betrouwbare en eerlijke hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 10:20

Voor mijn KWPNer merrie die ik wil laten dekken ben ik mij alvast een beetje aan het oriënteren voor een hengst, het grootste punt die voorop staat is dat de hengst betrouwbaar en rustig is.

-dus een rustige en betrouwbaar karakter heeft,
-niet groter is dan 1.70 mtr
-Dressuur hengst

Hebben jullie ideeën waar ik naar zou kunnen kijken?


nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:20

En wat wil je aan je merrie verbeteren? Wat zit er voor papier achter je merrie? Heb je een goede standfoto?

<3 Sneakers <3

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 10:25

Mijn merrie is een Lupicor x Candyboy (spring). Het veulen zal bij ons blijven dus voor ons zelf zijn. stand foto heb ik nog niet, zal ik maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:31

Hoe is het karakter van je eigen merrie?
Hou er rekening mee dat een rustige hengst niet garant staat voor een rustig en betrouwbaar veulen. De merrie heeft ook een grote vinger in de pap.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 10:40

Dankjewel en dat snap ik indd. Mijn merrie is ook super rustig en erg betrouwbaar. Dat is voor mij ook de reden dat ik met deze merrie Graag een veulen zou willen fokken.
En het karakter proberen voor te zetten met een betrouwbare hengst die bij haar past.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:00

Wij hadden een ultra braaf en lief paard van Nourejev. Of het gelukstreffer was of niet, weet ik niet, maar die kun je eens opzoeken.

Ponyhengsten zijn misschien ook een optie als je geen grote wil.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Bowo op 25-10-18 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 11:08

Thanks! Ik ga eens kijken. Ja ponyhengsten zijn indd zeker ook een optie. Mijn merrie is 1.55 mtr. Als iemand hierin ideeën heeft?

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:23

Ik krijg het idee -maar kan fout zitten- dat het topic is ontstaan uit het idee dat veel (dressuur)hengsten zulke hete donders geven dat alleen een pro erop kan rijden. Nu zijn er een paar hengsten die een dergelijke reputatie hebben, maar over het algemeen valt dat redelijk mee. Zoals Cayenne zegt, de merrie brengt ook veel in en hoeveel merries worden er niet voor de fok ingezet omdat de eigenaar niet meer rijdt omdat hij/zij bang is de nek te breken met dat dier?

Op Horsetelex staat 1 Lupicor x Candyboy merrie, uit 2003. Deze heeft eerder een veulen gehad van Pino. Is dat de merrie waar het om gaat?

Andere aanname omdat je een dressuurhengst zoekt: je wilt er dressuur mee gaan rijden, ook wedstrijden? Welk niveau ongeveer, B/L, Z/ZZ of hoger?

Ponyhengst zou ik persoonlijk alleen doen als je bewust een E-pony wilt fokken. Is verder een NRPS of AES hengst een optie of wil je graag binnen het KWPN blijven?

Ik zou eerst goed naar de merrie en haar verbeterpunten kijken, daar een aantal passende hengsten bij zoeken en dan binnen die hengsten kijken welk karakter je het meest aanstaat.

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 12:36

Ja dressuur hengst ivm dressuur rijden indd puur en alleen daarom. Merrie is zelf Z1 dressuur M springen en L Eventing. Ze heeft indd eerder een veulen van Pino gehad.

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 12:41

Het liefste zou ik indd bij de KWPN blijven. Ik ben totaal niet thuis in de fokkerij dus vandaar dit topic

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:54

Heb je iets tegen barock pintohengsten. Dan zou je kunnen kijken naar bijv Bart bv of bontfire. Beide hengsten geven lieve betrouwbare dieren door. Bart is omg 164 en bontfire is 168

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:17

zou je met een ponyhengst er niet vang voor zijn dat het veulen te klein blijft?
volgens mij zijn er bij het kwpn of andere stamboeken zowel i de dressuur als springrichtunf nog wel genoeg hengsten met normaal karakter . je zou kunnen kijken naar Spielberg of Voice.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:30

Ik zou zelf bij spring hengsten blijven, die hebben vaak toch een beter karakter voor de 'normale' ruiter en er zijn er zat die ook veel nakomelingen geven die t goed doen in de dressuur, daarnaast als je t veulen ooit moet gaan verkopen door omstandigheden is ie aantrekkelijker dan een mengelmoes van lijnen.

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:16

Je hebt een hele veelzijdige merrie. Is eigenlijk jammer om die veelzijdigheid (mogelijk) om zeep te helpen met een dressuurhengst. Ik zou dan liever kijken naar een goed bewegende springhengst. Om er dressuurmatig mee uit de voeten te kunnen is het belangrijk dat de hengst voldoende front heeft, ofwel, de hals moet voldoende verticaal zijn aangezet. Veel springpaarden worden tegenwoordig meer horizontaal gefokt, en voor het dressuurplaatje is dt ongewenst.

Nou zit ik niet in de springhengsten, maar het bloed van Contender geeft ze met beweging, front en springaanleg en een goed karakter. Even zoeken brengt me bij Connect (van de Watermolen). Die zou me interessant lijken voor jou.

Maddy_Paola schreef:
Ik zou zelf bij spring hengsten blijven, die hebben vaak toch een beter karakter voor de 'normale' ruiter [...]
Ik sta op stal waar 98% van de paarden in de (internationale) springsport wordt uitgebracht. Springruiters willen ze ook graag scherp hebben in het werk en er staan ook genoeg bij die ook absoluut niet geschikt voor de “normale” ruiter. Ik denk dat een belangrijker verschil zit in hoe er met de paarden wordt omgegaan. “Wij dressuurruiters” miepen veel meer om met de paarden. “Oh, dat vindt hij eng, poelie poelie lief paardje, is niet eng”. Maar bij het springen moeten ze er gewoon over, dus dat is meer “hup, knieën eraan en gaan”. Die paarden leren van jongs af aan veel meer op hun ruiter te vertrouwen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 14:37

Super bedankt voor je reactie Roodvos. je hebt daar wel een heel sterk punt denk ik.. Zet mij aan het denken!! Ik ga ook eens kijken naar Contender bloed! Bedankt!!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:06

Het zou ook handig zijn om een goede standfoto van je merrie te plaatsen. Zo kan er beter advies gegeven worden. Nu kunnen er wel namen gegeven worden maar dat wil niet zeggen dat ze dan bij je merrie passen qua bouw.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:07

Laatst stond er een artikel over spielberg dat hij zo'n fijne en makkelijke paarden geeft. Misschien dat hij op jou merrie past?

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Elisa2

Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:12

Spielberg geeft goede karakters, maar fokt ook maat.

Wat betreft Contender bloed (helemaal geen rare optie inderdaad) kun je ook kijken naar Conteur. Is een al wat oudere hengst, maar fokt allround paarden met goede beweging en karakter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 19:22

Hierbij even snel wat foto's van onze Merrie,
Vooral op de laatste foto waar ze bij onze Shetlander staat zie je goed hoe haar bouw is.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 14:40

Niemand meer naar aanleiding van de foto s?

Elisa2

Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:53

Het zijn niet echt goede foto's om te beoordelen..

Van wat ik zo zie zou ik gerust Spielberg durven gebruiken, ook voor wat lengte in de rug en een goede bovenlijn. Maar die fokt wel maat.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 17:19

Ik vind Spielberg echt wel een goed idee, alleen vind ik hem zo groot. Te groot voor mijn kleine merrie denk ik. Ik ben bang voor de risico's met zo'n grote hengst.

Elisa2

Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:42

Een grote of kleine hengst geeft evenveel risico, het veulen past zich aan naar de ruimte van de baarmoeder/ merrie. Fokken is sowieso risico voor je merrie, het is goed om daar even goed over na te denken van te voren. Je kan ook je merrie kwijt raken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:48

De hengst dekt toch niet in natuursprong en het veulen past zich aan de ruimte jn de merrie aan zoals hierboven wordt gezegd. Je merrie is maar 155cm dus ik zou het met Spielberg echt wel aandurven. En uiteindelijk is het ook geen garantie dat je met 2 kleine ouderdieren een klein veulen krijgt.

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Re: betrouwbare en eerlijke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:43

Chagall DR geeft heel fijne en brave karakters. Ook Totilas- en Vivaldi bloed vererft braaf. Als je een allrounder wilt zou je kunnen kijken naar H-Ekwador.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers