Fokadvies voor een Oldenburger merrie Wind dancer x Graziano

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miron_

Berichten: 118
Geregistreerd: 18-01-07

Fokadvies voor een Oldenburger merrie Wind dancer x Graziano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 17:01

Dag allemaal,

Voor onze 14 jarige oldenburger merrie van 1.72m zijn wij ons aan het oriënteren op een fijne springhengst, waarbij we open staan voor zowel KWPN hengsten als Duitse hengsten.

De afstamming van de merrie is als volgt: Wind dancer x Graziano en ze heeft tot voor kort 1.30 parcoursen gelopen in het buitenland en M1 dressuur.

Het gaat om een fijne werkwillige merrie met een cool karakter. Ze loopt altijd steady het parcours door en opent mooi van achter op de sprong. Voor ons gevoel zou ze een hengst kunnen gebruiken die wat toevoegt qua vermogen en voorbeen techniek. Verder zouden we graag een wat grotere en meer opwaarts gesprongen galop zien en over het algemeen iets meer beweging vanuit de schouder.

We willen niet inleveren op karakter, maat, lengte en front.


Hierbij een standfoto:

Afbeelding

Afbeelding

En een bewegingsfilmpje + parcours (einde film):
https://www.youtube.com/watch?v=QIxIAgO6dNM

Ons doel is om een fijn springpaard te fokken, die niet zou misstaan in de dressuurring. Daar wij nog vrij onervaren zijn op het gebied van de fokkerij, hopen we dat jullie ons wat input kunnen geven met betrekking tot een passende hengst! :)


Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Fokadvies voor een Oldenburger merrie Wind dancer x Graziano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:22

VanGogh is natuurlijk heel voor de hand liggend bij je wensen. Kees vd Oetelaar heeft Chapper staan, beweegt imo beter dan menig 'dressuurpaard', wel een jonge hengst dus hoe hij vererft is onbekend. Vorig jaar in Ermelo bij de afstammelingen keuring was er een Nijhof hengst waarvan de veulens heel fijn bewogen, weet nu niet weer welke dat was Chapeau of Hernandez. Ook van een VDL hengst, ben niet meer zeker of dat nu Impressive was of een andere. Contender bloed staat in principe wel garant voor beweging. Persoonlijk zou ik zeggen dat de merrie wel iets meer lengte in de rug kan hebben. Verder is de schouder erg steil en dat zie je terug in de voorbeentechniek, ook een aandachtspunt bij de hengst.

life is a roller coaster, you just gotta ride it

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Fokadvies voor een Oldenburger merrie Wind dancer x Graziano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:37

Chacco Me Biolley.
Beweegt zelf heel goed (vooral z'n galop is super), grootmoeder heeft ook 2 goedgekeurde kleinzonen in dressuur waarvna 1tje al GP loopt (andere is 6).

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Miron_

Berichten: 118
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 11:51

Bedankt voor jullie input!

Van Gogh stond inderdaad ook op ons lijstje :) Bij chacco me Biolley ben ik wat bang dat het eindresultaat toch wat te groot wordt.

Hoe denken jullie over Cantona TN (v. Codex one) of Connect (v. Connor)? Naar mijn idee zouden deze galop, techniek en vermogen kunnen toevoegen?

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Fokadvies voor een Oldenburger merrie Wind dancer x Graziano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 07:36

Connect is Contender-bloed. Nakomelingen die zo in beeld komen galopperen goed. Cantona durf ik geen uitspraak over te doen. Kreeg hem van TN aangeraden voor mijn merrie om die redenen. Persoonlijk spreekt de hengst mij niet aan, ik weet niet waarom. Ben ook nooit fan van Codex One in de ring geweest :D

life is a roller coaster, you just gotta ride it

Miron_

Berichten: 118
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 23:14

Even een vraagje tussendoor, waarbij ik hoop dat jullie zinnig advies kunnen geven!

In overleg met de hengstenhouder zijn we uiteindelijk tot besluit gekomen om te dekken met Cantona TN. Alles liep volgens het boekje en nu is ze vanavond geïnsemineerd. Echter werden we vanavond gebeld dat er per ongeluk met de verkeerde hengst geïnsemineerd is en er nu dus een rietje van Comfortuna VDL in is gegaan.. -O-

Wij zijn hier dan ook niet erg blij mee en zitten met nu met twee opties: namelijk het accepteren en zo laten, of over 10 dagen opnieuw hengstig spuiten en daarna alsnog insemineren met Cantona.

Mijn vraag aan jullie: is dit een gebruikelijke gang van zaken? Als in als we haar over 10 dagen hengstig spuiten kan ze dan bij wijze van spreken over ong. 14 dagen weer geinsemineerd worden, of houdt een eventuele dracht nu (van Comfortuna) dit tegen en gaat ze pas over 10 dagen dan weer een ei rijpen, waarna het insemineren nog later wordt. Dit laatste is toch wel vervelend aangezien we dan later het seizoen in gaan. Is er bovendien risico dat een volgende dekking dan minder goed pakt?

Op zichzelf lijkt Comfortuna ook geen verkeerde hengst, lijkt wel te aan te vullen wat we zoeken, maar qua type toch niet helemaal wat we zochten. Hoe kijken jullie naar een eventuele combinatie met deze hengst? :)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Fokadvies voor een Oldenburger merrie Wind dancer x Graziano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:50

Ik zou het laten zitten.
Persoonlijk: 10x liever Berlin x Nimmerdor dan codex one x caretano z
qua type en kwaliteit...
Maar ik ben bevooroordeeld want ik ben een superfan van het oude triumviraat Berlin, Clinton en Cumano... :o

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Fokadvies voor een Oldenburger merrie Wind dancer x Graziano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 06:19

ik zou het ook laten zitten, vooral als de combi op zich niet verkeerd lijkt.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Fokadvies voor een Oldenburger merrie Wind dancer x Graziano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 06:38

Het is nu eind juni, al halverwege het dekseizoen.
Is dit jullie eerste poging, is de merrie altijd makkelijk drachtig?

Wegens het passen van de hengst en het toch al wat laat worden in het seizoen zou ik het ook laten zitten.

[o]

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Fokadvies voor een Oldenburger merrie Wind dancer x Graziano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 06:57

Als het pakt zou ik het er ook bij laten... Idd rekening houdend met dat het tegen dan al juli is en we toch richting het eind van het dekseizoen gaan...

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Fokadvies voor een Oldenburger merrie Wind dancer x Graziano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:20

laten zitten als het pakt omdat het anders toch wel laat in het seizoen wordt. Ik zou wel ff lastig doen bij betalen. Bij zo'n domme fout mag er wel een nette regeling komen.

life is a roller coaster, you just gotta ride it

Antonius

Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:45

Ik volg volledig Lami hierin, laten zitten, maar bij dracht idd eens heel duidelijk vragen hoe de betaling zal geregeld worden.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:43

Lami schreef:
laten zitten als het pakt omdat het anders toch wel laat in het seizoen wordt. Ik zou wel ff lastig doen bij betalen. Bij zo'n domme fout mag er wel een nette regeling komen.

idd, dit zou ik dus ook doen dan. :j :j

Miron_

Berichten: 118
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 19:22

Bedankt allemaal voor jullie input! :)
We hebben inderdaad nu besloten te kijken of dit pakt, dus ben erg benieuwd over 2 weken!
Neemt natuurlijk niet weg dat we niet blij zijn met de gang van zaken.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:31

Wat is nu de status TS? Is ze drachtig?

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Miron_

Berichten: 118
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 17:56

Nou "goed ;)" nieuws, ze is drachtig!
We hebben er goed over nagedacht en verschillende mensen om advies gevraagd en daaruit kwam naar voren dat dit toch ook een goede match lijkt, we zijn daarom alsnog erg blij met deze uitkomst.
Met een beetje geluk loopt er dus volgend jaar eind mei een mooi veulen naast! <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers