Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roos1997
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-18 00:23

Gezocht, een hengst zonder; ferro, jazz, krack c, gribaldi, negro etc.

Voor mij is het een speld in een hooiberg zoeken...

Langzaam zijn wij opzoek naar DE hengst voor de bovengenoemde merrie, verwachte schofthoogte 175cm, geheel donkerbruin zonder aftekeningen, mooie beweger (vooral mooi kniewerk, maar mist achter wat kracht).
Merrie wordt volgendjaar voorgebracht bij de merriekeuring voor 3 jarigen en daarna zouden we haar graag laten dekken.
Maar.... door welke hengst?!

In eerste instantie was het oog gevallen op samba hit 1, waren we eigenlijk wel overuit tot hij overleed... nu zijn we dus weer zoekende.

Graag zouden wij in het veulen een fijner hoofd zien, dressuur gefokt, heel goed bewegen, meer kracht in de achterhand, een werkwillig en bewerkelijk karakter, aan de maat (minimaal 165-170cm), zo min mogelijk kans op erfelijke afwijkingen zoals luchtzuigen waar Ooseven mij bekend om staat, qua kleur mag het van alles zijn al blijven we graag weg bij zwart (liefst donkerbruin, koffievos of iets heel aparts zoals valk, palomino, bont en appaloosa).
De voorkeur gaat uit naar een warmbloed hengst die in combinatie met deze merrie een meerwaarde fokt voor de dressuurpaarden fokkerij met “vreemd bloed”.
Een kennis van mij heeft gedekt met Kambarbay, erg mooi hengst veulen wat kampioen is geworden bij het nrps. Ik vind hem alleen te lang in de rug. Zou die hengst wat kunnen zijn?

Wij horen graag tips!

Benevabene en Zafhan
Uit het oog, niet uit het hart.


tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 03:48

Graag een foto van de merrie. Bij je wensenlijstje past dante's junior wel. Die beweegt super.

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:12


Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:48

Waarom zou je met een akhal teke willen dekken?

Is het veulen bedoelt voor jezelf of voor de verkoop?

Wellicht is Henkie interessant, vrij bloed..geeft zeker kracht achter en kan erg goed bewegen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:58

TS het zou handig als je een standfoto en eventueel een bewegingsfoto of filmpje plaatst van je merrie. Dan kan er beter advies gegeven worden.

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:10

ik snap ook echt niet dat je met een akhal teke zou willen dekken??

Maar op deze merrie zou ik een hengst zoals furstenball wel gebruiken!

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:11

Ik moet ook aan Henkie denken.

Het Karambay veulen was een mooi veulen. Maar jij hebt niet dezelfde merrie. En of het een meerwaarde is voor de fokkerij zal de tijd leren.

Als je een gok durft te wagen kan je een Achal Tekiner zeker overwegen. Wie weet is het een kans op bloedspreiding en brengt het veel goeds.

Maar als je een zo´n groot mogelijke kans wil op een (commercieel) dressuurpaard zou ik een andere keuze maken.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Roos1997
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 22:39

Dank jullie wel! Henkie is zeker een hele interessante hengst!
Ik ben helaas niet handig met het plaatsen van foto’s dus ik ga mijn best doen! Een goede stand foto heb ik niet, wel een ouder filmpje. Als het niet lukt op mijn telefoon probeer ik het morgen op de computer.
Het veulen is voor de verkoop.
De merrie is inmiddels twee en we willen haar na de merriekeuring laten dekken.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Benevabene en Zafhan
Uit het oog, niet uit het hart.

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 07:47

Aansprekende merrie, mooi model.

Wbt Samba Hit, er is ook een Samba Hit 2...http://www.deijzerenman.com/hengsten/98

Als het voor de verkoop is zou ik in ieder geval gaan voor een commerciele dressuurhengst.

Wat is het belangrijkste "verbeterpunt" aan de merrie?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Roos1997
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 09:23

Heel erg bedankt!
Zo dacht de taxateur er ook over voor de verzekering, een belofte voor de toekomst zei ze.
Is een samba hit op deze merrie echt slim en interessant voor kopers? Wij waren dus echt verlieft op samba hit 1, zouden met de merrie dan ook naar Duitsland gaan omdat hij alleen natuurlijk dekt. Helaas is hij niet meer. Zijn broer samba hit 2 schijnt niet lekker te bevruchten en zodra je met het sperma reist is het al snel dood voor het bij de merrie is. Of hij natuurlijk dekt, dat weet ik niet.
Wij zouden in het veulen graag een fijner hoofd zien en een krachtigere afzet en ondertreden in het achterbeen. Haar voorbeen gebruik vinden wij voldoende, haar nek/hals en rug zijn mooi in verhouding dus daar hoeft geen hengst specifiek voor gezocht te worden.
Welke commerciële dressuurhengst zou jij adviseren? In NL is het voor mij dus knap lastig om vreemd bloed te vinden, henkie had ik nog niet eens aangedacht! Maar als iedereen met henkie gaat dekken dan krijgen we daar straks weer gezeur mee. In mijn vage kennissenkring van paardenfokkers op fb hebben er 3 mensen met henkie gedekt, waarvan 1 iemand 2x...

Benevabene en Zafhan
Uit het oog, niet uit het hart.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:45

Knappe merrie TS!

Als het Sandro Hit bloed je aanspreekt, kun je ook eens kijken naar Sorento of Sir Donnerhall:
Sorento: http://www.radstake.nl/horses/hengsten/222
Sir Donnerhall: http://www.deijzerenman.com/hengsten/35

Je kan ook even kijken bij Blue Horse. Daar hebben ze ook een aantal interessante hengsten staan die qua bloedvoering helemaal vrij zijn:
http://bluehors.dk/NL.aspx

Lees je ook even in m.b.t. het WFFS verhaal:
[F-AM] WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Ik heb overigens een zwart paard uit 2 bruine ouders, dus wegblijven bij zwart is geen garantie dat je geen zwarte krijgt :D .

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Roos1997
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 10:00

Bedankt ! We gaan deze hengsten eens op internet opzoeken.
Van dit syndroom was ik niet eens op de hoogte, hoe weet je of de hengst geen drager is? De merrie laten testen kan denk ik gewoon bij de locale DA? Is dit WFFS ook het geen dat everdale blijkt te hebben?
Furstenball viel ons wel gelijk op! Alleen is zijn dekgeld even schrikken . Is de kans reeel dat als je met een furstenball dekt, je de dierenartskosten en het dekgeld eruit kunt halen als het veulen verkoopt? Daar zitten wij ook mee, het is ons eerste veulen dat wij gaan fokken en de eerste van deze merrie. We weten niet hoe ze fokt en wat kopers willen betalen voor een veulen uit deze merrie.

Benevabene en Zafhan
Uit het oog, niet uit het hart.

Roos1997
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 10:31

Zonet heb ik contact gehad met de ijzerenman voor samba hit 2, de hengst die ons naast furstenball erg aanspreekt en qua dektarief ook interessant is. Helaas is hij dit jaar naar Duitsland om zijn overleden broer samba hit 1 in dekdiensten te vervangen, volgendjaar zal hij hoogstwaarschijnlijk opnieuw in Duitsland ter dekking staan... het enigste is dan dat er dus met zijn sperma gereist moet worden en het verdund wordt, vers is dan niet mogelijk. Opnieuw erg jammer! In oktober/november kon ik de ijzerenman opnieuw even bellen, dan kon hij met zekerheid zeggen welke hengsten hij wel heeft staan en wat de mogelijkheden zijn.

Sorrento en sir donnerhall hebben ons geen fijn hoofd en spreken ons niet zo aan.

Bij bluehors staat don schufro, ook een knappe hengst met in onze ogen wel wat toevoeging, helaas is zijn dekgeld €3000 ...

Hebben jullie nog meer tips?

Een Arlando misschien? Wellicht dat ze in Lunteren nog een rietje van hem hebben...

Benevabene en Zafhan
Uit het oog, niet uit het hart.

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:43

Als je Furstenball bloed interessant vind maar het dekgeld je afschrikt kun je ook kijken naar een zoon of kleinzoon van hem.
De Pretedenthoeve werkt samen met Lodbergen, Follow Me is een fijne Furstenball zoon met heel veel souplesse en erg braaf. Zijn zoon Finest Selection heeft een extra draf..beide hengsten hebben een goed achterbeengebruik. Minpunt is dat ze maaien voor.
Beide hebben een zeer fijn een aansprekend hoofd.


Je kunt ook kijken naar de Helgstrand hengsten, die heeft nu ook een verdeelstation in Nederland.

Henkie kan zeker wel een krachtigere afzet en afdruk in het achterbeen meegeven, dat is zeer goed bij die hengst. Veredelen en een fijner hoofd geven doet hij denk ik niet.

Eigenlijk kun je best veel kanten op met deze merrie, vooral aan de duitse kant.
Ik denk niet dat Samba Hit 2 niet echt commercieel is, als je commercieel wilt dan kun je beter een jonge hengst nemen waar veel fokkers achteraan lopen. Of echt een bewezen hengst.
Sir Donnerhall en Sorento zijn inderdaad interessant als het Sandro Hit bloed je aanspreekt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:46

Don Schufro fokt ook geen fijn hoofd door..

Wbt Arlando, de aangewezen Arlando x Uphill heb ik zien bewegen begin dit jaar en dat was wel een hele goede "extra" beweger. Maar kracht..?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:54

Heb je al eens naar daily diamond gekeken? Ik ken deze hengst in person en ik kan niet anders dan vol lof spreken. Ook zijn nakomelingen zijn stuk voor stuk plaatjes!

Je zal van je hobby je werk maar hebben kunnen maken!!

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:15

Kambarbey geeft hele goede bewegingen door. En AT's hebben vaak een goede achterhand. En hele fijne hoofdjes. Maar inderdaad hebben ze wel wat langere rug als warmbloeden, en een langere nek. En die kunnen ze ook doorgeven. Voor jouw merrie lijkt me dat niet nodig. Zij zouden juist goed zijn voor de warmbloed merries die nu gefokt worden voor de trend extreem korte rug waar amper nog een zadel op past om maar veel beweging te fokken.

Roos1997
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 10:38

Dank julliewel! Als jullie nog meer opties weten hoor ik het graag. Ik ga eens achter helgestrand hengsten aan en kijken na nakomelingen van furstenball en samba hit. Samba hit 1 blijft onze favoriet maar helaas is hij er niet meer, samba hit 2 is dan voor ons qua dekgeld ook erg interessant maar we kijken rustig verder. Gelukkig hebben we de tijd nog! Ha ha! Dit donnerhall en Sorrento hebben wij niet veel mee. Don shufro vinden wij ondanks zijn hoofd toch een mooie hengst, kennen ook een goed gelukte nakomeling van hem (helaas ruin). Een feel good zou ook kunnen hoorde ik, maar die vinden wij te lang. Dat is ook de reden waarom wij twijfelen over een kambarbay, hij fokt gaaf en fijn maar lang in de rug waar het niet nodig is bij deze merrie. Natuurlijk kan het een normale rug worden maar de kans op langer is meer aanwezig?
Wat is het dat jullie de kracht in twijfel trekken bij Arlando? Zijn nakomelingen ogen mij vrij sterk achter, of is dat ook allemaal show werk?
Daily diamond is een knapperd! Die gaan we ook eens verder bekijken, wie weet kunnen we hem binnenkort ergens in het echt zien! De nakomelingen die fb kennissen hebben gefokt zijn erg goed gelukt! Al zijn wij bang dat ook daarmee nu veel gefokt wordt waardoor er straks toch weer klem gelopen wordt op het bloed.
Om terug te komen op Kambarbay, het veulen dat toen is gefokt bij mijn kennis is qua commercieel vlak blijkbaar ook interessant, waren veel oprecht geintereseerde kopers die heel veel geld wilden betalen voor die knappe jonge hengst maar zij wilde hem niet kwijt. Is daar dan toch markt in, ookal zijn ze langer in de rug? Of is het alleen de kleur, gangwerk en koppie belangrijk tegenwoordig?

Benevabene en Zafhan
Uit het oog, niet uit het hart.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:46

Het belangrijkste zijn beweging en exterieur. Daar doet een paard zijn werk mee.
Alle uiterlijke zaken zijn extra en vooral ook smaak gebonden.
Veel dressuurruiters zien het liefste een lakzwarte...of eventueel een donkerbruine.
Hoe meer talent het paard heeft hoe onbelangrijker kleur en aftekeningen worden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:46

Elton zou ik eens aankijken. Daar heb ik fijne veulens van gezien. Vrij bloed en kracht.

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:30

Tegenwoordig doen mooie koppie,s en een aparte kleur het ook erg goed...ik heb niet genoeg verstand van AK's om er wat zinnigs over te zeggen of dat het commercieel is. Zou zelf gewoon een goede warmbloed gebruiken.

Arlando staat niet bekend om de kracht die hij had en zal dat ook niet doorgeven met zijn volbloedgenen. Wel kan hij natuurlijk een heel aantal andere positieve eigenschappen doorgeven en in combi met jouw merrie die in theorie met die afstamming kracht genoeg zou moeten hebben. Zou het wellicht een goede match zijn. Maar ik zou dan wel kijken naar een aangewezen zoon van hem. (Arlando/Uphill) omdat die gewoon weer een slag beter is dan de vader.

Wil je een krachtig achterbeen? of eentje met meer buiging/ electriciteit?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:32

En de NRPS gekeurde Escobar dan? Ik ken hem niet, maar wat ik er van lees is men er zeer enthousiast over. Je blijft niet helemaal vrij van Jazz, maar dit is VVVV, al ver weg dus. De moederlijn is volledig vrij, en van Sydney ken ik ze alleen maar met hele fijne karakters.
https://www.uytert.nl/nl/escobar

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:20

Kijk ook eens naar de jonge hengst BEL AMOUR (belantis-ampere)
Leuke vader en komt uit een leuke moederlijn.

Of hij echt wat toe kan voegen aan deze merrie laat ik aan andere over. daarvoor ken ik nog te weinig van de merrie en de hengst. suggestie is puur op papier.


Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Hengst voor glamourdale x krack c x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:06

Wat denk je van George Clooney? Is ook De Niro-bloed, staat ter dekking bij van Olst en doet het momenteel erg goed. Wij hebben diverse nakomelingen op stal en zijn echt mooie, prettige paarden in de omgang. De oudste zijn nu 3 en laten echt potentie zien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xxx88 en 4 bezoekers