Hengst voor Sir Fashion x Landeur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nanaatjee

Berichten: 77
Geregistreerd: 05-04-10

Hengst voor Sir Fashion x Landeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-17 18:57

Hallo allemaal!

Een vriendin van mij heeft gevraagd mee te denken over een hengst om haar merrie aankomend seizoen mee te dekken. Helaas heb ik weinig verstand van de fokkerij en vraag jullie daarom om mee te denken.

Het betreft een Sir Fashion x Landeur x Aktion.

Voordelen:
- voldoende maat
- ruime gangen met krachtig achterbeen
- fijn meewerkend karakter, werkwillig
- aanleg tot verzameling, kan makkelijk sluiten

Nadelen:
- grof gebouwd
- zeer plat kruis
- van nature weinig souplesse in de rug en schouder

Standfoto, al een aantal maanden niet in training

Afbeelding

Afbeelding

Kleur en stamboek is niet belangrijk. Goed paard heeft geen kleur. Belangrijkst is dat de hengst exterieurmatig verbetert (met name rug en kruis). Dekgeld tot 1000 euro.
Veulen is voor eigen gebruik.

Ellis ♥


galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Re: Hengst voor Sir Fashion x Landeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:08

Ik weet niet wat de merrie zelf kan of doet in de sport.....maar ik zou er fijn mee gaan rijden en er niet mee fokken.

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

Anoniem

Re: Hengst voor Sir Fashion x Landeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:14

Het verbaasd mij eigenlijk dat ze een krachtig achterbeen zou hebben en goed zou kunnen sluiten, aan de bouw zie ik het tegenovergestelde
Rug, achterhand en kruis vind ik dusdanig onvoordelig dat het moeilijk zo niet onmogelijk wordt om dat in 1 keer te compenseren met een goede hengst. Geld in zak houden en een mooi veulen of jong paard kopen.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Sir Fashion x Landeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:24

Ik vind het nog niet zo'n slecht paard om te zien hoor, ze zit evenwichtig in elkaar..mooi grootramig.

Hals staat er goed op en is mooi lang, schouder is wel vrij steil..kruis is inderdaad plat maar dat zie ik liever dan te sterk hellend. Dat ze souplesse mist is wel te zien aan de rug maar imo er zijn ergere dingen.

Ik denk aan Trafalgar voor meer souplesse en veer en ik denk dat hij ook bloed toe kan voegen.
En Totilas bloed sluit mooi aan bij het Donnerhall bloed.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengst voor Sir Fashion x Landeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:37

Evenwichtig? Hoe krijg je een paard met zo'n achterbeen ooit aan het dragen..
Een paard gaat zo hij staat.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:47

Achterbeen is niet gunstig maar ik bedoelde met evenwichtig meer dat de lengte van de hals/ romp en achterhand in evenwicht is.

En ik vind het achterbeen nu ook weer niet zo schokkend..wat lang en steil, maar als de merrie goed buigt in het spronggewricht is er imo geen probleem.

*edit* de vader heeft net zo'n achterbeen en loopt er succesvol dressuur mee..
https://www.youtube.com/watch?v=MVqatEjgU4Y

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengst voor Sir Fashion x Landeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:54

Ik kan geen standfoto van Sir Fashion vinden maar ik kan me niet voorstellen dat zijn achterbeen ook zo'n eind achter de massa staat.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:57

Ik heb er echt geen verstand van maar op een of andere manier schiet Total U.S. door mijn hoofd.
Een jonge hengst met veel souplesse.

En verder kijken bij Van Uytert is Fleetwood Mac misschien wat?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:07


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:13

Gillbo schreef:
Ik heb er echt geen verstand van maar op een of andere manier schiet Total U.S. door mijn hoofd.
Een jonge hengst met veel souplesse.

En verder kijken bij Van Uytert is Fleetwood Mac misschien wat?


Krijg je 3x lijnenteelt op Donnerhall..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Nanaatjee

Berichten: 77
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hengst voor Sir Fashion x Landeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 10:21

Het achterbeen zie ik hier in de buurt wel vaker terug bij Sir Fashion nakomelingen. Ermee fokken was ook niet direct mijn advies, maar uhm, iets met koppigheid :')

Door andere mensen is Secret geopperd.

Ellis ♥

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Sir Fashion x Landeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:01

Niet doen! echt niet doen..die heeft zelf ook een erg lang achterbeen {alleen dan enorm sabelbenig}

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:17

Elisa2 schreef:
Ik vind het nog niet zo'n slecht paard om te zien hoor, ze zit evenwichtig in elkaar..mooi grootramig.

Hals staat er goed op en is mooi lang, schouder is wel vrij steil..kruis is inderdaad plat maar dat zie ik liever dan te sterk hellend. Dat ze souplesse mist is wel te zien aan de rug maar imo er zijn ergere dingen.

Ik denk aan Trafalgar voor meer souplesse en veer en ik denk dat hij ook bloed toe kan voegen.
En Totilas bloed sluit mooi aan bij het Donnerhall bloed.


Ik ga met je mee tot de het front, schoft etc...maar er zijn teveel dingen die verbetert zouden moeten worden op zo'n merrie, en als je daar ook nog het missen van de souplesse zoals aangegeven is...moet verbeteren, dan moet het de hengst toch wel van heel goede huize komen om alles in één keer te compenseren. Maar goed, dat is mijn mening.

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

haloa10
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:34

Het paard is niet goed, heeft een schiefel gekregen op rv been. Deze blijft warm verders loopt ze niet kreupel, dus ze gaat een langere tijd het weiland op in de hoop dat het been hierdoor tot rust komt. Vandaar de motivatie om te dekken. De vraag is welke hengst zou het meeste geschikt zijn of met welke hengst zou je nog een leuk veulen krijgen waar ik zelf weer mee verder zou kunnen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers