grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 16:16

Grandorado onthoud ik even. Wel is ie wat week in de lendenen en rug. Verder zou die prima passen denk ik
High shutterfly lijkt als ik het genetisch profiel bekijk ook wel prima te passen. Zou die genoeg maat toevoegen denken jullie?

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:33

Sita_xx schreef:
Grandorado onthoud ik even. Wel is ie wat week in de lendenen en rug. Verder zou die prima passen denk ik
High shutterfly lijkt als ik het genetisch profiel bekijk ook wel prima te passen. Zou die genoeg maat toevoegen denken jullie?


Bij opname stamboek is door het KWPN aangegeven dat High Shutterfly maat kan toevoegen. De nakomelingen die ik gezien heb zijn allemaal aan de maat zonder grof te worden.
Nu verwacht ik uit een merrie van 1.60 geen nakomeling die richting 1.70 gaat, maar een aantal cm meer zou mooi zijn.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 22:15

Dan komt high shutterfly ook op het lijstje met mogelijke kandidaten. Die past denk ik beter dan impressive.

Inderdaad zoals je zegt een aantal cm meer zou mooi zijn. We hoeven geen hele grote te fokken maar een mooie middenmaat.

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:36

Sita_xx schreef:
Dan komt high shutterfly ook op het lijstje met mogelijke kandidaten. Die past denk ik beter dan impressive.

Inderdaad zoals je zegt een aantal cm meer zou mooi zijn. We hoeven geen hele grote te fokken maar een mooie middenmaat.


Vraag de hengstenhouder ook vooral de oren van het hoofd. De meeste hebben een goed beeld van de nakomelingen en kunnen met je mee denken

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 23:05

Klopt. Bij een merrie waar jezelf nog niet mee hebt gefokt is dat eerst ook lastiger vind ik. Onze andere merrie heeft inmiddels 4 veulens gehad hier en dan weet je wel een beetje wat goed zou kunnen of niet. Gelukkig hebben we nog een tijdje om er over na te denken.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:08

Jaloubet k bij vdl stud.

Jonge talentvolle hengst, bewezen bloedlijn, frans bloed met duits bloed.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 16:55

We zitten ook te denken aan for treasure vdl. Jonge nieuwe hengst bij de vdl stud. Hengstenshow maar even afwachten

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:32

Wat bij de merrie zou passen durf ik je niet te zeggen, wij hebben een merrie gefokt, vader Visage van de Olmenhoeve, merrie is echt groot geworden (1,75m ouders beide 1,68m), haar halfbroertje uit dezelfde moeder is ongeveer 10cm kleiner gebleven.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:59

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Ik heb hier een nakomeling Gaultier VDL is nu 3 jaar en al behoorlijk aan de maat, zeker 1.75.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 21:37

Gaultier staat niet in nederland. Dus weet niet of er vers sperma is of diepvries. Maar die gaultier van jou ziet er goed uit! Als veulen ook al groot zo te zien.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 02:39

Sita_xx schreef:
Gaultier staat niet in nederland. Dus weet niet of er vers sperma is of diepvries. Maar die gaultier van jou ziet er goed uit! Als veulen ook al groot zo te zien.


Ja klopt, is een ontzettend leuk dier aan het worden, een enorme reus, je mag hem gerust in real life komen bekijken (Drenthe), foto´s zijn van vorig zomer, dus hij is intussen al weer een stukje groter en inmiddels 3 dus hij mag binnenkort zadelmak worden gemaakt.

Gaultier is idd zelf niet in Nederland, hij wordt gereden in Polen door Lukasz Appel, ik geloof dat de fokker waar ik ons veulen van gekocht had de sperma via Hein Peters had, maar deze is overleden, geen idee waar dat nu kan, misschien in Bears, ons veulen is toen nl wel aanwezig geweest bij de hengstenshow in Bears om nakomelingen te laten zien van Gaultier.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:18

Wellicht dat een baloubet du rouet zoon een goede match is.


Mn vriend heeft ook een rechtstreekse falaise de muze nakomeling
En in die moederlijn doet baloubet de rouet bloed het erg goed.

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:36

Leuke merrie. Vind wel wat Ze wat steil staat achter. Is Duits bloed niet wat?

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:41

Je merrie is 3 en 158? Dat is niet groot, maar ze kan best nog een heel stuk groeien hoor. Daarnaast weet ik niet of ik al zou gaan fokken met een paard wat klein is en zo jong, omdat mijn ervaring hiermee is dat ze dan juist kleiner blijven. Blijft je eigen keuze natuurlijk, maar misschien heb je er iets aan. Wel een leuk paard trouwens!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:16

Wiskey1 schreef:
Je merrie is 3 en 158? Dat is niet groot, maar ze kan best nog een heel stuk groeien hoor. Daarnaast weet ik niet of ik al zou gaan fokken met een paard wat klein is en zo jong, omdat mijn ervaring hiermee is dat ze dan juist kleiner blijven. Blijft je eigen keuze natuurlijk, maar misschien heb je er iets aan. Wel een leuk paard trouwens!


De hoogte is (grotendeels) erfelijk/ genetisch bepaald. Ze blijven niet kleiner als je ze laat dekken.. Ik heb wel eens een mega magere 3 jarige op stal gekregen, werd gewoon dik 170. Ook merries die we als 3 jarige laten dekken, groeien gewoon normaal door.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:26

Ik zou ook bij Duits bloed gaan kijken denk ik.

En Diarado zou ik niet persé aanraden. Mijn Diarado x Indoctro is 1.62/1.63 en daar zit nogal een koppie op. Als ik mensen vertel dat het een Diarado is is de eerste reactie ook meestal: 'Dat zijn niet de makkelijkste, hé?' en dat klopt wel. :)

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:44

Ze is inderdaad nog niet zo groot. Maar ik gok dat ze komende zomer wel flink doorgroeit. Onze 3 jarigen van vorig jaar waren rond deze tijd ook rond de 1.60 en zijn nu 1.65 Ze hoeft ook geen hele grote te worden. 1.63 zou al mooi zijn. We willen daarom ook geen vroeg veulen. En het moet natuurlijk ook nog maar lukken.

Haar achterbeen lijkt misschien wat stijl maar ze is enorm sterk in de achterhand en heeft veel kracht buiging en swung. Merrie is lekker los in haar lijf. Haar rug kan iets strakker. En een hengst met wat grotere hoeven en hoge verzenen is belangrijk. Ze heeft wat ponyhoefjes. Nu we haar enkele maanden thuis hebben merk ik dat ze eigenlijk een heel fijn en aanhankelijk karakter heeft, maar wel gevoelig is. Je moet haar niet overrompelen. Maar braaf is ze zeker.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:47

Mijn merrie was ook 3 en 1.58, die is uitgegroeid tot 1.65 dus het kan je nog meevallen. Ik ben erg fan van Grandorado of zijn vader Eldorado, heb er al meerdere grote veulens uit kleine moeders van gezien. Super springers ook beide hengsten.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:55

Kaitlyn schreef:
Mijn merrie was ook 3 en 1.58, die is uitgegroeid tot 1.65 dus het kan je nog meevallen. Ik ben erg fan van Grandorado of zijn vader Eldorado, heb er al meerdere grote veulens uit kleine moeders van gezien. Super springers ook beide hengsten.


Grandorado vind ik ook een super fijne hengst inderdaad. Toch maar eens naar informeren.

Ach en ik heb liever een klein maar fijn paard dan een hele grote. Ik ben zelf ook maar klein. Als ze maar boven de 1.60 wordt is ze voor mij groot genoeg.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:20

Sita_xx schreef:
Kaitlyn schreef:
Mijn merrie was ook 3 en 1.58, die is uitgegroeid tot 1.65 dus het kan je nog meevallen. Ik ben erg fan van Grandorado of zijn vader Eldorado, heb er al meerdere grote veulens uit kleine moeders van gezien. Super springers ook beide hengsten.


Grandorado vind ik ook een super fijne hengst inderdaad. Toch maar eens naar informeren.

Ach en ik heb liever een klein maar fijn paard dan een hele grote. Ik ben zelf ook maar klein. Als ze maar boven de 1.60 wordt is ze voor mij groot genoeg.

Zaterdag 30 maart heeft Nijhof de hengstenshow, ze hebben best een hoop fijne hengsten en je kunt ze bijna allemaal aan de hand en onder het zadel zien, en na de show worden ze aan de hand opgesteld zodat je ze van dichtbij kan bekijken. Als het niet te ver is zou ik er zeker heen gaan, ik wil deze nooit missen! :D

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 23:36

Nijhof zit helaas totaal niet in de buurt. Is het online ook te volgen?

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:28

Sita_xx schreef:
Nijhof zit helaas totaal niet in de buurt. Is het online ook te volgen?


Ja vorig jaar was Clipmyhorse er, zal vast dit jaar ook weer zo zijn. :j

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:42

Voordeel van real life en van dichtbij is dat je de voeten goed kan bekijken. Heeft mij al diverse keren verrast

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 00:05

Lami schreef:
Voordeel van real life en van dichtbij is dat je de voeten goed kan bekijken. Heeft mij al diverse keren verrast


Klopt. En wat er in het genetisch profiel staat op het kwpn klopt regelmatig niet met de werkelijkheid is mij opgevallen.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:11

Sita_xx schreef:
Wat wij belangrijk vinden in een hengst:
- goed en rustig karakter
- hard beenwerk met niet al te lage verzenen
- makkelijk berijdbaarheid
- moet vergrotend fokken
- We willen niet terugfokken op Numero Uno en Indoctro!
- hengst moet gemakkelijk in het noorden van het land verkrijgbaar zijn!


Heb je al eens naar Ibolinsky gekeken? Heeft maat, goed bewegen en vooral een heel fijn karakter. Wij verwachten er nu een 3e nakomeling van uit een Padinus-merrie met een pittig karakter maar de veulens waren altijd echt heel relaxed. Hengst heeft onlangs een ruiterwissel gehad die heel goed lijkt uit te pakken.