Fokadvies gevraagd voor United x Florestan x Crack C

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Fokadvies gevraagd voor United x Florestan x Crack C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 11:39

Hoi allemaal,

Echt never never never gedacht ooit een veulen te gaan fokken maar het begint er serieus op te lijken dat we dit echt mogen gaan beleven (als alles goed gaat natuurlijk). Omdat ik vanwege vervelende knie-blessure en twee operaties (een moet er nog) en lange revalidatie pas over een maand of 9/10 weer op mijn paard zal zitten vreesde ik dat het beter was om mijn 8 jarige merrie te verkopen.... Maar toen kwam het idee van een vriendin om een veulen te fokken, en ik moet zeggen dat ik daar erg blij van wordt in deze vervelende en saaie tijd...

Dus....mijn Merrie:
Een United x Florestan. 1.72 hoog en heeft een lang gebouwd en hoge schoft. Haar moeder is een schimmel. (en ik wil GEEN schimmel) We gaan nu naar de L2 en we springen voor de lol wat rond. Ze vind dat super leuk, maar ik ben geen held en omdat ze echt enorme sprongen kan maken (vroeg afzetten....heeel fijn...zucht...) proberen we het veilig te houden. Ze is heel knuffelig, maar ook erg sensibel en dominant. Ze bemoeid zich overal mee op stal. Kan vanuit de paddocks nog vertellen wat de paarden in de achterste weide moeten doen. Ik hoop stiekem ook dat dit gedrag wat minder wordt als ze een keer een veulen heeft gehad. (verstand komt met de jaren?? :D )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Wat ik zoek ik een hengst:
-rond de 1.68-1.73
-fijn karakter, koel in het hoofd
-geen schimmel ver-erven (zeg je dat zo??)
-aanleg voor dressuur
-korter gebouwd dan mijn merrie
-dekgeld rond de 1000 euro (mag iets meer als het dat waard is)

Tot nu toe vind ik Everdale en Metall erg leuk.

Onze plannen met het veulen: is nog niet helemaal bekend. Stiekem hopen we op echt een leuke met een fijn karakter die we gaan houden voor mijn dochter. Als alles goed gaat en we mogen een gezond veulen krijgen, dan is mijn dochter 17 als het veulen 4 jaar is. Zou een optie kunnen zijn dus om hem/haar te houden, dat laten we nog even open.

Nou, brand los....wie heeft tips??


Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:24

Balen Marieke dat je er zo lang uit ligt! Uit eigen ervaring weet ik dat het een bijzondere ervaring is om een veulen te fokken bij je eigen merrie. Met voor en nadelen! Nooit spijt van gehad maar Cezanne is niet het type paard geworden wat we uitgezocht zouden hebben als we bijvoorbeeld op zoek zouden gaan naar een jong paard. Je weet nooit wat je krijgt als je zelf gaat fokken. Maar evengoed een ervaring die we niet hadden willen missen.

Qua hengstenkeuze kan ik je niet adviseren, ik weet weinig van dressuurhengsten. Als je wat allround zou willen dan is Van Gogh een leuke optie. Die geeft ze zover ik weet ook aardig koel in de kop. Of hij qua exterieur bij je merrie past daar heb ik geen verstand van.

Wat schimmel betreft kan ik je geruststellen. Zolang je niet met een schimmelhengst dekt krijg jij nooit een schimmel uit jouw merrie. Daarvoor moet een van beide ouders schimmel zijn. Dat de moeder van jouw merrie schimmel is doet er niet meer toe in de vererving.

Mark en Cézanne (Mistral x Bernstein), Dressuur L2 + 13, Springen B + 8, SGW B+11

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:40

Je merrie wordt niet minder dominant van een veulen krijgen. Dat is nu eenmaal haar karakter. Soms wil het met het stijgen van de leeftijd wel wat milder worden.

Heb je ook een standfoto van de merrie? En is de merrie ooit naar de stamboekopname geweest?
En hoe zijn haar basisgangen.

Als ik je wensen zie denk ik overigens aan een moderne Gelderse hengst. Die zijn over het algemeen koeler in de kop. Hebben aanleg voor dressuur zonder het springen weg te gooien.(Henkie bijvoorbeeld)

Overigens denk ik dat Everdale geen verkeerde keuze is. Metall is volgens mij niet beschikbaar of alleen via diepvries.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Fokadvies gevraagd voor United x Florestan x Crack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:48


Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gevraagd voor United x Florestan x Crack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:38

Die twee fokken wel verschillend ondanks de ongeveer vergelijkbare afstamming. Metall kan wel sensibele paarden geven.

Ik ben ook benieuwd naar een goede standfoto, hoe de gangen zijn en een linkje naar horsetelex. En wat bedoel je met korter gebouwd? korter in de rug? meer vierkantsmodel?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:19


Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 10:27

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Elisa2: Met korter gebouwd bedoel ik inderdaad meer compact, minder lange rug. Goede standfoto heb ik eerlijk gezegd niet....nooit gemaakt en nu kan ik haar alleen maar aaien van achter de draden van de paddock. Ze is bang van mijn krukken en ik mag niet eens een paard vasthouden, een verkeerde stap en de boel is kapot. Heb haar verzorging volledig uit handen moeten geven. :(

Kabouterdans: Thanx, zoveel weet ik er dus vanaf... 8)7 heb altijd gedacht dat de derde naam dan de naam van opa van vaders kant was... Maar gelukkig staan we op stal bij iemand die precies weet wat ze doet, anders zouden we ook never nooit dit avontuur aan gaan...

NatasjaVE: ik geloof ook niet dat ze ineens een dooie brave gaat worden, maar een beetje hoop op wat minder scherpe kantjes heb ik wel. Ze is heel wisselend in temperament en kan echt doodbraaf zijn, of een verschrikkelijke draak. Zal ook zeker wel aan mij liggen hoor. Al doe ik enorm mijn best om altijd consequent te zijn.
Evrona is naar stamboekopname geweest met de fokker. Ze was toen 3 jaar. Exterieur 70, beweging 65. Ze heeft ook een PROK certificaat. Haar basisgangen zijn gemiddeld denk ik. Ze kan lekker bewegen. Ze is van zichzelf geen krachtpatser, maar met trainen komen we een heel eind. Als ze lekker in haar vel zit ga je dat enorm terug zien in haar lopen.
Ik heb net Henkie bekeken en ziet er leuk uit op het filmpje <3 . Komt voor de rest ook aardig overeen met mijn wensenlijstje! Bedankt voor de tip! Ik neem hem mee!

Bar: bedankt voor je reactie. Echt enorm balen idd... |(
We zijn ons bewust van dat je niet een paard "kunt maken". Daarom staan we er blanco in en als het veulen of later paard niets voor ons is, gaat hij/zij gewoon een ander baasje zoeken.
Van Gogh is een spring hengst zag ik. Leuk paard, maar we gaan toch meer voor dressuur. Het geen wat wij durven te springen kan ieder gezond paard meestal wel aan. :+ :D

Charlotte, dat las ik ook! Die is 31 en nog steeds in dekdienst. Ongelofelijk!

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 10:34

Is geen standfoto, maar staat ze wel in haar blootje op:
Afbeelding

Zo was ze zelf als veulen:
Afbeelding

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Fokadvies gevraagd voor United x Florestan x Crack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:54

@marieke, Van Gogh is idd springgefokt maar hij geeft ook geen verkeerde dressuurpaarden. In het Duitse dressuurteam op de Olympische Spelen van Rio liep bijvoorbeeld een Van Gogh mee. En een springpaard is vaak net wat minder spooky dan een dressuurpaard, even generaliserend.

Maar de suggestie voor een Gelderse vind ik zeker een goede. Henkie is een topper in de dop, die gaat het denk ik ver schoppen in de dressuur.

Mark en Cézanne (Mistral x Bernstein), Dressuur L2 + 13, Springen B + 8, SGW B+11

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:05


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:29

Marieke33 schreef:
Charlotte, dat las ik ook! Die is 31 en nog steeds in dekdienst. Ongelofelijk!


Rhodium is van 1998.

Of bedoel je Metall?
Die is van 1994

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Mer1980

Berichten: 18810
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies gevraagd voor United x Florestan x Crack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:49

Ik vind Henkie helemaal geen slecht advies voor deze merrie, hij is wat beknopter met een mooi front. Ik vind de merrie overigens niet echt lang in de rug, de schoft loopt wel ver door. Lijkt mij niet de makkelijkste met een passend zadel vinden. Verder op qua exterieur zou ik haar wat meer bergop willen zien, meer front maken.

Overigens geen verkeerd lijntje met veel sport en ggk dekhengsten O-Brien en Nimbus in voorkomen. Ook halfbroer van de moeder aangew. voor verr onderzoek. Zeoliet bloed heeft het goed gedaan op die lijn, best wel wat ZZL / PSG / INter.

Metall of een zoon van Metall is dan ook niet zo gek gedacht met Ramiro erachter, dat is immers ook weer de vader van Zeoliet. Het zou zeker kunnen passen en Metall zal qua front ook verbeteren. Als je Metall overweegt kijk dan ook eens naar Special D.

Jazz bloed heeft het ook niet slecht gedaan op deze merrielijn, maar vraag me af of dat handig is voor het karakter.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gevraagd voor United x Florestan x Crack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:39

Special D is niet voor niks geexporteerd..kun je beter voor Metall gaan of Uthopia, Dark Pleasure oid of Rhodium imo.

Ik zou haar ook meer bergop willen zien met een sterkere bovenlijn en wat meer kracht achter. Henkie zou wellicht kunnen passen maar ik denk niet dat hij het front gaat verbeteren.

Ik zit aan Ferdeaux te denken, die kan zeker het front en de bovenlijn verbeteren met een krachtig achterbeengebruik. Heb je alleen wel lijnenteelt op United, al zit dat imo ver genoeg weg.

Chippendale vind ik ook geen gekke optie, denk sowieso dat Ferro bloed weleens goed zou kunnen passen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:10

Misschien is Gunner KS een optie?
Heb er afgelopen jaar een paar hele fijne veulens van gezien met front en een sterke motor. Volgens mij heeft hij ook wel een eerlijk stabiel karakter

Wel iets heel anders dan een Everdale natuurlijk


TROY (2019) & LAYS (2014)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15901
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Fokadvies gevraagd voor United x Florestan x Crack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:23

Ik zou de rug zo laten. Prachtige lengte. Everdale lijkt me ook wel iets, of Toto Jr.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:47

janderegelaa schreef:
Ik zou de rug zo laten. Prachtige lengte. Everdale lijkt me ook wel iets, of Toto Jr.


Inderdaad, hier past tenminste nog een zadel maatje normaal op.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Fokadvies gevraagd voor United x Florestan x Crack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:28

Ik zou zowel Rhodium als Metall laten staan. Rhodium geeft ook geen dooie dienders. Wil je per se binnen ‘t KWPN blijven? Ik ben erg gecharmeerd van Zoom.

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 19:57

NatasjavE schreef:
Marieke33 schreef:
Charlotte, dat las ik ook! Die is 31 en nog steeds in dekdienst. Ongelofelijk!


Rhodium is van 1998.

Of bedoel je Metall?
Die is van 1994


Heb ik verkeerd gelezen hier op bokt.... :+ :+ :+

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 20:09

Bedankt voor jullie reacties. +:)+ Ik ga de opties die jullie voorstellen eens op mijn gemak bekijken :Y) (heb toch alle tijd nu).
Rhodium en Jazz heb ik minder enthousiaste verhalen over gehoord over het karakter van hun nakomelingen, maar zo heb je bij iedere hengst wel verschillende verhalen over natuurlijk.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:37

Ik vind zelfs dat jouw merrie wat meer lengte in de rug zou mogen hebben...ze is eerder beknopt dan lang .
Wat Rhodium betreft ;ik heb uit mijn Jetset D (ril)merrie 2x een veulen van Rhodium gefokt en beiden met een heel fijn karakter ! :j

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Fokadvies gevraagd voor United x Florestan x Crack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:09

http://www.horses.nl/just-wimphof/
http://www.spermabestellen.nu/just-wimphof

Vind ik zelf een hele fijne hengst en lijkt mij ook mooi bij jou merrie passen! Ik denk ook niet dat je een type tank wilt fokken? Maar een paard wat fijn te rijden is voor jou!

Ik ken een aantal Everdales die niet zo makkelijk zijn dat kan natuurlijk ook aan de moeders liggen Maar wel iets om rekening mee te houden!

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:14

Bar schreef:
@marieke, Van Gogh is idd springgefokt maar hij geeft ook geen verkeerde dressuurpaarden. In het Duitse dressuurteam op de Olympische Spelen van Rio liep bijvoorbeeld een Van Gogh mee. En een springpaard is vaak net wat minder spooky dan een dressuurpaard, even generaliserend.

Maar de suggestie voor een Gelderse vind ik zeker een goede. Henkie is een topper in de dop, die gaat het denk ik ver schoppen in de dressuur.


Ik dressuur met mijn Van Gogh en gooi hoge ogen.
Geen schrikkerig best, leuk voorwaarts en zelfs heet nog controleerbaar.

Cosmo werd uitgebracht onder de Duiste vlag. Zie:
https://youtu.be/t_VIlxaRDAE

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Fokadvies gevraagd voor United x Florestan x Crack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 08:35

Ik zou Numero Uno-bloed nu niet aanraden als je graag een paard wilt dat koel in het hoofd is. Zijn vaak de sensibelere paarden. Qua beweging zijn ze inderdaad niet mis.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 08:50

Umeo schreef:
Ik zou Numero Uno-bloed nu niet aanraden als je graag een paard wilt dat koel in het hoofd is. Zijn vaak de sensibelere paarden. Qua beweging zijn ze inderdaad niet mis.


Ja... het zijn geen dooie... daar heb je wel een puntje.
Maar ik hou er van.

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 20:08



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers