Welke hengst voor elitemerrie Bellisimo x Lancet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Welke hengst voor elitemerrie Bellisimo x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 10:23

Hallo bokkers,

Ik heb sinds een aantal maanden een nieuw jong paard erbij gekocht. In eerste instantie voor de sport, maar het lijkt mij ook wel leuk om een veulentje erbij te fokken.

Het is een zesjarige eptm elitemerrie van Bellisimo x pref prest. van Lancet.

Het is een onwijs lieve merrie, mag voor het mooie nog wat meer bergop gebouwd en voor mezelf nog wat meer lossigheid in haar lijf.
Haar gangen waren bij de eptm 7 voor de stap, 7,5 voor de draf, 8 voor de galop en een 8,5 voor aanleg als dressuurpaard.
Ze is 172 en hoeft voor mij echt niet groter.

Voor mezelf is het belangrijk dat het een goed dressuurpaard wordt, maar wel met een braaf karakter en geen rillerigheid of kijkerigheid. Merrie is wel erg oplettend al maar blijft daar wel braaf in.

Iemand goede ideeen?
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor elitemerrie Bellisimo x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:45

Leuke merrie! ik zou vooral voor een hengst gaan die de rug kan verbeteren en geen strakke lendenen doorfokt. Je merrie is wat gezonken in de rug met strakke lendenen {wat het gebrek aan souplesse verklaart} en een erg kort en sterk hellend kruis met lang en iets stijl achterbeen.

Heb je een linkje naar de rest van de afstamming op horsetelex?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Welke hengst voor elitemerrie Bellisimo x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:59

Vind het eigenlijk wel mee vallen met een gezonken rug en strakke lendenen, ze is ook juist met weke lendenen en strakke rug gescoord.

Zou op zoek gaan naar een hengst die de achterhand goed kan verbeteren. Ze heeft een erg kort kruis en erg hellend. Met een iets krom/sabelbenig achterbeen.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Welke hengst voor elitemerrie Bellisimo x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:26

Gezien het formaat en lengte in het lijf zou ik Ferdeaux wel aandurven. Die gaat ras en souplesse toevoegen. Die gaat de lendenen achter ook verbeteren.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:38

Quir schreef:
Vind het eigenlijk wel mee vallen met een gezonken rug en strakke lendenen, ze is ook juist met weke lendenen en strakke rug gescoord.

Zou op zoek gaan naar een hengst die de achterhand goed kan verbeteren. Ze heeft een erg kort kruis en erg hellend. Met een iets krom/sabelbenig achterbeen.

Ik vind die rug ook wel ok. Maar dat die lendenen helemaal bol staan zie je zelfs op de foto. Ik zou Ferdeaux ook wel durven.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke hengst voor elitemerrie Bellisimo x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:49

Dit moet een ongelukkige foto zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een paard met werkelijk zo'n achterhand als hier op de foto te zien is, elite kan worden bij kwpn....
Als die achterhand echt zo is als op de foto, fokte ik er waarschijnlijk niet mee.

Mocht je perse willen fokken, dan zou de achterhand van de hengst voor mij absoluut het belangrijkste selectiecriterium zijn. Ik denk dan nadrukkelijk richting Ferro-bloed.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:04

Dees schreef:
Dit moet een ongelukkige foto zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een paard met werkelijk zo'n achterhand als hier op de foto te zien is, elite kan worden bij kwpn....
Als die achterhand echt zo is als op de foto, fokte ik er waarschijnlijk niet mee.

Mocht je perse willen fokken, dan zou de achterhand van de hengst voor mij absoluut het belangrijkste selectiecriterium zijn. Ik denk dan nadrukkelijk richting Ferro-bloed.

Dus ook jij ook Ferdeaux?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:08

Niet perse. Maar mv is Ferro en de bouw van de hengst Ferdeaux zou kunnen passen.
Ik heb zelf niet zoveel met Bordeaux.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:24

Dees schreef:
Niet perse. Maar mv is Ferro en de bouw van de hengst Ferdeaux zou kunnen passen.
Ik heb zelf niet zoveel met Bordeaux.

Ik ook niet maar Ferdeaux is echt een ander paard.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 16:59


fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Welke hengst voor elitemerrie Bellisimo x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:54

Wat leuk een Belissimo merrie, ik heb er zelf ook een, ook strak in de lendenen, ze is drachtig van Just Wimphof. En ben ook alweer aan het nadenken voor dit jaar, dus lees graag even mee hier.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:56

Ferdeaux moest ik ook als eerste aan denken, maar ik twijfelde of hij daadwerkelijk genoeg souplesse toe zou kunnen voegen.

Die rug ziet er wel een beetje apart uit..de moeder heeft ook goede nakomelingen gegeven in combi met Florencio. Ook nog een optie, die kan de bovenlijn ook verbeteren.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:23

Elisa2 schreef:
Ferdeaux moest ik ook als eerste aan denken, maar ik twijfelde of hij daadwerkelijk genoeg souplesse toe zou kunnen voegen.

Die rug ziet er wel een beetje apart uit..de moeder heeft ook goede nakomelingen gegeven in combi met Florencio. Ook nog een optie, die kan de bovenlijn ook verbeteren.

Is die niet dood?

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor elitemerrie Bellisimo x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:24

Ehm jawel, maar er zal nog wel diepvries zijn toch?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 19:01

fokfanaat schreef:
Wat leuk een Belissimo merrie, ik heb er zelf ook een, ook strak in de lendenen, ze is drachtig van Just Wimphof. En ben ook alweer aan het nadenken voor dit jaar, dus lees graag even mee hier.


Leuk fokfanaat, heb je een foto?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 19:09

Dit is trouwens de zus Florencio x lancet. Loopt nu prix st george en wordt klaargemaakt voor de grand prix.

Afbeelding

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengst voor elitemerrie Bellisimo x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:14

Ook bolle lendenen dus het zegt eigenlijk niets.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Welke hengst voor elitemerrie Bellisimo x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 19:27

Nee maar ik dacht ik plaats de foto iig even omdat hierboven florencio werd voorgesteld.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke hengst voor elitemerrie Bellisimo x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 23:52

Vind de achterband van de Florencio ook bepaald niet fraai.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 00:11

Ik denk een beetje richting Fürst Jazz. Ik denk dat hij jouw merrie goed kan aanvullen, en haar model zou kunnen verbeteren. Persoonlijk vind ik zijn bewegings techniek ook erg goed, in combinatie met een hele beste moederlijn en zijn vrije bloed, de overweging wellicht waard :)

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 02:13

Vulina schreef:
Ik denk een beetje richting Fürst Jazz. Ik denk dat hij jouw merrie goed kan aanvullen, en haar model zou kunnen verbeteren. Persoonlijk vind ik zijn bewegings techniek ook erg goed, in combinatie met een hele beste moederlijn en zijn vrije bloed, de overweging wellicht waard :)

Vrij bloed..... :(

Zit Gribaldi, Ferro en Jazz in....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 03:40

Dankeschon
Danone X Fidermark X Rosenkavalier X Apart
Neem je het Florestan bloed mee met een zeer mooie merrie lijn.
Houdt je veulen vrij van Jazz en Ferro en voeg je een sterke merrie lijn toe.

Afbeelding

Ik had anders Flamur (Furst Heinrich X Pik Bube X Romandour) voorgesteld maar de hengst is helaas op 3 jarige leeftijd verongelukt. Hij heeft wel een ggk zoon maar die voert veel engels volbloed in de moederlijn.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Welke hengst voor elitemerrie Bellisimo x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 06:08

Dat klopt Jan, ik ken zijn afstamming ;) Maar het zit in ieder geval verder weg dan alle anders genoemde hengsten hier. Daarbij, zo'n drama is het niet hoor, om die hengsten in je pedigree te hebben. Ik vind Fürst Jazz een goede toevoeging.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 08:10

Vulina schreef:
Dat klopt Jan, ik ken zijn afstamming ;) Maar het zit in ieder geval verder weg dan alle anders genoemde hengsten hier. Daarbij, zo'n drama is het niet hoor, om die hengsten in je pedigree te hebben. Ik vind Fürst Jazz een goede toevoeging.


Leuk dat je hem noemt, die was me een aantal weken geleden ook al opgevallen :)

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 09:33

Vulina schreef:
Dat klopt Jan, ik ken zijn afstamming ;) Maar het zit in ieder geval verder weg dan alle anders genoemde hengsten hier. Daarbij, zo'n drama is het niet hoor, om die hengsten in je pedigree te hebben. Ik vind Fürst Jazz een goede toevoeging.

En het zit ook niet ver weg met Painted Black als grootvader en Jazz als overgrootvader. En ik vind het ook geen drama alleen jij benoemde hem als vrij van...En dat is gewoon niet zo.