Hengst voor Fries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Hengst voor Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 18:37

Hoi,

Deze vraag is puur uit nieuwsgierigheid, zit namelijk niet te wachten op een veulen, ben gewoon erg benieuwd naar wat de opties zouden zijn.

Ik heb een 8 jarige Friese merrie. Ze is niet erg breed voor een Fries en ook niet erg groot, schat zo'n 1,55m. Nou ben ik eigenlijk helemaal niet van de Friezen, dus vind ik haar toch wat te breed.
Nu vraag ik me dus af, als ik een wat meer slanker (sport)type wil, die in elk geval minimaal 1,65 is, wat voor hengst zou er dan op moeten? Paard zou dan vooral voor het springen gebruikt worden.

Hier een foto van de merrie:

Afbeelding

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Hengst voor Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:39

Afstamming van de merrie?
Een deftige standfoto?
Plus en minpunten?
Verbeterpunten?
Wat moet er behouden worden?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 18:43

Balou_k schreef:
Afstamming van de merrie?
Een deftige standfoto?
Plus en minpunten?
Verbeterpunten?
Wat moet er behouden worden?


Geen idee wat haar afstamming is. Standfoto heb ik zo niet. Zal proberen eraan te denken om er morgen een te maken.

Plus en min punten, verbeterpunten en wat er behouden moet worden doet er niet echt toe. Ik zoek echt meer een veulen die gewoon gebouwd is op het springen.

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:46

Pepperrr schreef:
Balou_k schreef:
Afstamming van de merrie?
Een deftige standfoto?
Plus en minpunten?
Verbeterpunten?
Wat moet er behouden worden?


Geen idee wat haar afstamming is. Standfoto heb ik zo niet. Zal proberen eraan te denken om er morgen een te maken.

Plus en min punten, verbeterpunten en wat er behouden moet worden doet er niet echt toe. Ik zoek echt meer een veulen die gewoon gebouwd is op het springen.


Dan zoek je dus een paard met bepaalde kwaliteiten. Dan is het handig de kwaliteiten van jouw paard te weten, zodat de juiste combinatie gemaakt kan worden.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:47

Ik zou dan een springgefokt veulen kopen want de kans dat een halve fries een geweldige springer wordt is klein.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:48

Pepperrr schreef:
Balou_k schreef:
Afstamming van de merrie?
Een deftige standfoto?
Plus en minpunten?
Verbeterpunten?
Wat moet er behouden worden?


Geen idee wat haar afstamming is. Standfoto heb ik zo niet. Zal proberen eraan te denken om er morgen een te maken.

Plus en min punten, verbeterpunten en wat er behouden moet worden doet er niet echt toe. Ik zoek echt meer een veulen die gewoon gebouwd is op het springen.


Geen goede standfoto
Geen idee wat de afstamming is
Geen idee wat het moet worden


Maar je wil een spring gebouwde fries..

Jee dan krijg je geen goed advies en van een fries een correct springpaard maken gaat je niet lukken.

Janinevv

Berichten: 13241
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:49

Tenzij je allrounder wilt die ook een leuke sprong kan maken. Tenzij je de topsport in wilt, dan is het een ander verhaal.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Hengst voor Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:50

Mijn advies

Koop van het dekgeld en kosten die bij het hele gebeuren komen kijken een jong springpaard veulen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 18:50

Het hoeft ook niet een enorm goed springpaard te zijn die op internationale wedstrijden uitgebracht moet worden, maar gewoon wat slanker gebouwd en met voorkeur iets meer talent voor springen dan een volle fries.

En wat ik ook al meteen aangaf, ik ben niet van plan om echt actie te ondernemen. Was gewoon aan het fantaseren en vroeg het me af.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Hengst voor Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:09

Friezen zijn totaal niet gebouwd om te springen, je krijgt er dus nooit een paard uit waar je op een eerlijke manier veel mee kan springen. Dan zijn de benen en rug binnen no time kapot.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Hengst voor Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:26

Weinig toegevoegde waarde dit topic..
Je bent niet van plan de merrie daadwerkelijk te dekken, je kan niet noemen wat de verbeterpunten zijn, en wat juist de goede eigenschappen zijn. Enige wat er uit komt is dat het veulen beter moet springen dan zijn moeder. Echt een topic waar niemand een fatsoenlijk aanparingsadvies mee gaat kunnen geven

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Hengst voor Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:38

Jawel hoor Flevolander! Als advies geef ik namelijk niet met de betreffende merrie te fokken. :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Hengst voor Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:39

En dat was TS al niet echt van plan dus win-win situatie :D :D

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:40

Rex_Rolfo schreef:
En dat was TS al niet echt van plan dus win-win situatie :D :D


:') Heerlijk droog dit!

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Hengst voor Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:39

Nou als het een fantasie ding is.
Eeuhm maak ff een mooie standfoto
Zet je afstamming erbij
Geef meer je wensen aan.


Maar onthoudt wel.. zelfs een gewoon springpaard ga je er niet uitkrijgen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hengst voor Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:53

Vreemd topic zo.

Maar waarom heb je dan een fries als je friezen eigenlijk niks vind? Had je daar niet eerder aan kunnen denken voor je deze kocht?

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:57

Art_Ificious schreef:
Vreemd topic zo.

Maar waarom heb je dan een fries als je friezen eigenlijk niks vind? Had je daar niet eerder aan kunnen denken voor je deze kocht?


Dat zegt ze niet. Je moet niet teveel aannames doen.

Feit is dat het een fantasie dingetje is en de opvolger wat meer kan springen.
Nergens staat dat ze iets tegen Friezen heeft.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:00

Je hebt een paard waarvan je in de OP zegt dat je er eigenlijk niets mee hebt en wil dan een halfbakken veulen waar je na duizende euro‘s en jaren later waarschijnlijk ook niets mee hebt :=

Waarom niet de Fries verkopen en een warmbloedje kopen?
Dan heb je meteen wat je wilt.

Edit: Knert, dat staat er wel.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 14-01-18 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:00

Knert schreef:
Art_Ificious schreef:
Vreemd topic zo.

Maar waarom heb je dan een fries als je friezen eigenlijk niks vind? Had je daar niet eerder aan kunnen denken voor je deze kocht?


Dat zegt ze niet. Je moet niet teveel aannames doen.

Feit is dat het een fantasie dingetje is en de opvolger wat meer kan springen.
Nergens staat dat ze iets tegen Friezen heeft.

Ik citeer haar eigen.zin in.de openingspost:

"Nou ben ik eigenlijk helemaal niet van de Friezen"

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hengst voor Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:14

Er 10 cm bij fokken is natuurlijk puur gokken... Dus ik zou, als dat een harde eis is, echt niet gaan fokken met zo'n 'kaboutertje'. Ook al is het voor nu maar een fantasie :)

Maar wil je op basis van die fantasie een leuke optie krijgen, zou ik toch echt met wat meer informatie komen. Als dit de conditie is waarin je paard zich bevindt, is het al lastiger om je paard te beoordelen. Daarbij schat je de stokmaat op 1.55m, dat kan wel eens interessant veranderen als je dit paard in sportconditie brengt. Evenals hoe breed je paard is. Nu is dat sowieso niet echt relevant. Mijn Fries is heel erg rond, maar past bijna elk zadel. We hebben ook een Fries die van lucht dik wordt, maar die is wel heel erg smal. Het is maar net is een paard rondgeribt of heeft hij een wat hogere romp.

Er is trouwens een Fries waar gewoon mee wordt gecrosst en gesprongen. Maar het is maar net of ze het spelletje begrijpen. Ze springen echt niet voor een 10 over een hindernis (doorgaans althans), maar ze kunnen best een sprongetje maken en kunnen er ook beter in worden. Die van mij snapt het niet, die springt alleen met zijn voorbenen :+ Nu heb ik ook niet echt ambities voor het springen, dus dat scheelt :P

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 12:19

Janine, bedankt voor je reactie.

Voor de rest:

Niemand heeft gezegd dat ik de Friezen gekócht heb. En niemand heeft gezegd dat ik iets tegen Friezen heb. Het is gewoon niet mijn favoriete ras, iedereen heeft wel een ras wat je iets minder vindt. Door privéomstandigheden heb ik nou eenmaal 2 Friezen en daar ben ik hartstikke blij mee.
Ik ben altijd een manegeruiter geweest, en heb nu de kans gekregen om dus 2 Friezen te verzorgen en rijden die zelfs bij mij thuis staan. Voordat ik heel bokt over me heen krijg: JA ik heb begeleiding, voordat mensen ook weer aannemen dat ik een pennymeisje ben die geen verstand heeft van paarden. Wie per se wil weten hoe dit allemaal zit mag mij een pb doen.

Bij deze hoef ik verder ook geen reacties meer over dat Friezen niet kunnen springen, ik ze beter kan verkopen of een springpaard kan kopen. Ik vroeg me gewoon iets áf, en als dat niet kan dan is dat oké. Maar dan hoef ik geen reacties over dat ik iets tegen Friezen heb oid...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:53

lissisanne schreef:
Friezen zijn totaal niet gebouwd om te springen, je krijgt er dus nooit een paard uit waar je op een eerlijke manier veel mee kan springen. Dan zijn de benen en rug binnen no time kapot.


Welnee.

Friezen zijn niet gefokt op springen en missen meestal het talent om het goed te doen.

Maar je maakt ze echt niet direct stuk als je er toch mee gaat springen. De meeste paarden kunnen echt wel een B parcours springen.

TS zegt niet echt te willen fokken maar nieuwsgierig te zijn naar een advies.

Niet fokken zou mijn advies zijn en als het toch moet gewoon met meer springkwaliteiten. Een Gelderse. Saron en Casaron geven springaanleg.

Saron
Afbeelding