Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 20:16

Ik ben aan het nadenken voor een hengst voor mijn Negro x Almiro x Fresco merrie. Ik heb haar ook zelf gefokt dus ken haar vanaf geboorte.

Dierenarts en een ervaren KWPN fokker zeggen dat het nog kan, de merrie is een goede conditie, dus daar hoef ik verder geen discussie over te voeren. Merrie is spijkerhard en heeft in alle jaren dat ik haar heb nooit noemenswaardig kreupel gelopen. Veulen is in principe voor mezelf. Negro heeft destijds enorm verbeterd op het type en de bewegingsvorm, dus nu wellicht weer een stapje vooruit voor mezelf. Ik heb niet de illusie een olympisch kampioen te fokken maar een leuk rijpaard voor mezelf voor over een aantal jaar net zoals deze de opvolger van haar moeder is geworden voor mij.

Merrie is wat degelijk, maar ik hou van dat type, dus hoef niet perse een super moderne.
Kracht, balans en souplesse heeft ze wel, maar voorbeen zou mooier mogen, met wat meer schouder vrijheid. Ze is wat lang en heeft zelf dus lengte genoeg, moeder was ook lang in de rug, en kortbenig. Front en hals vind ik zelf erg mooi en zou ik graag zo behouden. D'r hoofdje vind ik zelf bloedmooi. Ze is alleen niet enorm opwaarts gebouwd (kort voorbeen).

Karakter is wel een aandachtspunt. Het is aan een kant een super lief dier, staat los om gepoetst te worden, loopt mee zonder halster alleen met een touw om d'r nek, maar ze is wel dominant en ze heeft toch wel een apart karaktertje waarbij je soms wel eens echte merrie discussies voert met d'r. Kan soms ook best heet worden, maar is niet super sensibel, meer wat flegmatiek, wel wat kijkerig soms toen ze jong was, maar met de jaren is dat minder geworden.

Moeder van deze merrie was bomproof en een echte springer, dus springbloed mag ook. Wat dat betreft kan ik met haar nog veel kanten op volgens mij (hoewel met Ferro in de pedegree de keuze weer wat beknopter is).

Afbeelding

Afbeelding

Mijn lijstje opties:
Henkie
Total US
In Style
For Gribaldi
Hermes (maar daar is ze wellicht niet opwaarts genoeg voor gebouwd)
Cream on top

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:21

Ik zou voor Lord Leatherdale gaan, bewezen combinatie met Negro bloed en past bij alle aangegeven verbeterpunten.

Henkie vind ik ook nog een optie, behoud je de massa en hij kan zeker ook het voorbeengebruik verbeteren. Karakter nafok is nog een beetje afwachten.

Total US, Instyle en For Gribaldi gaan luxer fokken..kan ook maar past volgens mij niet helemaal bij je wensen.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 23:44

Elisa2 schreef:
Ik zou voor Lord Leatherdale gaan, bewezen combinatie met Negro bloed en past bij alle aangegeven verbeterpunten.

Henkie vind ik ook nog een optie, behoud je de massa en hij kan zeker ook het voorbeengebruik verbeteren. Karakter nafok is nog een beetje afwachten.

Total US, Instyle en For Gribaldi gaan luxer fokken..kan ook maar past volgens mij niet helemaal bij je wensen.

jij zegt het,

ik dacht het.

Lord leatherdale x negro heeft meerdere ggk zonen gegeven :j :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:29

Hey ik dacht al Een Almiro x Fresco moeder. Dat kunnen er niet veel zijn.

Ja ik zou wel voor Henkie durven gaan voor deze merrie. Kan wel een buffel geven.
Karakter is top en super bewegen.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:37

Mooi springbloed MET beweging: Carthino Z. Geeft ze niet lang, geeft beweging (Amor!) en geeft bloed. Super fijne paarden, die Carthino's. Zou mooi kunnen passen bij jouw merrie. Ik zou echter weg blijven bij Concorde-bloed (Cream on top), de oude heer gaf heel veul goeds, maar nooit een lang voorbeen (wel een snel voorbeen).

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:17

Johnson!

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:22

Gave merrie. Als je van wat degelijk en veelzijdig houdt, kan je gerust voor een Gelderse hengst kijken, met een veulen uit deze merrie missta je niet op de Gelderse keuring. Van moeders kant zit er ook nog mooi veelzijdig bloed in. En ze gaat terug op een Gelderse moederlijn.
Ik heb een hele leuke Negro uit de moeder van Alexandro gehad, super gaaf paard was dat (zie profiel). Een zoon van haar (van Alexandro, ja inteelt) loopt in een internationaal vierspan.

LL zou ik totaal niet origineel vinden eerlijk gezegd, maar goed, ik ben ook geen LL fan.

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 07:47

Dank voor alle suggesties!

LL heb ik aan gedacht inderdaad maar ik wil ook nog even verder kijken naar andere mogelijkheden.

Ik weet ook dat ik een knoop moet gaan doorhakken :D maar ik ga naar de suggesties kijken en waarschijnlijk een dezer dagen bij een grote hengstenhouder dichtbij mijn woonplaats kijken. Dank allemaal tot zover!

@natasjave jij kent de moeder van deze merrie dat klopt inderdaad :j was ook best een flinke merrie met massa, niet modern integendeel, maar wel een goeie springer met een super karakter, heet als het moest (zodra er hout stond) maar je kon er een klein kind mee het bos insturen en niet snel onder de indruk van iets. Wat dat betreft zou ik zeker goed richting Gelders kunnen gaan.

@GJ9 gaaf paard zeg jouw Negro! Echt mijn type paard.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 00:03

Timbers schreef:
@GJ9 gaaf paard zeg jouw Negro! Echt mijn type paard.

Wie weet wordt een Henkie uit jouw merrie wel ook van dat type.
Ik gok dat zo'n veulen leuk zou passen op de Gelderse keuring.

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 09:44

Uiteindelijk is de keuze toch Hermes geworden.
Om meerdere redenen en in overleg met een aantal mensen die er ook verstand van hebben en m'n merrie hebben gezien.

Ik heb een aantal veulens van hem gezien en die bevallen me eigenlijk wel. Een hengstveulen van kennissen, heel fijn bij geboorte maar begint echt een type te worden waar ik wel van hou. Niet te iel maar chique met massa.

De hengstenhouder (of nou ja liever gezegd degene die kwam insemineren) vond het overigens ook een goede keuze bij deze merrie.

Na wat gedoe met baarmoederontsteking die ze al langer bleek te hebben en ineens voor het insemineren te kop op stak, is ze gisteren drachtig gescand *\o/* spannend maar het is zooooo welkom <3

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:55

Gefeliciteerd. Mooie keuze Hermes.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:27

Gefeliciteerd, ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 17:45

Ze is er! Vanmorgen om 6.30u een mooi bruin groot merrie veulen <3 Ik ben verliefd <3
En mijn merrie ook, een geboren moeder.

Een bevalling uit het boekje (wel met een klein beetje hulp). Moeder en dochter maken het goed.

Nightwish J mijn grote droom en 3e generatie. Heel bijzonder. Ben benieuwd hoe ze uitvouwt!

Afbeelding

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 17:52

Gefeliciteerd! <3

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 08:14

Wat fijn dat alles goed is gegaan, gefeliciteerd!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 08:15

Ah wat een schatje. Van harte gefeliciteerd!

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 08:23

Wat leuk dat je een update plaatst! En een prachtig veulen, gefeliciteerd!

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-18 09:20

Elisa2 schreef:
Wat fijn dat alles goed is gegaan, gefeliciteerd!


Ja ik ben echt zo trots op mijn merrie en wat een moeder is het. Ineens ging het knopje om en stond daar ineens een super beschermende merrie. Zelfs zo erg dat mensen en de paarden in de wei er omheen haar wat stress bezorgde en ze het ukkie niet wilde laten drinken als wij erbij waren. Dus gisteren heb ik een paar keer op afstand gekeken en ze verder mooi met rust gelaten.

Ze moet nog wel uit de kreukels, maar wat een kopie zit erop <3

Uiteindelijk blij dat ik niet voor een Gelder gekozen heb. Want dit was me al een buffel dat het zwaar zat was voor de merrie. Maar alles goed gegaan en ik heb een hele blije trotse happy merrie in de wei staan <3 met een merrieveulen.

Ik heb in mijn leven 3 veulens gefokt en 3 merries :o. Dit is generatie 3 en ik ben er heel trots op. Voel me echt weer een penny meisje :D

Hier is ze anderhalf uur oud. Dus ze mag nog wat uitvouwen :o

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft wel een navelbreukje dus dat moeten we even in de gaten houde maar mijn DA maakte zich er niet zo’n zorgen om.

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:00

Van harte gefeliciteerd met je prachtige jongedame! Knappe mama ook, veel massa en een schitterend hoofd. Heel veel geluk met je nieuwe opvolgster!

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 18:25

Mooi veulen inderdaad, ben benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen en heel erg fijn dat je blij bent met de keuze die je gemaakt hebt.

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-18 11:57

Wel leuk om te horen dat de inspecteur van het KWPN het ook een heel fijn en goed gelukt veulen vindt. Dan kunnen de meningen zijn dat je met zo’n simpele merrie niet moet fokken, omdat dat vermeerderen is, maar in dit geval kreeg ik het compliment dat dit het fokdoel is, verbeteren op de ouderdieren en dat is gelukt.

Sjiek veulen met zeer veel uitstraling en een mooie zelfhouding. Goede bewegingen (ondanks dat ze niet helemaal fit is want ze heeft diarree, snotters en een ontstoken naveltje maar de DA is er al bij geweest en het is verder nog niks zorgwekkends) en het lijkt een zeer fijn rijpaard te worden. Hij kon niet in de toekomst kijken uiteraard, maar vertrok zeer tevreden (en ik denk ook blij verrast want de merrie was vorig jaar op de thuiskeuring niet helemaal de KWPN smaak :') )

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 20:04

Even een foto van mijn grote trots op 3 maanden
Afbeelding

Op dit moment is het een heerlijke pluizenbol in wintervacht. Haar karakter is super, heel sociaal in de groep, maar zeker niet bang van de rest en ook mens gericht. Moeders is dominanter (ook naar andere paarden) en was dat al vrij op vrij jonge leeftijd :o

Hoewel ik mams een zalig paard vind, was haar karaktertje wel een aandachtspunt en zoals ik het nu inschat wordt de kleine pluizenbol wel zachter qua karakter. Ze is ook lekker aan de maat en heeft niks aan body ingeleverd, ze doet niet onder voor haar mams. Kortom ik ben nog steeds blij met mijn keuze! En de merrie doet het ook top :j

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:00

Fijn om te lezen! en mooi veulen..ziet er evenwichtig gebouwd uit. Hoe beweegt ze?

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 13:33

Afbeelding

Ze beweegt heel los door het lijf en makkelijk, lichtvoetiger dan haar moeder, maar haar voorkeur ligt wel in de galop. Dat is echt haar favoriete gang. Maar ook in beweging is ze erg verbeterd op haar moeder. De rapportage van Hermes klopt wat dat betreft wel hij voegt echt lichtvoetigheid toe.

Ben ook heel benieuwd hoe ze zich verder gaat ontwikkelen. Maar voor een eerste veulen van een oudere merrie is ze echt heel mooi aan de maat (zelfs groter dan veulens die ouder zijn) en doen ze het allebei super.

Ik zou nu zo weer voor Hermes kiezen bij mijn merrie terwijl hij echt niet de eerste hengst was waar ik aan zou denken. Maar goed mijn man vindt 2 paarden wel voldoende en ik vind dat ik genoeg van mijn merrie gevraagd heb door dit veulen te fokken. Volgend jaar wordt de merrie al weer 19 en over een jaar of 3 kan ik eventueel met het Hermes pukkie weer een veulen fokken.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Negro x Almiro x Fresco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:57

Ja dat is zo, en het is ook altijd belangrijk wat een hengst vererft (en dat is soms wat anders dan hoe hij zelf is)

Maar klinkt goed en inderdaad als een verbetering qua beweging, leuk.