Beoordeel je paard op stand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XRuby_SymmyX

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:32

Bliksem schreef:
Immanuela29: door de twee foto's die je plaatste kreeg ik gelijk de indruk dat het paard wat moeite heeft met zijn balans. Wat gebeurd er met het diagonale achterbeen als je één van de voorbenen optilt?
Verder denk ik dat dit paard makkelijker galoppeerd dan draaft als je naar de lijn van z'n valse heup naar de zitbeenknobbels kijkt?

Ik vind de foto van Naomi te schuin om te beoordelen.

FemkeVH, knap slank paardje.
Staat nu wat onderstanding en het lijkt inderdaad een beetje alsof het linker hoefje wat steiler is dan het rechter hoefje. Bij het voorbeen valt me op dat het beenbot boven de voorknie in verhouding een stuk langer is dan het onderste beenbot.

Suzy-H: wat een knapperd, helemaal mijn smaak! Overbouwd (of kantelt de bekken niet goed op de foto?
De ronding van haar schouder aan de voorkant valt me zo op, bij de meeste paarden is dat een stuk vlakker zegmaar?

[ [url=m/fUaVW5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dan een foto van mijn lieve kneusje van vandaag. Al 5 maanden uit de running dus lekker onbespierd en met een flinke hooibuik eraan, staan 24/7 buiten dus goed pak haar erop ook. Sinds gisteren een gevuld beentje rechtsachter dus vandaar de klei.

Hij is overbouwd, maar heeft ook moeite met het kantelen van z'n bekken en z'n onder-/bovenlijn kan beter, dan oogt hij al iets minder overbouwd. Verder staat hij graag onderstandig, dit is al verbeterd maar daar hebben we zeker nog een weg te gaan.

Ben benieuwd naar aanvullingen.


Hoofd/hals wat te rank voor het lichaam

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2


Kiekeboefje

Berichten: 1794
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:11

pol_Doer schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie zeggen over mijn new forest pony


[ [url=m/nZl6U1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/n72q3H.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik vind hem wat stijl op de achterbenen en wat overbouwd. Hoe oud is hij? Verder wel leuk koppie, alleen niet zo mijn type.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:50

Kiekeboefje schreef:
pol_Doer schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie zeggen over mijn new forest pony


[ [url=m/nZl6U1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/n72q3H.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik vind hem wat stijl op de achterbenen en wat overbouwd. Hoe oud is hij? Verder wel leuk koppie, alleen niet zo mijn type.


Dat kan ieder zo zijn eigen type. Hij is net 7.

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:29

Pol_doer: mooie schuine schouder loopt wel hoog weg.
Iets week in de rug loopt na de schoft vrij snel weg.

Verder mooi in verhouding. Pony oogt meer vierkant model.

Jenni: vrij schuine schouder. Loopt ook iets week weg in de rug. Croupe hellend. Meer rechthoek model.

Nu die van mij maar weer is een keer.

Foto van afgelopen maandag.

Afbeelding

Oudere foto van september
Afbeelding

♥ Albasini van het Kesterveldhof (verkocht)
♥ Floria - Carla (Oscar x Ekstein) (verkocht)
♥Floyd (Ansgar Skellerod x Kaspar) (verkocht)
rip HARRY Y;( 11-01-2012)

Kiekeboefje

Berichten: 1794
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:51

Jodi, leuk paard! Wel hoge schoft. Verder heb ik geen aanmerkingen, ben ik niet zo goed in :P

XRuby_SymmyX

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:51

Jodi mooi robuuster en lang gebouwd

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:16

Jenni: een vrij hellende croupe inderdaad, en beste een hoge halshouding (of misschien is dat de hoek van de foto :D )

Jodi: ik hou van de wat grovere modellen, dus ik zie dit graag. Ik vind hem juist mooi compact!

Misschien valt er over de bouw (nog) niet veel te zeggen, maar tussen boven en onder zit 10 maanden (Joy was op de bovenste foto 15 maanden en de onderste is van vorige week) Ik vind vooral het verschil fascinerend!

Afbeelding

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:58

Ik zou zelf ook graag mee beoordelen, maar daar zie ik te slecht voor.. misschien binnenkort mijn moeder eens vragen, dat is wel zo eerlijk voor jullie. :)
Ik ben wel erg benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden.

Afbeelding
Hopelijk is de foto duidelijk genoeg. Het is er eentje van 1,57 m met veel Gelders bloed. Sinds een paar weken zijn met haar onder het zadel aan het werk, dus veel spier zit er nog niet op. Ze is wel redelijk dik op het moment :=

“Ik was die blinde, ja”

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:01

Hoi allemaal wat een leuk topic!

Joysieee: mooie merrie! Ik heb ook een schimmel toevallig en ook Gelders. Maar kortom.
Ik vind dit een knappe merrie. De rug is niet zozeer strak maar wel goed aangesloten, de een zou hem wat strak vinden de ander gewoon goed
Verder iets steile schouder.
eigenlijk precies hetzelfde als mijn merrie!wat is de vader en moedersvader? Als ik vragen mag?
Mijn merrie plaats ik zometeen wel even. Want die wil ik nog weer opnieuw laten dekken, deze zomer.

fientje07
Berichten: 197
Geregistreerd: 30-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:40

Ben benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden. Stokmaat 1.68m. Afstamming Serano Gold X Neostan.Afbeelding
Afbeelding

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:19

fientje07 schreef:
Ben benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden. Stokmaat 1.68m. Afstamming Serano Gold X Neostan.[ [url=m/PPRzE7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LG5oZ4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Misschien even de regels lezen? Andere mensen willen ook graag een beoordeling krijgen. Dus eerst 2 andere en dan je zelf

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

stitchlover

Berichten: 2600
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:28

Ik hoop dat het prima is dat ik dit topic nieuw leven in blaas? Ik vind het zo super interessant om bij te leren.

t.a.v. van het paard van Fientje (ik ben géén exterieur expert);
Ik zie geen gekke afwijkingen aan de bouw van jouw paard. Het valt me op dat het een robuust type is welke een ietwat plat kruis heeft waardoor ook de achterhand wat gestrekt lijkt (kan ook door de foto komen) Ook lijkt de hoofd halsverbinding wat zwaar. Verder zijt hij goed in de spieren en lijkt ook recht op de benen, qua algemeen model ook in balans!

Iemand die mijn drie jarige kan beoordelen?
Afbeelding

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:05

Jodi93 schreef:
Pol_doer: mooie schuine schouder loopt wel hoog weg.
Iets week in de rug loopt na de schoft vrij snel weg.

Verder mooi in verhouding. Pony oogt meer vierkant model.

Jenni: vrij schuine schouder. Loopt ook iets week weg in de rug. Croupe hellend. Meer rechthoek model.

Nu die van mij maar weer is een keer.

Foto van afgelopen maandag.

[ [url=m/5WS7QP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oudere foto van september
[ [url=m/yeazmH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi paard, in verhouding. Rechthoeksmodel, fors gebouwd, goede beenstand. Lang opperarmbeen.
Een beetje recht achterbeen, volgt dus de huidige dressuurtrend van de gebogen achterbenen niet ( trend waarbij ik dus benieuwd ben qua duurzaamheid)
Hals komt ook wat diep uit de borst voor een dressuurpaard. Ik vermoed dat verzamelen niet zijn sterkste kant is.
4 x wit is mooi, vrij mooi hoofd.
Mooi in conditie, zeker op de bovenste foto.
Ik zie er qua bouw toch een dressuurpaard of allrounder in.

Vientje

Berichten: 4935
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:33

Oh wat leuk zo'n topic! Ik heb er weinig verstand van maar leuk om zo te lezen en bij te leren :)

Joysieee: aansprekend paard! Ze toont groter dan ze is zo op de foto. Ze lijkt wat een onderhals te hebben, kan komen doordat ze zich wat opdrukt op de foto.

Fientje07: Het is net of ik mijn schimmelmerrie in haar jongere jaren zie staan, leuk dier! Mooi compact, iets verzonken in de rug en een wat zware hoofd-halsverbinding naar mijn smaak. Qua beenstand lijkt ze me aardig correct zo van de foto.

Stitchlover: ach wat een gupje nog! Hij mag nog wat spier en bovenlijn kweken maar dat is niet gek op die leeftijd. Is hij erg groot? Lijkt mij langgelijnd, schoft komt er al aardig uit voor zo'n jonkie. Door zijn houding naar voren op de foto lijkt hij wat onderstandig voor maar denk dat dat wel meevalt als hij niet zo naar voren "reikt". Zo te zien een nette hoek in het achterbeen en mooi schuine schouder.

Mijn 4,5 jarige gup, NRPS met afstamming Spielberg x Balzflug, erg groot (1.74m) die nog steeds in de groei is:

Afbeelding

Miep & Pinda & Jipje :+:

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:45

Ah Stitchlover wat een lief pupje <3 . Bovenlijn mag inderdaad nog meer ontwikkelen, maar past helemaal bij zijn leeftijd. Hij is mooi opwaards gebouwd. Ik beoordeel eigenlijk vaak alleen maar quarters, maar dat vind ik iets wat snel mist bij het quarter ras. Ik denk dat als hij wat ouder is en het werk in gaat je daar echt een mooi paard aan gaat hebben! :D

Prachtig paard Vientje! *\o/* Goeie bovenlijn zit er al op voor zijn leeftijd. Nog steeds in de groei! :oo Wat doe je al met hem? Correct beenwerk, kruis ook mooi op hoogte. Mooie hoge halsaanzet.

Dan ook mijn guppert maar even! Een quarter merrie van 4,5 jaar oud. (een aantal posts hierboven was ze nog iets jonger, leuk om zelf ook dat vergelijk weer te zien :D )

Afbeelding
Afbeelding
Edit: helaas is ze wat overbouwd (gebleven) een quarter dingetje. We proberen daar in de training nu rekening mee te houden door haar constant te vragen haar schouders meer op te tillen. Dat hele erge duiken dat "in" is bij met name de reining willen we niet bij haar.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:30

stitchlover schreef:
Ik hoop dat het prima is dat ik dit topic nieuw leven in blaas? Ik vind het zo super interessant om bij te leren.

t.a.v. van het paard van Fientje (ik ben géén exterieur expert);
Ik zie geen gekke afwijkingen aan de bouw van jouw paard. Het valt me op dat het een robuust type is welke een ietwat plat kruis heeft waardoor ook de achterhand wat gestrekt lijkt (kan ook door de foto komen) Ook lijkt de hoofd halsverbinding wat zwaar. Verder zijt hij goed in de spieren en lijkt ook recht op de benen, qua algemeen model ook in balans!

Iemand die mijn drie jarige kan beoordelen?
[ [url=m/BKIL5p.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit lijkt me een paard dat de komende 2 jaar veeeeel mooier gaat worden. Momenteel lijkt zijn hoofd te groot voor de rest met een iel nekje en een arm bespierd lijf. Maar het paard is dus pas drie. Niet getraind en zelfs nog in de groei. Ik weet niet of het wel correct is om nu te bespreken.

En als je beter gaat kijken, zit het toch wel goed in elkaar.
Hoogte- lengteverhouding is gemiddeld, het beenwerk lijkt correct, met een ietsje gebogen achterbeen, wat me een trend lijkt in de huidige dressuurfokkerij.
Het is nu al ferm bergop gebouwd.
De nek komt gemiddeld uit de borst met een lichte hoofd-hals verbinding.

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:41

Vientje schreef:
Oh wat leuk zo'n topic! Ik heb er weinig verstand van maar leuk om zo te lezen en bij te leren :)

Joysieee: aansprekend paard! Ze toont groter dan ze is zo op de foto. Ze lijkt wat een onderhals te hebben, kan komen doordat ze zich wat opdrukt op de foto.

Fientje07: Het is net of ik mijn schimmelmerrie in haar jongere jaren zie staan, leuk dier! Mooi compact, iets verzonken in de rug en een wat zware hoofd-halsverbinding naar mijn smaak. Qua beenstand lijkt ze me aardig correct zo van de foto.

Stitchlover: ach wat een gupje nog! Hij mag nog wat spier en bovenlijn kweken maar dat is niet gek op die leeftijd. Is hij erg groot? Lijkt mij langgelijnd, schoft komt er al aardig uit voor zo'n jonkie. Door zijn houding naar voren op de foto lijkt hij wat onderstandig voor maar denk dat dat wel meevalt als hij niet zo naar voren "reikt". Zo te zien een nette hoek in het achterbeen en mooi schuine schouder.

Mijn 4,5 jarige gup, NRPS met afstamming Spielberg x Balzflug, erg groot (1.74m) die nog steeds in de groei is:

[ [url=m/IspeEF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit vind ik een mooi al helemaal af, paard. Hij moet niet meer massaler worden.
Vierkantsmodel met lange, goed ingeplante hals en mooie hoofd-hals verbinding. Mooi hoofdje voor zo een groot paard.
De schouder is gemiddeld schuin en de rug lijkt me sterk, met een ver doorlopende schoft, precies goed van hoogte.
Voor zover ik het kan beoordelen lijkt het beenwerk ok, met een tikkeltje onderstandig voorbeen.
De buiging van het achterbeen is volgens mij precies goed.

Jammer dat ik teveel inteelt op donnerhall zou krijgen, anders liet ik Spielberg direct mijn merrie dekken!

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:56

Gimme_Joy schreef:
Ah Stitchlover wat een lief pupje <3 . Bovenlijn mag inderdaad nog meer ontwikkelen, maar past helemaal bij zijn leeftijd. Hij is mooi opwaards gebouwd. Ik beoordeel eigenlijk vaak alleen maar quarters, maar dat vind ik iets wat snel mist bij het quarter ras. Ik denk dat als hij wat ouder is en het werk in gaat je daar echt een mooi paard aan gaat hebben! :D

Prachtig paard Vientje! *\o/* Goeie bovenlijn zit er al op voor zijn leeftijd. Nog steeds in de groei! :oo Wat doe je al met hem? Correct beenwerk, kruis ook mooi op hoogte. Mooie hoge halsaanzet.

Dan ook mijn guppert maar even! Een quarter merrie van 4,5 jaar oud. (een aantal posts hierboven was ze nog iets jonger, leuk om zelf ook dat vergelijk weer te zien :D )

[ [url=m/fNDxW1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eZNDaN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Edit: helaas is ze wat overbouwd (gebleven) een quarter dingetje. We proberen daar in de training nu rekening mee te houden door haar constant te vragen haar schouders meer op te tillen. Dat hele erge duiken dat "in" is bij met name de reining willen we niet bij haar.


Hier ga ik me niet te veel aan wagen. Ik ken echt niets van quarters behalve wat algemeenheden.
Zoals de jouwe, stel ik me een mooie quarter voor.
Het wringt bij mij wel een beetje dat je schrijft dat je hem constant vraagt om de voorkant op te tillen. Maar waarom heb je dan een quarter? Laat elk ras toch doen waarin het het best is, niet?
(Ik bedoel nu ook niet dat je hem constant de grond moet in rijden.)
Wat me wel opvalt is de enorm schuine schouder. Ik weet niet hoe zich dat verhoudt tot het rasstandaard, maar ik zou het best wel willen voor mijn dressuurpaard.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:02

Wat super leuk dat dit topic weer tot leven is gekomen :)

Stitchlover ik ben echt heel benieuwd hoe jouw paard er over een paar jaar uitziet :j
Hij is mooi opwaarts gebouwd en heeft zijn lijf wel mee voor dressuur denk ik.

Gimme_Joy wat me opvalt aan quarters is vaak de taps toelopende (voor)benen. Flink gespierde bovenarm en dan kleine fijne voetjes er onder. Ik vind jouw quarter wel netjes in proportie. Het voorbenen is idd korter dan het achterbeen?

Mijn pupje uit Engeland, op deze foto 4jr en 3mnd ongeveer. Een Welsh Cob, een laatbloeier denk ik - ik zie veel Cobs die een stuk massiever (of gewoon vetter :') ) zijn op zijn leeftijd.
Zijn lange tenen zijn door mijn eigen smid inmiddels ingekort ;)

Afbeelding

Afbeelding
edit foto toegevoegd

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:33

Dank voor jullie reacties koend en klijntje!

Wat ik bedoel met optillen is dat ik wil dat ze wat meer haar achterhand gaat onderzetten. Iets meer van de voorbenen af om zo te zorgen dat ze geen blessures krijgt. Ik bedoel niet opgericht lopen. Kijk maar:



Schuine schouder is een rasstandaard en goed ontwikkeld bij Joy.

Lange achterbenen klopt, maar niet langer dan haar voorbenen. Het tekent misschien iets omdatvze volledig vierkant staat (wat bij ons normaal is om te presenteren) zw heeft wel een hoog kruis. Dus ik snap dat het er zo uitziet.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Vientje

Berichten: 4935
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:42

Gimme_Joy schreef:
Prachtig paard Vientje! *\o/* Goeie bovenlijn zit er al op voor zijn leeftijd. Nog steeds in de groei! :oo Wat doe je al met hem? Correct beenwerk, kruis ook mooi op hoogte. Mooie hoge halsaanzet.

Dank je wel, ik ben ook aardig in luv met mijn gupje! Ze is nu een klein jaartje zadelmak, werkt plm 3x per week wat dressuurmatig in de bak en wat buitenritjes. Alles op het gemak, ze heeft een beste groeispurt in de hoogte en breedte gehad afgelopen zomer en herfst.

Gimme_Joy schreef:
Dan ook mijn guppert maar even! Een quarter merrie van 4,5 jaar oud. (een aantal posts hierboven was ze nog iets jonger, leuk om zelf ook dat vergelijk weer te zien :D )

[ [url=m/fNDxW1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eZNDaN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Edit: helaas is ze wat overbouwd (gebleven) een quarter dingetje. We proberen daar in de training nu rekening mee te houden door haar constant te vragen haar schouders meer op te tillen. Dat hele erge duiken dat "in" is bij met name de reining willen we niet bij haar.

Wat een gespierde buffel is Joy geworden zeg! Inderdaad wat overbouwd (beeld wordt versterkt door de gespierde achterhand), maar is dat niet juist de bedoeling bij de Quarters? Dat idee krijg ik er iig van, heb weinig kaas gegeten van Quarters hoor.

koend schreef:
Dit vind ik een mooi al helemaal af, paard. Hij moet niet meer massaler worden.
Vierkantsmodel met lange, goed ingeplante hals en mooie hoofd-hals verbinding. Mooi hoofdje voor zo een groot paard.
De schouder is gemiddeld schuin en de rug lijkt me sterk, met een ver doorlopende schoft, precies goed van hoogte.
Voor zover ik het kan beoordelen lijkt het beenwerk ok, met een tikkeltje onderstandig voorbeen.
De buiging van het achterbeen is volgens mij precies goed.

Jammer dat ik teveel inteelt op donnerhall zou krijgen, anders liet ik Spielberg direct mijn merrie dekken!

Wat een fijne analyse! Heel tof om te lezen, was al trots op mijn eerste fok-probeersel :o en dus echt leuk om zulke positieve dingen te lezen over hoe ze uitgepakt is, dank je wel! Inderdaad heeft ze een wat onderstandig voorbeen, daar heb je gelijk in. Haar moeder heeft dat nog een stukje sterker, maar Spielberg heeft het er niet helemaal uit gekregen ;) Ze is het afgelopen jaar flink uitgezwaard, dat mag inderdaad nu wel zo blijven want als ze nog forser wordt wordt het echt een megabuffel. Ik heb het idee dat ze zoals ze nu is goed functioneel is qua proporties :)

Klijntje schreef:
Mijn pupje uit Engeland, op deze foto 4jr en 3mnd ongeveer. Een Welsh Cob, een laatbloeier denk ik - ik zie veel Cobs die een stuk massiever (of gewoon vetter :') ) zijn op zijn leeftijd.
Zijn lange tenen zijn door mijn eigen smid inmiddels ingekort ;)

[ [url=m/yc4VKB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NqlHk0.jpg]Afbeelding[/url] ]
edit foto toegevoegd

Wat leuk, nog een leeftijdsgenootje maar ook weer héél anders. Hij is al aardig uitgezwaard voor zijn leeftijd, lijkt nog heel licht overbouwd wel. Verder mooi in verhouding lijkt mij, voorbeen netjes rechtgesteld en een gemiddelde hoek in het achterbeen. Lijkt licht een piephakje te hebben linksachter, of kijk ik daar verkeerd tegenaan?

Miep & Pinda & Jipje :+:

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:14

Dankje Vientje :D . En je hebt gelijk vwb het overbouwt zijn bij quarters. Maar er zijn er ook genoeg die het niet hebben. En het is inderdaad door de mega spieren moeilijk te zien hoe "erg" het is. Wat ik ten alle tijden wil voorkomen is dat dit leidt tot blessures aan de voorbenen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:18

Klijntje schreef:
Wat super leuk dat dit topic weer tot leven is gekomen :)

Stitchlover ik ben echt heel benieuwd hoe jouw paard er over een paar jaar uitziet :j
Hij is mooi opwaarts gebouwd en heeft zijn lijf wel mee voor dressuur denk ik.

Gimme_Joy wat me opvalt aan quarters is vaak de taps toelopende (voor)benen. Flink gespierde bovenarm en dan kleine fijne voetjes er onder. Ik vind jouw quarter wel netjes in proportie. Het voorbenen is idd korter dan het achterbeen?

Mijn pupje uit Engeland, op deze foto 4jr en 3mnd ongeveer. Een Welsh Cob, een laatbloeier denk ik - ik zie veel Cobs die een stuk massiever (of gewoon vetter :') ) zijn op zijn leeftijd.
Zijn lange tenen zijn door mijn eigen smid inmiddels ingekort ;)

[ [url=m/yc4VKB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NqlHk0.jpg]Afbeelding[/url] ]
edit foto toegevoegd


Alle rasstandaarden van de welsh cob ken ik niet. Ik bekijk hem dus gewoon als paard. Ik kijk meest naar de bovenste foto, de mooiste.
Mooie pony, mooie kleurtjes, mooi hoofd, mooie bovenlijn, maar achteraan (nog?) . Overbouwd.
Net voldoende schoft. Tikkeltje rechte schouder,
Veel verdiep, maar nog voldoende sportief.
De hals komt mooi uit de borst.
Iets korte hals met iets zware hoofd-halsverbinding.
Voor zover de benenstand te beoordelen is, staat hij vooraan prima op de bovenste foto en onderstandig op de onderste, en achteraan teveel achter de massa.

Voor zover ik iets van cobs ken, is hij nog behoorlijk rijtypisch. Mijn eerste indruk was dat het een modernere haflinger was, maar dar klopte ook niet helemaal.
Zo op het zicht, lijken zijn talenten te liggen bij familiepaard, wandelpaard of voor de kar.

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:49

@Gimme_Joy
Ik ga even een beetje offtopic. Maar ik vind het interessant om iets bij te leren over western rijden.

Door je filmpje begrijp ik waarmee je bezig bent. Persoonlijk vind ik dit prima en helemaal niet overdreven. Je vraagt er de achterhand een tikkeltje meer onder, om zo een iets ruimere en iets verhevenere pas te krijgen, in de hoop van daarmee de voorbenen te sparen. Maar ik kom uit de dressuurhoek. Is heel die gewichtsverdelingtheorie niet een beetje door de dressuurbril gekeken?

Mij lijkt de quarter qua draf gemaakt om urenlang met zuinige, gemakkelijk uit te zitten pasjes ( dus zo vlak mogelijk) door de natuur te draven. Ik vermoed dat de quarters, door eeuwenlang gebruik gehard, daar best tegen kunnen.

Stuur mijn mening alstublieft bij als ik het verkeerd heb.

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:53

Ik heb echt nul komma nul verstand hiervan dus leer graag bij

Foto is al een jaar oud en we waren net op een nieuwe stal aangekomen. Ondertussen is ze toch wat meer uitgegroeid. Tijd van de foto was ze 4 jaarAfbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers