Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 16:54

Hallo boktfokkers,

ik ben benieuwd naar jullie advies in hengstenkeuze voor deze merrie, welke uit de daula-stam komt.

De merrie heeft in het verleden al een vosveulen gehad van Don Primaire welke nu Z1 loopt. De merrie is zelf Z2 (niet recent) en 1.68 groot.

Ik zit te twijfelen tussen dressuur of springhengst. Wellicht is het voor de lijn mooier een dressuurhengst, maar gezien ik alleen maar springers op stal heb staan en daar de liefde ook naar uitgaat, zit ik te twijfelen er toch geen jonge springhengst wellicht op te zetten?? Merrie springt ook braaf een bb-parcourtje rond.

Merrie is wat ouderwets in het type, dat mag verbeterd worden en mag van mij nog wel wat meer maat hebben.

Afbeelding


Afbeelding



Ben heel benieuwd naar jullie keuze!


Whappie
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-10-17

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:11

Daar mag je gewoon geen springhengst opzetten

Heel mooi lijntje, veel sport. Moet er ff over nadenken, je kunt alle kanten op met deze merrie. Persoonlijk zou ik op bokt geen advies vragen maar een aantal gerenommeerde fokkers.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:43

Oh wauw, wat leuk eentje uit de Daula stam. Hier mag je nooit een springhengst opzetten.
Ik zou Joop van Uytert even vragen. Is natuurlijk prachtig bloed. Zoveel directe Cocktails zijn er niet meer.
Je kan best veel kanten op hiermee behalve Jazz bloed.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 20:22

Van uytert bellen had ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht, maar dat is een goeie!

Whappie
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-10-17

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:17

Let wel op dat van uytert alleen zijn hengsten zal adviseren. Daarom zou het mijn keuze niet zijn om dat te doen.

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 21:33

Nog een kleine toevoeging, ik woon in duitsland, dus een duitse hengst is ook zeker bespreekbaar.

Ben zelf wel weg van de hengst Dankeschön, zou dat eventueel mooi passen?

Edit, ja die preekt natuurlijk voor eigen parochie...zou ik ook doen
Wel lastig voor mij, ook omdat ik totaal niet in de dressuurhengsten/fokkerij zit.

Saintelette

Berichten: 3178
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:55

Misschien even in het overige fokkerij-gedeelte van bokt kijken wie er vaak (in jouw ogen) goed advies geven en die dan even persoonlijk benaderen oid?

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[EJL-ITP] Gouden zonnestraaltje Isha een jaar lang ITP
[ITP] Golden Champagne Isha in de Surae

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:04


Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 22:05

Klopt!

dresjoepie

Berichten: 2511
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:41

Wat leuk mijn merrie (helaas overleden) kwam ook uit de Daula stam! Zelfde type als jou paard beetje ouderwets :o

Ik denk dat ze best een hengst mag hebben die opwaarts is en bloed heeft!

Is het veulen voor jezelf of voor de verkoop?

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:43

Whappie schreef:
Let wel op dat van uytert alleen zijn hengsten zal adviseren. Daarom zou het mijn keuze niet zijn om dat te doen.
Ik plaats hier echt nooit iets, lees wel al jaren al de topics mee, super interessant.

Ik bekijk het vanuit mijn vakgebied: Marketing. Uiteraard zal iedere hengstenhouder zijn eigen hengsten adviseren. Stel dat TS dan contact opneemt met meerdere hengstenhouders en zo een aantal, wellicht passende hengsten, vanuit prof. perspectief te horen krijgt. Dan kan TS, als 'klant' zijnde, toch best een hoop met die info?

Of denk ik nu te makkelijk?

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Whappie
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:00

dresjoepie schreef:
Wat leuk mijn merrie (helaas overleden) kwam ook uit de Daula stam! Zelfde type als jou paard beetje ouderwets :o

Ik denk dat ze best een hengst mag hebben die opwaarts is en bloed heeft!

Is het veulen voor jezelf of voor de verkoop?

De merrie heeft 52% volbloed in zich. Waarom bloed toevoegen? Juist geen bloed toevoegen zodat je het volbloed model er weer wat uit haalt.

Whappie
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:04

Ailill schreef:
Ik bekijk het vanuit mijn vakgebied: Marketing. Uiteraard zal iedere hengstenhouder zijn eigen hengsten adviseren. Stel dat TS dan contact opneemt met meerdere hengstenhouders en zo een aantal, wellicht passende hengsten, vanuit prof. perspectief te horen krijgt. Dan kan TS, als 'klant' zijnde, toch best een hoop met die info?

Of denk ik nu te makkelijk?

Ja wc eend zal wc eend adviseren en glorix, glorix, kom je mijn inziens niet verder mee.

Kwpn zal je ook niet verder kunnen helpen, bij hun advies krijg ik het gevoel dat ze een extraatje van de hengsten houder krijgen.

Gerenommeerde fokkers, daar zou ik advies in winnen.

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:13

Nou, ik mag toch aannemen dat die mensen, naast eigenaar van, toch ook wel over enige kennis beschikken. Lijkt me, zeker van meerdere hengstenhouders, best interessante informatie/kennis.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

dresjoepie

Berichten: 2511
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:49

Whappie schreef:
dresjoepie schreef:
Wat leuk mijn merrie (helaas overleden) kwam ook uit de Daula stam! Zelfde type als jou paard beetje ouderwets :o

Ik denk dat ze best een hengst mag hebben die opwaarts is en bloed heeft!

Is het veulen voor jezelf of voor de verkoop?

De merrie heeft 52% volbloed in zich. Waarom bloed toevoegen? Juist geen bloed toevoegen zodat je het volbloed model er weer wat uit haalt.


Ik bedoel dat ze zelf wat meer bloeduitstraling mag hebben wat chiquer-moderner-luxer :o

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 09:23

Dank voor jullie reacties allemaal tot nu toe! Heb ook al wat pb's ontvangen waar ik ook wat mee kan.

Veulen zal uiteindelijk voor de handel zijn, maar heb er geen moeite mee om hem te laten staan mocht het een goeie zijn. Ruimte hebben we er wel voor.

Dresjoepie, wat leuk! Merrie is wel werkwillig en onder het zadel nog bloederig zat (of is dat typisch dressuurpaard haha) dus ik zoek niet nog meer bloed karaktertechnisch.

Denk dat we maar eens in de auto stappen en wat hengstenhouders af gaan.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:09

Een goede duitse hengst zal wellicht ook wel een wat meer allround paard geven. Hoe is de nakomeling van Don Primaire verder?

Ik zou niet voor een hengst gaan die veel volbloed voert, maar wel een die type en bloeduitstraling kan geven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

StephanieDK
Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:18

Wij hebben ook een Daula merrie. Top ervaringen met Vivaldi (of nakomeling ervan voor wat moderner type)

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:21

Ratjetoe schreef:
Nog een kleine toevoeging, ik woon in duitsland, dus een duitse hengst is ook zeker bespreekbaar.

Ben zelf wel weg van de hengst Dankeschön, zou dat eventueel mooi passen?

Edit, ja die preekt natuurlijk voor eigen parochie...zou ik ook doen
Wel lastig voor mij, ook omdat ik totaal niet in de dressuurhengsten/fokkerij zit.


Ik weet niet hoe Dankeschon fokt, qua bloed is hij wel mooi gefokt. Aandachtspuntje is zijn vrij steile achterbeen, dat lijkt de merrie zelf ook te hebben.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:38



TROY (2019) & LAYS (2014)

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 10:57

Elisa, ik heb geen contact met de eigenaar van de Don Primaire, maar wat ik op youtube zie, ziet er wel goed uit. Ik zal haar eens contacten hoe die verder in omgang en onder het zadel is!

Dank weer voor alle hengstentips!

Whappie
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-10-17

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:44

Als je voor de handel wil fokken zou ik niet zo'n oude hengst nemen.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:53

Whappie schreef:
Als je voor de handel wil fokken zou ik niet zo'n oude hengst nemen.


Dat word toch ook nergens gezegd? maar als de Don primaire goed gelukt is weet je wel of Donnerhall bloed aansluit en er zijn genoeg goede commerciele hengsten met dat bloed te vinden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies voor Cocktail x Cassis XX merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:35

Oh wat een leuk lijntje zeg <3 als je er even induikt kom je uit deze merrielijn ggk dekhengsten tegen als Hierarch V: Cocktail, Jazzman V: Jazz en Gershwin V: Vivaldi, Pardon V: Weyden, maarrrr er zijn ook hele leuke springpaarden uitgekomen, maar dat is wel vanuit de generatie voordat gekozen is om met Cocktail te dekken. Met Van Goch heeft deze merrielijn al hele fijne springpaarden gegeven en ook de dekhengsten Jimtown en Farmer komen uit deze lijn.

Maar fokadvies, ik zie net als Elisa dat Donnerhall bloed ook veel prestatie heeft gegeven. Ik zou zeker eens kijken naar een leuke jonge (klein) zoon van Donnerhall. Als je geld teveel hebt kun je Damon Hill overwegen (wel heul duur vind ik met 2650,-) iets verder terug maar ook een hengst met een hele mooie merrielijn: Fairytale of de hengst Dorado. En ik denk als je Van Uytert bent dat hij op deze merrielijn ook wel Bordeaux zou adviseren.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Selima en 6 bezoekers