Springhengst voor Larimar(v. Lavall II) x Colandro merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Springhengst voor Larimar(v. Lavall II) x Colandro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 03:22

Omdat wij thuis serieus aan het overwegen zijn om onze merrie te laten dekken dit seizoen, vraag ik jullie advies met betrekking tot de hengstenkeuze.

Eerst even wat informatie over de merrie:

- Larimar(v. Lavall II) x Colandro
- Prok
- 1.68
- 2011
- L springen, L1 dressuur en L eventing

Punten om te behouden:
- Maakt een goede sprong
- Goede stap en galop
- Zeer werkwillig

Verbeterpunten:
- Meer in het rechthoeksmodel
- Betere draf
- Meer bloed
- Meer maat (merrie is niet klein, maar een persoonlijke voorkeur)
- Groter hart ( is vrij relatief, maar de merrie is een beetje een held op sokken)

Afbeelding

Afbeelding




Exterieurmatig heb ik zelf geen verbeterpunten genoemd naast het rechthoeksmodel, omdat ik daar zelf niet genoeg verstand van heb, mochten jullie op dat vlak duidelijke verbeterpunten zien hoor ik dat ook graag.

Allereerst is mijn fokdoel het fokken van een goed springpaard, maar daarnaast zou het leuk zijn om een wat allrounder veulen te fokken dat ook geschikt zou zijn voor de eventing. Het lastige is dat twee van de verbeterpunten niet makkelijk in 1 hengst te vinden zijn: meer bloed en betere gangen. Ik ben me er van bewust dat er geen hengst zal zijn die beide heel sterk kan verbeteren, maar ik wil op beide punten zo min mogelijk inleveren.

Twee hengsten die mij aanspreken zijn:
Van Gogh
Jaguar Mail

Ik sta ook zeker open voor andere hengsten, maar het liefst wel een al enigszins bewezen hengst die zelf lang en gezond in de sport heeft gelopen.

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 04:53

je zou ook eens kunnen kijken naar Eldorado van de Zeshoek. Geeft ze vaak wat brutaler (in de zin van, niet bang), goed springen, groot, niet helemaal vierkantsmodel maar je kan niet alles hebben!

Bewezen hengst, goed lopen

Ik vind je merrie btw op het filmpje niet erg fijn springen. Veel met een weggedrukte rug, maakt zich lang en niet lekker bol..

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Re: Springhengst voor Larimar(v. Lavall II) x Colandro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:41

Ik kan helaas de video niet bekijken, maar als de merrie springt met weggedrukte rug ging ik al zeker niet voor Eldorado.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:17

Jaguar Mail zou ik afraden, ik vind je merrie al vrij neerwaarts gebouwd, JM zal dit nog versterken. En zijn nakomelingen springen in het algemeen met weinig techniek en vermogen.

Ik fok om de zoveel jaar ook een veulen voor de eventing, dus ik hou ook altijd mijn oren open voor een hengst die goed beweegt, goed springt en ook bloed heeft: die combinatie is inderdaad vrij moeilijk te vinden :+

Ik heb een nakomeling gefokt uit Black Jack (Cornet Obolensky X Heraldikxx). Nu enkel nog in diepvries te verkrijgen, maar vers was de kwaliteit in ieder geval zeer goed. Mijn nakomeling is heel erg naar de vader gefokt, mooi snittig hoofd, meer massa en maat dan de moeder, makkelijker te rijden ook dan de moeder en duidelijk meer springtechniek.

Herald III staat nog op mijn lijstje voor in de toekomst.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 13:49

Jester: wat je zegt klopt, echter is dat meer een rijtechnisch probleem. Helaas ben ik maar een amateur.

Filmpje van vrijspringen voor een betere indruk van de merrie:


Iedereen bedankt voor de tips die al gegeven zijn. Black jack spreekt me ook erg aan, zal er eens dieper induiken. Hoe denken jullie over van Gogh bij deze merrie?

Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:31

Van Gogh zou ik niet gebruiken als je meer in het rechtshoekmodel wil, hij wil er nog wel eens een geven die wat kort is. Wat betreft draf en bloed zit je wel goed met Van Gogh. Groter hart weet ik niet, ken wel veel kijkerige Numero Uno's.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 10:10


Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Springhengst voor Larimar(v. Lavall II) x Colandro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:19

Ik heb vorig jaar gedekt met Atomic Z (Cumano x Chin Chin, 1.72) 2017 wordt z'n 2de jaargang veulens.
En Dominator Z (Diamant de Semilly x Cassini I), kan ook leuke dingen doen met deze merrie denk ik.
Zijn beide Belgische hengsten.

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:32

Is de jonge Van Gogh, Innovation niet wat?
Hij schijnt een relaxer karakter te hebben dan zijn vader en opa. Maar heeft wel voldoende bloed en souplesse.