Welke Groninger hengst voor deze merrie?

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pasterza

Welke Groninger hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-17 22:53

Ik ben me aan het ori├źnteren welke groninger hengst geschikt zou kunnen zijn voor mijn kwpn-merrie van 1.56,5m (paardgefokt) http://www.allbreedpedigree.com/roxy79. Belangrijk minpunt van de merrie: zeer korte, iets weke rug.
Het veulen zal voor eigen gebruik zijn, veelzijdig ingezet worden onder het zadel alsmede voor de weidesleep c.q. eg.

Ik zoek een hengst met body, degelijke correcte gangen en een fijn karakter. De hengsten die me tot nu toe aanspreken zijn Borre, Fambo, Mats en Eros.
Meindert vind ik erg leuk maar wellicht gaat Koss bloed niet fijn samen met het bloed van mijn merrie van vaderskant.

Volgende maand wil ik naar de hengstenkeuring gaan
Iemand suggesties of meer informatie over bovengenoemde hengsten? Alvast bedankt!

De merrie:

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:57

Hey grappig dat ik jou hier nu tegen kom :+

Toch maar voor een groninger dus? Als je toch nog voor een gelderse wil gaan, in dit topic zitten heel veel kenners.

Muronia

Re: Welke Groninger hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:22

Volgens mij komen er ook een paar interessante jonge hengsten ter goedkeuring in Tolbert, die zou ik zeker ook even afwachten.

https://www.facebook.com/Stal-Muronia-110051990786770/
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 4 voor 2021 drachtig van Ecksteins Eminenz
Florentino (v. Florencio) - Aik (v. Highline) - Wainonia (v. Oliver)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 16:15

Hoi Eileen! :)
Bedankt voor de link. Laurentz houd ik nog in gedachten, die lijkt me best leuk matchen. Overige geldersen zijn me iets te modern geworden, vandaar dat ik een uitstapje maak naar de groningers. Wellicht zit daar iets leuks tussen.

Murosch, naar de hengstenkeuring wil ik zeker gaan. Is er al een lijst bekend met hengsten die gekeurd gaan worden?
Ik kom nog maar net kijken bij de groningers en denk erover lid te worden van het stamboek om een fokadvies aan te vragen. Lijkt me niet zo heel verkeerd gezien ik amper iets van groningers weet. Veel verder dan een hengst wel of niet mooi vinden kom ik niet :+

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:26

Wat zijn verder verbeterpunten? Op de foto is het beenwerk en hoofd/hals niet goed te beoordelen. En wat hoop je qua maat?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:29

Ik heb nog geen lijst met hengsten gezien, maar ik zag er al wel 2 op mijn fb langskomen die druk aan het trainen zijn ervoor. Ik ga zelf ook even kijken daar denk ik, mooi om de nieuwe aanwas te zien en hopelijk zit er iets interessants tussen!

https://www.facebook.com/Stal-Muronia-110051990786770/
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 4 voor 2021 drachtig van Ecksteins Eminenz
Florentino (v. Florencio) - Aik (v. Highline) - Wainonia (v. Oliver)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 17:44

Wat maat betreft, wil ik ze niet al te groot. Rond de 1.60m vind ik prima, liever niet groter dan 1.65m. De merrie heeft iets onderhals, beenwerk/ hoeven zijn correct. Aangezien ik geen ambities heb in de topsport hoeft de hengst niet zo heel veel te verbeteren, al zal er vast nog wat aan te merken zijn op de merrie. Als het dier er maar niet op achteruit gaat vind ik het eigenlijk wel prima.

Het karakter is wel een punt. De merrie is werkwillig, vlot, braaf, moedig maar kan ook zeer alert, kijkerig, onzeker en sensibel zijn en daardoor niet altijd goed te hanteren. Ik zoek een hengst die vooral een nuchter maar wakker en fijn te hanteren karakter doorgeeft.

Murosch, leuk dat je ook naar de hengstenkeuring gaat. Wellicht treffen we elkaar daar wel.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:48

Fambo is een leuke (oudere) hengst , heb een aantal jaar bij hem op stal gestaan. Voor een hengst een prima karakter , de eigenaresse ging er altijd in haar eentje mee met de trailer weg en naar bos. Was best een imposant paard om te zien , kan me voorstellen dat hij in zijn jongere jaren nog wat mooier was. Heb een aantal nakomelingen gezien , allemaal aansprekende dieren.

Kan alleen geen fokadvies geven in betrekking tot jouw merrie , daar heb ik te weinig verstand van.

Trotse eigenaresse van Fancy Sollenburg (Uphill x Krack C)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:44

Leuke merrie! Mooi lijstje hengsten som je al op - ik denk dat bijvoorbeeld Eros veel kan toevoegen qua karakter, lengte en hals. Succes met deze zoektocht :)

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie