Hengst voor Numero Uno x Lux x Amethist

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-18 13:39

Holstman schreef:
Als je Casall bloed al dan niet in overweging neemt hoef je niet naar de grandseigneur himself te grijpen.
Er zijn inmiddels genoeg goed springende en verervende zonen.
Zo ook Casallo (een Casall* Carthago)
Vermogen en techniek heeft hij genoeg.
Verder ook een andere denkpiste; Diamond Z.
Een ander type hengst dan Casallo veel massaler maar wel vermogend en zijn techniek is zeker niet verkeerd.
De afstamming is interessant(maar geen Carthago erin)
Zijn halfbroer van Cornet is gekeurd bij het kwpn.
Beide bovenvernoemde hengsten zijn verkrijgbaar bij Tal Milstein.
Allround gezien(prestaties nakomelingen, dekgeld etc)ben ik persoonlijk nog steeds het meest overtuigd van Colman.
Dus zeker die 1e plaats waard op jouw lijstje. ;-)


Wat een bul die Diamond Z :wow: :wow: Dat is toch niet helemaal wat ik zoek, hoewel hij het prima doet in de manieren.

Casallo is idd niet verkeerd maar ik denk toch dat andere hengsten beter passen, waaronder Colman ;)


Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 13:14

Mijn lijstje is inmiddels iets aangepast:

Colman
Eldorado v/d Zeshoek
Marius Claudius (heeft wel een lage OC rating, daar twijfel ik nog over)

Brantzau heb ik nog eens goed bekeken en me over ingelezen. Als hengst spreekt hij me enorm aan, voor mij een heel compleet paard. Ik durf nog wat weinig te zeggen over de rest, met name karakter en of hij maat mee gaat geven. Misschien hebben jullie daar wat meer over te zeggen?

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:28

Ik zat even te googlen op horsetelex van jouw merrie. ik zie dat haar moeder nog een numero uno nakomeling heeft: WELKEBELLIE W, die heeft 3 veulens gehad, een Tangelo, Zirocco en Cardento..
wellicht kan je achter deze paarden komen (foto's filmpjes) om enigzins een beeld te krijgen.
geeft natuurlijk geen garantie maar dan heb je wellicht meer inzicht in de stam..?

1 nakomeling heb ik al gevonden de Tangelo, sprong onder Doron Kuipers op 9 november 2017 in de Costa del Sol tour.

ps. zou jou merrie ook wel willen, wat een mooie afstamming <3 <3

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 13:32

In dat opzicht is de stam redelijk bekend want de fokker waar ik haar van heb gekocht is ook met de eerste Bellie begonnen. Hij heeft al aangegeven dat merries uit deze stam met name hengsten die maat en vermogen meegeven nodig hebben. Het zijn allemaal harde en gezonde paarden die graag willen werken maar wel behoorlijk scherp zijn.

Uit deze merrie is ook al een jaarling van Priamus Z, die lijkt goed te springen maar blijft achter in de ontwikkeling. (voor zover dat wat zegt van een jaarling)

Welkebellie heb ik ook gezien want die stond daar nog :j En bedankt voor het mooie compliment, ik ben er ook zeer content mee!

*edit
Nog als aanvulling. Op basis van de nakomelingen van haar zus heb ik daarom ook besloten om niet voor Zirocco Blue te kiezen terwijl ik dat toch een machtige hengst vind bijvoorbeeld. De Tangelo vind ik een heel fijn paard maar ik zou eerst zelf willen kijken naar wat nieuws.

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Hengst voor Numero Uno x Lux x Amethist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:35

dat is fijn om te weten! dan weet je in ieder geval welke hengsten niet ;)

Ben zelf wel fan van Famous (albaran x karandasj) vooral omdat ik de eventing tof vindt, toch ook wel Fibonnaci. En dan automatisch erg fan van Carambole.
Zelf een veulen van Forsyth (carambole x voltaire) en tot nu toe nog erg tevreden erover. merrie is nu 2 dus hopelijk over een jaar is kijken hoe ze verder is ontwikkeld :)

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Hengst voor Numero Uno x Lux x Amethist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:19

Famous is een leuk en goed paard maar valt niet in de categorie maat en vermogen waar TS naar zoekt ;)

''Dreams will get you nowhere, a good kick in the pants will take you a long way.''

-- Baltasar Gracian

_lautje_

Berichten: 9253
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:37

Famous zou ik mooi overslaan.

Bij deze merrie zou ik wellicht toch kijken naar wat meer Duits of Zangersheide bloed.

Hij werd al genoemd als vader van een genoemde hengst: Asca Z.

Mooi paard, goed type, geeft maat en vermogen en karakter.

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:36

Pantykous schreef:
Mijn lijstje is inmiddels iets aangepast:

Colman
Eldorado v/d Zeshoek
Marius Claudius (heeft wel een lage OC rating, daar twijfel ik nog over)


Niet over twijfelen, geen hengst op laten staan.
Of als je het echt belangrijk vind dan ook geen hengst pakken zonder OC rating ;-)

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:59

Pantykous schreef:
Ik kende die hengst helemaal niet. Vind hem in de manieren heel fijn, lijkt op een van de foto's wel alsof hij wat ongelijke voeten heeft? Weet je daar wat meer van?

Zal hem eens gaan bekijken bij VDL.

Van Team Nijhof de suggestie om Eldorado v/d Zeshoek te gebruiken, of zijn zoon Grandorado. Dit in verband met het karakter, daar NU's nog wel eens kijkerig kunnen zijn. Zoon Grandorado spreekt mij daarbij meer aan dan z'n vader maar weten we natuurlijk nog wel weinig af.

Ben nog benieuwd waar VDL mee komt.

onthoud wel dat Eldorado van de zeshoek geen makkelijk karakter heeft en zijn nakomelingen ook niet, ga dan liever voor grandorado :) :)

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 15:26

Een beetje bravoure durf ik wel aan icm de merrie.

Veulen van Vagabond lag er heel onverwacht langs gisteren. Vandaag even buiten gehad en lijkt heel goed. Veel balans in de galop en heel makkelijk en lichtvoetig galopperen.

Hoe verhoudt Marius Claudius zich tot zijn zoons, bv Denzel?

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:58

Nu je het over Denzel hebt.. wat vind je van zijn zoon, Nixon vh Meulenhof..?



Vind het een ruig dier.. zeker hier onder Harry Smolders (Harry vervangt hier de vaste ruiter ivm ziekte) _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:03

Casarell schreef:
Nu je het over Denzel hebt.. wat vind je van zijn zoon, Nixon vh Meulenhof..?

[ Video ]

Vind het een ruig dier.. zeker hier onder Harry Smolders (Harry vervangt hier de vaste ruiter ivm ziekte) _/-\o_


Jeetje, wat opent deze belachelijk achter, lijkt wel getrickt(Lijkt zo, zeg niet dat ze dat hebben gedaan ;) ). Verder wel een fijn dier zo te zien :)

hoogendroog
Berichten: 3281
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:05

Chapeau zou ook nog een optie zijn. Heeft bij ons veulen een geweldige galop meegegeven, een draf waarmee ie in de dressuurring nog mee kan, prachtig koppie, veel maat. Voor de rest is het afwachten tot meneer onder het zadel gaat, maar moeders liep op 6 jarige leeftijd vooraan internationaal 140m, denk dat het manneke dan ook wel kan springen :o

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 06:53

Joolien schreef:
Casarell schreef:
Nu je het over Denzel hebt.. wat vind je van zijn zoon, Nixon vh Meulenhof..?

[ Video ]

Vind het een ruig dier.. zeker hier onder Harry Smolders (Harry vervangt hier de vaste ruiter ivm ziekte) _/-\o_


Jeetje, wat opent deze belachelijk achter, lijkt wel getrickt(Lijkt zo, zeg niet dat ze dat hebben gedaan ;) ). Verder wel een fijn dier zo te zien :)


Bij zijn vaste ruiter is het wat minder hoor..
Maar hij spring van achter net als Emerald, die overigens het hoogste niveau loopt met Harry..
Grappig om te zien wat voor invloed een ruiter heeft op een paard..

RunningSolo
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:36

Persoonlijk zal ik nooit fokken met Eldorado van de Zeshoek. Meerdere keren gehoord en zelf ook ervaren dat de nakomelingen ervan niet zo prettig zijn.

Wij hadden namelijk ook een Eldorado staan op stal. Mooi beestje, wel zéér groot, maar wat een karakter... Je moest echt boven hem staan. In de omgang zijn het echt geen makkelijke beestjes. Deze probeerde je echt uit. Nou was deze wel op zich fijn en makkelijk met het rijden, maar dat had ook anders kunnen zijn. Springen wou hij niet echt, en is uiteindelijk als dressuurpaard verkocht. Kon ook wel leuk bewegen.

Maar ik zou dus zeker even er goed over nadenken of je echt een Eldorado-nakomeling wil, ze zijn niet zo makkelijk als je denkt. Verder ken ik wel wat interessante hengsten, maar ik kan nog veel leren in de fokkerij dus dat laat ik maar even zo. Ik kijk graag mee met dit topic!

RunningSolo
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-12-15

Re: Hengst voor Numero Uno x Lux x Amethist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:08

Wellicht nog een leuke hengst (maar zoals ik al zei, ik ben geen expert, en kan nog veel leren): Zambesi, van Team Nijhof.

Gaaf paard, leuke nakomelingen die ook een zeer fijn karakter hebben. Ik ken 2 Zambesi-nakomelingen die ook van de fokker van Zambesi afkomen en het zijn hele fijne koele paarden, de ene heeft gesprongen in het ZZ en is nu als fokpaard bezig en de andere springt volgens mij in het M. Ook staan er wat jonge Zambesi's in de wei en het zijn echt heerlijke paarden in de omgang. Super braaf, springen goed.

Maar nogmaals, ik zou niet weten of Zambesi in het plaatje past. Daarvoor ben ik te onervaren. :')

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hengst voor Numero Uno x Lux x Amethist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:34

Zambesi en koel? Maar goed ze hebben allemaal een moeder ook. Let op Zambesi durft nog wel eens een kleintje geven, NU ook en Lux ook dus dat is wel een risico. Persoonlijk zou ik naar Belgie kijken voor deze merrie. Op dit moment de beste springpaardenfokkerij van de wereld.

life is a roller coaster, you just gotta ride it

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Hengst voor Numero Uno x Lux x Amethist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:10

Als je een beetje commercieel wilt fokken en maat en vermogen zou Kannan een optie kunnen zijn, die doet het goed in combinatie met numero uno.

Ik heb uit Bella een hele beste Casago (casall x carthago), die lijkt me ook goed passen bij jouw merrie. Is beschikbaar via Tal Millstein dit jaar.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Hengst voor Numero Uno x Lux x Amethist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:39

Eldorado staat inderdaad bekend om zijn brutaliteit en hoe hij dat doorgeeft aan zijn kinderen.
Vind je dat leuk en kun je ermee overweg is er geen probleem. :D

Ik ben zelf meer gecharmeerd van zijn zoon Grandorado, die lijkt tot nu toe ook mooi maat mee te geven. Althans, de nakomelingen die ik heb gezien. :j

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Hengst voor Numero Uno x Lux x Amethist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 11:53

Bedankt voor het meedenken!

Ik heb nu een veulen van Vagabond de la pomme ernaast lopen. Het is een ontzettend bijdehand veulen en galoppeert echt heel goed. Moeder heeft voldoende luxe meegegeven. :j
Dat geeft wel wat denkstof wat dit veulen is behoorlijk brutaal terwijl ik dat niet perse zo herken van de Vagabond nakomelingen.

Ik blijf Colman op de lijst houden, hoewel mijn voorkeur uit zou gaan naar een hengst die zelf ook op hoog niveau heeft gesprongen.
Eldorado valt af, dat durf ik dan niet aan. Ze mogen best zelf ook nadenken maar het moet wel te rijden zijn.
Gezien dit veulen heb ik ook nog wel interesse in de vader van Vagabond, Vigo d'arsouilles.
Casago hebben we hier inderdaad al besproken Gomir, viel toen in eerste instantie af maar heb er nog eens naar gekeken en ik zet 'm er toch op. Ook omdat er nog niet zoveel van rondlopen heb ik het idee. Moederlijn is ook top en ik had al interesse in een Casall zoon.

Ik ben fan van Heartbreaker bloed maar ik durf dat juist niet aan omdat het Heartbreaker is icm deze merrie. Zambesi vind ik een machtige hengst maar met HB erachter en dan mijn merrie met idd NU en Lux erbij vind ik het risico op een kleintje te groot.

Die Nixon vind ik een fijn dier met een machtige moeder natuurlijk maar past niet zo bij mijn wens voor een wat meer bewezen dier. Even over nadenken nog. Dekt hij veel? Zelfde geldt een beetje voor Chapeau, daar ben ik wel van overtuigd overigens. :j

Grandorado kan mij op een of andere manier nog niet overtuigen.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Hengst voor Numero Uno x Lux x Amethist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:28

Als Nixon wat ouder en verder is, is de kans groot dat Harry Smolders hem uit gaat brengen aangezien Axel Verlooy mede eigenaar is..

Wellicht nog een zeer interessante hengst.. Le Blue Diamant vh Ruytershof.. ;)

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:16

RunningSolo schreef:
Persoonlijk zal ik nooit fokken met Eldorado van de Zeshoek. Meerdere keren gehoord en zelf ook ervaren dat de nakomelingen ervan niet zo prettig zijn.

Wij hadden namelijk ook een Eldorado staan op stal. Mooi beestje, wel zéér groot, maar wat een karakter... Je moest echt boven hem staan. In de omgang zijn het echt geen makkelijke beestjes. Deze probeerde je echt uit. Nou was deze wel op zich fijn en makkelijk met het rijden, maar dat had ook anders kunnen zijn. Springen wou hij niet echt, en is uiteindelijk als dressuurpaard verkocht. Kon ook wel leuk bewegen.

Maar ik zou dus zeker even er goed over nadenken of je echt een Eldorado-nakomeling wil, ze zijn niet zo makkelijk als je denkt. Verder ken ik wel wat interessante hengsten, maar ik kan nog veel leren in de fokkerij dus dat laat ik maar even zo. Ik kijk graag mee met dit topic!

Ik reageer nooit op deze afdeling van Bokt, maar kan het nu toch niet laten. Eldorado kan ze zeker pittig geven, maar toch is mijn ervaring dat echt niet elke Eldorado aan bovenstaande omschrijving voldoet, gelukkig. Ik ken er eentje en dat is tot dusver een van de meest brave en makkelijke paarden die ik ook heb meegemaakt en mee heb gewerkt. Nog geen dag moeilijk geweest, daar kan een kind van 5 alles mee, ondanks dat deze in de sport loopt. Verder met nog een aantal Eldorado's gewerkt. Wel een paar sterke persoonlijkheden, maar heb ze nog niet gemeen gezien of dat ze niet met je willen werken.

Je hebt een prachtige merrie! Succes met je keuze!

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-18 15:45

Sjonge ik vind het nog niet makkelijk hoor, de keuze komt steeds dichterbij. :j

De lijst is geshuffeld, we hebben nu:

Denzel vh Meulenhof - schitterende moederlijn natuurlijk. Nakomelingen ben ik van gecharmeerd, en ook Marius Claudius erin maar dan net even weer een tandje verder.
Galop en in wat mindere mate het vermogen. Karakter prima, maat weet ik niet?

Zoon Nixon - Carthago bloed waar ik gek op ben, wel jong en onbewezen nog al geloof ik er wel in. Kan denk ik vermogen en souplesse toevoegen.

Harley VDL - Heartbreaker bloed, ook favoriet hier. Daarnaast Carthago bloed vanuit Larthago, fantastische merrie. Maat ben ik niet zo bang voor, tip van hier overigens. :D Front zou een aandachtspunt kunnen zijn, mijn merrie is ook redelijk royaal ontwikkeld, ze moeten niet voorover vallen natuurlijk.

Casago - weer Larthago en lijkt ook heel goed te fokken. Zelf nog niet bewezen, dat is wel een dingetje.

En Eldorado, er toch weer op. Ik heb daar nog eens over nagedacht en eens wat rond gevraagd maar een brutale mag het best zijn. Ze moeten er ook wel over durven naast kunnen. Daarnaast zelf bewezen, een moeder die 1.60 gesprongen heeft en Heartbreaker nog wat verder weg. Maat, galop en vermogen zou hij toe moeten kunnen voegen.

Graag nog een keer jullie input :D


liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:40

Aangezien je aan Colman dacht... Emir R? Nog niet bewezen maar hij timmert aan de weg.

Ik ben ook Larthago (en met name Casago) fan, dus wat dat betreft zou al gauw gekozen hebben haha. Volgens mij fokt Casago vrij groot. Je argumenten voor Eldorado klinken overigens heel doordacht en rationeel. Lastig zeg }:0 , succes.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-19 12:46

Hallo,

ik schop graag mijn topic nog eens omhoog aangezien ik de merrie aankomend jaar laat dekken. Ze is voorzichtig genoeg blijkt inmiddels uit het springen, en met veel lichaamsgebruik.

Ik wil niet kleiner fokken, en formaat is een aandachtspunt. Karakter is uitstekend dus dat moet behouden blijven. Vermogen moet verbeterd worden, galop behouden of zelfs verbeteren.

Verder wil ik uiteindelijk toch uitwijken naar een bewezen hengst, budget is daarin geen issue. De jonge hengsten uit mijn eerdere lijst vallen af. Eldorado is de enige die op het lijstje blijft, maar liefst zou ik sport en exclusiviteit combineren.

Ik zal een springfilmpje plaatsen ook.

Graag nogmaals jullie input, frisse blik is gewenst.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers