog eens meer voorkomt met alle gevolgen van dien. Je houdt van paarden en wil dan niet moedwillig een diertje op de wereld zetten dat grote kans heeft met veel pijn te gaan kampen.
Dat zal het laatste zijn dat je wil.
Dus wil je ook goed hengstenadvies. Maar met hengstenadvies alleen ben je er nog niet.

En dan nog waarom niet eens wegdromen bij de mogelijkheid een valk te fokken?
Snap ik heel goed.

Dan heb je overigens met je merrie zoals je zelf aangeeft alsnog de kans dat je een schimmel krijgt en dan is de valkkleur vaak binnen het eerste jaar alweer weg. Die kleuren door de combinatie van crème en schimmel vaak heel snel heel gek donker en zijn dan vaak al voor ze gespeend zijn al voor een leek onherkenbaar als valk.
Als je toch even wegdroomt bij een mooie kleur (ik snap het, en heb makkelijk praten, want ik heb twee valk rijpaarden) reken eens na of sparen voor een veulen of een reeds volwassen paard in de gewenste kleur wellicht de beste optie is.
Dat is op het eerste oog duurder dan je eigen merrie volstoppen, dat snap ik, maar in dit geval is goedkoop zeer waarschijnlijk duurkoop. HKO en ook peesblessures zijn in veel gevallen nog steeds een lang en pijnlijk traject en / of een duur traject. En deels erfelijk.
En dat betekent dus beter niet fokken met paarden die HKO ontwikkelen. Zeker op zo’n jonge leeftijd.
Nu mag je dat echt zelf weten, net zoals je glashard mag volhouden dat deze merrie geen HKO heeft.

Echter, elke zichzelf respecterende fokker en paardenliefhebber zal liever geen hengsten voor je aandragen omdat dit mogelijk echt ten koste gaat van je merrie en het mogelijk resulterende veulen.
Aangezien het vijf jaar duurt eer je aan de slag kunt met je beoogde valkkleurige topper (2021 dekken, 2022 veulen, 2025 beleren) kun je er ook voor kiezen om vanaf nu op je gemak te sparen voor je droompaard. Bij zelf fokken zou je immers ook zo lang moeten wachten.

Dat droompaard kun je dan uitkiezen op kleur, op karakter, op gangen, op talent, enz.
Want die luxe heb je dan. Zonder het verdriet van verdere problemen voor je merrie vanwege dracht en veulen en problemen met je veulen en dat dat veulen, zelfs als ie wel gezond is, toch niet voldoet aan je wensen en gekoesterde droom. En de stress van het opvoeden en laten opgroeien van zo’n veulen, wat vaak niet zonder kopzorgen en risico’s is.

Zelfs als je de paarden aan huis hebt kost het al snel 1000-1500 euro per jaar ook voor zo’n jonkie (en vaak meer dan dat) en als je dat optelt over 5 jaar weet ik zeker dat je voor 5000-7500 euro echt wel een mooi en gezond valkkleurig rijpaard moet kunnen vinden. Ik denk zelfs wel je droompaard.
Misschien niet het advies waar je aan dacht, maar reken het eens na en bedenk dan dat je garantie op een valk fokken met deze merrie sowieso niet krijgt, maar die garantie wel kunt kopen...

Denk er iig eens over na. Kijk eens om je heen wat valk rijpaarden kosten. Zeker als je een vol papier blijkbaar ook minder belangrijk vindt is er best wel wat keuze tegenwoordig. :j

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 00:20

Waarom dacht ik goede raad te kunnen krijgen op bokt?
De laatste brief heb ik zelf niet gelezen. :)
Hier mag lekker een slotje op. Dank je wel.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Re: Iberische hengst met speciale kleur voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 00:33

@JoSav, ik snap dat TS je bericht niet leuk vind, maar ik vind het netjes geformuleerd. Uitgebreid, goed onderbouwd.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 00:38

s_stroobant schreef:
Waarom dacht ik goede raad te kunnen krijgen op bokt?
De laatste brief heb ik zelf niet gelezen. :)
Hier mag lekker een slotje op. Dank je wel.


Volgens mij heb je de beste raad gekregen die je had kunnen krijgen. Een beetje aardiger reageren mag wel.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 03:52

s_stroobant schreef:
Waarom dacht ik goede raad te kunnen krijgen op bokt?
De laatste brief heb ik zelf niet gelezen. :)
Hier mag lekker een slotje op. Dank je wel.


Zonde, want slaat de spijker op zn kop.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 04:21

s_stroobant schreef:
Cayenne schreef:
Ze heeft hoefkatrolontsteking geloof ik? Hou je er rekening mee dat dit erfelijk kan zijn?


Heeft ze niet. Gaat over een peesblessure.


In je andere topic heb je het toch echt specifiek over deze merrie en dat ze hoefkatrolontsteking heeft. Tenzij je natuurlijk 2 identieke merries hebt :)
Jammer dat je het lange bericht van JoSav niet hebt gelezen want daar staat idd heel nuttige informatie in :)

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 08:44

s_stroobant schreef:
Waarom dacht ik goede raad te kunnen krijgen op bokt?
De laatste brief heb ik zelf niet gelezen. :)
Hier mag lekker een slotje op. Dank je wel.


Wat zonde dat je de reactie van josav niet hebt gelezen. Ze heeft er tijd in gestopt om uitgebreid en respectvol met je mee te denken, ik vind het een waardevolle reactie. Misschien niet wat je wilde horen.

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:52

Mijn advies, en ik denk dat van anderen ook, was oprecht goed bedoeld.
Ik begrijp wel waarom je het niet leuk vindt om te horen.
Toch verbaast het me ook wel weer dat je blijkbaar verwachtte dat niemand het voorgaande topic over je merrie zou hebben onthouden, of, om je van goed advies te kúnnen voorzien, even ging kijken in je berichtengeschiedenis om te achterhalen met wat voor soort blessure je merrie kampt.
Dat is voor hengsten- en fokkerijadvies namelijk wel degelijk relevant, ook al vind je zelf wellicht van niet.
Maar dat is je goed recht hoor. Je mag het helemaal zelf weten, net zoals je ervoor mag kiezen goedbedoeld advies niet eens te willen lezen alvorens het naast je neer te leggen. Je hanteert een andere definitie van goede raad dan ik gewend ben.

Een tip voor de volgende keer: als je enkel een lijst met dubbel crème Iberische hengsten wilt vraag dat dan ook specifiek en rep met geen woord over de merrie waar je mee wilt fokken. Voor die vraag doet je merrie er nl. niet toe want je wilt eigenlijk helemaal geen hengstenadvies en geen fokkerijadvies, je wilt gewoon namen van hengsten krijgen die dubbel crème zijn en buiten hun stamboek dekken. Advies in de hengstenkeuze en advies rondom het fokken wil je blijkbaar niet, of enkel wanneer het precies aan je eigen voorwaarden voldoet.

Ik wens je veel geluk en wijsheid toe en oprecht ook succes met je merrie.

En dank aan de anderen voor de bijval. Ik had idd moeite gestoken in een weloverwogen, uitgebreide reactie voor TS waar ze hopelijk wat aan zou hebben. :)

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:22

Wat een onwijs nette, uitgebreide reactie JoSav. En dat komt van iemand die zelf weet hoe lastig het is als je een droom van een merrie hebt staan, waar je vanwege blessures niet mee fokt. Soms heb je een once in a lifetime paard en dan doet het echt zeer als het verstandig is om er niet mee te fokken. :(:)