Hengst voor Flemmingh merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Hengst voor Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 09:12

Hoi,

Ik heb een Flemmingh x negro merrie en wil haar graag laten dekken.
Verbeterpunt is haar rug en lendenpartij. Ik zou graag een gezond en amateurpaard fokken voor mezelf.
Eerder werd me de - Dale lijn aanbevolen. Ook lijnenteelt met Negro. Nu kom ik Fairytale tegen. Gaaf paard met sterke rug. Maar... zit Negro hier te dichtbij?

Wie helpt mij?
Andere hengstekeuze sta ik uiteraard ook voor open.

Afbeelding

https://m.youtube.com/watch?v=vPZUoScL0N8


LaLune
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 09:57

Ik denk het wel, bij beide paarden is Negro de vader van het moederdier en als ik het goed heb zit het inteeltpercentage dan bij de rond je 6%. Het aanbevolen percentage bij KWPN is om dit lager dan 5% te houden.

Ik weet niet helemaal zeker of de berekening juist is gegaan, maar volgens mij moet je namelijk de kans dat het veulen twee keer een gen van het paard krijgt, in dit geval dus Negro, berekenen.

Wat zou je er mee willen, alleen richting dressuur of ook wat springen?

14 augustus 2017: Fandaan (Fumero Finch)!!!! Numero Uno x Negro. <3 *\o/*

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Hengst voor Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 10:48

Lalune, bedankt. Dan zal Fairytale afvallen kwa keuze.

Ik rij voornamelijk dressuur.

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:00

Een echte Flemmingh rug om te zien, mooi front heeft je merrie.

Zo te zien kan ze ook leuk draven, heb je een linkje naar horsetelex? hoe groot is ze? wil je maat fokken? hoe zijn de rest van haar gangen?

Er zijn genoeg andere hengsten met vrij bloed die de rug kunnen verbeteren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 12:56

Dit is horsetelex
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1620305/buja

Ze is 1.68 / 1.70m en dat vind ik een mooie maat

Ze komt uit dezelfde moeder als Glamourdale.
Stap, draf, galop is in mijn ogen voldoende. Iets meer sprong in galop zou misschien gewenst zijn.

Ik ben helemaal niet thuis in de fokkerij en kan vaak niet de nafok-informatie bij de hengsten vinden, zoals bijvoorbeeld het doorgeven van een goede rug...

Sky_As

Berichten: 4645
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hengst voor Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:14


https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Aimee

Berichten: 11793
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst voor Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:57

Mooie merrie, toont wel veel van Flemmingh. Kan me daardoor voorstellen dat nog een keer Negro wel goed uit kan pakken. Gert-Jan bellen en met hem de hengstenkeuze overleggen!

Wat is het budget voor het dekgeld?

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Hengst voor Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 14:48

Budget rond de 1500 euro

Aimee

Berichten: 11793
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst voor Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:09

En hoe is de galop?

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:45

De merrie is Flemmingh x Negro, ik zou daar niet snel nog een keer Negro opzetten. Lijnenteelt op Ferro kan wel maar dan zou ik kijken naar bijvoorbeeld Ferdeaux die zeker de bovenlijn en de galop zou kunnen verbeteren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Aimee

Berichten: 11793
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:20

Hoeft toch ook niet in eerste lijn. Genoeg hengsten die er Negro in hebben zitten die in mijn ogen prima zouden kunnen. Giovanni bijvoorbeeld, Jameson RS2, Inclusive, Diëgo, High Five US. Ferdeaux vraag ik me af of daarmee de bovenlijn verbeterd wordt.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Hengst voor Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:28

Lord Leatherdale zou ik erop zetten.

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:28

Er zijn natuurlijk ook genoeg hengsten die de bovenlijn kunnen verbeteren en vrij bloed hebben.

Denk aan een Spielberg of Daily Diamond als de TS ook wat grootramiger en maat wil fokken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Aimee

Berichten: 11793
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst voor Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:37

Waarom zo nodig vrij bloed? TS kreeg vast niet voor niets het advies om op Negro terug te fokken. De lijn doet het goed met Negro en/of in combi met Lord Leatherdale.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

simpie94

Berichten: 827
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:51

En Henkie?
Een hengst met een sterke bovenlijn. En ook omdat je op zoek bent naar een fijn amateurpaard.
Misschien dat hij te weinig maat heeft? Wel weer meer ‘body’ dan de meeste dressuurhengsten. En ook dat kan deze merrie wel hebben.

L' Esprit v. Goodtimes Z1 nu met pensioen
Emy de Woude v. Star van 't Broek
Enjoy H v. Tango (Ster, IBOP, PROK, Sport)
Omi H v. Daily diamond (Voorlopig Keur, PROK)

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:22

Aimee schreef:
Waarom zo nodig vrij bloed? TS kreeg vast niet voor niets het advies om op Negro terug te fokken. De lijn doet het goed met Negro en/of in combi met Lord Leatherdale.


Als ik de "lijn" zie dan zie ik dat die het goed doet met verschillende hengsten, waarom zo nodig lijnenteelt als het niet nodig is? ik zie daar de voordelen nog niet zo van..

Henkie kwam ook in mij op, zou ook een optie kunnen zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Aimee

Berichten: 11793
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst voor Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:38

Een GP paard van Negro, een LT paard van Negro en Glamourdale. Verderop een 1.60m springpaard van Wolfgang.

Flemmingh heeft hier nogal een stempel gedrukt, de verbeterpunten zijn goede eigenschappen van Negro. Door terug te fokken op Negro kun je die eigenschappen in de genen verankeren, is de kans ook groter dat je de stempel van Flemmingh doorbreekt dan dat je dezelfde eigenschappen met ander bloed erin probeert te fokken.

Knock-out kan ook, jonge hengst met Negro in de derde lijn.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

moniek21
Berichten: 4603
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:07

Ik heb een 4 jarige Diëgo x Flemmingh.. erg leuk gelukt mooi paard ook om te zien ..
super braaf en abnormaal goed galloperen .
Afbeelding

Anoniem

Re: Hengst voor Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:57

Ik begrijp echt de reden voor inteelt niet als het niet nodig is, behalve dan dat de hengstenhouder geen ander bloed op stal heeft
De eigenschappen die Negro vererft vind je ook bij andere hengsten zonder de risico’s die inteelt met zich meebrengt

Ik fok ook met een Flemmingh merrie
Heb er een super fijne 2 jarige Dante Weltino van met topkarakter. Ook een goede Charmeur erbii gefokt met ook een fijn karakter maar hij schijnt ze ook vaak wel wat scherper te geven. Nu kan dat op een Flemmingh juist erg goed uitpakken.
Heb er ook nog een jaarling Toto jr van. Die kan super lopen en erg lief ook maar had wat meer ras mogen hebben

Anoniem

Re: Hengst voor Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:59

Zowel Flemmingh als Negro geeft heel fijne amateurpaarden dus wat dat betreft kun je heel veel kanten op met zo’n merrie
Als je graag springt zou een veelzijdige hengst of springhengst op dat bloed ook helemaal niet gek zijn


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dunkeedoo, ImkeTarek, YvonneV en 5 bezoekers