Hengsten advies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ambergagafan

Berichten: 48
Geregistreerd: 14-07-14

Hengsten advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 06:31

Hoi allemaal!

Ik zit eraan te denken voor volgend jaar mijn merrie (11jr) te laten dekken, de vorige eigenaar heeft er mee gefokt maar ikzelf heb dit nog niet eerder gedaan.
Het is dus een 11 jarige bonte (spring)merrie, stokmaat rond de 1.66. Fijn paard op de meeste vlakken wel koel in haar hoofd. In mei loopt ze haar eerste springparcours en oefencross ivm dat ze nooit onder het zadel geweest is bij haar vorige eigenaar.
De verbeter punten waar ik toch wel naar opzoek ben:

Liefst nog iets meer maat.
Ze staat linksvoor iets Frans waardoor ze af en toe wat maait.
Gewoon een goede springhengst waarvan het veulen later ook nog interessant zou zijn!

Dit is het papier van mijn merrie:

Afbeelding

En dit is mijn merrie zelf:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Ik hoor graag jullie advies!
Laatst bijgewerkt door Ambergagafan op 16-04-18 07:01, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 06:55

Dit is niet perse een springpaard gefokt paard. Ze hebben in de springpaardrichting ingeschreven omdat de vader min of meer springpaard gefokt is. Maar de moederlijn is niet springpaard gefokt.

Het is een leuk paard maar persoonlijk zou ik niet fokken. De moeder heeft geen predikaat en vader is een veulenboek hengst. Samber, Ulft en Nurprimus zijn eerder dressuurverververs. Echt niet slecht bloed hoor. Maar om een springpaard mee te fokken commercieel minder intressant.

Merrie heeft meer waarde als moeder om een bont veulen mee te fokken.

Ambergagafan

Berichten: 48
Geregistreerd: 14-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 07:03

NatasjavE schreef:
Dit is niet perse een springpaard gefokt paard. Ze hebben in de springpaardrichting ingeschreven omdat de vader min of meer springpaard gefokt is. Maar de moederlijn is niet springpaard gefokt.

Het is een leuk paard maar persoonlijk zou ik niet fokken. De moeder heeft geen predikaat en vader is een veulenboek hengst. Samber, Ulft en Nurprimus zijn eerder dressuurverververs. Echt niet slecht bloed hoor. Maar om een springpaard mee te fokken commercieel minder intressant.

Merrie heeft meer waarde als moeder om een bont veulen mee te fokken.



Ik wil gewoon met haar fokken om the kijken wat er nog meer uit te halen is en omdat het me interessant lijkt... dus niet fokken vind ik ee beetje een rare opmerking. Nimmerdor voltaire en Le Mexico zijn toch echt springhengsten dacht ik...?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:07

Je hebt je post aangepast maar net moest het nog verhandelbaar zijn.
Daar bedoeld men doorgaans een commercieel gefokt paard mee. Dat is dit niet.

Nimmerdor, Voltaire en Le Mexico waren hengst in een tijd dat er alleen maar allround gefokt werd. Van Voltaire is er vooral springbloed overgebleven. Net als van Nimmerdor. Van Le Mexico zijn er gek genoeg vooral dressuurbloed opgeleverd.

Alleen die topverververs staan al weer meer achterop het papier.

Je kunt beter kijken wat hun zonen gedaan hebben. Samber en Ulft dus.

De vader van je merrie ken ik niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:22

Het enige commercieel intressante zit hem in het feit dat de moederlijn Wietvot heeft opgebracht.
De volle zus van de grootmoeder is de moeder van Wievot en Guidam de vader.

Is Guidam nog beschikbaar?

Maar ook dit is weer erg ver weg.

Mag een reg B merrie bij de springpaarden naar de stamboekopname?

Ander puntje is dat je niets over de gezondheid van de vader weet. Hij is namelijk zelfs niet ter keuring verschenen.
Hij heeft niet onaardig gepresteert overigens (135 springen) maar hij is niet ter keuring anageboden.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengsten advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:36

Als je commercieel wilt fokken dan zou ik zeker een bonte spring of allround hengst gebruiken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:13

Veel bonte sport hengsten hebben Samber bloed. Janderegelaa heeft een bonte naar NL gehaald die waarschijnlijk geheel onverwant is en die leuk kan springen. Als deze dan ook nog bij de merrie zou passen..

janderegelaa @ [EHK] Homozygoot bonte sport hengst

Ben het met Elisa2 eens dat een bonte met een fijn karakter de beste optie is als je een paard wilt dat (mocht het ooit nodig zijn) goed verkoopbaar is.