Functioneel gebouwd paard. Wat zien we graag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bellerise
Berichten: 76
Geregistreerd: 23-05-16

Functioneel gebouwd paard. Wat zien we graag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-16 10:14

Ik vraag het mij steeds vaker en vaker af en ben heel erg benieuwd naar jullie gedachtegang.

Tegenwoordig willen we hoogbenige, compacte hengsten zien. Als je dan kijkt naar de paarden die momenteel aan de top lopen zie ik die hoogbenigheid helemaal niet terug.

Zijn we dan de dag van vandaag wel goed bezig? En kan een klassiek gebouwd paard vandaag de dag nog iets gaan doen op een keuring?

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening (laten we wel netjes blijven ten opzichte van elkaar :o )

Afbeelding

Afbeelding


lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Functioneel gebouwd paard. Wat zien we graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:23

Ik denk dat ze in die hoog benige paarden meer potentie zien voor de sport.
Kijk iedereen fokt de dieren zoals zij denken dat dit goed is. Dit doet een stamboek ook door de hengsten wel of niet goed te keuren.

Vroeger was dat hoogbenige helemaal niet zo'n 'trend' dat is echt van tegenwoordig. Die hoogbenige dieren waren er toen ook weinig en wat er niet is, daar kun je ook niet op rijden.

Ik weet natuurlijk niet wat het precieze punt van elk stamboek is maar ik denk dat ze vermoeden dat deze bouw beter is voor de sport (lichtvoetig, rank gebouwd, meer souplesse) dan de oude paarden.

Ik vind dat je dat ook erg terug ziet bij het Friese paard en ikzelf vind dat zonde maar goed, iedereen vindt zijn eigen hiervan :)

Met betrekking tot je bovenstaande foto's zijn die natuurlijk ook niet helemaal te vergelijken. Het paard wat in de topsport loopt is al veel meer uitgezwaard en heeft veel meer spieren en Body dan het jonkie wst net voorgesteld wordt op de HK :j

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Functioneel gebouwd paard. Wat zien we graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:34

Keuring en topsport paarden zijn twee hele verschillende types vaak is mijn ervaring.

Bij de keuringspaarden zie je vaak grootlopers..paarden met hele ruime gangen, met inderdaad een mooi voorbeengebruik van nature. {waar niks mis mee is, mits achter niet vergeten word} en daar zit hem vaak de cru want een topdressuur paard moet juist makkelijk de hoeken in het achterbeen kleiner kunnen maken om het bekken te kunnen kantelen en te gaan zitten. En juist door dat te doen komt de voorkant omhoog en word dat "spectaculairder".

Persoonlijk zie ik dus graag een paard waarbij de rug, achterhand en de stand van het achterbeen op een goede manier gevormd zijn waardoor ze het bekken kunnen kantelen. En zie ik graag dat de passen tussen voor en achterbeen gelijk zijn..of dat achter een kleinere pas maakt dan de voorbenen. Maar niet andersom {achterbenen maken een grotere pas dan de voorbenen}

Dit is te zien door van de zijkant te kijken naar de gelijke ruimte tussen de passen van het voor en achterbeen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Functioneel gebouwd paard. Wat zien we graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:37

Ik zie geen van beide graag. Wat een mislukte foto momenten.
Ik zou graag zien dat ook in de hogere dressuur het hakkentrekken en voorbeenzwaaien zonder dat de rest van het lijf meedoet, als negatief wordt beoordeeld.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:58

Elisa2 schreef:
Persoonlijk zie ik dus graag een paard waarbij de rug, achterhand en de stand van het achterbeen op een goede manier gevormd zijn waardoor ze het bekken kunnen kantelen. En zie ik graag dat de passen tussen voor en achterbeen gelijk zijn..of dat achter een kleinere pas maakt dan de voorbenen. Maar niet andersom {achterbenen maken een grotere pas dan de voorbenen}


Mijn huidige Haf heeft dus juist het tegenovergestelde! Nu doe ik geen topsport :+ , maar man wat zit zijn eigen lichaam hem soms in de weg zeg!
Hij heeft een korte, brede nek, stand van achterbenen is veel te stijl, want de lenge van de achter benen klopt gewoon niet ten opzichte van de voorbenen. Waardoor hij niet goed onder kan treden en alles op de voorhand terecht komt. This net een bulldog... Mega breed aan de voorkan, kort nekje en die achterbeentjes komen er maar een beetje achter aan. Niet fijn voor het paard zelf lijkt me. Maar goed het zij zo, this een ruin dus kan zijn vervelende bouw ook niet doorgeven. Ik maak in ieder geval het beste er van met hem op zijn manier en dat is prima. Ik probeer die achterhand in ieder geval wel een stuk sterker te krijgen. En dat is al in 5 maanden tijd enorm verbeterd! Waardoor hij nu zonder taktfouten kan draven. *\o/*
Maar als het even kan zou ik inderdaad er voor zorgen dat paarden er niet zo uit komen te zien. Heeft een paard niks aan.

Bellerise
Berichten: 76
Geregistreerd: 23-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-16 13:06

Citaat:
Met betrekking tot je bovenstaande foto's zijn die natuurlijk ook niet helemaal te vergelijken. Het paard wat in de topsport loopt is al veel meer uitgezwaard en heeft veel meer spieren en Body dan het jonkie wst net voorgesteld wordt op de HK :j


Qua bespiering kan ik nog wel volgen maar een Valegro gaat als 3 jarige niet langere benen gehad hebben dan nu..

Bellerise
Berichten: 76
Geregistreerd: 23-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-16 13:07

Citaat:
Ik zie geen van beide graag. Wat een mislukte foto momenten.


Ik kan je nog verschillende foto's van beide paarden tonen waarbij ze er net hetzelfde opstaan :Y)

Cer

Berichten: 30132
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Functioneel gebouwd paard. Wat zien we graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:12

Maar dan is de vraag of je 'functioneel voor de topsport' wil of 'functioneel voor het paard'.. want volgens mij zijn topsport paarden helemaal niet zo functioneel voor dagelijks gebruik?

Een correct gebouwd makkelijk bewerkbaar paard is naar mijn idee het meest wenselijk? Dus alles een beetje in verhouding tot elkaar en voor het praktische een beetje vlak qua gangenwerk. Maar das voor de topsport zeer onwenselijk denk ik :') maar wel heel comfi :j

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:20

Het vergelijkt wel handiger met standfoto's ja ;-)

Bouw kan meehelpen, maar een iets minder correct paard met véél vermogen en werklust kom je misschien wel verder!

In extremen gedacht, een trekpaard zal nooit zo lichtvoetig passageren als een warmbloed.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:47

Afbeelding

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Functioneel gebouwd paard. Wat zien we graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:29

Wat heeft dat plaatje te maken met dit onderwerp? Als je hier al wat van moet zeggen gaat het over rijtechniek en niet over bouw.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Bellerise
Berichten: 76
Geregistreerd: 23-05-16

Re: Functioneel gebouwd paard. Wat zien we graag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-16 15:20

Ik snap dat karakter super belangrijk is ik had meer mijn vragen over wat jullie een goede bouw vinden.

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Functioneel gebouwd paard. Wat zien we graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:34

Ik ga persoonlijk voor een niet te steil vlug achterbeen, een makkelijk kantelend heupgewricht/bekken, een van nature wat rijzende schoft, lang schouder, met een niet te lang voorbeen. (Waarbij ik niet een kort voorbeen wil zien!) En een mooie lange hals met fijne aansluiting op het hoofd. Ik moet hierbij zeggen dat ik de helft van dit verhaal er in beweging uithaal, niet perse op stand. Hij kan op stand wel heel netjes in elkaar zitten, maar in beweging alles behalve handig zijn.. Ik vind het lastig er per definitie een bepaalde bouw aan te hangen, omdat voor mij driekwart uit die handigheid/vlugheid en werkbaarheid komen.

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:03

Handigheid is ergens ook wel afhankelijk van de bouw. Naar mijn mening toch :)

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Functioneel gebouwd paard. Wat zien we graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:11

Gedeeltelijk wel ja :j En een stuk gymnastiseren, kan bij een heel aantal ook nog wel helpen, een op slot gereden paard zal ook niet zo even losgelatenheid laten zien.

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:18

Kelly_ann schreef:
Wat heeft dat plaatje te maken met dit onderwerp? Als je hier al wat van moet zeggen gaat het over rijtechniek en niet over bouw.


Dan hebben die twee foto's van TS ook geen functie in dit topic ;)
Met de illustratie kan een ieder zien hoe fout die foto's zijn.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:36

Kelly_ann schreef:
Wat heeft dat plaatje te maken met dit onderwerp? Als je hier al wat van moet zeggen gaat het over rijtechniek en niet over bouw.


Dat is waar en niet-waar wat je zegt, denk ik (vind ik).

Doordat het mode is om hoogbenige paarden met daardoor te korte halzen te fokken loop je (automatisch) tegen rijkunstige problemen aan. Het is niet voor niets dat veel van deze moderne paarden niet meer correct kunnen draven bijvoorbeeld (juiste beenzetting). Het is óók niet voor niets dat er ineens onderzoeken gedaan worden naar hypermobiliteit bij paarden.

In mijn beleving zijn de paarden met lange benen, mini ruggetjes (vind er maar eens een passend zadel voor), pony benen en dito hoefjes en korte halzen he-le-maal geen wenselijke ontwikkeling.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers