Hengstenkeuze voor Royal Dance x Casanova x Uniform

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Hengstenkeuze voor Royal Dance x Casanova x Uniform

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 16:14

Hallo allemaal,

Voor mijn merrie ben ik alvast aan het oriënteren voor komend dekseizoen. Ik wil een veulen fokken in eerste instantie voor mijzelf om aan te houden. Maar wel met het zicht op eventuele verkoop.

Het is een Royal Dance x Casanova x Uniform van 5 jaar. Ze meet ongeveer 1.72, dus ik wil geen hengst die veel maat fokt. Wel mag ze iets meer body hebben, maar ook niet te. Haar gangen zijn ruim. Achterbeengebruik zou iets krachtiger mogen zijn, maar voor mij niet perse noodzakelijk. Geen hengst waarbij de merrie een heel goed achterbeen nodig heeft. Op haar gangen wil ik niet zo zeer verbeteren.

Het is een lieve, aanhankelijke merrie, maar ook erg sensibel. Daar wil ik wél op verbeteren! Ze is erg kijkerig en snel in paniek. Als ze in paniek is kijkt ze naar niks of niemand meer. Ze "paniekeerd" ook wanneer het haar uitkomt, om bijvoorbeeld onder werk uit te komen. Toch is ze in nieuwe situaties best goed te doen, ik zie het daarom meer als vervelend trekje dan dat ze echt heel veel paniek heeft.
Onder het zadel mag er iets meer werkwilligheid zijn en meer bewerkbaarheid, maar zeker geen heet paard. Ze is niet flegmatiek, maar zal uit haarzelf niet haar best doen. Als je het niet duidelijk vraagt, doet ze het ook niet. (Recreatiepaard zijn zou ze graag willen zijn :') )

Kortom; ik wil een nuchter veulen fokken, die de kwaliteiten van de beweging behoud.
Ik ben niet erg thuis in het fokken, vandaar graag jullie hulp! :)

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1588843

Afbeelding
Als 5 jarige, april 2017

Afbeelding
Als 3,5 jarige, december 2015

Afbeelding
Als 3 jarige, nog onbeleerd maart 2015

Today is your day to try again.


Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor Royal Dance x Casanova x Uniform

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:24

Uit de moederlijn van Terlia..leuk!

Heb je ook een goede standfoto van opzij?

Wellicht is Spielberg interessant, die fokt goede karakters door en behoud je de maat/ massa/ kracht.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 17:41

Elisa2 schreef:
Uit de moederlijn van Terlia..leuk!

Heb je ook een goede standfoto van opzij?

Wellicht is Spielberg interessant, die fokt goede karakters door en behoud je de maat/ massa/ kracht.


Qua moederlijn ben ik helemaal niet bekend, alleen door de predikaten in de lijn leek het me wel interessant om met haar te fokken.

Ik zal morgen even kijken op mijn laptop of ik een betere foto kan vinden. Ze is niet erg fotogeniek, heb niet veel standfoto's waar ze tot haar recht komt haha.

Spielberg zal ik eens opzoeken! Maar ik dacht in een ander topic gelezen te hebben dat die juist wel veel maat fokt? Nu hoeft het veulen niet perse veel kleiner te worden, maar zeker niet groter.

Today is your day to try again.

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor Royal Dance x Casanova x Uniform

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:19

Klopt hij fokt vergrotend en "body" maar ook zeker een goed karakter {bewezen} dus soms is het even een kwestie van wat de meeste prioriteit heeft he.

Maar goed, er zijn wel meer nuchtere hengsten en opties dus ik wacht een goede standfoto af. Bewegingsfilmpjes mogen ook altijd.
Ze hoeft er niet perfect op te staan, maar wel recht zodat je haar bouw gewoon goed kan zien.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 09:28

Dat is waar. Dan heeft karakter inderdaad wel voorkeur.
Ik ben ook wel benieuwd of er nog andere hengsten naar boven komen. :)

Ik heb nog gekeken voor betere standfoto's, deze 2 zijn de beste die ik kon vinden. Ik hoop dat je er iets mee kan.
Afbeelding
Als 3 jarige

Afbeelding
Afgelopen zomer

Ik heb nog een filmpje gevonden die zal ik er ook bij plaatsen.

Today is your day to try again.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Hengstenkeuze voor Royal Dance x Casanova x Uniform

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:35

Afgelopen jaar zelf veel wezen nazoeken voor mijn eigen merrie en toen terecht gekomen bij Total U.S. en High Five. Mijn eisen waren ook braaf, behoud achterbeen. Uiteindelijk voor Total U.S. gegaan.

Zelf vind ik Spielberg te simpel in zijn gangen, waardoor ik deze niet snel zou gebruiken. En geeft veel maat, wat je dus eigenlijk niet zoekt.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 18:14

Total us vind ik een leuke hengst, maar spreekt me niet aan om mee te fokken.
High five spreekt me wel erg aan. Maar zag dat hij ook veel maat toevoegt. Heeft iemand nakomelingen van hem gezien?

Zelf is mijn oog ook wel gevallen op Henkie of Ferdeaux. Heeft iemand van hun meningen? Of ideeën of hun op mijn merrie zou passen?

Today is your day to try again.

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor Royal Dance x Casanova x Uniform

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:13

Even een korte reactie, de bovenlijn van je merrie zou wel wat sterker mogen. Ferdeaux en Henkie kunnen dat allebei verbeteren. Wel geven beide niet super veel souplesse door dus je merrie moet voldoende souplesse hebben. Of ze een echt nuchter karakter door fokken..weet ik niet, daar zijn de nakomelingen nog te jong voor.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:05

Henkie komt uit een stam met hele fijne werkwillige paarden. Niet als in flegmatieke trapzakken maar als in heet in het werk en koel in de kop.
Of de nakomelingen van Henkie ook in dat beeld passen zal de tijd leren. Kinderen zijn inderdaad te jong nu.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Hengstenkeuze voor Royal Dance x Casanova x Uniform

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:59

I'm perfect .
Escorial 2017 - Hengststation Gut Neuenhof

Hij is wel ook jong, dus van nakomelingen nog niet veel bewezen.

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Hengstenkeuze voor Royal Dance x Casanova x Uniform

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:00


Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:23

En negro? Negro (of nakomeling) geeft vaak koele werkwillige karakters, goed achterbeen.

.
Negro afstammelingen zijn (inter)nationaal zeer gewild. Negro’s nafok wordt alom gewaardeerd om het geweldig meewerkend karakter, leergierigheid, werklust, balans en natuurlijk het handelsmerk nummer één van Negro: het geweldig achterbeengebruik, en de grote mogelijkheden tot schakelen en sluiten.

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 11:45

Even een late update.

Inmiddels heb ik besloten om de merrie te verkopen en is ze ook verkocht.
Bedankt voor de reacties allemaal! :)

Today is your day to try again.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:49

...

Lees net dat de merrie is verkocht

United Force (Negro x Clavecimbel) PSG/ wedstrijd pensioen
HUEGRO(Negro x Flemmingh) L [RIJ-ITP] Huegro (Negro x Flemmingh) opleiden
Kaatje zadelmak (Florencio x Flemmingh)
Monte Carlo (Everdale x Tango) & Milano (George Clooney x Gribaldi)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers