Dressuurhengst gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 16:34

Hoi,

Welke hengst zouden jullie aanraden?
-moet vergrotend fokken
-meer kracht en gedragenheid in draf en galop
-merrie heeft een wat lang, steil achterbeen
-merrie heeft wat weke koten
-merrie mag meer opwaarts gebouwd zijn (is dit wel, maar niet heel erg)
-en natuurlijk karakter, geen goed paard zonder goed karakter, dus karakter mag absoluut niet ten koste gaan van andere eigenschappen.

Verder moet de hengst vrij zijn van Jazz en bij voorkeur ook van Ferro. Duits bloed o.i.d. is geen probleem!


Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:35

Mss een linkje naar Horsetelex? (recente) Standfoto van de merrie? Dit is nogal een vage openingspost?

01/06/2020 geboren King Kodiak VHH Z “Koda” <3

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 08:03

Evelien__ schreef:
Mss een linkje naar Horsetelex? (recente) Standfoto van de merrie? Dit is nogal een vage openingspost?

In verband met mijn privacy, zet ik die liever niet er bij :)
Wel staan de belangrijke punten genoemd in mijn post. Ik ben goed op de hoogte van de zwakkere punten van mijn merrie, maar niet welke hengsten er zijn die dat kunnen verbeteren.
Verder qua Horsetelex, als die wilt vanwege inteelt, behalve Jazz en Ferro (die beide al redelijk ver weg zitten), is haar bloed best vrij.

Elisa2

Berichten: 37034
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:06

Spielberg? goed karakter en fokt maat.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:52

Ik zou zeggen: gebruik iedere willekeurige hengst.

volgens de statistieken voldoen ze allemaal aan deze vage beschrijvingen :D
Ga je commercieel, pak dan de verrichtingstopper maar.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 10:49

@Elisa,
Die ziet er zo op het eerste blik ook wel interessant uit, ik ga hem eens wat beter bekijken. Bedankt voor je optie! Wel jammer dat hij niet in de KWPN database staat, is wel makkelijker om info te verzamelen :P

@Dees, als je niets nuttigs te zeggen hebt, zeg dan gewoon niets.
Laten we Dettori er op zetten, die is lekker klein en dan krijg ik vast een groot paard. Of Daily Diamond die voor geen meter kan galopperen als hij iets spanning heeft, terwijl galop ook al een zwakker punt is van mijn merrie.
Als je zegt dat elke willekeurige hengst voldoet aan wat ik heb gezegd, dan heb je volgens mij nog minder verstand van hengsten dan ik en dat van mij is niet erg denderend, daarom vraag ik juist op hulp.

mirtedl

Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:53

Volgens mij snap jij sarcasme nog niet zo goed..

als jij een openingspost erin zet zonder goede standfoto en een vage beschrijving dan zegt Dees uiteraard dat elke hengst wel past want elke hengst zal wel op iets van jouw vage beschrijving aansluiten

Spotje 10/8/1993 - 8/7/2013 † Y;( Tjedde: 02/04/2000 - 16/09/2014 † Y;( Ollie: † 19/11/2015 Y;(

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 10:56

Ja, maar je als op de standfoto ziet dat ze een steil achterbeen heeft, dan ga je toch niet op zoek naar een hengst die alleen dat steile achterbeen verbeterd? Nee, je zoekt naar een hengst die zoveel mogelijk punten verbeterd. Ik zoek geen hengst die 1 punt verbeterd, ik zoek een hengst die de bovenstaande punten zoveel mogelijk verbeterd. Wat heeft dat te maken met een standfoto? Ik zeg toch gewoon wat je op die standfoto zou zien.

Maar goed, wat ik zeg, als je niets nuttigs te zeggen hebt, zeg dan gewoon niets. Wordt bokt een stuk vrolijker van.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:04

Je probeert uiteraard naar de onderdelen te kijken die jij nu aangeeft TS.

Maar je zal ook naar het hele paard in z’n totaliteit moeten kijken om een advies te geven. Daarnaast zal het niet voor het eerst zijn dat iemand zegt mijn paard heeft een steil achterbeen en het blijkt wel mee te vallen.

Daarnaast is afstamming uiteraard belangrijk. We kunnen wel hengsten gaan roepen die ook nog een vrij van Jazz en Ferro zijn maar dan blijkt het alsnog familie van je merrie.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 11:21

We zullen wel nog altijd zelf de keuze moeten maken voor een hengst. Als iemand een hengst weet die aan deze dingen voldoet, maar die toch niet goed blijkt aan te sluiten, dan zullen we die natuurlijk ook afstrepen. Verstand van paarden en correctheid hebben we echt wel, maar niet van hoe elke hengst in elkaar zit omdat we vrij weinig fokken. Het gaat mij echt op hengsten die die eigenschappen hebben/doorgeven.

Qua afstamming denk ik echt niet dat iemand met een hengst zal komen die (aanmerkelijke) inteelt heeft, zolang er geen Jazz en Ferro in zit. De rest is namelijk "oud-allround" bloed wat je bijna niet meer ziet in de directe stamboom van paarden en anders is het al wel gekruist met Jazz.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:45

Vind de beschrijving niet genoeg om een hengst voor je te kunnen zoeken.

Via het KWPN kan je ook een fokkersadvies aanvragen. En verder veel zoeken en naar hengstenshows/wedstrijden gaan om de hengsten zelf te kunnen zien lopen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:45

Ik zou even de richtlijnen van dit topic doorlezen TS.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:31

Succes met je privacy "Bowo".
En veel plezier op Bokt. Je hebt met je reacties duidelijk de juiste toon te pakken :=

Inzake je merrie: ik zou er geloof ik helemaal niet mee fokken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 15:13

Het is nog steeds jullie eigen keus om te reageren in dit topic of niet. Als je vind dat je niet genoeg informatie hebt, hoef je zeker niet te reageren. Net zoals dat het mijn keus is hoeveel ik op internet zet, ik kan daarbij ook wel bedenken dat jullie misschien minder informatie hebben.

Maar om dat op de toon zoals Dees te gaan praten, vind ik zeer onbeschoft. Ik ben gewoon beleefd en om dan mij en mijn merrie af te gaan katten, is zeer kinderachtig en onnodig. Daar wordt bokt echt een betere plek van.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:49

Ik heb geTEMd. Omdat dit topic niet aan de regels/richtlijnen voldoet

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:49

Bowo schreef:
Ja, maar je als op de standfoto ziet dat ze een steil achterbeen heeft, dan ga je toch niet op zoek naar een hengst die alleen dat steile achterbeen verbeterd? Nee, je zoekt naar een hengst die zoveel mogelijk punten verbeterd. Ik zoek geen hengst die 1 punt verbeterd, ik zoek een hengst die de bovenstaande punten zoveel mogelijk verbeterd. Wat heeft dat te maken met een standfoto? Ik zeg toch gewoon wat je op die standfoto zou zien.

Maar goed, wat ik zeg, als je niets nuttigs te zeggen hebt, zeg dan gewoon niets. Wordt bokt een stuk vrolijker van.


Het is jammer dat het paard in partjes fokkerij nog steeds zo gepromoot wordt door het kwpn en op bokt.

Eerst eens bedenken van wie je merrie dat steile achterbeen heeft gekregen, van wie heeft ze het neerwaartse model gekregen. En wat is genetisch interessant om aan te paren.

De juiste genen bij elkaar brengen ipv dat opsplitsen in partjes.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:51

Bowo schreef:
We zullen wel nog altijd zelf de keuze moeten maken voor een hengst. Als iemand een hengst weet die aan deze dingen voldoet, maar die toch niet goed blijkt aan te sluiten, dan zullen we die natuurlijk ook afstrepen. Verstand van paarden en correctheid hebben we echt wel, maar niet van hoe elke hengst in elkaar zit omdat we vrij weinig fokken. Het gaat mij echt op hengsten die die eigenschappen hebben/doorgeven.

Als je verstand van paarden hebt, bekijk de hengsten die je aanspreken, bekijk hun nakomelingen, hun pedigree.
Heb je heel bokt niet voor nodig :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:58

Coca2018 schreef:
Bowo schreef:
Ja, maar je als op de standfoto ziet dat ze een steil achterbeen heeft, dan ga je toch niet op zoek naar een hengst die alleen dat steile achterbeen verbeterd? Nee, je zoekt naar een hengst die zoveel mogelijk punten verbeterd. Ik zoek geen hengst die 1 punt verbeterd, ik zoek een hengst die de bovenstaande punten zoveel mogelijk verbeterd. Wat heeft dat te maken met een standfoto? Ik zeg toch gewoon wat je op die standfoto zou zien.

Maar goed, wat ik zeg, als je niets nuttigs te zeggen hebt, zeg dan gewoon niets. Wordt bokt een stuk vrolijker van.


Het is jammer dat het paard in partjes fokkerij nog steeds zo gepromoot wordt door het kwpn en op bokt.

Eerst eens bedenken van wie je merrie dat steile achterbeen heeft gekregen, van wie heeft ze het neerwaartse model gekregen. En wat is genetisch interessant om aan te paren.

De juiste genen bij elkaar brengen ipv dat opsplitsen in partjes.


Paard in partjes opzich is nog niks mis mee. Je moet alleen wel het complete plaatje erbij pakken.
(dus het hele paard EN de afstamming.)

Maar alleen een aantal punten opnoemen alleen kan je niet veel mee.

Daarnaast vind ik het leuke aan zo'n forum dat als je een paard erbij ziet en zijn afstamming weet dat andere er ook weer van kunnen leren.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 16:04

Coca2018 schreef:
Bowo schreef:
We zullen wel nog altijd zelf de keuze moeten maken voor een hengst. Als iemand een hengst weet die aan deze dingen voldoet, maar die toch niet goed blijkt aan te sluiten, dan zullen we die natuurlijk ook afstrepen. Verstand van paarden en correctheid hebben we echt wel, maar niet van hoe elke hengst in elkaar zit omdat we vrij weinig fokken. Het gaat mij echt op hengsten die die eigenschappen hebben/doorgeven.

Als je verstand van paarden hebt, bekijk de hengsten die je aanspreken, bekijk hun nakomelingen, hun pedigree.
Heb je heel bokt niet voor nodig :+

Dat doen we ook zeker om een keuze te maken, maar er zijn heel veel hengsten en als je van alle hengsten moet gaan bekijken wat ze doorerven etc, ben je over 10 jaar nog bezig.
Daarom vraag ik welke hengsten bij de bokkers omhoog komen wanneer ze deze dingen zien staan zodat we die eens beter kunnen bekijken.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:23

NatasjavE schreef:
Paard in partjes opzich is nog niks mis mee. Je moet alleen wel het complete plaatje erbij pakken.
(dus het hele paard EN de afstamming.)

Het is alleen leuk om een paard te leren beoordelen.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:24

Bowo schreef:
Daarom vraag ik welke hengsten bij de bokkers omhoog komen wanneer ze deze dingen zien staan zodat we die eens beter kunnen bekijken.


Heel veel hengsten, daarom kunnen de meeste niet zoveel met jouw vraag. Het zijn er teveel om op te noemen en ik denk dat niemand de tijd en energie erin wil stoppen om de hele lijst op te typen als je niet met meer informatie komt.

Elisa2

Berichten: 37034
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:16

Mwah, met een wat lang en steil achterbeen zou ik niet bijv. Everdale aanraden, terwijl die wel maat en kracht toe kan voegen.

Er is van dit lijstje wel wat aan te raden qua hengsten, er bestaat alleen geen hengst die aan alle eisen voldoet en wat hierboven al gezegd is. Bij fokken is 1+1 niet 2...dus daarom is het belangrijk om te weten welke afstamming de merrie heeft..en welke min en pluspunten. Zodat er ook gekeken kan worden of dat bijvoorbeeld dingen zijn die in de moederlijn zitten. Op die manier weet je waar de prioriteiten komen te liggen.

Daarnaast vererft een hengst niet altijd wat hij zelf is..dus is het ook belangrijk om te weten hoe hij fokt. :)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 21:19

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor Elisa, maar er zijn zoveel hengsten dat je door de bomen het bos niet meer ziet en dan is het wel fijn om getipt te worden naar bepaalde hengsten die wel een beetje aan dat beeld voldoen.

Ik stuur je even een pb:)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:37

Een hengst die meeste van je eisen voldoet is Blue Hors Emilio.
Hij is wel WFFS drager dus weten wat je merrie is zeer belangrijk!

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 11:44

Is er ergens te vinden wat hij zoal doorgeeft? Ik kan behalve filmpjes en informatie over zijn afstamming vrij weinig vinden....
En het WFFS is ook wel een beetje tricky, mijn merrie en haar beide ouders zijn helaas niet getest, maar goed, testen zou nog kunnen als hij wat lijkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers

cron