Beoordeel je paard op stand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:41

Hierboven; ik vind de rug niet overdreven kort ogen. Vind de hals aanzet wat hoog lijken en een smal kort halsje. Benen kan ik zo niet goed genoeg zien.

Heb er geen verstand van hoor dus misschien zeg ik wel onzin...


Ik post ook even mijn merrie. Net 3 jaar. Ouders onbekend.

Afbeelding
Afbeelding

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:06

@Amy, ik vind je paard een mooie rug en kont hebben. Wel lijkt linksachter erg stijf weggezet, maar dat kan ook lijken omdat ze daarmee anders staat. Wel een erg smalle hals, maar volgens mij kloppen de verhoudingen wel.

Heb er verder niet veel verstand van dus benieuwd om dit topic te volgen :)

Dan plaatst ik ook maar gelijk die van mij :+

Afbeelding

Afbeelding

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:07

Ah ik hou echt van die New forest x arabier kruisingen. Vind het altijd mooie elegante paarden, die van jou ook Ificious. Het lijkt ook alsof hij een aalstreep heeft of is dat het licht op de laatste foto? Je ziet dat hij nog jong is maar als hij straks wat meer uitgegroeid is en meer spieren krijgt word dat echt een prachtig paard. Hij heeft op foto 2 naar mijn mening een bodemwijde stand.


Dit is een standfoto van Tristan

Afbeelding

(Putjes in z'n knieën horen niet, hij was gestruikeld net voor de shoot)
Afbeelding

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:12

Nog nooit gedaan, maar ik ga een poging wagen!

@art_ificious: hij heeft inderdaad een vrij korte rug. Franse stand zie ik niet zo 1-2-3, ook omdat je zegt dat hij normaal niet zo staat ingedraaid. Krachtige achterhand!

@Amy: mooie kleur! Kan het zijn dat er tuiger inzit? Ik vind de halsaanzet hoog. Ook een vrij korte rug. Nog pas 3 jaar, dus erg in de groei.

En dan voor spek en bonen mijn guppie. Op deze foto is ze rond 15 maanden :D ;) (het is een quarter)
Afbeelding

13 maanden:
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:31

Tristan mijn paardje heeft idd een aalstreep :) was op de wintervacht ook aanwezig. Maar hij is niet wildkkeurbruin er is een bepaald gen wat voor die wildkleuraftekeningen kan zorgen. Waarschijnlijk heeft mijn paardje dat gen.

Gimme spurs, achterhand van mijn paardje vind ik ook wel lekker krachtig maar als anderen dat zeggen is het eens zo leuk :)

Jouw kleintje is al lekker gespierd voor zijn leeftijd. Wordt een mooie bink later.

Heb nog een wat oudere standfoto gevonden

Afbeelding

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:36

@gimmie spurs Op 15 maanden kan je ze niet echt beoordelen.
Vind hem een typische quarterbouw hebben. Kan ik niet echt beoordelen in termen van correct of niet correct.

Mij valt op de korte nek en hals, horizontaal aangezette hals en stijle koten. Maar volgens mij is dat gewenst bij de quarters.
Diertje oogt voor mij zeer sympathiek en ik denk dat hij wel mooi gaat uitgroeien.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:55

Art_Ificious schreef:
Tristan mijn paardje heeft idd een aalstreep :) was op de wintervacht ook aanwezig. Maar hij is niet wildkkeurbruin er is een bepaald gen wat voor die wildkleuraftekeningen kan zorgen. Waarschijnlijk heeft mijn paardje dat gen.

Gimme spurs, achterhand van mijn paardje vind ik ook wel lekker krachtig maar als anderen dat zeggen is het eens zo leuk :)

Jouw kleintje is al lekker gespierd voor zijn leeftijd. Wordt een mooie bink later.

Heb nog een wat oudere standfoto gevonden

[ [url=m/bpKdAy.jpg]Afbeelding[/url] ]


En dan te bedenken dat Joy een merrie is :D ;)

Ook hier zie je inderdaad de krachtige achterhand. Nek vind ik de arabier in terugkomen. Verder echt meer een new forest als je het mij vraagt!

Haha NatasjavE, precies de reden waarom er voor spek en bonen bijschrijf. Maar wat jij benoemt is wat wij graag willen zien in een quarter.

Dank iig, het is altijd lastig om een veulen te kopen en daarbij ook de bouw mee te nemen in de keuze, maar ik vind dat mijn keuze tot nu toe niet verkeerd is gemaakt!

Vond onderstaande gelijkenis ook best treffend :o

Afbeelding
Afbeelding

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:00

Mijn bijna 18 maanden oude welsh mountain.

Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:10

Afbeelding

Mijn haflinger van 1,5 jaar.
Alleen eet hij gras krijg hem nooit goed op een stand foto.

@gimme_spurs

Lastig te beoordelen aangezien hij nog moet bij trekken maar wel mooit quatertje hoor!

Elinora
Wat oogt ze al volwassen zeg!

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:29

Ik heb eerder al twee reacties geplaatst, dus ik dacht ik probeer het even.


Afbeelding
(niet de beste foto, maar oke)

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook nog een leuke merrie, qua verhoudingen niet helemaal in orde, maar wel een schat. Maar ik gok dat ik daarvoor nog eens twee moet beoordelen.

Gordy18

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:49

ben een leek als het gaat om beoordelingen, maar ga het toch proberen

Eilinora : Ga er in mee dat hij al erg volwassen toont, er zit een mooi aansprekend hoofd op!

Janinevv : Moeilijk beoordeelbare foto, hier ga ik me niet aan wagen, ziet er verder wel mooi uit, goed op gewicht.

Ratties4life : allereerst toont ze heel erg lief en betrouwbaar. Verder valt het me op dat haar voorbeen wat kort is.

Nu mijn jonkie,

Een 2 jarige merrie van Nespresso x le vainqueur

(hier nog 1,5 jaar)
Afbeelding

Afbeelding

(op moment van de foto herstellende van mijt)

edit : Andere foto toegevoegd.

loonaCSV
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:02

Ik volg heir even, ga eens foto's trekken want ben wel benieuwd wat er gezegd gaat worden. Denk dat het wel niet veel nut is om een foto te plaatsen van mijn ene pony, want die staat veel te dik (maar nu si ze toch al terug op dieet en wordt ze naar meer dan een a-jaar stil te staan terug in het werk gezet) tenzij jullie door het vetlaagje heen kunnen kijken. ;)

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 23:08

Ratties4Life: Ik vind dat hij een wat lage rug, hoge schoft heeft. Inderdaad vrij kort voorbeen. Wel een mooi kleurtje, maar wat heeft ie voor 'plekjes' op zijn billen?

Gordy18: Hij heeft lange benen zeg! Vind ze ook wat stijl. Leuk koppie :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 23:17

Ik vind dit duper interessant, nog meer om zelf bij te leren waar jullie op letten dan wat jullie van mijn paarden zouden vinden.
Maareuh, is dit rasgebonden? Ik heb een eerder niet-standaard ras. Of is dit voor alle rassen ongeveer hetzelfde?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 23:33

Ook niet standaard rassen moeten gewoon goed gebouwd zijn én hebben een bepaalde bouw. Dus dat kan volgens mij gewoon besproken worden. Dat wat je ziet, zie je, dat kun je gewoon oordeelsvrij noemen.

Of je dat dan voor je eigen paard/ eigen doel waar je het paard voor hebt, goed of fout vind, dat is aan jezelf: een dressuurpaarden hals wil je niet op een westernpaard, zet zo min dat je een westernhals op een dressuurpaard wil. Dat is geen kwestie van goed of fout, maar van wat je binnen dit doel/dit type wil.

Eea natuurlijk los van echt functionele fouten zoals afwijkende beenstanden, te weke ruggen, onderhalzen ed...

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 23:52

Oke!
Als ik het goed begrijp zou ik dan eerst de foto's van Gordy moeten beoordelen?
Ga een poging wagen met de visie die ik heb meegekregen hé..
Voor zover ik kan zien fijne rug voor die leeftijd, vind de achterbenen wat recht omlaag gaan (geen ronde bil zeg maar). Fijne schouder

En Ratties4life;
Lage rug inderdaad, weet de leeftijd niet maar van de voorkant lijkt hij/zij heel smal (maar dat kan ook maar net zijn dat ik dat niet gewend ben), hoofd geeft wel een heel fijne rustige indruk, heel wijs zeg maar.

Zeg me gelijk ook als wat ik hierboven zeg fout is, ook dat wil ik graag leren!

En dan mijn eerste:
Afbeelding
Afbeelding

Hij is een Clydesdale, we doen wat basisdressuur en hij is 9 jaar.
Moet ik hem zelf ook beoordelen?
Hij staat redelijk breed vanvoor (veel plaats tussen voorbenen bij vooraanzicht). Beetje lage rug maar dat is dan ook weer raseigen.
Vind zijn schouder en de overgang naar zijn nek wel mooi

Benieuwd naar jullie mening!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 06:57

Granoek schreef:
Ik vind dit duper interessant, nog meer om zelf bij te leren waar jullie op letten dan wat jullie van mijn paarden zouden vinden.
Maareuh, is dit rasgebonden? Ik heb een eerder niet-standaard ras. Of is dit voor alle rassen ongeveer hetzelfde?


Er zijn bepaalde zaken die ongewenst/gewenst zijn voor alle rassen.

Ongelijke voeten, bokbenig, hazehak, Franse stand, troontredigheid, varkensbek en meer van dat soort afwijkingen wil men bij geen enkel paard zien.

Maar andere exterieurkenmerken zijn meer gebruiksafhankelijk en daarmee ras of type afhankelijk.

Een trekpaard is meer gebaat bij een stijle schouder, gedrongen lijf, korte hals en nek en een wat achter de massa staand achterbeen. Daarmee kan hij zijn gewicht makkelijker in het gareel gooien en zwarelasten trekken.

Een Koetspaard moet juist groot kunnen draven. En dan ook nog een imponerend draven. Hij moet dus op het achterbeen kunnen komen en veel front maken. Lange hals, schuine schouder een rechte croupe en een onder de massa staand achterbeen is hier in veel makkelijker voor het paard.

Een exterieurkeuring is dus bij paarden niet alleen maar kijken welke de mooiste is. In eerste instantie gaat het echt om de functionaliteit.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 07:50

NatasjavE schreef:
Granoek schreef:
Ik vind dit duper interessant, nog meer om zelf bij te leren waar jullie op letten dan wat jullie van mijn paarden zouden vinden.
Maareuh, is dit rasgebonden? Ik heb een eerder niet-standaard ras. Of is dit voor alle rassen ongeveer hetzelfde?


Er zijn bepaalde zaken die ongewenst/gewenst zijn voor alle rassen.

Ongelijke voeten, bokbenig, hazehak, Franse stand, troontredigheid, varkensbek en meer van dat soort afwijkingen wil men bij geen enkel paard zien.

Maar andere exterieurkenmerken zijn meer gebruiksafhankelijk en daarmee ras of type afhankelijk.

Een trekpaard is meer gebaat bij een stijle schouder, gedrongen lijf, korte hals en nek en een wat achter de massa staand achterbeen. Daarmee kan hij zijn gewicht makkelijker in het gareel gooien en zwarelasten trekken.

Een Koetspaard moet juist groot kunnen draven. En dan ook nog een imponerend draven. Hij moet dus op het achterbeen kunnen komen en veel front maken. Lange hals, schuine schouder een rechte croupe en een onder de massa staand achterbeen is hier in veel makkelijker voor het paard.

Een exterieurkeuring is dus bij paarden niet alleen maar kijken welke de mooiste is. In eerste instantie gaat het echt om de functionaliteit.


Duidelijk dit, dankjewel!
Heb die termen van jou even opgezocht en klinkt inderdaad logisch

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:37

Granoek, ik zou graag je paard beoordelen op stand maar vind dit geen duidelijke foto's. Wel kan je zien dat dit een echt rastypisch paard is al vind ik hem wel wat gedrongen lijken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:37

Ik heb een duidelijker standfoto waar de benen ook goed zichtbaar zijn.

(Koker is dikker door castratie)Afbeelding

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:22

Hoe oud is deze? Lijkt jong. Ras en of type zou handig zijn.


Paard staat zou nog wat meer in het rechthoeksmodel mogen staan.
Mis van bespiering in de bovenlijn.
Stijle schouder. Schoft mag er nog meer uitkomen(maar is wellicht erg jong)
Correct gesteld voorbeen
Week op de lendenen
Sterk hellende croupe.
Sterk gehoekt achterbeen.

Maar foto is niet erg voordelig. Paard moet eigenlijk met alle benen zichtbaar en dan openhouding dus het achterbeen wat nu naar voren staat moet naar achteren en die andere juist naar voren.

Dit is een goede standfoto.
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:04

Kiekeboefje schreef:
Granoek, ik zou graag je paard beoordelen op stand maar vind dit geen duidelijke foto's. Wel kan je zien dat dit een echt rastypisch paard is al vind ik hem wel wat gedrongen lijken.


Ik was dit topic even kwijt sorry!
Dit is dan de beste foto die ik heb, dit was zijn vekoopfoto nog in Engeland maar hij is buiten wat extra kilo's niet veel veranderd

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:31

NatasjavE schreef:
Hoe oud is deze? Lijkt jong. Ras en of type zou handig zijn.


Paard staat zou nog wat meer in het rechthoeksmodel mogen staan.
Mis van bespiering in de bovenlijn.
Stijle schouder. Schoft mag er nog meer uitkomen(maar is wellicht erg jong)
Correct gesteld voorbeen
Week op de lendenen
Sterk hellende croupe.
Sterk gehoekt achterbeen.

Maar foto is niet erg voordelig. Paard moet eigenlijk met alle benen zichtbaar en dan openhouding dus het achterbeen wat nu naar voren staat moet naar achteren en die andere juist naar voren.

Dit is een goede standfoto.
[ [url=m/nWOItd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is 75% new forest en 25% arabier.
3 jaar jong en 1m48 hoog.
Hij gaat helaas bijna altijd met één been naar achter staan.

Uit filmpje, weet niet of dit beter is?


Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:00

Art_Ificious schreef:
NatasjavE schreef:
Hoe oud is deze? Lijkt jong. Ras en of type zou handig zijn.


Paard staat zou nog wat meer in het rechthoeksmodel mogen staan.
Mis van bespiering in de bovenlijn.
Stijle schouder. Schoft mag er nog meer uitkomen(maar is wellicht erg jong)
Correct gesteld voorbeen
Week op de lendenen
Sterk hellende croupe.
Sterk gehoekt achterbeen.

Maar foto is niet erg voordelig. Paard moet eigenlijk met alle benen zichtbaar en dan openhouding dus het achterbeen wat nu naar voren staat moet naar achteren en die andere juist naar voren.

Dit is een goede standfoto.
[ [url=m/nWOItd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is 75% new forest en 25% arabier.
3 jaar jong en 1m48 hoog.
Hij gaat helaas bijna altijd met één been naar achter staan.

Uit filmpje, weet niet of dit beter is?


[ [url=m/m4fzwJ.png]Afbeelding[/url] ]


Als ik haar omschrijving lees lijkt me dit de ideale foto, maar ik moet ook nog bijleren :D
Wat glimt hij mooi!
En al mooi in verhouding voor die leeftijd, ik verwacht van mijn jongste echt nog een slungel als hij 3 is

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:05

Ben ook trots met hem.
Glimwormpje haha