Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mukkes

Berichten: 1149
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Fryslân

Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 18:57

Ik heb een bruine dravermerrie van 1.64cm

Afbeelding


Ik zoek een hengst voor haar voor aankomend jaar (2018) welke natuurlijk dekt.

Minimaal 1.50
Leuk kleurtje is fijn!
Liefst een koudbloed (alle opties zijn welkom "Geen Fries"!)
De hengst moet mijn merrie verbeteren in de achterhand, rustig karakter, niet snel ergens van onder de indruk zijn, dikkere kont en stevigere nek en stevigere benen.

Graag niet verder als een uur rijden vanaf suwald!

Veulen is om zelf aan te houden!

Kom maar op met jullie suggesties!

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:58

Ik denk geen goede keus om een koudbloed te gebruiken, te groot verschil .

mukkes

Berichten: 1149
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 18:59

Andere opties zijn zeker welkom

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:10

Zeker als er iets tolt/gang aanleg inzit, zou ik zeker een gangenhengst overwegen. Is kruising die wel vaker gemaakt wordt en mocht je toch moeten verkopen is een veulen met gang beter verkoopbaar.
Komt bij dat teveel massa niet leuk is met constante zoektocht naar passende zadels etc. incl. te breed zitten voor de ruiter. En zo op de foto is zij geen iele slungel. Wil je echt naar massa, dan zit je met rustig en fijn werkkarakter eerder richting quarter/berber/spaans, maar dan moet je wel een paard hebben dat dezelfde lichaamsverhoudingen heeft (altijd op letten trouwens), mits die correct zijn natuurlijk (zie ellende met lange benen + korte halzen bv).

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:00

Kijk eens naar een paso fino of quarter / pinto hengst :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:16

Als de de achterhand van een draver wil verbeteren zou ik geen koudbloed gebruiken.

Als je een koudbloed mooi vind(je vraagt om stevige benen) waarom niet een koudbloed kopen?

Wat een zeer veel gemaakte kruising is overigens is een Arabier op een Draver. Ja zo ongeveer het tegenovergestelde van wat je nu voor ogen hebt.
Maar voor de Endurance een veel gfevraagde combi. En ja het veulen is voor jezelf maar je weet nooit of er niet een moment komt dat je wel moet verkopen.

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:17

Wat wil je aan de achterhand verbeteren? Draver heeft van zichzelf een sterke achterhand. Wil je meer beweging in de achterbenen (en voor) dan zou je richting tuiger kunnen gaan. Wil je een paard dat makkelijker op de achterhand loopt, zoek dan een paard dat opwaarts gefokt is. Vaak KWPN. Dikkere kont, hebben de meeste koudbloeden wel, maar de quarters staan er zeker om bekend. etc etc

Misschien moet je je niet specifiek vast leggen op een ras. Zeker omdat je natuurlijk wilt dekken. Soms kan een kruising net bieden wat je zoekt.

Je krijgt natuurlijk niet zwart op wit wat je erft. Mijn merrie 1.65 * pony 1.51 = jaarling van over de 1.50 :( Ik wou graag wat kleiners haha

mukkes

Berichten: 1149
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 23:18

@tamary helaas geen aanleg voor bepaalde gangen.

@ineke2 dank je pinto had ik nog niet naar gekeken.

@NatasjavE ik zou graag een veulen van mijn eigen merrie willen, Arabier zie ik inderdaad niet zitten.

@quickie mijn merrie heeft geen geweldige achterhand helaas,ik leg me ook totaal niet vast op een bepaalt ras, ik bedoelde meer een koudbloed omdat mijn merrie nogal een heethoofd is, dus vandaar deze insteek! Ik sta natuurlijk ook open voor andere opties en rassen.

Ik wil het liefst ook wat kleiner fokken, maar dat heb je nooit voor het zeggen

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:21

O als je kleiner en rustiger wil fokken maar wel stevig en goed gebouwd... waarom kijk je dan niet naar een mooie New Forest hengst?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:08

Als je een hengst wil met een goede achterhand en een koel karakter dan zou ik eens kijken naar een Gelderse hengst. Rubus en Edmundo wellicht?

Rubus is zwart en Edmundo is een palomino.
Veel front en zeker Rubus staat bekend om een braaf karakter.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:02

Mijn advies is hetgeen je eigenlijk niet wilt horen maar iedereen hier graag zou geven: koop er eentje met die wensen... pak minder 'miserie' mee en grotere kans om op je wensen bedient te worden!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:10

Ik zou in ieder geval de lat voor kwaliteiten van de hengst hoog leggen en misschien wat 'gemakseisen' laten vallen (zoals afstand, etc). Een veulen fokken kost nu eenmaal veel moeite en is redelijk aan de prijs als je het goed wilt doen.
Voor eigen gebruik fokken is prima, maar ik zou ook proberen om een verkoopbaar veulen te fokken. Niet omdat je het moet verkopen, maar zodat het wel verkoopbaar is in geval van nood. Drie jaar terug was er ook iemand die tegen alle adviezen in een paint op haar draver gooide, want was voor eigen gebruik. Ondertussen staat dat beestje al 2 jaar non stop te koop en niemand die hem hebben wil.

Bij het dekken met een koudbloed (bijvoorbeeld tinker) zou ik ook zeker opletten of de hengst pssm negatief getest is, bij kruisingen met een warmbloed krijg je anders gegarandeerd problemen met het veulen.

mukkes

Berichten: 1149
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 13:16

Bedankt allemaal, ik zal nog eens rustig om me heen kijken! Als er nog iemand is die een dekhengst weet die goed bij mijn merrie zou passen dan hoor ik het graag.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:25

Al eens aan een Connemarahengst gedacht?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:31

Misschien naar een Gelderse hengst kijken, stevig maar niet te stevig in verhouding met je draver, meestal aardig koel in het koppie en ze zijn ook nog redelijk sportief (wat de meeste zwaardere koudbloeden niet zijn)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:35

Welk type sport zou je willen beoefenen? Lekker recreatief zou ik een quarter of paint overwegen.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:41

Ineke2 schreef:
Kijk eens naar een paso fino of quarter / pinto hengst :)

Maar dat zijn bepaald geen koudbloeden.Dan zou ik eerder aan een Tinkerhengst denken uit een Vanner-lijn.Het voordeel van Tinkers is in elk geval dat ze meestal natuurlijk dekken.Eerlijk gezegd vind ik de gangbare KI vreselijk onnatuurlijk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:47

anjali schreef:
Ineke2 schreef:
Kijk eens naar een paso fino of quarter / pinto hengst :)

Maar dat zijn bepaald geen koudbloeden.Dan zou ik eerder aan een Tinkerhengst denken uit een Vanner-lijn.Het voordeel van Tinkers is in elk geval dat ze meestal natuurlijk dekken.Eerlijk gezegd vind ik de gangbare KI vreselijk onnatuurlijk.


KI is voor zowel de hengst, de merrie als de merriehouder veel beter.

Minder kans op overdraagbare ziektes, minder kans op verwondingen en meer kans op dracht.(zeker als het om een populaire hengst gaat)

Ik zou echt alleen natuurlijke dekking overwegen als de meest passende hengst niet middels KI beschikbaar is.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:54

ik zou er een quarter opzetten. of misschien nog verder out of the box denken, en er een pre of lusitano er op zetten

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:17

@Natasja: Ik denk juist andersom,de enige reden dat ik een merrie van mij met KI zou laten bevruchten zou zijn omdat de gewenste hengst overleden zou zijn!Maar gelukkig mag iedereen die een merrie bezit daar zelf over beslissen.Maar volgens mijn bescheiden mening wordt er veel te ver van de natuur afgedwaald.Dat kan nooit goed zijn.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:30

Punz schreef:
Al eens aan een Connemarahengst gedacht?


Was het eerste waar ik aan dacht en voldoet aan alle punten die ts zoekt.

Als ik mijn dravermerrie laat dekken wordt het inderdaad een connemarahengst.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:36

PRE / pinto / quarter

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:54

Ik zou geen koudbloed hengst gebruiken. Grote kans dat je dan een zwaar paard krijgt met het lichte beenwerk van een draver

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:58

Haflinger of een Ijslander

guppekop

Berichten: 1963
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:09

anjali schreef:
Ineke2 schreef:
Kijk eens naar een paso fino of quarter / pinto hengst :)

Maar dat zijn bepaald geen koudbloeden.Dan zou ik eerder aan een Tinkerhengst denken uit een Vanner-lijn.Het voordeel van Tinkers is in elk geval dat ze meestal natuurlijk dekken.Eerlijk gezegd vind ik de gangbare KI vreselijk onnatuurlijk.

Persoonlijk denk ik ook eerder richting een connemarahengst
Een tinker op een draver zou niet mijn eerste keuze zijn, als ik er een zou willen, zou dat een grai hengst zijn. Dat zijn de lichtere type paarden.
Vanner zou ik zeker niet doen, dat zijn de zwaarste type paarden.
Kijk maar naar mijn paarden, wij doen ze niet naar de keuring dus ik mag er niks over zeggen maar mijn inschatting zou dit zijn:
Onze merrie Maddy zou ik een Grai geven (hier 8 jaar):
Afbeelding

Onze hengst Amor vind ik het meest weg hebben van een Vanner (hier 3 jaar oud, te dik en 1e keer met zadel op)
Afbeelding