Welke hengst voor mijn bonte merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Welke hengst voor mijn bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:12

Ik ben een paar jaar geleden bij McJonnas wezen kijken Welmoed, de veulens van die lijn hadden echt allemaal een heerlijk karakter! En er komen de mooiste kleurtjes uit. De vorige eigenaresse van mijn paard heeft een veulen uit hem gefokt (die is nu denk ik 2). Dus qua karakter zeker een aanrader. Ik geloof wel dat de beenstanden inderdaad wel weer wat minder zijn..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welke hengst voor mijn bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:22

Is eczeem niet erfelijk? Ik zou laten checken of ze dit heeft en als dat zo is niet mee fokken.

welmoed__

Berichten: 6564
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Welke hengst voor mijn bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 11:16

Beenstanden zijn wel erg belangrijk voor mij, dus wil die gok van Mcjonas niet nemen.

Elisa, bedankt voor je uitgebreide en duidelijke reactie. Wat voor hengsten zal je zelf gebruiken?

Cayenne, dit laat ik zeker nog uitgebreider bekijken. ;)

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Welke hengst voor mijn bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:27

Dat veulentje dat ik ken, had na de geboorte een rare stand van de achterbenen. Het is wel weer rechtgetrokken, maar als de achterbenen het zwakke punt zijn, dan zou ik dat ook niet doen inderdaad. Ze hebben bij de fokker van McJonnas ook nog een ander staan trouwens, Krem. Dat is ook een mooi beest, met dezelfde kleur. Ik weet niet of hij hetzelfde issue met de achterbenen heeft (wellicht het onderzoek waard). In ieder geval veel succes!

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:03

welmoed__ schreef:
Beenstanden zijn wel erg belangrijk voor mij, dus wil die gok van Mcjonas niet nemen.

Elisa, bedankt voor je uitgebreide en duidelijke reactie. Wat voor hengsten zal je zelf gebruiken?

Cayenne, dit laat ik zeker nog uitgebreider bekijken. ;)


Ik kom er op terug als ik even wat meer tijd heb :)

welmoed__

Berichten: 6564
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Welke hengst voor mijn bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 20:31

Heel graag!

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:15

Ik zou gaan voor een hengst met een goed achterbeengebruik en voldoende souplesse die correct op de benen staat. En dan voor een jonge kwpn/nrps/duitse hengst, want dan heb je imo wat meer zekerheid en mocht je het paard ooit moeten verkopen dan heb je er toch een papier bij.

Welke ik interessant vind op dit moment is de NRPS ggk hengst Escobar, paard heeft drie hele goede gangen met een goed achterbeen gebruik, veel souplesse en een extra draf. Verder komt hij uit een mooi springlijntje dus grote kans dat hij ook een nette sprong kan maken/ vererven. Hij heeft een heel mooi model en is nu ook nog betaalbaar.

Charmeur bloed zou ik minder snel naar kijken ivbm de wat strakke lendenen wat jouw merrie ook heeft en wat de souplesse vaak niet ten goede komt. En het wat lange achterbeen wat hij vererft.

Dit is wel meer richting de dressuur georienteerd, ik ben niet zo thuis in de jonge springhengsten mocht je meer die kant op willen gaan dan zijn er anderen die je daar beter in kunnen adviseren.

Andere wellicht interessante allround hengst die wel bewezen is maar niet al te duur, en zeker langgelijndheid en souplesse mee kan geven is Conteur. http://www.bagoniebos.com/_html/main.ph ... =21&id=198

welmoed__

Berichten: 6564
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Welke hengst voor mijn bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 14:47

Ik ga naar beide hengsten eens kijken, super bedankt! Heel leerzaam ook weer.

Vandaag overlegd met mijn DA en die geeft aan dat de blessure niet erfelijk is, maar van een trauma buiten af. Dat is in ieder geval erg fijn. :)

welmoed__

Berichten: 6564
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Welke hengst voor mijn bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 15:02

Enig idee hoe het zit bij het karakter van die twee?

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor mijn bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:37

Conteur staat bekend om het geven van goede karakters!

Escobar is nog te jong om er wat over te kunnen zeggen, over de hengst zelf zijn ze wel positief qua karakter.

Fijn dat de blessure niet erfelijk is!

tienus63

Berichten: 12072
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Welke hengst voor mijn bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:52

Conteur bakt ze idd ook leuk.
Connect of Innovation van de Wiemselbach.
Springbloed met veel beweging er in.