Dekhengst Sting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:35

Ziet het er toevallig zo uit ong? Waarom ik erop door ga, is omdat cpl oo mok lijkt, maar heel vervelend kan zijn voor het paard én overdraagbaar is op het veulen. In dat geval moet je echt niet fokken want cpl kan echt heel slecht uitpakken voor de dieren.
https://boktimg.nl/img/m/aDZ6eD.jpg


Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:42

Ik denk dat mensen nu een beetje te heftig reageren, de standfoto in je starttopic is zeer onvoordelig genomen, zo lijkt het paard een enorm hoofd te hebben, flink overbouwd met een badkuip van een rug, Tsja niet handig en dan wordt het paard ook afgebrand, echter op andere foto's zie ik een ander beeld. Is het mogelijk om je merrie eens op een goede rechte ondergrond te fotograferen van de zijkant waarbij ze ook recht vooruit kijkt. Op basis van de standfoto begrijp ik de reacties, maar wellicht dat je een andere reactie krijgt met een goed genomen standfoto.

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: Ik ben absoluut niet bekend met de hengst Sting. Wat is zijn afstamming? waar is hij gekeurd? Verder zijn er diverse rijpaard kruisingen met Friezen die leuk zijn uitgepakt, maar het is ook een risico. Mijn advies zou zijn om niet zomaar te vermeerderen of het gewoon bij hetzelfde type te houden, dus laten dekken door een Fries, of als je iets speciaals wilt een leuke barok-pinto in het Friese type. Daar is een hele leuke doelgroep mensen voor kun je zonder teveel af te wijken van het type paard toch een leuk dier fokken.

Overigens vind ik de opmerking over mok / CPL wel van belang. Mocht ze echt chronisch last hebben van mok kun je de eigenaresse eens vragen of er een onderzoekje kan worden gedaan naar CPL. Dit is erfelijk en ontzettend naar.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-18 11:47

Joolien schreef:
Ziet het er toevallig zo uit ong? Waarom ik erop door ga, is omdat cpl oo mok lijkt, maar heel vervelend kan zijn voor het paard én overdraagbaar is op het veulen. In dat geval moet je echt niet fokken want cpl kan echt heel slecht uitpakken voor de dieren.
https://boktimg.nl/img/m/aDZ6eD.jpg


Het is moeilijk te zien, maar het kijkt er wel een beetje op. Alleen niet zo veel. Enkel een of 2 kleine plekjes die ik zo kan voelen. Op de achterbenen bij de kootholte.

Every accomplishment starts with the decision to try.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-18 11:51

Mer1980 schreef:
Ik denk dat mensen nu een beetje te heftig reageren, de standfoto in je starttopic is zeer onvoordelig genomen, zo lijkt het paard een enorm hoofd te hebben, flink overbouwd met een badkuip van een rug, Tsja niet handig en dan wordt het paard ook afgebrand, echter op andere foto's zie ik een ander beeld. Is het mogelijk om je merrie eens op een goede rechte ondergrond te fotograferen van de zijkant waarbij ze ook recht vooruit kijkt. Op basis van de standfoto begrijp ik de reacties, maar wellicht dat je een andere reactie krijgt met een goed genomen standfoto.

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: Ik ben absoluut niet bekend met de hengst Sting. Wat is zijn afstamming? waar is hij gekeurd? Verder zijn er diverse rijpaard kruisingen met Friezen die leuk zijn uitgepakt, maar het is ook een risico. Mijn advies zou zijn om niet zomaar te vermeerderen of het gewoon bij hetzelfde type te houden, dus laten dekken door een Fries, of als je iets speciaals wilt een leuke barok-pinto in het Friese type. Daar is een hele leuke doelgroep mensen voor kun je zonder teveel af te wijken van het type paard toch een leuk dier fokken.

Overigens vind ik de opmerking over mok / CPL wel van belang. Mocht ze echt chronisch last hebben van mok kun je de eigenaresse eens vragen of er een onderzoekje kan worden gedaan naar CPL. Dit is erfelijk en ontzettend naar.


Vanavond ga ik weer naar stal, ga dan proberen wat foto’s te maken voor jullie :D de eerste ‘stand’ foto was meer toen ie net gewassen was om door te sturen naar de eigenaresse :=

Every accomplishment starts with the decision to try.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:00

Probeer net zo'n foto te maken als van Sting is gemaakt bovenaan :D Dat is een prima manier om een paard op stand te beoordelen.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:08

Sting staat bij Reesink of wordt daar iig aangeboden. Dekgeld is relatief laag. Hij is ggk in Duitsland.

Weet iemand hier iets over zijn nafok?

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:11

Peelie schreef:
Een fries kan geen vol papier hebben als ze nooit naar de keuring is geweest.

Een Fries kan al vol papier hebben voor dat hij überhaupt geboren is.

Moeder is ster, oma is preferent en grootmoeder is ster. Sommige mensen zien preferent wel als vol papier en sommige niet. Ik meende zelf dat het niet zo was, but correct me if i'm wrong. Op de veulenkeuring kreeg ze een 2e premie. Dus om nou de merrie hier helemaal af te branden... := (mijne beide friese merries zagen er 'minder' uit en dat waren echt niet de minste qua afstamming en uit 1 zijn ook veel mooie veulens gekomen)
Ik zou zelf bij het Friese ras blijven. Bij kruisingen met kwpners zie je vaak het lijf van de fries en de benen en hals van de kwpner. Bovendien is een zuiver fries veulen ook nog meer 'waard' dan een kruising. Of inderdaad een barock pinto als je wat anders dan een fries wil. Maar een barokke fries met kwpner lukt minder snel dan als je bij hetzelfde type blijft.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-18 12:18

nog kunnen vinden: (ga straks goede fotos maken :') )

Afbeelding
Afbeelding

barock pinto heeft ze ook al naar gekeken. daar sprong Epke in haar ogen. ( de friese epke mij anders ook wel...)

ik denk dat ik maar gewoon zelf naar mijn paardje ga kijken ipv een veulen van haar :=

Every accomplishment starts with the decision to try.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:41

Ik vind het niet zo'n verkeerde merrie hoor, en heb ook al eens erg leuke kruisingen met fries-rijpaard voorbij zien komen. Maar het is en blijft gokken..

Fries x fries of barock pinto heb je meer zekerheid wbt fokken.

Als je zekerheid en minder risico's wilt dan kun je beter gewoon sparen en een leuke 3/4 jarige kopen straks.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:47

Ik vind het ook helemaal geen slechte merrie. Daar kon best eens een leuk veulen uitkomen met deze hengst. Maar een vol papier heeft niets te maken met of de merrie wel of niet naar de keuring is geweest, dan zijn er minimaal 3 moeders achter dit paard ster. Dat is een vol papier. Maar als je dat al niet eens weet waarom dan advies geven? De standfoto is slecht genomen. De rest van de foto's en het filmpje zijn helemaal niet zo dramatisch.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:59

Ik vind het geen onaardige merrie, maar ik zou deze hengst er niet opzetten. Als je een wat meer veredelde Fries wil, zou ik er een slank gebouwde Fries, een arabofries of een barockpinto opzetten. Dan heb je inderdaad wat meer zekerheid en meer kans op een veulen dat mooi in proportie is.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:16

Heb geen ervaring met fokken , maar zie in je onderschrift wel dat deze merrie te koop staat ? >;)

Hoe gaat het dan qua dekken en jou eventuele veulen ?
Ow .. zie het al .. ging om een jasje oeps :D
Laatst bijgewerkt door N4N4 op 06-05-18 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:17

Volgens mij staat het ruiterjasje te koop, niet het paard.

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:18

Zag het inderdaad :D

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-18 20:30

Afbeelding
Afbeelding


Hopelijk zijn ze goed? Beetje moeilijk als je alleen bent :')

Every accomplishment starts with the decision to try.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:14

Zo ziet ze er echt al veel beter uit! Ondanks dat Sting dezelfde kleur heeft :+ blijf ik wel bij mijn mening om te kiezen voor een Fries, een Barock-Pinto of een arabo-fries als potentiële partner voor deze merrie. Ik zou wel een hengst kiezen met een sterke rug en goede lendenpartij en iets beknopter. Je merrie heeft wel een mooi front. Het is echt geen verkeerd paard.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-18 10:25

Mer1980 schreef:
Zo ziet ze er echt al veel beter uit! Ondanks dat Sting dezelfde kleur heeft :+ blijf ik wel bij mijn mening om te kiezen voor een Fries, een Barock-Pinto of een arabo-fries als potentiële partner voor deze merrie. Ik zou wel een hengst kiezen met een sterke rug en goede lendenpartij en iets beknopter. Je merrie heeft wel een mooi front. Het is echt geen verkeerd paard.



Ik ga het tegen haar zeggen, dat een andere hengst veel succesvoller zal zijn, zoals een fries of arabi fries of Barack Pinto. Maar als ze toch gaat dekken met Sting, tja haar keuze. Ik denk dat ik het bij een jong ervaren paard ga houden ipv een veulen :j

Every accomplishment starts with the decision to try.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:41

Zo deze foto is inderdaad stukken beter!
Ik zou ook gaan voor een fries of een B. Pinto.

Achterhand en bovenlijn dienen nog steeds aandacht te krijgen. Maar je merrie is wel een stuk ‘bruikbaarder’ dan de eerste standfoto...

Die foto moet je gewoon weggooien!

Mama van mijn lieve meisjes

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:45

Beide foto's van de hengst zijn flink scheef gezet om hem er meer opwaarts uit te laten zien. Vooral bij de 2de foto valt het direct op, bij foto 1 is het subtieler maar als je goed kijkt dan zie je het daar ook. Dus de hengst eens in het echt kritisch bekijken.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:47

Merrie is geen verkeerd paard, dus om te roepen dat ze nooit een premie zal halen is een beetje....
Ik zou zelf kiezen voor een fries, en dan niet zon super moderne die zon lange rug etc hebben.
Vooral goed kijken naar de rug, moet goed sterk zijn :j

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:06

Melewel94 schreef:
Ik heb het idee dat ze gewoon voor een leuk prijsje (lees gewonnen) een veulentje wil krijgen. Nouja prima, maar denk inderdaad niet dat ze aan al de punten heeft gedacht.

Zou ze het doen, en het veulen zou er zijn, wat zijn dan belangrijke punten om naar te kijken? Of is daar nog niks van te voorspellen met een veulen?

Ik kan proberen om andere suggesties voor te leggen, welke hengsten passen dan eventueel beter in haar plaatje?


Gaat het om die bva auction? Ik zou het niet doen, maar dat had je zelf ook al wel besloten las ik. Zou echt zonde van je geld zijn, dan kun je beter een veulen kopen waar wel goed papier bij zit, mocht je het paard ooit willen verkopen gaat dit een stuk makkelijker.. Daarnaast zou ik persoonlijk een wat ouder paard kopen waar je al wat mee kan gaan rijden, als het voor jou toch recreatief is en neem aan dat je ook wel een wedstrijdje wil rijden..

Dat die dekking goedkoop is wil niet meteen zeggen dat het goed moet zijn.. Daarnaast krijg je maar 3 rietjes, en wat nou als ze niet drachtig wil worden, ben je wel meteen je geld kwijt, en de inseminatie kosten ook..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:15

TS gaf al aan misschien toch voor de aankoop van een paard te gaan en daar ben ik ook helemaal voor :j Merrie is niet ideaal gebouwd, daarbij komen er veel kosten bij kijken, én tijd. Een ouder paardje kopen lijkt mij vele malen interressanter.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-18 11:44

Inderdaad, ik denk ook BVA auctions.

Ik had ze al een bericht gedaan met mogelijke suggesties, en dat ik sowieso geen veulen meer wil. Had enkel gezegd dat als het veulen me aanstaat ik misschien wel wou kopen. Ze zei dat ze al geboden had, en als er dan iemand niet meer bied is het van haar. Inderdaad 3 rietjes ja.

Ze wou iig toch Sting, ondanks het feit dat ik aangaf een betere hengst te kiezen omwille van bovenstaande redenen. Ze was er ondanks dat toch van overtuigd dat er een leuk veulen uit zou komen. Het kan, maar kans is reëel lijkt me als ik jullie hoor.

Ik spaar nog wel effe door........ :)F

Every accomplishment starts with the decision to try.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 18 bezoekers