Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 12:47

Mijn paard is op het moment 17 heeft een aantal jaar terug ook al eens veulen gehad. Het is kruising Fries XTinker. Ik ben opzoek naar een homozygoot bonte hengst maar niet met Fries bloed, omdat mijn merrie ook al Fries bloed heeft. Samber spreekt mij heel erg aan maar die is al overleden. Weten jullie een geschikte hengst? Het is wel belangrijk dat hij aanleg heeft voor de dressuur.


billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:51

Ik moest meteen denken aan Ceasar Ter Linden :) Homozygoot bont en allround.

Maar wellicht is het handiger om wat meer uitleg en wat foto's te plaatsen over je merrie. Behalve een tof kleurtje en 'aanleg voor dressuur' gok ik dat het wel fijn is dat de hengst ook enkele punten kan verbeteren of aanvullen op vlak van exterieur, gangenwerk en karakter.

Regreso AS ♥
Volg ons op Bokt of Instagram!

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:59

_Lobke_ schreef:
Mijn paard is op het moment 17 heeft een aantal jaar terug ook al eens veulen gehad. Het is kruising Fries XTinker. Ik ben opzoek naar een homozygoot bonte hengst maar niet met Fries bloed, omdat mijn merrie ook al Fries bloed heeft. Samber spreekt mij heel erg aan maar die is al overleden. Weten jullie een geschikte hengst? Het is wel belangrijk dat hij aanleg heeft voor de dressuur.


Hier zoekt iedereen naar maar die is er niet. Of homozygoot en niet al te getalenteerd. Of heterozygoot met dressuuraanleg. Je kan kiezen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 13:36

Afbeelding
Even kijken of hij het doet, ik heb hier een foto. Ze heeft moeite om goed te zitten dus ik zoek een hengst die de achterhand er goed kan ondertreden. Nek zou ik graag willen behouden. Ze is 1.58, hoeft voor mij ook niet zo groot omdat ik ook maar klein ben. Verder is aanleg voor de dressuur wel belangrijk. Mijn paard loopt nu M2+4
Qua gangen niet heel bijzonder, heeft wel een goede galop. Ik zoek eigenlijk een hengst die ruim is in de gangen.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 20:12

Bedankt voor jullie reacties. Ceasar staat helemaal in België zag ik. Wel een leuke hengst.
Zou Bontfire ook geschikt kunnen zijn?

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 08:11

Iemand?
Misschien moet ik dat bonte ook wel wat loslaten en kiezen voor een goede KWPN hengst. Waar moet ik op letten qua bouw? Iemand die in deze wereld zit er verstand van heeft?

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:17

Je hoeft bont niet meteen los te laten, met een heterozygote hengst bij jouw heterozygote merrie heb je 75% kans op bont. En dan heb je in ieder geval meer keus, ook binnen NRPS (waar ik eerder heen zou gaan dan KWPN met jouw merrie)

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 08:32


Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:09

KWPN heeft voor jouw merrie geen meerwaarde qua papier voor het veulen en is stukken duurder dan NRPS. Je krijgt bij beide stamboeken sowieso geen vol papier, en dan is NRPS goedkoper. Je kunt overigens alsnog wel met een KWPN-hengst dekken en bij NRPS papier aanvragen. Ik bedoelde dus meer vanwege het papier voor het veulen.

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:23

_Lobke_ schreef:
Dankjewel voor je reactie. Ik ben deze ook tegen gekomen, maar geen idee of dit zou passen?
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

En even nieuwsgierig, waarom zou voor jou de voorkeur meer uit gaan voor nrps dan KWPN?

Denk er dan wel even aan dat appaloosa wat anders is dan bont.

Dus ipv 75% kans op bont (bont x bont, beide heterozygoot) heb je 50% kans op bont, 50% kans op appaloosa (eventueel gecombineerd als pintaloosa).

Weet ook niet of je op de hoogte bent van het WFFS verhaal, maar in de Duitse lijnen van Donnerhal lijkt het voor te komen. Dus wellicht even daarin inlezen als je voor een hengst met dat bloed wilt gaan.


_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 10:25

Dankjewel voor jullie reactie! Ja precies papier heeft niet echt meerwaarde en daar gaat het ook niet om. En appaloosa is inderdaad dan niet zo'n heel goed idee.
Maar zou bijvoorbeeld zo'n hengst als Bontfire kunnen matchen met mijn merrie? De hengst staat gelukkig bij mij in de buurt dus ik kan er zo langs gaan om te kijken hoe hij beweegt

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:42


Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:51

Ik heb geen verstand van genetica en fokken, maar vind het interessant (klikte daarom ook je topic aan!), maar ik las dat je de hengst Samber interessant vind? Wij hebben op stal een nakomeling van What's Colour/TomTom staan en dat is een zoon van Samber. Ik weet niet of hij momenteel dekt, maar misschien wel interessant om eens uit te zoeken?

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 07:16

Donja: wauw die geeft ook wel mooie veulens maar volgens mij wel echt meer gericht op het springen dan op dressuur.

Eclair: dankjewel voor je reactie,ja dat is zeker de moeite waard om even uit te zoeken.

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:52

Tomtom zelf is meer dressuurgericht loopt vrij hoog in de dressuur

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:11

@Lobke, eventing, dus allround ;) .
Je zocht een hengst die goed kan ondertreden en over het algemeen kunnen springers dat wel goed.

TomTom is idd dressuur, maar daar is hier alleen diepvries van te krijgen en ik denk dat je dan heel hoog in de kosten komt.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:55

Maar dat is naar mijn idee wel de enige homozygote dressuurhengst.

Niet homozygoot zou je bv ook naar Botticelli kunnen kijken

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 03:51

Zijn er eigenlijk al noemenswaardige prestaties van de nakomelingen van TomTom? Ik hoor er verder heel weinig van.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:53

geen idee, hij staat veel te ver weg om daar iets van te horen.

Misschien dat Janderegelaa dat wel weet

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 19:57

Bedankt voor jullie reacties! Ik twijfel nu toch wel heel erg of ik echt voor KWPN ga of toch maar weer een bonte Fries. Puur omdat ik wel echt verder wil in de dressuur en de meeste kwpners zijn meer spring gericht.

jericho_S
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:14


Jericho-Showdown: lekker met Zoe in de wei en een mega box! Al 28 jaar inmiddels!
Confetti: B+23 L1+24

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:15

_Lobke_ schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik twijfel nu toch wel heel erg of ik echt voor KWPN ga of toch maar weer een bonte Fries. Puur omdat ik wel echt verder wil in de dressuur en de meeste kwpners zijn meer spring gericht.

Die laatste opmerking snap ik niet helemaal. Er zijn binnen het KWPN drie richtingen:
SP (springen)
DP (dressuur)
GP (Gelders, veelzijdig)

Er zijn dus zeker hele goede dressuurhengsten te vinden binnen het KWPN. Alleen bont is vrij zeldzaam, moet het dan ook nog homozygoot bont zijn dan is het inderdaad zoeken naar een speld in een hooiberg. Maar veel Barock Pinto hengsten zijn ook niet homozygoot en de meesten zullen als het op dressuurvererving aankomt het onderspit delven tegen een (bonte) KWPN hengst.

Overigens zijn er al de nodige hele goede dressuurpaarden uit zogenaamde springhengsten gefokt. Met Cosmo van Sönke Rothenberger als actueel voorbeeld. Diens vader Van Goch is namelijk een prima springer.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 18:00

Botticelli is ook een hele mooie hengst.

Rex rolfo: ik doelde vooral op de homozygoot bonte kwpners.

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Homozygoot bonte hengst gezocht rijpaard type

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:52

Vraag mij af of die er überhaupt zijn.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 07:01

Silly1972 schreef:
Vraag mij af of die er überhaupt zijn.


Geen goedgekeurde.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers