Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fokker543321
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-12-13

Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-15 14:35

Hallo allemaal,

Soms dwingt onze fokkerij een klein beetje uit te wijken naar een ander stamboek dan het KWPN om door middel van bloedspreiding een nieuwe keuze te kunnen maken voor de fokkerij. Echter kom je al snel uit bij Deens, Belgisch of Duitse stamboeken. Aangezien niet alle hengsten daarvan bij ons even goed bekend zijn ben ik benieuwd naar het volgende:

Welke Duitse hengst geeft veel beweging, heeft maat, een goed front, goede rug en een goede actieve galop? Gangen mogen overigens lekker ruim 'Duits' blijven.

Zelf vind ik Rubin Royal een van de fijnere hengsten echter is dit wel erg oud. Het zou beter aan moeten sluiten op onze bloederige nakomelingen van bijvoorbeeld Krack C, Jazz, UB40, Olivi etc.

Bij mij ontstaat dit probleem vanwege een Apache merrie, waarvan de keuze erg beperkt wordt. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met de Duitse hengsten.

Overigens mag het ook Deens of iets anders zijn, echter zal het in de toekomst voor de fokkerij weer interessante keuzes moeten vrijgeven waarin dit nu juist zo beperkt is op Krack C, Jazz, UB40, Olivi bloed.

Interessante hengsten die wellicht uitkomst bieden?:
Dante Weltino (nafok lijkt zeer mooi, iets bloederiger in type, veel beweging, ook goede galop?)
Don Schufro (maat, front, instelling, bewezen, echter mag de nafok soms wat spectaculairder bewegen)
Romanov (geeft maat, front en uitstraling mee en meestal een goede galop, maar genoeg beweging?)
Totilas (bovenlijn kan beter, hoe lijkt de nafok inmiddels, dekgeld is erg prijzig)
Scolari (gaf veelal in de moederlijn goed bewegende nakomelingen, is dit interessant genoeg?, beweging?)
Top Gear (goede galop, hoe is de beweging?, nafok is er vrijwel niet, maat en gezondheid? etc?)
Furst Romancier
De Niro

Meer mensen met de moeite om te kiezen voor een Duitse hengst? Of weet je veel van de Duitse fokkerij, laat het even weten!


nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:17

wil je met diepvries dekken? zo ja kijk eens naar don romantic nakomeling van don schufro. en for compliment geeft ook echt hele goeie veulens.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:18


3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Fokker543321
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-15 15:50

nicky_rilana schreef:
wil je met diepvries dekken? zo ja kijk eens naar don romantic nakomeling van don schufro. en for compliment geeft ook echt hele goeie veulens.


Is For Compliment nog beschikbaar nu hij verkocht is naar Zwitserland?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:53

Ik vind de Deense en Blue Horse hengsten ook erg aansprekend. Mijn oom heeft 2 zeer gave Blue horse Zatchmo veulens. Heel elegant en super lopen. Uit een vivaldi x metall merrie. Ik vind Sezuan en Blue horse Zack ook erg gaaf.

Fokker543321
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-15 15:58

_Zsazsa_ schreef:
Ik vind de Deense en Blue Horse hengsten ook erg aansprekend. Mijn oom heeft 2 zeer gave Blue horse Zatchmo veulens. Heel elegant en super lopen. Uit een vivaldi x metall merrie. Ik vind Sezuan en Blue horse Zack ook erg gaaf.


Zeker goede hengsten!

Zack is te dichtbij met jazz mbt. inteelt vind ik zelf. Sezuan en Zatchmo zouden kunnen. Moet overigens wel oppassen dat ze niet te fijn worden met zulke hengsten.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:01

Fokker543321 schreef:
nicky_rilana schreef:
wil je met diepvries dekken? zo ja kijk eens naar don romantic nakomeling van don schufro. en for compliment geeft ook echt hele goeie veulens.


Is For Compliment nog beschikbaar nu hij verkocht is naar Zwitserland?

ja via diepvries ergens in duitsland heb hem dit seizoen een mail gestuurd voor een andere hengst maar die had hij niet meer. maar toe zij hij dat for compliment nog wel had

hier zijn site: http://www.verkaufspferde-deutschland.d ... .html?&L=1
Laatst bijgewerkt door nicky_rilana op 19-05-15 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

hoogendroog
Berichten: 3280
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:05

Ik zal wel weer vloeken in de kerk, maar waarom geen goed bewegende springhengst? Fok je er gelijk weer een achterbeen in :o en ze hebben vaak meer bot dan de huidige dressuurtoppers. Ik heb de afgelopen tijd bijv. meerdere zeer goed bewegende Chelltago's gezien.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:20

Ik ben zelf weg van Furstenball, maar heb geen idee hoe de nafok is.

De Niro, gaat de beweging niet verbeteren..., bij Totilas zou ik naar een ggk zoon kijken, kan de galop wel verbeteren..maar front? Romanov durf ik wel aan, als de merrie een sterk en actief genoeg achterbeen heeft. Anders is Rubin Cortes ook een hele fijne hengst...die wel echt aan je vraag voldoet.

In het verrichtingsonderzoek nu loopt ook "vrij bloed" mee, een bloedmooie Danone zoon, maar hoe hij beweegt weet ik niet. Wellicht interesant om zaterdag even te gaan kijken bij de eind beoordeling.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

yvonnepuntnl

Berichten: 4477
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:37

Waarom per se een Duitse hengst.
Bij het KWPN zijn toch ook vrije hengsten? Florencio, Ferguson, Gunner KS, George Cloony, Toto jr etc.

Fokker543321
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-15 19:38

yvonnepuntnl schreef:
Waarom per se een Duitse hengst.
Bij het KWPN zijn toch ook vrije hengsten? Florencio, Ferguson, Gunner KS, George Cloony, Toto jr etc.


Dat probleem ontstaat bij gebruik van zulke hengsten. Daarna is de keuze zeer beperkt. Indien dan een merrie nakomeling geboren zou worden is de keuze daarop nog beperkter, en dan zeker in Nederland.

yvonnepuntnl

Berichten: 4477
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:37

Ik zie het probleem niet. Volgens mij is er nog keus genoeg in Nederland.
Ik heb overigens ook een Apache merrie en die heb ik vandaag met Governer gedekt.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:38

Heb je misschien ook een foto van de merrie? Is net iets makkelijker om mee te kunnen denken met je!

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:13

yvonnepuntnl schreef:
Waarom per se een Duitse hengst.
Bij het KWPN zijn toch ook vrije hengsten? Florencio, Ferguson, Gunner KS, George Cloony, Toto jr etc.



Florencio is OLD geboren, Ferguson Hann, ...
What's the difference?

Een stamboek is maar een stempeltje hoor. Stamboeken produceren geen paarden, dat zijn de fokkers.
Stamboeken denken alleen er mee uit te moeten pakken (wat ik niet correct vind overigens).



Wij hebben een heel leuk Zatchmo merrieveulen, uit een Rubinstein x Ramiro.
Zeker geen fijn ding, zal er straks nog eens een foto van nemen als het uitkomt.



Don Schufro heeft genoeg bewezen, kijk ook eens naar Danone I (oa vader van Dante Weltino), die z'n nakomelingen beginnen in de sport echt boven te komen (kijk maar eens naar internationale jeugdrubrieken bv).

Waar ik wel probeer voor te zorgen is dat de hengsten niet alleen Duits, maar ook Deens of Zweeds ggk zijn, dan ben je ook röntgenologisch wat zekerder.

De Niro geeft sport, tophengst. Geen keuringspaarden, wel sport (en dat willen we toch fokken?).

Furst Romancier kan denk ik vooral ook karakter goed vererven.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

renateeee_

Berichten: 643
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:17

Dayano niks voor je? Hij heeft op mijn paard een fijne uitwerking gehad, mooie ruime draf en zeer ruime bergopwaartse galop!

Caramba W ( Dayano x Ferro ): B+12 - L1+11 - L2+13 - M1+11 - M2+8 (eindstand)
Chicago O (L'esprit x Wolfgang): L2+6 (PR 196) - M1+11 (PR 199,5)

carika
Berichten: 1580
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:47

Veel hengsten die ik zou noemen staan al op je lijst.
Londonderry heeft veel succesvolle nakomelingen
Damon Hill ( vind je 1.66m wel genoeg?)
Quaterback ( stap is wel een aandachtspunt )
Of eentje van zijn nakomelingen:
https://www.youtube.com/watch?v=Pe_m0jl__Mg

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:16

Dayano is van de aardbol verdwenen, dus zo goed zullen z'n nakomelingen in het algemeen ook niet geweest zijn.

Quaterback... hoeveel van die z'n kinderen lopen sport? Procentueel gezien amper.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

carika
Berichten: 1580
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:36

s0173957 schreef:
Dayano is van de aardbol verdwenen, dus zo goed zullen z'n nakomelingen in het algemeen ook niet geweest zijn.

Quaterback... hoeveel van die z'n kinderen lopen sport? Procentueel gezien amper.


Daar zit wel wat in als je hem vergelijkt met hengsten als de niro.
Hij is 2007 wel begonnen met dekken maar pas vanaf 2009/2010 werd hij pas echt gebruikt.
Hier heb ik geen cijfers over helaas.
In 2014 waren 2 nakomelingen al s-dressuur geklasseerd in Duitsland, die waren dus hooguit 7 jaar.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:28

Die heeft zich van z'n 3 jaar compleet suf gedekt toch, dus eerste veulens in 2007.
Dus eerste nakomelingen zijn nu 8.

Maar kom, het is niet omdat ik er geen fan van ben dat een ander dat niet mag zijn :)

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:42

Daimond Hit, zoon van Don Schufro.

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15905
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:50

Fokker543321 schreef:
yvonnepuntnl schreef:
Waarom per se een Duitse hengst.
Bij het KWPN zijn toch ook vrije hengsten? Florencio, Ferguson, Gunner KS, George Cloony, Toto jr etc.


Dat probleem ontstaat bij gebruik van zulke hengsten. Daarna is de keuze zeer beperkt. Indien dan een merrie nakomeling geboren zou worden is de keuze daarop nog beperkter, en dan zeker in Nederland.

Dan is het dan toch vroeg genoeg om over de grens te kijken?

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:01

Wat is er mis mee om over de grens te kijken? Ik vind het juist interessant wat hier geschreven wordt.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

carika
Berichten: 1580
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:02

s0173957 schreef:
Die heeft zich van z'n 3 jaar compleet suf gedekt toch, dus eerste veulens in 2007.
Dus eerste nakomelingen zijn nu 8.

Maar kom, het is niet omdat ik er geen fan van ben dat een ander dat niet mag zijn :)


Fan is ook een beetje overdreven ;) ik zou hem zelf ook niet zo snel gebruiken omdat hij geen makkelijke mond heeft. Hij is een alternatief voor duitse fokkers die en keer iets anders willen dan F,D,R, W of D en netjes springen kunnen zijn nakomelingen vaak ook.
Er werd laatst ook nog een 3 jarige ruin van hem voor 1 miljoen verkocht op de psi veiling. 8)7 belachelijke prijzen...

carika
Berichten: 1580
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:06

lailapri schreef:
Wat is er mis mee om over de grens te kijken? Ik vind het juist interessant wat hier geschreven wordt.


precies, de hele sportpaarden wereld is zo internationaal opgesteld, mooi dat het inmiddels allemaal zo makkelijk kan.
Kijk gewoon rond en ik denk dat de kans om de beste hengst voor je merrie te vinden gewoon groter is als je ook over de grenzen heen kijkt.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:08

carika schreef:
lailapri schreef:
Wat is er mis mee om over de grens te kijken? Ik vind het juist interessant wat hier geschreven wordt.


precies, de hele sportpaarden wereld is zo internationaal opgesteld, mooi dat het inmiddels allemaal zo makkelijk kan.
Kijk gewoon rond en ik denk dat de kans om de beste hengst voor je merrie te vinden gewoon groter is als je ook over de grenzen heen kijkt.



Exact! door het over de grens kijken is het KWPN groot geworden, er zijn bijna geen KWPNners waar geen duits bloed inzit als je even wat verder kijkt dan de eerste generaties.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Linde_C, Petunia27 en 19 bezoekers