Welke hengst voor Gelderse merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Orchidee96
Berichten: 77
Geregistreerd: 25-06-12

Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 09:57

Sinds een aantal maanden heb ik een leuke Gelderse merrie op stal staan. We zijn druk aan het trainen, zodat we begin volgend jaar wat wedstrijdjes kunnen rijden. Hierna zou ik haar graag dekken. Ik ben zelf al aan het rondkijken voor een hengst en heb hier wel wat ideeën over, maar ik graag zou weten waar jullie aan denken. Wat meer informatie over de merrie:

Naam: Zarra Tilde
Type: Gelders
Hoogte: rond 1.66 denk ik
Leeftijd: 12
Afstamming: Koss x Satteliet x Uriant (Volle zus van de goedgekeurde Gelderse hengst Alexandro P)
Predicaten: Voorlopig keur & PROK
Linkje afstamming: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/307386
Ze heeft al een nakomeling gehad van de hengst Flemmingh.

Karakter is goed, past zich aan aan de ruiter. Wel wat onzeker, maar over het algemeen cool. Karakter vind ik erg belangrijk. Ze mag meer werklust hebben. Qua beweging heeft ze een mooie actie in het voorbeen. Krachtig achterbeen. Mist alleen ruimte en soepelheid. Springen doet ze ook, maar mist hierin de vlugheid.

Fokdoel: een fijn (be)werkbaar paard voor de sport (allround, nadruk dressuur) met een goed, braaf en werklustig karakter. Paard moet goed in het Gelders type staan, blijf het liefst ook bij de Gelderse mits dit mogelijk is. De nakomeling moet ook interessant zijn voor keuringen/fokkerij.

Ik ben benieuwd naar jullie inbreng. Op de foto's verkeerd ze nog in een lekkere bourgondische conditie, maar dat is nu al veel minder :) *\o/*


Afbeelding

Afbeelding


GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 23:11

Leuke merrie!

Op de keuring liep dit jaar een heel parmantig veulentje van High Five uit de andere volle zus van Alexandro P.

De hengst die ik zelf gebruikt heb kan mogelijk ook goed passen: Winningmood. Zeker een hengst met ruimte en souplesse, en ik denk dat je daar zeker een mooi (modern) Gelders model mee kan fokken. Hij zelf en zijn nakomelingen hebben fantastische karakters.

Verder zou je deze winter Casaron in de gaten kunnen houden, dan fok je meer echt binnen de Gelderse populatie.
Verder is er niet heel veel keuze binnen het Gelderse (tenminste, voor de souplesse en ruimte zou ik geen TP bloed toevoegen), en Koss bloed heb je al.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:59

Mooie merrie!

Ik ga mee in bovenstaande..misschien is de gelderse Sirus ook nog een optie? kun je lijnenteelt toepassen op Goudsmid en je blijft helemaal gelders.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cheytjuh

Berichten: 4021
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:15

Voor deze merrie zou ik Sirius inderdaad ook best een goede optie vinden, geeft fijne veelzijdige en brave dieren en hij heeft op mijn elegant merrie die zelf meer lossigheid mocht hebben echt wel verbetering gegeven.

FundMe voor onze gelderse strijder Ukkie : https://gofund.me/1f759036
Marktplaats veiling voor Ukkie : https://link.marktplaats.nl/m2094003143

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:23

Nog even geduld, dan kan je waarschijnlijk Imposant gebruiken.
Fijn dier, makkelijk lopen, veel balans en kracht in het lopen, vrolijk werkwillig paard, zeer herkenbaar Gelders en veelzijdiger dan hoe hij nu aanpakt in het VO kan het niet.

Orchidee96
Berichten: 77
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-16 13:35

Vind het inderdaad een gave hengst. Alleen vraag ik me af of ik dan niet té klassiek ga fokken. Wat denken jullie? Hoe zit het met het karakter van Imposant, dat zou jij wel weten GJ?

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:26

Wie bedoel je met te klassiek?
Bij Sirius kan ik me daar wel wat bij voorstellen ja. Ik ken er juist weinig paarden met veel lossigheid van. De mooisten komen uit een moeder met een scheut RP bloed.

Met Imposant ga je niet te klassiek fokken, hij is zelf behoorlijk chique, Danser veredelt behoorlijk maar ook zijn moeder heeft iets edels over zich wat ze aan haar nageslacht mee geeft. Karakter is zonder meer goed, hij is heel werkwillig, pakt heel makkelijk aan en heeft plezier in het werk. Of dat nou dressuren, springen is of een rondje voor de kar: oortjes erop en gaan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers