Welke hengst voor mijn New Forest merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Abrikoosje
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-10-17

Welke hengst voor mijn New Forest merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 14:34

Hoihoi :)

Ik zit er al een tijdje over na te denken om een veulen te fokken met mijn merrie. Ze is een D-pony die 1.41m meet, een New Forest. Afstamming is Sir Okidoki x Berkhof's Higgledy Piggledy x Merrie Moscan. Vader is weinig van te vinden, behalve dat hij Z heeft gesprongen & vermoedelijk verkocht is naar België. Vader van Sir Okidoki is Kantjes Carlando. Moeder heeft ook Z gesprongen en is verkocht naar Spanje.

Ze heeft een heel fijn karakter, heel aanhankelijk en heel lief. Kan wel op haar tijd lekker eigenwijs zijn. Verder is draf haar beste gang, kan fijn verruimen maar ook fijn terug te nemen. Galop is vaak nog gehaast maar daar werken we nog aan. Wordt verder ongeveer op L1/L2 niveau getraind. Heeft fijn achterbeen.

Ik heb helaas geen hele duidelijke standfoto's vanaf de zijkant. Zou ik eventueel wel kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verder zit ik nog wel met twijfels.
- Veulen is voor de verkoop. Zijn ponyveulens vaak makkelijk te verkopen, of niet?
- Merrie is al 11 en heeft nog geen veulen gehad. Als ik wel een veulen ga fokken met haar, zal ze bevallen op haar 13e. Is dat niet te oud voor een eerste veulen?

Ik zat zelf al een beetje aan de hengst Lex te denken, lijkt me een hele leuke pony die fijne en betrouwbare nakomelingen geeft.

Welke hengst zou jullie keuze zijn als jullie met deze merrie zouden mogen fokken? Ik zou zelf wel het liefst bij het New Forest willen blijven.

Link naar een filmpje die ik een paar maand geleden in elkaar heb gefrutseld :D :')
https://www.youtube.com/watch?v=l0hIvFZc73s

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Laatst bijgewerkt door Abrikoosje op 01-10-17 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt


Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Welke hengst voor mijn New Forest merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:47

Huh wie is de vader? Sir okidoki of Carlando?

13 is niet heel oud voor een merrie om een eerste veulen te krijgen, sommigen doen dat veeeel later nog.

Verkoop weet ik niet zo goed, er lopen wel heeeeeel veel pony's al rond.

Abrikoosje
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 14:55

Myrth97 schreef:
Huh wie is de vader? Sir okidoki of Carlando?

13 is niet heel oud voor een merrie om een eerste veulen te krijgen, sommigen doen dat veeeel later nog.

Verkoop weet ik niet zo goed, er lopen wel heeeeeel veel pony's al rond.


Oh, goed dat je het zegt, Sir okidoki is de vader maar daar is carlando weer de vader van :D ;)

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:14

Leuke pony!

Wat zou je aan jouw merrie willen verbeteren? En naar wat voor hengst ben je op zoek? Heb je liever een new forester die op het gebied van dressuur beter is of ligt je focus op springen?

De Vriesjes Beau (Marit's Mistique x Brummerhoeve's Boss) Z1 + 2!

Abrikoosje
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 15:25

cathyenbeau schreef:
Leuke pony!

Wat zou je aan jouw merrie willen verbeteren? En naar wat voor hengst ben je op zoek? Heb je liever een new forester die op het gebied van dressuur beter is of ligt je focus op springen?


Ze is springgefokt, maar kan zelf ook redelijk dressuren. Ik heb hierin niet echt een voorkeur. Kan zo niet echt precies wat zeggen wat ik zou willen verbeteren aan haar.

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: Welke hengst voor mijn New Forest merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:42

Als ik het zo lees moet je een hengst met een goede, ruime galop kiezen, een goed karakter natuurlijk en ik zou een wat grotere D-pony kiezen. Als het veulen dan later de springsport in gaat is wat groter zijn natuurlijk makkelijker. Aangezien ze springgefokt is, is het denk ik slimmer om er ook een springhengst op te doen, dat zal toch beter verkopen denk ik. Het scheelt dat sowieso New-Forests heel veelzijdig zijn, dus je zit niet perse aan één discipline vast.

Ik heb zelf een merrie van Reekamp's Eclips. Goede basisgangen, goede techniek met springen, en een super karakter. Het is echt net een labrador, aanhankelijk en koel in het koppie. Met springen kan ze wel weer behoorlijk heet worden, maar dat heb je ook wel een beetje nodig.

Verder weet ik niet zo veel over New-Forest hengsten eigenlijk :o

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:49

Ik heb niet meer zoveel verstand van new forest hengsten, maar wel zelf een nakomeling van hem gehad. Fijne pony, goed springen. Braaf, zowel onder het zadel als in de omgang. Klein nadeel was wel dat ze wat lui was, maar als je daarmee kon omgaan was het geen probleem. Springen als de beste, dressuur iets minder, of dat echt bij Lex weg komt vind ik moeilijk te zeggen. Ze was lang in de rug met een wat kort voorbeen. Verder wel echt een mooie pony, met een geweldig karakter. Altijd betrouwbaar, daar kon je letterlijk iedereen opzetten etc.

Aan andere hengsten kan ik je verder niet helpen. Of Lex qua type goed bij je merrie zou passen weet ik ook niet zo goed, maar hij kan in mijn ogen wel verbeteren op de galop.

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:53

Ik zou ook even kijken naar Reekamp's Eclips of Spoekedammetjes Nick.

De Vriesjes Beau (Marit's Mistique x Brummerhoeve's Boss) Z1 + 2!

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Welke hengst voor mijn New Forest merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:15

Haha oh zo! Ik heb zelf een jaarling van holthausen frodo lopen. Is een hele leuke bruine merrie. Zelf dacht ik eerst ook aan Lex, maar aangezien ik 18+ ben besloot ik toch voor een hengst te gaan die ook goed kan dressuren! Daarbij was ik bij de eerste filmpjes gelijk verliefd op zijn galop en zijn braafheid :)

Abrikoosje
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 17:18

emma_evg schreef:
Als ik het zo lees moet je een hengst met een goede, ruime galop kiezen, een goed karakter natuurlijk en ik zou een wat grotere D-pony kiezen. Als het veulen dan later de springsport in gaat is wat groter zijn natuurlijk makkelijker. Aangezien ze springgefokt is, is het denk ik slimmer om er ook een springhengst op te doen, dat zal toch beter verkopen denk ik. Het scheelt dat sowieso New-Forests heel veelzijdig zijn, dus je zit niet perse aan één discipline vast.

Ik heb zelf een merrie van Reekamp's Eclips. Goede basisgangen, goede techniek met springen, en een super karakter. Het is echt net een labrador, aanhankelijk en koel in het koppie. Met springen kan ze wel weer behoorlijk heet worden, maar dat heb je ook wel een beetje nodig.

Verder weet ik niet zo veel over New-Forest hengsten eigenlijk :o


Ja, ik weet er in principe ook heel weinig van, ik verdiep me heeeel veel in de "paardenhengsten", om het zo maar even te noemen. In ponyhengsten verdiep ik me eigenlijk niet. Daarom zoek ik dus hulp hierbij :')

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:49

Abrikoosje schreef:
emma_evg schreef:
Als ik het zo lees moet je een hengst met een goede, ruime galop kiezen, een goed karakter natuurlijk en ik zou een wat grotere D-pony kiezen. Als het veulen dan later de springsport in gaat is wat groter zijn natuurlijk makkelijker. Aangezien ze springgefokt is, is het denk ik slimmer om er ook een springhengst op te doen, dat zal toch beter verkopen denk ik. Het scheelt dat sowieso New-Forests heel veelzijdig zijn, dus je zit niet perse aan één discipline vast.

Ik heb zelf een merrie van Reekamp's Eclips. Goede basisgangen, goede techniek met springen, en een super karakter. Het is echt net een labrador, aanhankelijk en koel in het koppie. Met springen kan ze wel weer behoorlijk heet worden, maar dat heb je ook wel een beetje nodig.

Verder weet ik niet zo veel over New-Forest hengsten eigenlijk :o


Ja, ik weet er in principe ook heel weinig van, ik verdiep me heeeel veel in de "paardenhengsten", om het zo maar even te noemen. In ponyhengsten verdiep ik me eigenlijk niet. Daarom zoek ik dus hulp hierbij :')


Aha nou dan kunnen we elkaar de hand schudden.
Waar ik vooral op zou letten is gewoon:
1. Wat wil je behouden van je merrie in het veulen (goede achterbeen, goede draf, karakter)
2. Wat wil je verbeteren tov je merrie (betere galop, ....)
En dan kijken welke hengst het beste aan je eisen voldoet.

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Welke hengst voor mijn New Forest merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:35

Wij hebben nu onze merrie ( Jacodi's Bo's Barclay x Jasper ) drachtig van de hengst Major. Hengst is al oud en sinds kort weer in nederland. Hij heeft zelf internationaal dressuur gelopen en kan zelf goed springen, nakomelingen springen ook erg goed. Wij hebben er nu een veulen bijlopen van Berktzicht Ferrie ( helaas verkocht naar China ). Die galoppeert verbluffend makkelijk en is zo leuk qua karakter. Heel erg blij mee.

Onze merrie heeft zowel springen als dressuur goed in haar lijn zitten. We hebben eerst een springhengst gekozen die nog jong was maar met hele goede bloedlijnen. Qua gangen en exterieur zat et ook goed. Nu hebben we echt een dressuur hengst gekozen om goed in te zetten op de gangen ( vooral draf ). Goed kijken naar de punten van je merrie en naar de punten van de hengst en naar wat je graag zou willen

Neem eens een kijkje op de site van Stal het Gruyter! Heeft een leuk aanbod met verschillende type hengsten. Willen je ook altijd advies geven ;)

Vind je merrie trouwens echt onwijs leuk! Ze lijkt sprekend op mijn oude pony ( Oma van mijn forester ). Dat was een nakomeling van Mondays Moscan, een zoon van merrie Moscan.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Welke hengst voor mijn New Forest merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:20

Sowieso kan je contact opnemen met Erik Braat (van Stal het Gruyter) voor advies! Kan nooit kwaad :D

Anoniem

Re: Welke hengst voor mijn New Forest merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:25

Ik heb een Sulaatik's Peter Pan nakomeling met een ontzettend fijne galop en een gouden karakter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers