Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 19:13

Elisa2: Ja hoor natuurlijk mag je dat vragen. Op Rubin Royal ben ik gekomen omdat iemand in een ouder topic hier op bokt een hengst zocht voor een vergelijkbare merrie. Ze zocht precies hetzelfde qua exterieur en karakter. In dat topic werd meerdere malen Duits bloed en met name Rubin Royal geadviseerd.

Astrix had ik zelf bedacht omwille van zijn enorm fijne mentaliteit en instelling, lichaamsbouw, het klein fokken en het verbeteren van de balans, gedragenheid en achterbeen.


_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:29

Hemmingway dan?

Is wel wat ouder bloed. Krijg je zowel fijne springpaarden als dressuur paarden.

Persoonlijk zou ik er helemaal geen moeite mee hebben om een dressuurhengst erop te gooien.
ze kunnen elkaar echt wel verbeteren.

CBD olie
http://www.4-betterfeeling.nl/
voor mens en dier

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:30

http://www.tewis.nl/hengsten/up-to-date/ ik heb in combinatie met grote logge merries echt super knappe bloederige veulentjes gezien. weet dat zn nakomelingen het best heel goed doen in de dressuur.
ik ken alleen zijn stap van toen ik met hem naar de dekstal moest lopen dus hoe die echt is weet ik niet :')

ik weet niet wat de experts op bokt van mijn voorstel vinden :o

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:38

HarmonyEJ schreef:
Easy game? Is de vader van mijn merrie met wat springbloed aan haar moeders kant, gedragenheid heeft ie 100% zeker, hij is alleen wel asrdog groot[ [url=m/jGXz5R.png]Afbeelding[/url] ]

Edit, merrie kan trouwens zowel asrdig als spring en dressuurpaard doot



Aha, daar onze Hermione gebleven.

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:43

Prachtige merrie! Ik denk juist dat je hier veel kanten mee op kan en niet 'vlees noch vis' zal gaan fokken. Ik denk dat er de komende jaren meer vraag komt naar dressuurpaarden met 'vrij' bloed en(/of) meer body. Jouw merrie zou een mooi begin of mooi voorbeeld hier van kunnen zijn :) !

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar bewegend beeld van haar! In ieder geval succes met je keuze.

edit: zie net dat de moeders moeder een GP dressuurpaard heeft gegeven, dat maakt het juist nog minder gek om voor een dressuurpaard te kiezen, toch?!

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-18 17:24

Bedankt voor alle reacties allemaal en de complimenten natuurlijk :)

Een aantal van jullie vinden dat ik toch moet gaan voor een goed bewegend springpaard i.p.v. een dressuurhengst. Ik snap uiteraard de argumenten, maar wat Liespr zegt is ook precies wat mijn beweegreden is om eens voor een dressuurhengst te kiezen. Mijn merrie is inderdaad wel springgefokt maar er zit ook al behoorlijk wat dressuurbloed in verweven. Haar foklijn bracht zowel succesvolle spring- als dressuurpaarden. In de moederlijn zit Amor. Haar moeder is bijvoorbeeld de volle zus van Christopher (Olympisch dressuurpaard van Belinda Boudin) en mijn merrie is zelf een halfzus van het springpaard Darius en van de BWP hengst Fellini.
Zuiver springbloed is het dus sowieso niet en ik denk dus inderdaad ook dat ik er beide kanten mee op kan.

Ik ben de afgelopen dagen eens in alle suggesties gedoken. Over Rubin Royal ga ik twijfelen. Ik lees en hoor toch steeds meer dat hij een pittig karakter heeft. Dit is op mijn merrie met ook een pittig karakter niet wenselijk. Om diezelfde reden durf ik er ook geen Amor bloed terug in te brengen. Ik ben bang dat daar een risico ga lopen met het karakter.

Winningmood is er 1tje op mijn lijstje hoewel ik deze erg groot vindt. Heb wel begrepen dat hij kleiner fokt.

Ik kwam er nog 1 tegen die mij erg aanspreekt en die te tekortkomingen van mijn merrie goed zou aanvullen naar mijn idee: Follow Me
Nadeel is dat er alleen diepvriessperma beschikbaar is en ik weet niet of dat slim is met een wat oudere merrie.
Nou ja in elk geval ben ik lekker bezig om iets geschikts uit te zoeken :j

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:02

Ik ben bevooroordeeld Follow Me fan..ook erg leuk is deze zoon van hem: https://www.youtube.com/watch?v=6WKYtlUgMpM

Lijkt er op dat de merrielijn van jouw merrie het goed doet met wat {vol}bloed erachter, dat maakt deze Finest Selection interessant met Lauries Crusador er achter. En lijnenteelt op Donnerhall zorgt meestal wel voor een goed karakter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:07

En een fijn gelders paard? Zit je over het algemeen qua karakter goed en dan hou je een leuk veelzijdig paard over. Een grand prix paard zal je er niet mee fokken maar dat is volgens mij ook niet je doel.

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:11

Een jonge kwpn hengst die mij positief opviel wbt gedragenheid en souplesse was Iconic B, deze is ook vrij compact gebouwd met een mooi front. Geloof dat hij ook wel bij je wensen past.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 14:13

Gelders paard heb ik wel eens aan gedacht, maar is niet mijn type en over het algemeen zijn die niet zo Compact.

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 14:14

Iconic B is 1.75, zoek een kleinere hengst. En ik ben niet zo weg van Jazz. Dat wil ik er in elk geval in de eerste lijnen uit houden.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:35

Interessant topic,ik heb zelf ook een Cascomerrie. Alleen is de mijne juist erg compact. Haar eerste veulen van Daddy Cool bleef wat klein en ook erg compact, heb haar nu drachtig van Henkie.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:49

En een beetje duits bloed ? Lord Leatherdale of evt één van zijn zonen?

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 15:04

Ja Follow me is Duits, Rubin Royal ook. Dus daar kijk ik inderdaad naar.
Een vriendin van mij kwam nog met French Kiss. Iemand daar bekend mee toevallig? Kan er niet veel over vinden behalve wat video's en nakomelingen info. Ik zoek info over karakter, achterbeengebruik en de gangen.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 02:12

Henkie is compact

Op basis van je beschrijving van wat je zoekt in een hengst dacht ik ook gelijk aan Total US

Voor een fijn paard met een goed karakter kan ik zeker Winningmood aanraden. Nakomelingen doen het super in de sport. Ik had er afgelopen jaar een heel leuk snittig merrieveulen van. Hij is zelf groot maar vererft dat niet op kleinere merries.
Afbeelding

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 03:24

Als ik je wensen zo lees denk ik zelf eerder springhengst, met name omdat veel dressuurgefokten heel hoog in t bloed staan en daardoor heel sensibel zijn, terwijl ze met springers zelfs de ererondes met alle herrie ed willen kunnen rijden, daarnaast willen ze kort kunnen draaien ed in t parcours en zich focussen op de sprong ipv zich bezighouden met een paard dat alle kanten op springt vanwege de versieringen _O-

Ook het wat kleiner en compacter fokken zie je meer bij springers vanwege de wendbaarheid in t parcours terwijl dressuur groot en imposant moet zijn zeg maar, dus denk toch echt dat je t van een springhengst moet hebben, zijn er zat die ook een aardig potje dressuur kunnen lopen en dat doorgeven, kijk anders ook bij de eventing of daar geen interressante hengst tussen zit aangezien ze daar ook dressuur moeten lopen, of bij AES of zangersheide :)

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:15

Jester_ schreef:
En een fijn gelders paard? Zit je over het algemeen qua karakter goed en dan hou je een leuk veelzijdig paard over. Een grand prix paard zal je er niet mee fokken maar dat is volgens mij ook niet je doel.

Dat weet ik nog zo net niet. Ik ken gelderse die al een mooie aanzet tot piaffe en passage tonen. En henkie is toch ook een mooi voorbeeld van goed presterend gelders bloed.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:37

Ik gooi hem er toch even in:
Vorige week bij NRPS goedgekeurd: Escobar.
KWPN liet deze op en top modern dressuurgebouwde hengst staan omdat zijn moeder springgericht gefokt is en zijn vader niet.

http://www.horses.nl/fokkerij/opvallend ... onderzoek/

https://www.nrps.nl/Portals/0/Escobar%2 ... 7-2018.pdf

Zeer goede hengst. Extra bewegen en opvallend modern van bouw. Geen idee of je hem bij je merrie vindt passen, maar het is een prachtig voorbeeld over hoe goed veelzijdig fokken kan uitpakken. Hij is nu van Ad Valk en Joop Uytert, hij zal vast ter dekking komen bij een van hen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:20

Dat is een zeer goed bewegende hengst inderdaad met een extra draf, ben benieuwd naar hoe zijn nafok gaat worden.

Zethar was trouwens gelders en Grand Prix dressuur, Upperville ook..geldersen kunnen zeker wel goed dressuur lopen.

French Kiss is van Florestan zie ik, je kunt ook naar Florencio kijken..past ook wel bij je wensen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 07:54

Ik ben wel benieuwd wat je keuze uiteindelijk is geworden ts?

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 13:54

Dat laat ik jullie weten! Ik ga a.s. zaterdag naar de hengstenshow van Stal van der Sande om te kijken naar For Ferrero en ik ga volgende week ook nog kijken naar Uphill.
Escobar vind ik ook een interessant verhaal trouwens.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:21

Escobar is zeker een interessante hengst. Hier gaat het KWPN zeker spijt van krijgen. Die wordt later alsnog KWPN toegelaten, wacht maar af.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:55

De genoemde Up to Date is ook een goede optie
Die kunnen echt goed lopen!

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:38

[***] schreef:
De genoemde Up to Date is ook een goede optie
Die kunnen echt goed lopen!

Vaak hebben ze wel een wat speciaal karakter en daar is TS juist niet naar op zoek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:54

frutsels schreef:
Dat laat ik jullie weten! Ik ga a.s. zaterdag naar de hengstenshow van Stal van der Sande om te kijken naar For Ferrero en ik ga volgende week ook nog kijken naar Uphill.
Escobar vind ik ook een interessant verhaal trouwens.

For Ferrero of Uphill zijn wel 2 heel verschillende hengsten....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers