Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13956
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:16

Dit topic gaat toch niet over een bonte draver kruising die qua bouw mislukt is?

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:26

Heb je inmiddels al iets op het oog TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:31

Kabayo schreef:
Dit topic gaat toch niet over een bonte draver kruising die qua bouw mislukt is?


Nee, maar ik vind het wel een goed voorbeeld waarom je sommige rassen niet met elkaar moet willen kruisen.

mukkes

Berichten: 1149
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 19:20

_Dracarys schreef:
Heb je inmiddels al iets op het oog TS?


Wil graag in het nieuwe jaar eens bij een paint hengst gaan kijken die ik op het oog heb! Als dat wat is dan laat ik haar waarschijnlijk door hem dekken.

Anoniem

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:44

Tja, ik zou t gerwoon niet doen. Fokken doe je niet voor de leuk, of voor de gok. Daarom blijf ik erbij, koop gewoon een leuk veulen wat bij je doel past.
En mocht je nou toch ermee doorgaan, kijk dan wel of de hengst getest is op pssm.

Anoniem

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:51

Wil je werkelijk gaan fokken met je draver? Ik snap dat een veulen fokken leuk lijkt maar fok dan met een merrie en hengst die kwaliteit hebben. Wat jij wilt is geen fokken maar dat noemen ze vermeerderen.
Denk ook aan de toekomst van zo'n veulen. Kun jij je je hele leven lang er voor zorgen? Want anders wordt dat een veulen zonder toekomst. Niemand zit daar op te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:12

NatasjavE schreef:
Oh....mooi groot plaatje....


Foto aangepast.

Anjali, met KI heb je een grotere kans op dracht en minder kans op ziektes en of een beschadigde merrie. Kan me niet voorstellen dat je een ziekte of beschadiging voor een paard wenst. Niet alles wat natuurlijk is of gaat is beter.

Natuurlijk dekken is natuurlijk goedkoper. Dat kan ook een reden zijn niet voor KI te dekken.
Maar ik zou geen gelders ras nemen. Ik ken er teveel die niet zo makkelijk te rijden zijn.
Ik zou zowiezo niet met de merrie gaan dekken maar beter is om een paard te kopen die aan je eisen voldoet.
Teneerste, je weet nooit wat voor veulen er uit komt. Is het gezond, misschien een rotkarakter.
Dan probeer hem/haar maar eens volwassen te laten worden.
Het veulen kost al een vermogen nog voordat het 3 jaar is geworden(smid,stalling, entingen enz.) en dan moet het nog geen ziektes hebben krijgen. Je hebt ook bij een hengst castratiekosten.
Kortom, voordat je veulen volwassen is ben je veel geld kwijt.
Spaar dat geld en koop een hele leuke die aan al je wensen voldoet.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:33

Ts zou ik mogen vragen welke hengst het word? Ben benieuwd.

En over het wel of niet fokken. Als ts een doordachte keuze heeft gemaakt zie ik niet in waarom niet. Als het een gebalanceerd dier word met een fijn karakter is er altijd een koper voor. Het hoeft geen topsport paard te worden. De bloederige dieren met een o zo mooi stamboom en piep karakter zijn veel moeilijker te verkopen.

Ikzelf heb fijne ervaring met een paint draver kruising. Merrie lag kwa bouw dichtbij die van de paint. Dier had een groot uithoudingsvermogen en was veelzijdig inzetbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:37

Speedfiets_2, dan moet het wel een gebalanceerd dier worden met een fijn karakter. Tja, er lopen er meer rond die dat niet zijn dan wel en die belanden in de handel en uiteindelijk op je bord. :x

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:59

mukkes schreef:
_Dracarys schreef:
Heb je inmiddels al iets op het oog TS?


Wil graag in het nieuwe jaar eens bij een paint hengst gaan kijken die ik op het oog heb! Als dat wat is dan laat ik haar waarschijnlijk door hem dekken.

Ik zou dan eerder bij zijn nakomelingen gaan kijken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:24

Monique schreef:
Natuurlijk dekken is natuurlijk goedkoper. Dat kan ook een reden zijn niet voor KI te dekken.
Maar ik zou geen gelders ras nemen. Ik ken er teveel die niet zo makkelijk te rijden zijn.
.


Cijfers spreken je tegen. Henkie was beste 5 jarige op het WK jonge dressuurpaarden en het percentage GP wat het goed in de dressuur doet is hoger dan het percentage DP bij het KWPN. Ze zijn gemiddeld dus prima te rijden.(uiteraard zullen er ook slecht te rijden Gelderse zijn....maar die vind je bij ieder type of ras wel.)Maar goed, is verder off-topic want TS gaat voor een westernras.

Daarnaast waarom zou KI duurder zijn? Je hebt dezelfde kosten aan dekgeld, dierenarts en registratiekosten. Waarin zou het precies goedkoper moeten zijn?

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:41

TS, heeft je merrie al eens eerder een veulen gehad ? Mocht dat niet zo zijn dan zal ik er zeker geen zwaar gebouwde hengst opzetten. Ik ben benieuwd naar de keuze van TS.

KI of natuurlijk dekken kosten allemaal geld , ik krijg een gratis veulentje. Mijn merrie is een tinker van 139.cm platen bond en zij is ongevraagt gedekt in het weiland door een Perlino hengst D pony rond de 145.cm . :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:44

jansje73 schreef:
TS, heeft je merrie al eens eerder een veulen gehad ? Mocht dat niet zo zijn dan zal ik er zeker geen zwaar gebouwde hengst opzetten. Ik ben benieuwd naar de keuze van TS.

KI of natuurlijk dekken kosten allemaal geld , ik krijg een gratis veulentje. Mijn merrie is een tinker van 139.cm platen bond en zij is ongevraagt gedekt in het weiland door een Perlino hengst D pony rond de 145.cm . :D


Ohhh das een stuk goedkoper inderdaad. :D (al zou ik niet blij zijn als mijn merrie ongevraagd drachtig zou zijn)

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:46

jansje73 schreef:
KI of natuurlijk dekken kosten allemaal geld , ik krijg een gratis veulentje. Mijn merrie is een tinker van 139.cm platen bond en zij is ongevraagt gedekt in het weiland door een Perlino hengst D pony rond de 145.cm . :D


he, wat naar ... :D

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:36

NatasjavE schreef:
jansje73 schreef:
TS, heeft je merrie al eens eerder een veulen gehad ? Mocht dat niet zo zijn dan zal ik er zeker geen zwaar gebouwde hengst opzetten. Ik ben benieuwd naar de keuze van TS.

KI of natuurlijk dekken kosten allemaal geld , ik krijg een gratis veulentje. Mijn merrie is een tinker van 139.cm platen bond en zij is ongevraagt gedekt in het weiland door een Perlino hengst D pony rond de 145.cm . :D


Ohhh das een stuk goedkoper inderdaad. :D (al zou ik niet blij zijn als mijn merrie ongevraagd drachtig zou zijn)


Ik wilde wel eens een veulentje fokken bij mijn merrie maar dit jaar nog niet. Ik was al aan het rond kijken naar een mooie tinker hengstje. Ja ik ben er wel blij mee en de hengst door wie ze gedekt is , is echt een schat van een pony en ook mooi.

Mijn tinkers stonden voor een paar weken op een hengstenhouderij omdat ik daar 2 jonge hengsten heb ingereden. En ze bleven daar staan toen ik op vakantie was, net in die periode toen ik weg was is mijn merrie gedekt.

Niqui

Berichten: 2165
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:04

Helemaal off-topic natuurlijk, maar ik ben benieuwd wat voor kleur je dan krijgt bij perlino plus platenbont.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:39

Niqui schreef:
Helemaal off-topic natuurlijk, maar ik ben benieuwd wat voor kleur je dan krijgt bij perlino plus platenbont.

Dat is heel simpel, dan krijg je een valk/palomino/smoky black die eventueel ook vlekken heeft :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:32

Monique schreef:
Speedfiets_2, dan moet het wel een gebalanceerd dier worden met een fijn karakter. Tja, er lopen er meer rond die dat niet zijn dan wel en die belanden in de handel en uiteindelijk op je bord. :x


Daarom ook dat ik "een doordachte keuze" erbij gezet

anjali
Berichten: 15072
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:41

jansje73 schreef:
TS, heeft je merrie al eens eerder een veulen gehad ? Mocht dat niet zo zijn dan zal ik er zeker geen zwaar gebouwde hengst opzetten. Ik ben benieuwd naar de keuze van TS.

KI of natuurlijk dekken kosten allemaal geld , ik krijg een gratis veulentje. Mijn merrie is een tinker van 139.cm platen bond en zij is ongevraagt gedekt in het weiland door een Perlino hengst D pony rond de 145.cm . :D

Dit is in elk geval een natuurlijke dekking.Gevoelsmatig vind ik veel beter.Je hoeft nu toch niet te betalen aan de hengstenhouder he?? Je weet als Tinkereigenaresse wel dat de Ierse zigeuners dat altijd zo deden,ze trokken rond en lieten hun merrie dan s'nachts ergens in de wei bij een hengst....vandaar dat in de Tinker allerlei bloed zit!

mukkes

Berichten: 1149
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 19:22

Citaat:
Ik zou dan eerder bij zijn nakomelingen gaan kijken.


Ze hebben daar op stal ook nakomelingen staan.

En even verder ingaande op andere antwoorden, de paarden staan bij ons aan huis.
Ik weet wat het allemaal kost en kan kosten.
En de hengst waar ik graag wil kijken is getest!

mukkes

Berichten: 1149
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 19:26

Monique schreef:
Wil je werkelijk gaan fokken met je draver? Ik snap dat een veulen fokken leuk lijkt maar fok dan met een merrie en hengst die kwaliteit hebben. Wat jij wilt is geen fokken maar dat noemen ze vermeerderen.
Denk ook aan de toekomst van zo'n veulen. Kun jij je je hele leven lang er voor zorgen? Want anders wordt dat een veulen zonder toekomst. Niemand zit daar op te wachten.


Dus jij zegt dat een draver minder "kwaliteit" heeft?

Dat is natuurlijk flauwe kul, een draver heeft net zoveel "kwaliteit als elk ander paard.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:49

Denk dat ze op een kruising doelt. Niet dat een Draver geen kwaliteit zou bezitten.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:57

Citaat:
Dit is in elk geval een natuurlijke dekking.Gevoelsmatig vind ik veel beter.

Ik weet niet wat voor romantische ideeen je hebt bij een natuurlijke dekking maar een hengst kan een merrie compleet kapot maken en omgekeerd net zo... en geloof mij, zachtzinnig gaat het 9 vd 10x zowiezo niet. Of je moet een hengst hebben die gewend is in een kudde te lopen (waarbij een nieuwe merrie in een groep altijd wordt uitgeprobeerd) die zijn nl niet gefrustreerd omdat ze maar een keer in de x tijd erop mogen.

Zou niet weten waarom je het risico neemt voor een natuurlijke dekking als je KI kunt doen voor zeg, 200,- Euro meer (extra kosten is ivm rietjes, opvangen, op fantoom springen e.d. bij KI win station). Nog afgezien van meer kans op baarmoederontstekingen etc.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:09

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Dit is in elk geval een natuurlijke dekking.Gevoelsmatig vind ik veel beter.

Ik weet niet wat voor romantische ideeen je hebt bij een natuurlijke dekking maar een hengst kan een merrie compleet kapot maken en omgekeerd net zo... en geloof mij, zachtzinnig gaat het 9 vd 10x zowiezo niet. Of je moet een hengst hebben die gewend is in een kudde te lopen (waarbij een nieuwe merrie in een groep altijd wordt uitgeprobeerd) die zijn nl niet gefrustreerd omdat ze maar een keer in de x tijd erop mogen.

Zou niet weten waarom je het risico neemt voor een natuurlijke dekking als je KI kunt doen voor zeg, 200,- Euro meer (extra kosten is ivm rietjes, opvangen, op fantoom springen e.d. bij KI win station). Nog afgezien van meer kans op baarmoederontstekingen etc.


9 van de 10 keer lopen ze niet los in de wei als er gedekt wordt. Meestal springen ze uit de hand en is de merrie gekluisterd. (En inderdaad het hoeft niet zachtzinnig te gaan)

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:25

Je wil een koel paard zeg je. Je draver is een heethoofd. Waarom dan fokken met je merrie? De kans is net zo groot dat ze het temperament van de moede erft, en veelal worden veulen in hun gedrag beinvloed door de merrie. Het veulen kijkt naar de moeder hoe het sich moet gedragen, waar het bang voor moet zijn enzovoorts.

Overigens ken ik geen koelere paarden dan arabieren. Dat arabieren heet zouden zijn is een misvatting. Maar als je een wat steviger paard wil dan kan je ook een new forest over wegen, of een leuke kruising.