Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 22:54

Beste Bokkers,

Voor mijn merrie ben ik aan het oriënteren voor een geschikte hengst. Dit jaar wordt ze zeker nog niet gedekt, maar ik kijk graag vooruit. Het gaat om een 9-jarige Elite Sport dressuur merrie Zhivago x Gribaldi x Blanc Rivage XX (Lady Reveil stam) Stokmaat 1.69m

De merrie is van veulen af aan in mijn bezit en haar eventuele veulen is in principe voor mezelf als opvolger voor de merrie.

Ella heeft een erg goede stap, ruim voldoende tot goede galop. De draf is van de 3 haar minste gang. Heeft hierin een iets stekerig voorbeen. Aandachtspunt is verder de rug en de lengte. Ze is lang gelijnd en dit mag zeker niet langer. Ze heeft een erg mooi front, iets wat ik graag wil behouden.

Karakter is super, als jong paard wat sensibel dus hierin wil ik geen concessies doen. Ook op het achterbeen gebruik wil ik niet inboeten.

Ik hou van een knap paard, maar wil geen poppetje fokken. Chiquer dan de merrie zelf, hoeft dus zeker niet. Verder gaat mijn voorkeur uit naar een hengst met een vrije bloedvoering. In de merrie zelf zitten al vrijwel alle bekende hengsten, behalve het Ferro bloed. Dit zou misschien goed passen, maar wil ik niet omdat echt alle NL hengstenlijnen in het veulen verenigd zouden zijn.

Verder geen piepjonge hengst, ik wil graag kunnen bekijken wat voor nakomelingen hij vererft.

Afstamming:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... -caresia-b

Op de keuring als 3-jarige

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie inbreng.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:33

Prachtige merrie trouwens! Just Wimphof? Escobar?

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:53

Mooie merrie uit een superlijntje oa de moederlijn van Dreamboy.

Misschien een idee om Lilliputter om fokadvies te vragen? aangezien het lijntje daar vandaan komt.

Daarnaast denk ik dat je een heleboel kanten op kunt met zo'n merrie en je er niet zo snel een slechte uit fokt.

Ik moest denken aan Blue horse Farrell, Furstenball bloed geeft ze vaak wat beknopt maar wel met extra beweging. https://www.youtube.com/watch?v=XO2VzDTj43Q
De hengst zelf is me positief opgevallen en er is ook al wat nafok bekend.

Daarnaast vrij bloed, een knietje en wat massa..Henkie.

Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 11:45

Just wimphof en Escobar staan allebei op mijn lijstje. Die ga ik zeker in de gaten houden.

Henkie ben ik wel fan van, maar die heb ik toch van mijn lijstje geschrapt. Denk niet dat die souplesse toevoegt.

Blue hors Farrel ga ik eens verder bekijken. Die ken ik niet.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:59

Dat denk ik ook niet...{maar dat stond ook niet in je openingspost}.

Escobar is een super fijne hengst, maar geen vrije bloedlijn. Just Wimphof is vrij langgelijnd, iets wat je niet wilt?

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:50


Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 18:51

Merrie heeft souplesse, vandaar niet in mijn beginpost. ;) Dat ga ik met Henkie zeker niet verbeteren en dat is niet iets waar ik op wil toegeven. Just Wimphof is idd vrij lang gelijnd, maar die vind ik qua bloedvoering en merrielijn zo mooi dat ik die toch in de gaten wil houden om te kijken wat zijn nakomelingen doen.

En ik heb niet Escobar, maar Escolar op mijn lijstje. :o Maar met een vraagteken qua lang gelijndheid.

Destacado ken ik niet, maar die spreekt me zeker aan. Wat een bloedmooie hengst! Bloedvoering mooi terug op Donnerhall en dat bloed vind ik interessant. Voor een tank ben ik niet zo bang met deze merrie.

Furstenball bloed staat ook hoog, want die geeft ze wat beknopter. Dat is wel echt belangrijk. De merrie zelf is wat lang en haar moeder is nog een rib langer.

Voor de duidelijkheid heb ik zelf:
Furstenball
Een Donnerhall zoon, welke ben ik nog niet uit
For Romance

En daarbij met een vraagteken qua lang gelijndheid:
Just Wimphof
Escolar

Farrel en Destacado ga ik me eens verder in verdiepen.
Aan de ene kant heb ik geluk dat er qua bloedvoering al heel wat hengsten afvallen :P , want je ziet op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:13

ik zou denk ik richting duits bloed kijken, wat ook vrij is.
franziskus wellicht.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:21

Ik zou For Ferrero doen denk ik. Precies wat je zoekt. Niet te lang, vreselijk veel souplesse en mega getalenteerd.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:24

Wellicht dat de bewezen hengst Sir Donnerhall een optie is, geeft veel gummy. Je merrie heeft een goed achterbeen en dat lijkt wel goed te zitten in de moederlijn dus ik zou dat wel durven... Nu heb ik wel een beetje een roze bril pop. Heb zelf een Sir Donnerhall en moet juist bij haar oplettend at ik een hengst gebruik met lengte in het lijf en zo ken ik meer nakomelingen, dat kan jouw merrie wel goed hebben. En de bloedlijnen zijn vrij ;)

Escolar zou ik ook zeker in overweging nemen.

Ook een hengst die mooi zou kunnen passen is For Romance II. Veel schoudervrijheid, kan de draf zeker verbeteren en is absoluut niet te lang in de rug.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:40

Sir Donnerhall geeft ze juist vrij langgelijnd volgens mij..Donnerhall bloed geeft wel een mooi front mee over het algemeen. Ook leuk is Don Deluxe: https://www.youtube.com/watch?v=7SgUwwqWJV4

For Ferero heb ik ook aan gedacht, maar ik denk dat zowel hij als zijn vader toch wel wat luxer zullen fokken.

Escolar is een fijne hengst, de hengst zelf is niet erg lang..wel wat gezonken middenstuk.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:55

Wij dekken hoogstwaarschijnlijk onze San Amour, een zeer bloedgemaakte merrie, dit jaar met Escolar.
Chique gaat die ze zeker niet geven, eerder klassiek.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:24

Elisa2 schreef:
Sir Donnerhall geeft ze juist vrij langgelijnd volgens mij..Donnerhall bloed geeft wel een mooi front mee over het algemeen.


Ik ken alleen de korte(re) versies dan :=

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:32

Kijk eens richting de Duitse Q-hengsten. Quarterback en zijn zonen. Super veel gummi, veel uitstraling en doorgaans niet al te lang in de ruglijn. Zowel de grote hengst zelf als zijn nafok.
http://www.neustaedter-gestuete.de/heng ... quaterback
Lijn is op elke editie van Verden (nu even Ermelo) overtuigend.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:30

Maar in de GP minder... zeker met de aantallen dat die gehad heeft.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:46

s0173957 schreef:
Maar in de GP minder... zeker met de aantallen dat die gehad heeft.

Maar wat niet is kan nog komen, de 1e lichting is pas 11... ;)
Ben het wel met je ‘eens’ dat wat ik aan nakomelingen gezien heb, het absoluut imponerende paarden met veel gummi, souplesse en front zijn maar het zijn ook grootlopers. Dus het GP verzamelwerk kan een drempel zijn. Vraag is dan wat je wil fokken. Niet iedereen hoeft een GP paard te fokken

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:03

s0173957 schreef:
Maar in de GP minder... zeker met de aantallen dat die gehad heeft.


En daarom dekken we zeker allemaal maar met jonge hengsten :=

Deze Quarterback fokt goed. 43 goedgekeurde zonen (wellicht al meer). Nu is dat in Duitsland wellicht wat makkelijker dan in Nederland, maar bij het KWPN lopen keurhengsten die daar echt nog geen fractie van hebben gehaald. Daarnaast, het gaat ook niet om de hengst zelf, maar om wat deze kan toevoegen en bevestigen aan de merrie.

Of een dier ooit GP gaat halen, is van héél veel meer factoren afhankelijk dan de kwaliteit van de vader. Wat dacht je van de kwaliteit van de ruiter en de kwaliteit van het management? Er zijn heel veel dieren die het in kwestie best zouden kunnen, maar het niet halen omwille van hele andere factoren dan genetica. Beoordeel een vaderdier daarom niet uitsluitend op het aantal GP-nakomelingen.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:21

Als hij er 1000'en heeft lopen, dan zie ik er toch graag al enkele op GP niveau als de oudste 11 zijn.
Gummie en afdruk hebben ze idd, en heb er al enkele hele leuke jonge paarden van gezien.

Ggk zonen zeggen mij weinig, het is de sport dat telt!

Maar ik geef je geen ongelijk dat qua vererving van algemene beweging en vooral bouw Quaterback zou kunnen passen.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:27

ik zag iemand die franziskus aanraadde, maar je zou wellicht ook naar zijn zoon for gold kunnen kijken? zag hem op de hengstenshow bij de radstake en hij viel me op qua fijne karakter en goede beweging en soeplesse. nog wel heel jeugdig dus ik ben benieuwd hoe hij zich zal ontwikkelen. geen idee hoe hij fokt verder..

Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 13:30

janderegelaa schreef:
Ik zou For Ferrero doen denk ik. Precies wat je zoekt. Niet te lang, vreselijk veel souplesse en mega getalenteerd.


inderdaad voldoet deze hengst aan bijna alle criteria, maar spreekt me absoluut niet aan. In combi met mijn merrie wordt het dan voor mij te luxe. Dan zou zijn vader eerder in aanmerking komen.

In tegenstelling tot veel fokkers wil ik geen super chique poppetje fokken. Ik hou van wat meer paard.

Een Grand prix paard fokken is niet perse de doelstelling. Daar heb ik zelf de ruiter capaciteiten ook niet voor. Dan had de merrie ook al veel hoger in de sport gelopen. :o
Ik wil een fijn bewerkbaar dier, waar ik in de dressuur mee vooruit kan, maar ook gewoon een keer mee naar het bos kan. Net zoals met de merrie zelf :)

Quarterback is een hengst die qua body me meer aanspreekt. Zou in ieder geval ook zeker de draf kunnen verbeteren. Maar ik dacht dat die wat zwaardere merries dan die van mij nodig heeft?

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:41

als je echt wat meer paard wil, misschien decor ferdinant? spreekt mij ontzettend aan. ik weet alleen niet wat hij doet qua lengte

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:55


s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Fokadvies Elite Sport Dressuur merrie v. Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:11

Of mss nog beter, maar wel duur: Damon Hill.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:25

Frenka schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zou For Ferrero doen denk ik. Precies wat je zoekt. Niet te lang, vreselijk veel souplesse en mega getalenteerd.


inderdaad voldoet deze hengst aan bijna alle criteria, maar spreekt me absoluut niet aan. In combi met mijn merrie wordt het dan voor mij te luxe. Dan zou zijn vader eerder in aanmerking komen.

In tegenstelling tot veel fokkers wil ik geen super chique poppetje fokken. Ik hou van wat meer paard.

Een Grand prix paard fokken is niet perse de doelstelling. Daar heb ik zelf de ruiter capaciteiten ook niet voor. Dan had de merrie ook al veel hoger in de sport gelopen. :o
Ik wil een fijn bewerkbaar dier, waar ik in de dressuur mee vooruit kan, maar ook gewoon een keer mee naar het bos kan. Net zoals met de merrie zelf :)

Quarterback is een hengst die qua body me meer aanspreekt. Zou in ieder geval ook zeker de draf kunnen verbeteren. Maar ik dacht dat die wat zwaardere merries dan die van mij nodig heeft?

Quarterback kan met draven zijn eigen achterbenen nog niet eens onder zijn lichaam krijgen, hij gaat altijd wijd. Dus nee, ik denk niet dat hij de draf gaat verbeteren.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:33

ikheetesmee schreef:
als je echt wat meer paard wil, misschien decor ferdinant? spreekt mij ontzettend aan. ik weet alleen niet wat hij doet qua lengte


Decor Ferdinand geeft ze bloedmooi maar de veulentjes zijn wel vrij luxe op de beentjes.