Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:25

Elisa2 schreef:
Ik vind je qua hengstenkeuze wel echt alle kanten op gaan, eerst wil je graag bloederig en nu kom je op Alexandro P.

In ieder geval zou ik in jouw geval qua (been)lengte voor een iets bloederiger paard gaan, denk dat dat makkelijker te rijden gaat worden voor je.

For Ferrero lijkt me nog steeds een fijne optie.

Mij ook.


fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:37

ik sluit me daar ook bij aan, je kan Peter zo even bellen en vast wel bij een training komen kijken, dan kun je hem in het echt beoordelen en niet van een oud filmpje

denisesilver

Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 09:59

Elisa2 schreef:
Ik vind je qua hengstenkeuze wel echt alle kanten op gaan, eerst wil je graag bloederig en nu kom je op Alexandro P.

In ieder geval zou ik in jouw geval qua (been)lengte voor een iets bloederiger paard gaan, denk dat dat makkelijker te rijden gaat worden voor je.

For Ferrero lijkt me nog steeds een fijne optie.

Ben van alle markten thuis :D
Nogal wispelturig en vind ook heel veel soorten hengsten leuk
Maar daar heb je wel gelijk in Elisa, klinkt logisch. Paard op de foto is een Zidane x rijpaardhengst die heel erg naar zijn moeder leunt, en dus ook erg grof is. Weinig bloed

Ik denk dat ik sowieso in het echt moet gaan kijken, en heb ook al wat hengstenshows op de planning staan. Zal ook eens kijken naar de hengstenshows van het NRPS

Ik denk dat ik het zo even laat rusten, bedankt voor het meedenken!

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:47

Ho! Alexandro dekt zeker wel, maar alleen niet meer bij Aris van Manen. Hij is gewoon beschikbaar bij Bertus Verwaijen.
Denise had mijn bericht verkeerd gelezen!

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:55

De betere dressuurpaarden zitten allemaal rond de 15 tot 25% volbloed. Deze merrie heeft 36% volbloed, om dat een beetje naar beneden te halen kan geen kwaad. Daar zou Alexandro een rol in kunnen spelen.

Het is een beetje jammer dat deze hengst gelijk bestempeld wordt dat hij lompe bokken fokt. Dat is natuurlijk niet zo, de hengst heeft bewezen goede paarden te geven en vooral dressuurpaarden. Hij heeft inmiddels meerdere lichte tour paarden gegeven en juist op Ferro bloed doet hij het heel goed.

De hengsten die hierboven genoemd worden, zoals For Ferrero, hebben nog helemaal niets bewezen qua fokkerij.

denisesilver

Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 12:04

Rolfje schreef:
Ho! Alexandro dekt zeker wel, maar alleen niet meer bij Aris van Manen. Hij is gewoon beschikbaar bij Bertus Verwaijen.
Denise had mijn bericht verkeerd gelezen!

Excuus! Inderdaad verkeerd gelezen :oo

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:03

Rolfje schreef:
De betere dressuurpaarden zitten allemaal rond de 15 tot 25% volbloed. Deze merrie heeft 36% volbloed, om dat een beetje naar beneden te halen kan geen kwaad. Daar zou Alexandro een rol in kunnen spelen.

Het is een beetje jammer dat deze hengst gelijk bestempeld wordt dat hij lompe bokken fokt. Dat is natuurlijk niet zo, de hengst heeft bewezen goede paarden te geven en vooral dressuurpaarden. Hij heeft inmiddels meerdere lichte tour paarden gegeven en juist op Ferro bloed doet hij het heel goed.

De hengsten die hierboven genoemd worden, zoals For Ferrero, hebben nog helemaal niets bewezen qua fokkerij.


Welke betere dressuurpaarden?
Even de top 12 van Tryon:
Bella rose - 49 %
Verdades - 9 %
MSJ Freestyle - 30 %
Cosmo - 37 %
Well Done de la Roche - 34 %
Dublet - 33 %
Zonik - 29 %
Buriel - 43 %
Delicato - 25 %
Dante Weltino - 42 %
Sammy Davis - 26 %
Du soleil - 30 %

Oftewel: Verdades is de uitzondering, niet de regel.
Zoals hier eerder al gezegd: Alexandro heeft bloed nodig. Als je een bloederige merrie hebt, kun je er inderdaad een fijn dressuurpaard mee fokken.

Het lijkt mij verstandig dat TS eerst eens bij zichzelf te rade gaat wat ze nou eigenlijk graag wil.
Aan de keuze voor Sir Donnerhall en Alexandro te zien, heeft TS een voorkeur voor een ander type dan ze zegt dat ze heeft. Elisa merkte terecht op dat het nu alle kanten op gaat.
En misschien ook gewoon de merrie zelf als uitgangspunt nemen. Hoe laat ze zich rijden? Wat zou TS daar aan willen veranderen?

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:57

Mijn lijstje is inderdaad wat verouderd en stamt uit de tijd van Salinero, Totilas enz.

Daarnaast is het ook zo, dat een paard die teveel bloed in zijn model heeft, helemaal niet licht en fijn te rijden is.

Mij maakt het niets uit waar ze mee dekt en de enige reden dat ze zo verschillend kiest steeds ( wat heel veel mensen doen overigens) is gewoon omdat ze de hengst kiest die haar aanspreekt. En op de eerste pagina gaf ze al aan dat Alexandro haar aansprak, daarna kwam ze op Sir Donnerhall omdat iemand Total US adviseerde.

Verdades bewijst wel, dat weinig bloed hebben, niets te maken heeft met werklust :D
Laatst bijgewerkt door Rolfje op 08-11-18 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 14:00

Over de merrie:
Ze is braaf in het rijden, soms wat schrikachtig, maar blijft bewerkbaar
Is flexibel/soepel in de rug
Hals is laag ingeplant en de gehele bovenlijn mag sterker, rug is ook wat gezonken
Achterhand mag er beter onder komen
Gangen mogen in principe ruimer
In draf gooit ze erg hoog op
Galop is ietwat onstuimig
Ze mag over het algemeen wat meer in balans lopen
Qua stalgedrag mag ze iets brutaler

^ Wat betreft rijden van m'n zusje meegekregen die de merrie een tijdje heeft gereden

Het hoge opgooien baart me wel wat zorgen, heb zelf wat problemen met m'n rug. Staat mij ook bij dat iemand mij ooit gezegd heeft dat Gelderse sowieso wel hoger op gooien?

Rolfje, klopt ik kijk vooral naar de hengsten die mij aanspreken

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:49

Belangrijk is om voor ogen te houden wat voor een soort paard je wilt fokken en welke hengst de merrie kan aanvullen op die punten die daar voor nodig zijn.

Kun je zelf de merrie niet eens rijden om te kijken of dat klikt ? met bovenstaand lijstje over de merrie is en blijft het moeilijk er wat zinnigs over te zeggen.

Alexandro fokt prima, dat betwist niemand geloof ik..maar TS wilde in eerste instantie een hengst die niet te groot fokt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

denisesilver

Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 15:58

Ze is op het moment zodanig hoogdrachtig dat rijden de pasvorm van het zadel niet ten goede komt vrees ik. Zelf rijden was ook mijn idee, ze is vroeg in het jaar uitgerekend dus dan zal ik er eens opstappen

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:09

Van welke hengst is ze drachtig? Is het niet mogelijk vorige nakomelingen te bekijken?

denisesilver

Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 16:29

Op het moment is ze drachtig van Everdale, was een dekking die verkregen was bij aankoop van een ander paard en de andere merrie was al drachtig. Komend veulentje zal ik zeker kunnen bekijken wanneer het geboren is. Wat betreft haar andere nakomelingen, ik probeer in contact te komen met de oude eigenaresse, maar dat is een drukbezet iemand. Moet wat geduld hebben. Ik vrees overigens dat die twee ofwel ergens in de opfok staan ofwel verkocht zijn, maar dat is afwachten wat de oude eigenaresse zegt

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:15

Rolfje schreef:
De betere dressuurpaarden zitten allemaal rond de 15 tot 25% volbloed. Deze merrie heeft 36% volbloed, om dat een beetje naar beneden te halen kan geen kwaad. Daar zou Alexandro een rol in kunnen spelen.

Het is een beetje jammer dat deze hengst gelijk bestempeld wordt dat hij lompe bokken fokt. Dat is natuurlijk niet zo, de hengst heeft bewezen goede paarden te geven en vooral dressuurpaarden. Hij heeft inmiddels meerdere lichte tour paarden gegeven en juist op Ferro bloed doet hij het heel goed.

De hengsten die hierboven genoemd worden, zoals For Ferrero, hebben nog helemaal niets bewezen qua fokkerij.

Hmmm...Dat Alexandro goede paarden fokt klopt wel. De beste staat immers in mijn profiel;-) Maar wel uit een bloedpaardje....

denisesilver

Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 20:41

janderegelaa schreef:
Rolfje schreef:
De betere dressuurpaarden zitten allemaal rond de 15 tot 25% volbloed. Deze merrie heeft 36% volbloed, om dat een beetje naar beneden te halen kan geen kwaad. Daar zou Alexandro een rol in kunnen spelen.

Het is een beetje jammer dat deze hengst gelijk bestempeld wordt dat hij lompe bokken fokt. Dat is natuurlijk niet zo, de hengst heeft bewezen goede paarden te geven en vooral dressuurpaarden. Hij heeft inmiddels meerdere lichte tour paarden gegeven en juist op Ferro bloed doet hij het heel goed.

De hengsten die hierboven genoemd worden, zoals For Ferrero, hebben nog helemaal niets bewezen qua fokkerij.

Hmmm...Dat Alexandro goede paarden fokt klopt wel. De beste staat immers in mijn profiel;-) Maar wel uit een bloedpaardje....

Poeh, even in je profiel gekeken, maar inderdaad :oo <3

Ik vind de merrie geen bloedpaardje als ik eerlijk ben, ze is niet grof maar ook zeker niet bloederig

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:08

denisesilver schreef:
Rolfje schreef:
Denise, waarom gaat die merrie volgens jou vergroten?
Als ik de juiste merrielijn op horsetelex heb gevonden, dan zou ik eerder bang zijn voor een kleintje. De moeder, oma en overgrootoma zijn geen reuzen.

Merrie zelf staat niet in horsetelex, heb net even gekeken. Volgens de eigenaar vergroot ze, op basis van wat de oude eigenaar heeft verteld.

Heb t nog eens opgezocht, moeder van de merrie is Liena. Fokt inderdaad niet groot. Toch nog eens met de oude eigenaar overleggen
Klopt volgens mij geen hout van ook merrie is zelf 1.65
Geen ponyhengsten voor mij dan, daar gaan de kleurtjes :')


Er zullen toch ook dekhengsten die niet hoog zijn. Qua schofthoogte dan. Is dat geen optie. Verder heb ik geen verstand fokken met paarden

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:14

Bloedopdruk is iets anders dan veel bloed hebben. Het zit niet in het veel bloed hebben van de merrie, maar om de genetische aansluiting.
Zat Alexandro's op te noemen met veel kwaliteit, die niet perse uit een bloedmerrie komen.

Maar ik houd erover op, want TS vond het zelf een aansprekende hengst en nu gaat het alleen nog over dat beest.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:34

Rolfje schreef:
Bloedopdruk is iets anders dan veel bloed hebben. Het zit niet in het veel bloed hebben van de merrie, maar om de genetische aansluiting.
Zat Alexandro's op te noemen met veel kwaliteit, die niet perse uit een bloedmerrie komen.

Maar ik houd erover op, want TS vond het zelf een aansprekende hengst en nu gaat het alleen nog over dat beest.

Maar je houdt maar 17% over...Er zijn Geldersen met meer bloed...

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:50

janderegelaa schreef:
Rolfje schreef:
Bloedopdruk is iets anders dan veel bloed hebben. Het zit niet in het veel bloed hebben van de merrie, maar om de genetische aansluiting.
Zat Alexandro's op te noemen met veel kwaliteit, die niet perse uit een bloedmerrie komen.

Maar ik houd erover op, want TS vond het zelf een aansprekende hengst en nu gaat het alleen nog over dat beest.

Maar je houdt maar 17% over...Er zijn Geldersen met meer bloed...

Henkie heeft nog minder....en de door jou gefokte heeft iets net in de 20%.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:11

Maar wel uit een merrie met heel veel bloed, zowel in percentage als in opdruk.

Henkie vind ik een toevalsproduct.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:08

Henkie een toevalsproduct,..oh sorry. Die vind ik grappig. :')

Janderegelaa als jij denkt dat als TS Alexandro gebruikt en met 17% te weinig bloed heeft en dat Fillemon met 23% wel genoeg bloed heeft. Geloof me...zo werkt genetica niet

Wat een hoop pro-volbloed mensen ook niet lijken te begrijpen is dat volbloedpaarden(en Gelderse paarden ftm) veel meer overeenkomsten dan verschillen met de paardenpopulatie heeft.
Vergeet niet dat wij mensen in relatief korte tijd van een soort paard dat er was zowel een Arabier, een trekpaard en falabella gemaakt hebben. Geloof me 10.000 jaar is niets.

Ja op een hele ouderwetse Gelderse of Groninger merrie kon je destijd door een volbloedhengst te gebruiken kon je snel vooruitgang boeken in type en beweging(Mn galop)
Volbloed heeft heel veel gebracht.

En ja er zijn paarden die meer sensibel zijn dan de andere. En een sensibele is makkelijker voor de hogere sport.

Maar op papier, puur theoretisch dus, 6% verschil in bloedaandeel een meer bloedtype of niet. Nou sorry nee. Das echt onzin. Als je op de volbloed genen blijft selecteren zijn ze niet weg als je geen volbloed meer toevoegd. Een paard met 17% volbloed kan in de praktijk meer volbloed genen hebben dan een paard met 23%
Kijk je naar een verschil van 5% volbloedaandeel en 40% ja...dan is het zeer waarschijnlijk dat die laatste meer volbloedgenen zal hebben dan de eerste.

Henkie en ook Fillemon hebben een andere beproefde combinatie op het papier staan. Namelijk Gelders gecombineerd met Trakhener en en een beetje Holsteinerbloed.

Maar dat zal wel heel toevallig zijn. :+
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 09-11-18 07:26, in het totaal 2 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:11

Waarbij ik overigens Alexandro niet heilig wil verklaren hoor. TS, hij kan ze strak op de rug geven en maakt ze vaak wat compacter. De stap houd niet altijd over.

Maar al zet je hem op een ezel het veulen zal kunnen draven.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

denisesilver

Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 08:07

Interessant wel!
Toch zijn de stap en galop de belangrijkste gangen, aan de draf kan geknutseld worden. Althans zo heb ik mij laten vertellen en ook zelf vernomen. Zo is mijn krabbelaartje van een pony met de rijerij flink verbeterd. Betekent niet dat de draf onder moet doen natuurlijk, alle drie de gangen zijn belangrijk.

De merrie heeft, zo gezegd, weinig bloed opdruk. Compacter mag op zich wel, zou mij niet veel problemen geven. Waarom zou dit ongewenst zijn?

Overigens houd ik For Ferrero zeker in mijn achterhoofd, dijns niet terug voor jonge hengsten

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:04

denisesilver schreef:
Compacter mag op zich wel, zou mij niet veel problemen geven. Waarom zou dit ongewenst zijn?


Paarden in het vierkantsmodel hebben meer moeite met de lengtebuiging. Kunnen vaak makkelijker veruimen.

Maar als je merrie voldoende in het rechthoeksmodel staat kan ze het hebben.

Stap en draf kan minder bewerkt worden. Klopt helemaal. Maar het is wel fijn als ze ook al fijn kunnen draven.

Overigens zijn de kenners ook er nog niet over uit wat dan een goede stap is. Duitsland en Nederland denken soms als verschillend op dat punt. (hengsten die in Duitsland hoge punten halen voor de stap en hier niet,...en andersom)

Over voldoende bloed kan ik uiteraard voor je merrie niets over zeggen. Is smaak mijn inziens en je uiteindelijke doel uiteraard.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

denisesilver

Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 10:17

Ben blij dat ik dus niet de enige ben die een goede stap er lastig aan af ziet, vind vaak dat ze wat houterig lopen ofzo. Weet ook vaak niet wat er dan met marcheren wordt bedoeld.

Merrie zit precies in het midden qua rechtshoek/vierkantmodel. Compacter fokken dus misschien niet een goed idee.

Qua bloed, tja. Ik denk dat dat ook wel verschilt per persoon, dat de een een paard wel bloederig vind (qua opdruk) en de ander dat mee vind vallen. Welke hengsten vinden jullie bijvoorbeeld veel bloedopdruk hebben?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers