Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 00:13

Wat dacht je van Just Wimphof?
Vrij bloed met een fijne instelling en goede galop. Kan qua front ook verbeteren denk ik. Ik heb er een aantal leuke veulens van gezien dit jaar.

Of Incognito. Pak je Vivaldi ook mee. Heel ander type maar ook daar hele knappe veulens van gezien met bloed, front en een sterkte galop.

Allebei hebben geen lange ruggen maar in hoeverre ze dat vererven durf ik niet te zeggen


TROY (2019) & LAYS (2014)


Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 00:16

NatasjavE schreef:
Sorry klopt echt niet.

Genetisch profiel van Cabochon spreek over strak op rug en lendenen.

Veulen rapportage heeft het over goed gevormde en goed gespierde ruggen en lendenen.

Hengst had zelf als 3 jarige ook geen weke rug.

Als hij altijd goed aangepaard werd zou hij niet strak scoren maar op z’n best gemiddeld.


Ik bedoel iets anders met week dan het kwpn met een weke bovenlijn bedoelt. In hun genetisch profiel wordt dat inderdaad strak.

Maar hé, ik zie de oplossing: TS fokt terug op Cabochon en het veulen laat zien hoe zich dat in de bovenlijn vertaalt :)*

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 00:19

Aimee schreef:
Ik vind het wel grappig dat mensen zo slecht kritisch kunnen kijken als ze iets heel goed vinden. De kunst is juist om dan nog steeds de zwakke punten te kunnen onderkennen. In de paardenfokkerij is dat stukje emotie een groot probleem.

Was ik maar te jong om Cabochons te hebben gereden en Elberton te kennen _/-\o_

Hoe dan ook, ik vind Cabochon geen manko in de afstamming. Maar het toont zich wel regelmatig in de minpunten die TS noemt, dus als de merrie van TS die minpunten heeft, zou mijn advies zijn om daar niet op terug te fokken.


Das grappig, want ik ben geen Cabochon fan. Ook geen van Norel fan ( aardige mensen hoor) maar een beetje objectief zijn kan geen kwaad. Hij geeft niet wat jij zegt en dat zegt ook de veulenrapportage.

Als je Elberton had gekend, had je geweten dat dit zijn manco's zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 07:34

Aimee schreef:
Ik bedoel iets anders met week dan het kwpn met een weke bovenlijn bedoelt. In hun genetisch profiel wordt dat inderdaad strak.


Dit wordt heel ingewikkeld praten zo...

Jij vind dus iets het tegenovergestelde week dan wat het KWPN week vind(want in het scoringsformulier is week het tegenovergestelde) maar dat komt omdat jij iets anders met week bedoeld.

Dan ben ik wel benieuwd hoe jij vind dat een weke rug eruit ziet.

En jij vind iets anders een goed gevormde en gespierde rug dan wat het KWPN een goed gevormde en gespierde rug vind?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 08:11

TS heb je een standfoto van de merrie?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 08:50

NatasjavE schreef:
Aimee schreef:
Ik bedoel iets anders met week dan het kwpn met een weke bovenlijn bedoelt. In hun genetisch profiel wordt dat inderdaad strak.


Dit wordt heel ingewikkeld praten zo...

Jij vind dus iets het tegenovergestelde week dan wat het KWPN week vind(want in het scoringsformulier is week het tegenovergestelde) maar dat komt omdat jij iets anders met week bedoeld.

Dan ben ik wel benieuwd hoe jij vind dat een weke rug eruit ziet.

En jij vind iets anders een goed gevormde en gespierde rug dan wat het KWPN een goed gevormde en gespierde rug vind?



Ik vind de discussie over Cabochon wel interessant maar begrijp dat dit dus voor mij geen goed idee is.

Mijn merrie heeft geen weke rug maar juist een lange strakke rug, iets een karper rug met een iets hellend kruis.
Niet week.
Maar daardoor heb ik juist een hengst nodig die de bovenlijn verbeterd.

Ik zal vandaag even kijken of ik een stand foto van haar hier kan plaatsen.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 08:54

MariekeS_ schreef:
Wat dacht je van Just Wimphof?
Vrij bloed met een fijne instelling en goede galop. Kan qua front ook verbeteren denk ik. Ik heb er een aantal leuke veulens van gezien dit jaar.

Of Incognito. Pak je Vivaldi ook mee. Heel ander type maar ook daar hele knappe veulens van gezien met bloed, front en een sterkte galop.

Allebei hebben geen lange ruggen maar in hoeverre ze dat vererven durf ik niet te zeggen


Ik ken deze hengsten eigenlijk niet zo goed.

Incognito klinkt ook goed, ikzelf vind het wel fijn dat Vivaldi erachter zit omdat die toch wel fijne rijpaarden geeft.

Zijn er van deze 2 ergens uitslagen van de veulens oid?

Edit:
Ik heb ze bekeken,
Dan zie ik liever Just Wimphof kwa achterbeen en front.
Een goede kanshebber!!
Laatst bijgewerkt door devon04 op 12-11-18 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 08:56

Rolfje schreef:
devon04 schreef:
De Cabochons die ik ken hebben allemaal een apart zweefje in hun draf.
Ik vind dat heel gaaf.
Maargoed mijn merrie heeft echt op exterieur wat te kort

Habbana kan dat verbeteren, heb daar veel goede veulens van gezien. Als je niet bang bent voor een jonge hengst is Karolus Magnus ook een optie.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... lmpje.html


Van deze heb ik eigenlijk nooit gehoord.
Deze zal ik even goed gaan bekijken.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 08:58

Leuk dat jullie zo goed met mij mee willen denken, ik ben blij met de adviesen.
Het heeft mijn ideeën ook wel weer wat veranderd.

Wat vinden jullie van Glamourdale?
Ik ken niet zoveel over zijn fokkerij maar hij kreeg wel een 10 voor zijn galop...

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:54

Habana heeft z'n ballen niet meer, dus dat wordt een moeilijke...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:14

Ik moest juist aan Glamourdale denken bij je wensen, of diens zoon Gladiator. Front, goede bovenlijnen, massa en een goede galop.
Glamourdale heeft wel "scherpe" merries nodig met een goed achterbeengebruik.

Wbt Vivaldi zonen zou ik naar Geniaal kijken, dat vind ik een van de beter fokkende nakomelingen. Die zeker front en 3 goede gangen mee kan geven.

Just Wimphof ben ik nog niet van overtuigd qua fokkerij.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 10:20

Elisa2 schreef:
Ik moest juist aan Glamourdale denken bij je wensen, of diens zoon Gladiator. Front, goede bovenlijnen, massa en een goede galop.
Glamourdale heeft wel "scherpe" merries nodig met een goed achterbeengebruik.

Wbt Vivaldi zonen zou ik naar Geniaal kijken, dat vind ik een van de beter fokkende nakomelingen. Die zeker front en 3 goede gangen mee kan geven

Just Wimphof ben ik nog niet van overtuigd qua fokkerij.


Nou het achterbeen van mijn merrie zou wat dragender mogen zijn vind ik zelf.
Scherp kwa rijden is ze meestal wel.

Geniaal vind ik zelf ook een mooie alleen heb daar nog niet zo veel van gehoord.
Die heeft wat blessures gehad zeker?

En Gladiator, geeft die een beter achterbeen dan zijn vader?

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:24

Wat die geeft weet ik nog niet (jonge hengst) maar hij zelf is net wel wat beter qua achterbeen gebruik vind ik.

Geniaal is inderdaad geblesseerd geweest, zijn eerste nakomelingen zijn nu pas 3 jaar maar zien er veelbelovend uit. (de moeite waard om op te zoeken)

Jouw merrie stuwt meer van nature qua achterbeen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 12:14

Dit is mijn merrie vandaag.
Niet op haar voordeligste zo in de regen maargoed nu hebben jullie een idee.


Afbeelding
Afbeelding



Afbeelding




Bokt is er trouwens in de jaren erg op vooruit gegaan wbt foto's plaatsen.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 12:16

Elisa2 schreef:
Wat die geeft weet ik nog niet (jonge hengst) maar hij zelf is net wel wat beter qua achterbeen gebruik vind ik.

Geniaal is inderdaad geblesseerd geweest, zijn eerste nakomelingen zijn nu pas 3 jaar maar zien er veelbelovend uit. (de moeite waard om op te zoeken)

Jouw merrie stuwt meer van nature qua achterbeen?


Ja stuwt meer dan dat ze draagt, ze kan heel mooi omhoog draven maar ze zou een makkelijker achterbeen mogen hebben met wat meer draagkracht en buiging in de sprong.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:22

Misschien is Giovanni ook een optie?

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 12:29

Aimee schreef:
Misschien is Giovanni ook een optie?


Die ken ik helemaal niet, nooit van gehoord ook.
Wat is dat voor 1?

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:36


Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 12:45

Aimee schreef:
devon04 schreef:
Die ken ik helemaal niet, nooit van gehoord ook.
Wat is dat voor 1?


http://www.vanolsthorses.com/hengsten/giovanni/

https://kwpn.tv/watch/5175

Een Chippendale. Ik vind Glamourdale zelf ontzettend gaaf, ook toen hij relatief veel kritiek kreeg en nog geen wereldkampioen was. Maar misschien past Giovanni beter?


Wat een mooi paard!!
Echt nog nooit van gehoord... waarom?
Als ik moet zeuren zou hij een iets mooier voorbeen mogen hebben maar dat maakt op mijn merrie niet zoveel uit.

Hij gaat zeker op de lijst, ik vind hem gaaf!

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:46

Oef, je merrie is wel heel onvoordelig gebouwd. Niet te hopen dat ze dat zelf sterk vererft. Weet je ook hoe de moeder eruit zag? Dan weet je iets over hoe de merrielijn vererft. De rug op zich is niet zo lang. Het is meer de schouder/schoft die ver doorloopt waardoor de rug langer lijkt. Ik zou dus niet te zeer naar een (te) korte hengst kijken. Wel naar 1 waarbij de nakomelingen het bewezen goed doen.
Dream Boy zou hier denk ik wel bij passen. Vivaldi geeft fijne werkwillige sportpaarden en in combinatie met Ferro veel kwaliteit.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:48

Duidelijke foto's die goed weergeven wat je zelf al zei TS :)

Een vraag aan de kenners: de bovenlijn verbeteren kan zoveel betekenen. In dit geval zou mijn gevoel zeggen dat je hier juist een hengst met een wekere rug zou willen gebruiken.
In verloop van rug en lendenen zijn Giovanni en Glamourdale bijna tegenpolen qua fokwaarden en op basis van de galoppade en beschikbare nafok zou ik zeker Glamourdale boven Giovanni kiezen.


TROY (2019) & LAYS (2014)

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 12:56

Babootje schreef:
Oef, je merrie is wel heel onvoordelig gebouwd. Niet te hopen dat ze dat zelf sterk vererft. Weet je ook hoe de moeder eruit zag? Dan weet je iets over hoe de merrielijn vererft. De rug op zich is niet zo lang. Het is meer de schouder/schoft die ver doorloopt waardoor de rug langer lijkt. Ik zou dus niet te zeer naar een (te) korte hengst kijken. Wel naar 1 waarbij de nakomelingen het bewezen goed doen.
Dream Boy zou hier denk ik wel bij passen. Vivaldi geeft fijne werkwillige sportpaarden en in combinatie met Ferro veel kwaliteit.


Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de moeder er uit zag.
Wij hebbena haar wel bij haar fokker gekocht dus kan het eens navragen.
Ik heb daar wel een nakomeling van die van ons gezien waarvan de vader Ferdaux is, deze had een veel betere rug dan haar moeder.
Ikzelf ben alleen nog niet zo overtuigd van Ferdaux.

Dream Boy heb ik eigenlijk zelf nooit aan gedacht.
Wel ook een mooi paard.

Ferro werd ik eerder in dit topic ook al eens op gewezen.
Dat was vroegen ooit wel mijn favoriet haha maar hoor je zoveel verschillende dingen over.

xJennifx

Berichten: 1145
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:57


Dicha v. Johnson
M1+9

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 12:59

MariekeS_ schreef:
Duidelijke foto's die goed weergeven wat je zelf al zei TS :)

Een vraag aan de kenners: de bovenlijn verbeteren kan zoveel betekenen. In dit geval zou mijn gevoel zeggen dat je hier juist een hengst met een wekere rug zou willen gebruiken.
In verloop van rug en lendenen zijn Giovanni en Glamourdale bijna tegenpolen qua fokwaarden en op basis van de galoppade en beschikbare nafok zou ik zeker Glamourdale boven Giovanni kiezen.


Dus jij zou zeggen dat Glamourdale er goed op past?
En wat jij zegt over die weke rug kan ik me in vinden, paarden met een weke rug kunnen vaak wel goed ondertreden.

Maar zou er dan een middenweg in komen, week X strak?
Heb ik zelf Nooit geprobeerd...

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:00

Je zou Johnson ook kunnen overwegen. Johnson heeft op mijn Negro x Cabochon sterk verbeterd wat betreft front. Ook in gangen en looplust/werkwilligheid. Mijn fokproduct werd net iets minder strak in de lendenen.
De moeder van mijn merrie, dus een rechtstreekse Cabochon, had het beste veulen gegeven i.c.m. Johnson. Dat was voor mij ook een reden om Johnson op mijn merrie te gebruiken. Ik heb meerdere resultaten gezien van de combinatie Johnson + Cabochon en het leek vaak goed te matchen.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers