Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:11

Hallo allemaal!

Ik wil graag jullie advies voor mijn merrie.

Hollyday is een westenwind x gribaldi van ongeveer 1.65 vrij kort en grof gebouwd. 3 goede basisgangen. Qua karakter is het een vrij moeilijke sensibele merrie die snel op haar teentjes is getrapt als je haar corrigeert. Maar verder heel braaf in nieuwe omgevingen en spannende situaties.

We willen graag een dressuurhengst met maat die net wat langer en slanker. En 3 goede gangen met meer elasticiteit.

We willen haar laten dekken in 2019.
Dekgeld max 2000 euro


Afbeelding

Afbeelding

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Re: Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:45

Wij hebben toevallig een beetje dezelfde eisen aan de hengst. Dan zijn er een aantal die wij op ons lijstje hebben staan.

Ik zie bij jouw merrie ook een vrij steile schouder, al is de standfoto niet heel duidelijk, omdat ik haar beenstand zo niet kan zien.

Wij hebben gefokt met Dark Pleasure. Deze geeft wel de lengte in het lichaam en een fijn karakter en wat lichtvoetigheid mee. Hij is helaas net verkocht naar het buitenland. Voor wat meer maat zou ik dan ook naar zijn zoon It's a Pleasure kijken. Zelfde fijne karakter, langere lijnen en een stuk groter dan zijn vader. Heb nog niet veel nakomelingen gezien, dus daar durf ik niet zoveel van te zeggen. Degenen die ik heb gezien, zien er goed uit.

Waar je ook aan kunt denken is Spielberg. Fokt maat en langere lijnen. Ik weet niet of je ook wat meer body zou willen? Dat kan Spielberg denk ik ook wel toevoegen, al weet ik daar het fijne niet van.

Ook een leuke keuze is wellicht de hengst Glamourdale. Heb ik al veel fijne veulens van gezien, die stuk voor stuk groot en langgelijnd zijn. Geeft ook een fijne galop door en een goed karakter.

Momenteel zijn wij aan het dekken met Indian Rock. Mooi langgelijnd, beter karakter dan zijn vader en fijne gangen. Denk er dan alleen om dat hij het WFFS gen draagt. De vraag is of je dat moet willen. Ook moet je merrie dan wel over een goed snel en sterk achterbeen beschikken.

Nieuw op de hengstenmarkt is de hengst Joop, een Ravel x Krack c. Maat en formaat kan hij zeker toevoegen denk ik en een goed karakter. Hij heeft alleen nog geen nakomelingen, dus daar kun je nog niet veel van zeggen. Ook fok je dan wel terug op Contango. Maar deze zit wel drie generaties terug.

Succes met de keuze! Hoop dat je er wat aan hebt gehad. Zoek vooral goed uit hoe het zit met de bloedlijnen en de nakomelingen van een hengst.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:03

Ferdeaux geeft ze ook met veel souplesse en ras. Fok je wel iets terug op Gribaldi en Ulft maar die zitten ver genoeg weg.

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 14:11

Dankjewel ik ga ze even opzoeken,
Ze heeft idd wat steile schouders,
Ik wil het risico op wffs niet nemen.

Wings_love schreef:
Wij hebben toevallig een beetje dezelfde eisen aan de hengst. Dan zijn er een aantal die wij op ons lijstje hebben staan.

Ik zie bij jouw merrie ook een vrij steile schouder, al is de standfoto niet heel duidelijk, omdat ik haar beenstand zo niet kan zien.

Wij hebben gefokt met Dark Pleasure. Deze geeft wel de lengte in het lichaam en een fijn karakter en wat lichtvoetigheid mee. Hij is helaas net verkocht naar het buitenland. Voor wat meer maat zou ik dan ook naar zijn zoon It's a Pleasure kijken. Zelfde fijne karakter, langere lijnen en een stuk groter dan zijn vader. Heb nog niet veel nakomelingen gezien, dus daar durf ik niet zoveel van te zeggen. Degenen die ik heb gezien, zien er goed uit.

Waar je ook aan kunt denken is Spielberg. Fokt maat en langere lijnen. Ik weet niet of je ook wat meer body zou willen? Dat kan Spielberg denk ik ook wel toevoegen, al weet ik daar het fijne niet van.

Ook een leuke keuze is wellicht de hengst Glamourdale. Heb ik al veel fijne veulens van gezien, die stuk voor stuk groot en langgelijnd zijn. Geeft ook een fijne galop door en een goed karakter.

Momenteel zijn wij aan het dekken met Indian Rock. Mooi langgelijnd, beter karakter dan zijn vader en fijne gangen. Denk er dan alleen om dat hij het WFFS gen draagt. De vraag is of je dat moet willen. Ook moet je merrie dan wel over een goed snel en sterk achterbeen beschikken.

Nieuw op de hengstenmarkt is de hengst Joop, een Ravel x Krack c. Maat en formaat kan hij zeker toevoegen denk ik en een goed karakter. Hij heeft alleen nog geen nakomelingen, dus daar kun je nog niet veel van zeggen. Ook fok je dan wel terug op Contango. Maar deze zit wel drie generaties terug.

Succes met de keuze! Hoop dat je er wat aan hebt gehad. Zoek vooral goed uit hoe het zit met de bloedlijnen en de nakomelingen van een hengst.

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 14:12

Wil liever niet terug fokken op gribaldi.


tanjaatjuhh schreef:
Ferdeaux geeft ze ook met veel souplesse en ras. Fok je wel iets terug op Gribaldi en Ulft maar die zitten ver genoeg weg.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:54

Heb je ook een goede standfoto? en een linkje naar horsetelex?

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 20:02

Laatst bijgewerkt door Viverelover op 01-06-18 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:04

wil je perse kwpn erop, of is duits bloed ook goed?

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Re: Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 20:07

Duits bloed is ook prima alles behalve schimmel, het veulen blijft sowieso, wil graag goed dressuurgefokt veulen er aan overhouden met als toekomst de hogere dressuursport.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:38


Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 20:52

Ketaki schreef:
http://www.team-nijhof.nl/paarden/formidable/

het is een nog jonge hengst, maar wel met bewezen bloedlijnen erin. ( dekgeld is 750,- )


het is tevens ook vrij bloed van jazz, gribaldi, ferro en flemmingh /krack c



Hij spreekt mij eerlijk gezegd niet zo aan qua gangen.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:49

Dark Pleasure vind ik geen gekke optie, fokt inderdaad lengte in het lichaam en lichtvoetigheid. Hij is wel beschikbaar middels diepvries.

Niet heel erg langgelijnd maar kan wel bloed, elasticiteit en goede gangen toevoegen is Escobar https://www.uytert.nl/nl/escobar

Je kunt ook nog kijken naar Daily Diamond als de merrie een goed en sterk achterbeengebruik heeft. Geeft mooie modellen met voldoende lengte en souplesse.

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 10:02

Elisa2 schreef:
Dark Pleasure vind ik geen gekke optie, fokt inderdaad lengte in het lichaam en lichtvoetigheid. Hij is wel beschikbaar middels diepvries.

Niet heel erg langgelijnd maar kan wel bloed, elasticiteit en goede gangen toevoegen is Escobar https://www.uytert.nl/nl/escobar

Je kunt ook nog kijken naar Daily Diamond als de merrie een goed en sterk achterbeengebruik heeft. Geeft mooie modellen met voldoende lengte en souplesse.


Dankjewel dark pleasure vind ik erg leuk dier en staat zeker hoog op het lijstje. Maar zal deze 2019 nog beschikbaar zijn?

Escobar ga ik even opzoeken. Zal vandaag even een goede standfoto maken van hollyday

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Re: Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 19:58

Is dit een betere standfoto?
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:10

Daar is ze in ieder geval beter op te beoordelen.

Ik vind het wel een aansprekende merrie, je ziet heel erg het Gribaldi bloed er in terug.

Wellicht is For Romance ook interessant voor je merrie als ze een goed en krachtig achterbeengebruik heeft. Deze kan het front verbeteren, wat bloed en souplesse toevoegen en ik denk ook het voorbeengebruik wat verbeteren.
Daarnaast staat de hengst bekend om zijn fijne karakter.

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Re: Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 16:00

Dankjewel idd het gribaldi bloed komt er in omhoog. Niet alleen qua uiterlijk maar helemaal het karakter.

Ze begint nu eindelijk t vertrouwen te krijgen op wedstrijd, veel positief commetaar over haar op wedstrijd. Maar we willen 2019 haar even een jaartje rust gunnen en haar sparen voor de hogere sport.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:39

Oke, houd je wel in je achterhoofd dat fokken risico's met zich mee kan brengen voor wbt de merrie.

Dawson123

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:51

Hoezo wil je een hengst die meer lengte fokt , ik vind persoonlijk de merrie vrij lang op de laatste foto en zou niet een paard willen dat nog langer is namelijk.
Zou eerder zoeken naar een hengst die goed front fokt omdat deze op de stand foto beetje op de voorkant lijkt te staan en een wat kort voorbeen lijkt te hebben en vrij horizontaal is. Maar misschien vertekend het van de foto hoor! Heb je niet een video?

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 09:42

Dawson123 schreef:
Hoezo wil je een hengst die meer lengte fokt , ik vind persoonlijk de merrie vrij lang op de laatste foto en zou niet een paard willen dat nog langer is namelijk.
Zou eerder zoeken naar een hengst die goed front fokt omdat deze op de stand foto beetje op de voorkant lijkt te staan en een wat kort voorbeen lijkt te hebben en vrij horizontaal is. Maar misschien vertekend het van de foto hoor! Heb je niet een video?


De merrie is heel kort gebouwd, ze is 1.65 en dekenmaat 185 iedereen zegt dat ze heel kort en grof gebouwd.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hengst keuze voor westenwind x gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:28

in style geeft bloed en een fijn karakter.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:10

Grof op wat voor een manier?Ik vind haar niet zo grof over komen.

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 18:36

Himyar schreef:
Grof op wat voor een manier?Ik vind haar niet zo grof over komen.


Ze is best wel een dikkertje in die zin grof